Kirjoittaja Aihe: Suomalaiset eläkeläiset Ranskassa, Espanjassa ja Portugalissa  (Luettu 11408 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Uskallan vielä piipittää. Em verolait ovat jo lähtökohdiltaan verovelvollisia syrjiviä/suosivia, koska mainittuun kolmeen maahan muutto ja eläketulon verotus riippuu siitä, kuka on eläkkeen maksaja. Jos eläke on valtiolta, kunnalta tai seurakunnaltai Suomi pidättää verot. Yksityisten palvelussuhde-eläkkeiden verotus jää uuden "isänmaan" tehtäväksi. Ja Espanjahan on niin rikas, että sen ei tarvitse verottaa pientä eläketuloa, alle 20000 tuhatta/v, 1666 euroa kuukaudessa.
Pelatessani alussa petankkia siellä Fuengirolassa kuulin usein maininnan "hullu veroja maksaa Suomeen". Aloin elellä hissun kissun, varmuuden vuoksi. Tuli mieleen muistot Jeesiöjoen takaa -70 luvun puolivälistä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
On tästä asiasta minun muistini mukaan puhuttu ennenkin.

Hullutustahan se on kaikki itseltään pois antaminen  :eusa_angel:.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Sen vuoksi piipitys. Kysynpähän, että onko Sinusta reilua tuollainen kohtelu. Ja miksiköhän noin ennen päättivät?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Sen vuoksi piipitys. Kysynpähän, että onko Sinusta reilua tuollainen kohtelu. Ja miksiköhän noin ennen päättivät?

Öppiäinen vastaa taatusti puolestaan. Vastaan erään kotona käydyn keskustelun pojhjalta.
Olin noin 12v  lun kiinnostuin politiikasta. Taustakin on täällä jossakin.

Äitini kanssa puhuttiin silloin. Tuli esille opettajien (koulutusta silloin 2v ). palkan ostovoiman huoma pudotus vetojen noston myötä. Äidilleni ei jäänyt käteen paljon suurempaa summaa kuin keittäjälle kouluna ammattikoulu 1v. ja kansalaiskoulupohja, lähtökohtaisesti
 liksa pienempi mutta tasattiin näin.

Se ei tuntunut oikealta. Mutta oikeinhan se on, sanoi äitini --- kuinka hän yksinhuoltajana  muuten elättäisi vaatettaisi kouluttaisi lapsistaan veronmaksajia?

Muistan joskus aikaisemminkin kertoneeni jotakin äitini opetuksia jolloin löytyi tietenkin vielä nokkelampi äiti. Sopiihan se ja hyvä että äidit ovat laaja-alaisesti toinen toistaan viisaampia   :003:

Mutta näin on monessa perheessä, äidin kautta siirtyy hengellinen kuten eettinenkin opetus. Itse en osaa niitä erottaa toidistaan.

Siis on. On oikein jakaa. Ei ole oikein että vain minä saan ja sitten viimmesrn päälle mökkiä ja tonttia ja tilaa ja kortteeria ja saunaa ja ulkomaanmatkaa. Ja ihmetellä mikdi toiset on niin tyhmiä ettei tajua tehdä pikku matkaa jos talvi väsyttää tai laita kotitilaa mukavana puuhana kuntoon.

On totta ettei rikas voi ymmärtää köyhää.
Kahden opettajan lapsena olin melko etuoikeutettu ja siksi tyytyväinen siihen että minua neuvottiin ja opetettiin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Kysynpähän, että onko Sinusta reilua tuollainen kohtelu. Ja miksiköhän noin ennen päättivät?

No ei se ole minusta reilua ja ihmettelen myös, mikä idea tuon päätöksen takana on ollut. Varsinkin siinä, että yksityis- ja julkisen puolen ex-työntekijöitä kohdellaan eri tavoin.

Ei sieltä taitaisi kuitenkaan mitään todella suurta rahasummaa yhteistä kassaa paikkaamaan irrota. Enemmän liikenisi, jos jätettäisiin tekemättä lupaillut veronkevennykset meille minun verran ansaitseville.

Tuosta koulutuksesta, en oikein ymmärrä, miksi meille pitkään opiskelleille pitäisi maksaa enemmän ihan vain siksi että olemme opiskelleet. Minusta ainakin opiskeluaika oli hauskaa, vapaasti sai olla ja elää ja tutkiskella kaikenmoisia mielenkiintoisia juttuja. Tulihan siitä myöhemmin laina maksettavaksi, mutta kyllä minua myös yhteiskunta elätti (opiskelija sai jos jonkinmoista alennusta, taisi asunnossakin jotain valtiontukea olla mukana), ja opetus oli ilmaista. Etuoikeushan se oli että sai yliopistossa monta vuotta luuhata.

