Keskustelu > Seuratupa
Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?
llwyd:
Palauduin viimeisinä viikkoina etelä-pohjalaisen körttiläisyyden maailmaan. Espoo vaikuttaa kovin kylmähenkiseltä sen rinnalla... Vaikea sanoa mitä eroa on Itä-Suomeen verrattuna, Nurmossa körttiläisyys on hengellinen pohjavirta - edustaen vieläkin tiettyä paikallista yleiskristillisyyttä. Ehkä tätä ei löydy Savosta, mutta voisi kuvitella esimerkiksi Kiuruveden tilannetta samankaltaiseksi. Opillisesti on vaikea hahmottaa erilaisuuksia - mystisyyteen ja hiljaiseen lämpöön minusta myös Etelä-Pohjanmaan körttiläisyys suuntautuu.
juhani:
Piiloevankelisena tykkään kyllä muuten esikoislestadiolaisuudesta ja rauhan sanalaisuudesta (pappisliike lestadiolaisuudessa) ja viimeisenä muttei vähäisempänä rukoilevaisuudesta siitä liberaalimmasta suuntauksesta. Kaikki herätysliikkeet ovat rukoilevaisuuden lapsia. :D
Felix:
--- Lainaus käyttäjältä: "juhani" ---Piiloevankelisena tykkään kyllä muuten esikoislestadiolaisuudesta ja rauhan sanalaisuudesta (pappisliike lestadiolaisuudessa) ja viimeisenä muttei vähäisempänä rukoilevaisuudesta siitä liberaalimmasta suuntauksesta. Kaikki herätysliikkeet ovat rukoilevaisuuden lapsia. :D
--- Lainaus päättyy ---
Rauhan Sanalaisuudesta???
Vai tarkoitattanet varmaan Elämän Sana likettä? Tässä Wikipedia sitaatti em Elämän Sanasta:
Elämänsanalaisuus, joka tunnetaan myös nimellä pappissuuntaus, on vanhoillislestadiolaisuudesta irtautunut kristillinen uskonsuunta. Nimitys tulee suunnan Laestadius-seura -yhdistyksen julkaisemasta Elämän sana -lehdestä. Yhdistys lakkautettiin 2000-luvulla vähentyneen toiminnan vuoksi. Lehden levikki ylitti parhaimmillaan 2000.
Vanhoillislestadiolaisuuden sisällä oli riita 1950—1960-lukujen taitteessa. Oppierimielisyys koski tunnustuskirjojen oppikohtien tulkintaa, pakanalähetystä ja seurakuntaoppia. Riita johti muutosta haluavien, varsinkin monien pappien, eroon vanhoillislestadiolaisuudesta. Liikkeeseen liittyi 2/3 papeista, kymmenen pientä rauhanyhdistystä ja joitakin maallikkosaarnaajia. Ryhmään kuului huomattava määrä pappeja, ja siitä tuli opiltaan kirkollisempi kuin perinteisestä lestadiolaisuudesta.
Hanna:
Mä uskon et ainakin nykyään körttiläisyys on enemmänkin länsi- ja itä-suomalaisia yhdistävä tekijä ja erot on enemmänkin henkilökohtaisia. Vaikka kyllä se on tullu huomattua, et eri puolilta suomea tulevat ihmiset on yleiselläkin tasolla hieman erilaisia!
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta