Keskustelu > Seuratupa

Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisys?

(1/3) > >>

Felix:
Mitkä ovat erot Länsi-Suomen ja Itä-Suomen körttiläisyydessä? Vai onko mitään? Muistan että joskus uskonnon maikka sellaista kertoi mutta en muista mikä oli homman nimi- uskon ettei ole eroa, paitsi Itä-Suomen murre?

juhani:
Körttiläisyydessä on samanlaisuutta pääasiassa - Jumala on suuri ja syntinen  ihminen on pieni, mutta pieniä nyansseja on, jotka erottavat lännen ja idän.

-idässä on mystiikan ja individualismin kaipuu tärkeämpi kuin lännessä. -rationaalisempaa, joukkovoimaisempaa ja "meillä oli suuret seurat" on lännessä. jne.

-voi olla, että historiassa ollut tupajako (niskanen><lagus) pitää vieläkin joltakin vähäiseltä osalta

-paradoksaalista on se, että Niskanen oli Iisalmessa syntynyt ja Lagus oli syntynyt Pohjanmaalla. :-k

Johannes:
Niin ja Ukko-Paavo, Paavo Ruotsalainen oli Savosta (syntynyt semmoset 20 km päässä minun kotoa... :wink: )   ja Malmivaarat ovat puolestaan lähtöisin Pohjanmaalta.

Kyllähän niissä oman mututuntuman mukaan jotain eroa on, mutta en osaa oikein sanoa, että mitä. Nykyisin tosin on niin hyvät kulku- ym. yhteydet, että erot ovat aika olemattomat. Kuitenkin tuntuu, että Länsi-Suomessa on ehkä säilynyt paremmin "körttipitäjiä", idässä ovat aika hajallaan. Siis sillä tavalla, että minunkin kotikunnassani Itä-Suomessa on vaikka mihin kirkkoon kuuluvia huomattavat määrät, vaikka sinänsä siellä herännäishenkinen opisto onkin ja muutenkin perinnettä. Siis pitäjä sinällään ei ehkä ole niin puhtaasti körttiläinen kuin ehkä Länsi-Suomessa jokin kunta voisi olla.

Juu, ja nuo Juhanin sanomat erot on totta. Ainakaan itse en ole koskaan kuullut, että olisi hirveästi seuroista kuulutettu, vaikka niitä onkin. On ehkä enemmän sellaista yksilöllisyyttä täällä idässä ja sellaista yleisen ilmanalan "vakavahenkisyyttä" tai miten sen nyt sanookin.

Sanneli:
Eikös se ollut joskus Paavon aikoihin niin, että Savossa oli suurimmaksi osaksi maallikkojohtajia ja Pohjanmaalla enemmän pappiväkeä. Näin kärjistettynä.

Nivala on körttipitäjä. Kuten myös lestadiolaissemmoinen. Mun 9. luokan kotitalousryhmässä oli 3 körttiläistä, 3 lestadiolaista ja 3 ihan normaalia ihmistä. :wink:

Pena:
Miten ryhmäjako tehtiin Elizan köksänryhmässä, herätysliikkeiden mukaan vai aakkosten? Arpomallako?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta