Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 7  (Luettu 18785 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #45 : 30.03.21 - klo:11:03 »
Minulla on nyt lumien sulamisen aikaan kovat nivelsäryt. Vanha Tri. Bonsdorff sanoi ammoin 1970-luvulla että niitä on aina odotettavissa syksyisin ensimmäisten lumien, ja keväällä lumien alkaessa lähdön aikaan. Ja niin on, vanha lääkäri tiesi.

Kai se on jotakin reumaperäistä, on ollut jo neito-iästä asti. Virolahden papalla oli sama, ja tätilöilläkin.

Nyt on niska-hartiat niin kipeät että pidän isoa villahuivia sisälläkin. Niitähän näkee monilla telkkarissakin. Matti luulee että se on muotia. Osa voi olla niinkin, osalla näiden nivelsärkyjen vuoksi.

Eteisvärinää ei ole juuri enää ilmaantunut, muljahtelua toisinan.
Aivoinfarkti uhkasi myös Niclas Wanckea, ja Paju Rajalan vaimo kuoli siihen.

Koronastressi nostaa verenpainetta, ja nämä ovat seurauksia. Olihan minullakin se tulppa.
Se ei, kiitos Herralle, vioittanut kokonaan silmää, vaan näkö siihen palailee. Vasenta hoidetaan edelleen injektiolla. Seuraavan saan 6.4.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #46 : 31.03.21 - klo:16:34 »
Aika kovaa tekstiä meikäläisen lukea. Kivut ovat tympeitä, mutta niihin on helppo lääke Voltaren Forte, ainakin minulla.

Meillä on uusi koronarokotus 8.4. Onkohan meistä kukaan nähnyt, kun Niclas W esiintyi tv:ssa ja puhe sammalsi.

Yritin jättää happolääkkeen pois lääkärin pelottelun vuoksi, mutta tuli heti kummallinen pieni yskä ja kielen alle ryyhelmää, otan nyt salaa esomeprazolia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #47 : 26.04.21 - klo:14:14 »
Silmäklinikalla käynti tänään oli suotuisa näkemiseni suhteen, Vastaanotto kyllä oli takkuisaa ja hidasta, hoitajapulan takia.

Merkittävää on että sain luvan uusien lasien hankintaan ja ajolvan myös. Parasta oli se kun lääkäri sanoi minulla olleen onnea sen tapahtuneen tukoksen kanssa, ne voivat sokeuttaakin.
Minä uskon johonkin muuhun kuin ' onneen'. Aloitin sinä tapahtumahetkenä rukoilla apua Taivaalliselta Isältä. Isän Hyvää ja armollista hoitoa tämä kaikki kokemani on !

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #48 : 27.11.21 - klo:09:38 »
Aamiaisen jälkeen Matti alkoi tuntea puutumisoireita kädessä ja jalassa oikealla. Myös huuli roikkui hiukan oikealla ja samoin silmäluomi.

Hän kykeni itse näppäilemään 112 ja puhui kyllä myös.

Lanssi tuli 10 minuutissa.

Äsken lääkäri Akuutti 24 stä soitti. Selvittiin säikähdyksellä. Oireet olivat helpottaneet jo lanssissa. Pää on kuvattu ja mitään tukokseen viittaavaa ei ole. Ilm. TIA-kohtaus se oli.
Hän jää täksi päiväksi Akuutin osastolle tarkkailuun ja huomena menee Neurologian osatolle. Siellähän minäkin olin tammikuussa Akuutin jälkeen.

Kiitos Jumalalle kuullusta rukouksesta ! :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #49 : 14.01.22 - klo:12:20 »
Jalkahoidossa: käyty. Kerran kuukaudessa leikataan varpaan kynnet, hiotaan kovettumat jalkapohjista ja rasvataan jalat. Kiitos kuuluu myös reumalääkärille, joka tämän jalkahoidon järjesti omasta aloitteestaan. Kuulun melkein 100%:sti erikoissairaanhoidon piiriin ja vähän olen mietiskellyt, miten tässä käy, kun (ehkä) alkavat siirtää erikoissairaanhoidon rahoja yleiselle puolelle; huononeeko hoitoni? Sähkömopoonkin lääkäri kirjoitti lähetteen, kun totesi, että sinullehan siitä olisi hyötyä. Olisihan siitä apua linturetkeilyyn (lääkäri tietää tämän harrastuksen), mutta apuvälinelääkäri ei hyväksynyt lähetettä? En ole kuulemma vielä tarpeeksi sairas  ??? Sain kyllä kokeilla mopoa, mutta en oikein tykännyt. On aika huteraa menoa. Olkoon. Tyytyväinen olen Siun soten meininkiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #50 : 14.01.22 - klo:15:23 »
En saanut minäkään Inva-Pysäköintikiekkoa kun rollan saatuani kysyin. Sairauksien lukumäätä eikä rollaattorin käyttökään oikeuta siihen. Pitäisi olla pyörätuolissa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #51 : 14.01.22 - klo:15:40 »
En saanut minäkään Inva-Pysäköintikiekkoa kun rollan saatuani kysyin. Sairauksien lukumäätä eikä rollaattorin käyttökään oikeuta siihen. Pitäisi olla pyörätuolissa.

En ihan ole pyörätuolissa tällä hetkellä, mutta välillä olin. Nyt pystyn kävelemään ja ennätys tuettuna on vajaa 40 metriä (eilen kadun toiselle puolella parturiin). Minulla on invapysäköintilupa ja tunnen minua parempia kävelijoitä kolme kappaletta, joilla kaikilla on invalupa. Yksi ainakin on vilpistellyt ja kävelee 3 kilometrin lenkkejä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #52 : 14.01.22 - klo:17:40 »
Jotain tuollaista pelkäänkin sen osittain olevan, kun katson minkälaista sakkia tulee ulos niistä autoista jotka ajavat invapaikoille.

Myöskään perhepaikoille ajavilla ei läheskään kaikilla ole lapsia mukana, mutta uskallusta on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #53 : 14.01.22 - klo:18:07 »
Sain ennen joulua toiseenkin polveen piikin jotain radioaktiivista ainetta. Piikki tilattiin tällä kertaa Ranskasta. Vuosi sitten toiseen polveen se tuli Saksasta. Nämä sen takia, ettei aina tarvitsisi olla tyhjentämässä polvia nesteestä. Reumaosasto on enää pelkkä päiväosasto kiitos uusien biologisten lääkkeiden, niin potilaita ei enää tarvitse pitää siellä yötä. Heillä on sopimus sydänosaston kanssa, että esim. tällaisissa tapauksissa kuin minulla silloin oli, niin saa tulla heille yöksi. Siispä eräänä perjantaiaamuna menin sydänpuolelle, reumahoitaja oli evästänyt sydänhoitajaa, mitä sen eli minun kanssa pitää tehdä. Sain sairaalavaatteet, sitten sänkyyn pitkäkseen ja sängyllä kliiniselle fysiologialle, jossa itse operaatio tehtiin. Paikalla oli kl.fysiologian sairaanhoitaja ja pian saapuivat itse herrat reumalääkärit suorittamaan operaation. Toinen on erikoistuva lääkäri, joka sen teki ja toinen vahti, että operaatio onnistuu. Huumorimiehiä. Hyvin se meni ja sitten sängyllä (sen takia sängyllä, että kävellä ei saanut vuorokauteen eikä jalkaa koukistaa) sydänpuolelle. Pyysin ekaksi hoitajalta television kaukosäätimen. Yleensä kuulemma potilaat pyytävät lääkettä, joten hoitajaa moinen pyyntö hymyilytti. Hyvin meni yö kahden sydänpotilaan kanssa. Koko yö sinne tuntui tulevan uutta väkeä, koska sydäninfarktin tullessa sairaalaan on lähdettävä heti. Osasto oli tuttu jo ennestään, koska läppäleikkauksen jälkeen olin siellä jatkohoidossa. Lauantai aamuna lähdin tallustelemaan jalkaisin kotiin, vaikka hoitaja kehoitti kyllä ottamaan taksin. Siitä vähän kiisteltiin, mutta sain kuitenkin luvan. Hoitaja kuitenkin saattoi hissille asti ilmeisesti katsoen, pysyykö se tolpillaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #54 : 15.01.22 - klo:08:48 »
En ihan ole pyörätuolissa tällä hetkellä, mutta välillä olin. Nyt pystyn kävelemään ja ennätys tuettuna on vajaa 40 metriä (eilen kadun toiselle puolella parturiin). Minulla on invapysäköintilupa ja tunnen minua parempia kävelijoitä kolme kappaletta, joilla kaikilla on invalupa. Yksi ainakin on vilpistellyt ja kävelee 3 kilometrin lenkkejä.

Meillä on tänään aamupäivällä parturi-kampaajalle meno. Käytämme nyt molemmat samaa Anne-kampaajaa jota minä olen uskollisesti pitänyt luotto-kampaajana n. 30 vuotta. Nykyään hän teke myös mietesn-työtä omassa kampaamossaan joka on entisessä Kivimaan kirjastossa. Siinä kävimme kirjoja lainaamassa kun asuimme silloin melko lähellä. Kirjasto palvelee meitä usein !

Nämä liukkaat ovat hankalat jos kampaamon pihassa ei ole parkkipaikkaa. Siinä on kolme, mutta ne ovat usein täynnä.
Sitten on ajettava mäkeä ylös ja käveltävä sieltä jalkakäytävää alas, ja se on tosi liukasta . Ice bug-kengillä en voi ajaa, kävelykepin piikkiä en saa otettua ulos, eikä Mattikaan. On siis otettava rolla varalle takakonttiin.

Oman talon parkki-alue on soritettu, mutta auton sivut ovat liukkaat. Siksi Matti ajaa auton paikalta minua lähemmä,n 20 m. vaikka on ajokiellossa.
Hän pelkää kaatumistani aivan yhtä paljon kuin itsekin, muistaen sen vuoden takaisen, ja mitä kaikkea siitä seurasi.

Hissutellen on vanhana mentävä, monessakin mielessä. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #55 : 15.01.22 - klo:10:22 »
Meillä on tänään aamupäivällä parturi-kampaajalle meno. Käytämme nyt molemmat samaa Anne-kampaajaa jota minä olen uskollisesti pitänyt luotto-kampaajana n. 30 vuotta. Nykyään hän teke myös mietesn-työtä omassa kampaamossaan joka on entisessä Kivimaan kirjastossa. Siinä kävimme kirjoja lainaamassa kun asuimme silloin melko lähellä. Kirjasto palvelee meitä usein !

Nämä liukkaat ovat hankalat jos kampaamon pihassa ei ole parkkipaikkaa. Siinä on kolme, mutta ne ovat usein täynnä.
Sitten on ajettava mäkeä ylös ja käveltävä sieltä jalkakäytävää alas, ja se on tosi liukasta . Ice bug-kengillä en voi ajaa, kävelykepin piikkiä en saa otettua ulos, eikä Mattikaan. On siis otettava rolla varalle takakonttiin.

Oman talon parkki-alue on soritettu, mutta auton sivut ovat liukkaat. Siksi Matti ajaa auton paikalta minua lähemmä,n 20 m. vaikka on ajokiellossa.
Hän pelkää kaatumistani aivan yhtä paljon kuin itsekin, muistaen sen vuoden takaisen, ja mitä kaikkea siitä seurasi.

Hissutellen on vanhana mentävä, monessakin mielessä. :023:

Liukkaat ovat kömpelölle erityisen vaikeat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #56 : 21.02.22 - klo:12:18 »
Pari viikkoa sitten leikattiin toisestakin silmästä kaihi ja on se aika hyvin nyt parantunut. Toisessa on se glaukooma, mutta sitä ei voi leikata. Tipat on hankalia laittaa. No, eihän sitä kaikkea tarvitse nähdäkään. Leikkaus oli kuudes, kaikki eri paikoista: lonkat, polvi, sydän ja silmät.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #57 : 21.02.22 - klo:21:55 »
Minulla on invapysäköintilupa ja tunnen minua parempia kävelijoitä kolme kappaletta, joilla kaikilla on invalupa. Yksi ainakin on vilpistellyt ja kävelee 3 kilometrin lenkkejä.

Ei se ehkä aina ole pelkästä kävelykyvystä kiinni. Kaverilla on invapyäköintilupa, koska selkärangan kulumien vuoksi ei saisi kantaa (lääkärin sanoin) mitään maitopurkkia painavampaa. Kävelyssä itsessään ei ole isompaa ongelmaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #58 : 24.02.22 - klo:19:50 »
Seuraava toimenpide minulla on kaihileikkaus. Se tehdään kutsun mukaan 10.3.

Matti kävi tänään jälkitarkastuksessa ja sai ajoluvan takaisin. Se on hyvä, sillä oli hankalaa ajaminen tänäänkin. Ei niinkään näkemisen kanssa kun ei aurinko häikäissyt, vaan parkkipaikan löytäminen lumivuorien väleistä. Jääpuikkojakin oli siinä talon katolla ja niitä putoili kun otin lippu-automaatista lipun. Ei osunut, ja Matti tulikin pian ja ajoi meidät kaupan kautta kotiin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Sairauteni 7
« Vastaus #59 : 04.03.22 - klo:19:33 »
Varoitus Kyöstille ! sisältää verta ja kyyneleitä !


En osaa pelätä kaihileikkausta kun silmiäni on yhdeksän vuotta pistoksilla hoidettu, ja muutakin toimenpidettä olen kokenut.

Torstai on leikkauspäivä. Eilen alkoi  t a a s  VTI, onneksi minulla oli NitrofurC -purkki kotona. Kahdeksan tuntia valvoin yöllä ja 20 min välien piti käydä. Se koskee kovasti ja verta tuli aamuun asti. Voi johtua Plavics´sta. Se on verenohennuslääke.

Aamulla soitin klinikalle ja kysyin varmuudeksi jätänkö sen ottamatta enen leikkausta. Ei tarvitse, se on 'vähäverinen leikkaus'.


Kun kolonoskopia tehtiin en saanut ottaa sitä tutkimuspäivänä.
Tutkimus alkoi selvittää kaksi vuotta kestänyttä ripulia. Itse löysin sellaisen kuin sappihapporipuli, ja sehän se olikin. Se selvisi kun alkoin käyttää siihen vaivaan sopivaa Kolestyramiinia. Se on tarkoitettu korkean kolesterolin hoitoon. Sitä minulla ei tosin ole, kuten ei syöpääkään, vaaikka silmään pistetään syöpälääkettä.

Kyllä välillä tuntuu kummalta miten minulle on tulleet nämä kaikki ' piikit lihaani'.
Kahden suvun perusairaudet olen perinyt+ omat specialit päälle.

Isälläni ei ollut astmaa, mutta hänen perheessään oli useilla. Äidilläni ei ollut nivelrikkoa eikä glaukoomaa, minulla on molemmat.

Sappihapporipuli:

Mistä Sappihapporipuli johtuu?
Sappihappojen pääsy paksusuoleen aiheuttaa hankalan ripulin. Sappihapot paksusuolessa aiheuttavat paksusuolen limakalvon limaneritystä ja motorisen toiminnan lisääntymistä. Tällöin on tyypillistä, että uloste on väriltään vihertävää/kellertävää, ja ripuliuloste painottuu aamuun ja ruokailujen yhteyteen.
  Sairaus on ikävä, eikä parane.

En ota sairauksia Jumalan rangaistuksena syntisyydestäni. Kuten en sitäkään kun ihminen syntyy sokeana.

Jeesus puhuu tästä jotenkin tähän tapaan:

Opetuslapset kysyivät häneltä: »Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö vai hänen vanhempansa?» Jeesus vastasi: »Ei hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin on tapahtunut, jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.


Meitä on foorumillakin terveitä ja sairaita. Älkää tuomitko !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)