Kyllähän tämän tietysti markkinatalous hoitaa niin, että pätevästä ammattimiehestä voidaan maksaa enemmän kuin tarpeettomasta maisterista tai tohtorista.
« Viimeksi muokattu: 01.08.15 - klo:15:37 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
En minäkään rahaa ajattele, mutta kohtelun pitää olla kaikille yhtäläinen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
^Olisitko siis tyytyväinen, jos puheena oleva verovapaus ulotettaisiin myös julkisella sektorilla työskennelleisiin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590

Tuosta koulutuksesta, en oikein ymmärrä, miksi meille pitkään opiskelleille pitäisi maksaa enemmän ihan vain siksi että olemme opiskelleet. Minusta ainakin opiskeluaika oli hauskaa, vapaasti sai olla ja elää ja tutkiskella kaikenmoisia mielenkiintoisia juttuja. Tulihan siitä myöhemmin laina maksettavaksi, mutta kyllä minua myös yhteiskunta elätti (opiskelija sai jos jonkinmoista alennusta, taisi asunnossakin jotain valtiontukea olla mukana), ja opetus oli ilmaista. Etuoikeushan se oli että sai yliopistossa monta vuotta luuhata.

Kyllähän tämän tietysti markkinatalous hoitaa niin, että pätevästä ammattimiehestä voidaan maksaa enemmän kuin tarpeettomasta maisterista tai tohtorista.

No olen sitä niettinyt ja tavallisestihan siihen vedotaan.

Koko tuona aikana en päässyt ansaitsemaan, ja se ensimmäinen kuusi vuotta oli pelkästään kamalaa aikaa. En ikinä enää suostuisi samaan ja itsekin ihmettelen miksen todella lopettanut sillä nuo edut tulivat vasta kun valmistuin. Painoin toisena yliopistojouluna 43 kiloa kuukautiset oli loppuneet ja hiukset ja kynnet mennyttä. Opintolainalle ei myönnetty takausta koska olin alle 20 v. Minulla oli koko ajan nälkä. Muistan vain nälkäisyyden ja väsymyksen. Koko kuudelta vuodelta. Ne olivat kalliita opintoja.
Y
Kyllä se johtui siitä että tahdoin ammatin jonka jälkeen en ainakaan päätyisi opettajaksi  :003: . Erikoistumisaika oli raskasta mutta mielenkiintoista ja silloin pääsi jo ansiolle joskin ateriat jäivät niin keveiksi etten oleta useimpien uskovan todeksi. Eräs ikäiseni sairaanhoitaja joka tahtoi nuutenkin kaiket päivät " keskustella" eikä minulla ollut aikaa vaati nähdäkseen palkkakuittini, löin käteen, palkkanauhat jaeltiin silloi osastolle. Täs valehdellaan, hän väitti ja jäi siihen uskoon.

Jääköön. Hän elää voi tavallaan ja harjoittaa samaa kuulemani mukaan.

..........

Joskus pitkän koulutuksen päässä odottaa vastuullinen tehtävä. Paitsi siitä, joka kerran laskettiinkin, työajan työtulon karttuma eri koulutuspohjilta, se oli lyhin juuri niillä joiden koulutus oli pisin.

Rasittavinta on kesto-oletus jonka mukaan .on pikkuisen pyörähdellyt siellä täällä ja vetää hirmuista liksaa.

Tämän pyhiinwaelluksen aterialla väsyin ja iskin sairaanhoitajan seinää vasten, ja byt sanot nikä on erikoislääkärin liksa Helsingin kaupungilla. Vaikeaa se oli. Mutta en hellittänyt. Ajattelun että yhden kerran tämä selvitetään yhdelle urpunurputtajalle joka pilaa matkan sillä että urkkii tietoonsa koulutuksen...

Sieltä tuli sitten arviota.
Sanoin että puolet pois. Puhu totta. Ja verojen jälkeen jää tämä käteen.

No se on vähän tämä inisee, onhan se vähän.....

Ei, se ei ole vähän. Sillä nimittäin elää.

Omaansa ei kertonut.

..............

Yksi serkuistani on lääkäri. Istumme sukukokouksessa ja meillä alkaa olla ihan hauskaa, mutta kas. Kemistiserkku toteaa, mikä saalis, kolme lääkäriä samassa pöydässä ja sieltähän tulee tyyliin kaikki rikokset ja Mengelet. Anna, nuorin sanoo, ettei päästä omaa lastaan ainakaan tälle alalle.

Ehkä sillä kemistilläkin oli kivaa. Tai taiteilijalla tai jollakulla joka nyt vain meni yliopistoon koska se oli hienoa.
« Viimeksi muokattu: 01.08.15 - klo:16:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
En minäkään rahaa ajattele, mutta kohtelun pitää olla kaikille yhtäläinen.

Tahtoisin kaikin puolin yhtenäisen kohtelun minäkin!

Ette tajuu mitä yks insinööri sanoi kun minä..... Minämnämnä! Tuotuotuo!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
nuo edut tulivat vasta kun valmistuin.

Kuinka nuorena sitten oikein olet aloittanut opiskelun?  :icon_eek:

Itse aloitin kahteen otteeseen, 1982 ja 1983, ja kyllä silloin ainakin oli opiskelija-asuntoloita, joiden soluhuoneista emme todellakaan maksaneet markkinahintaista vuokraa, tuetut opiskelijalounaat, ja hyvälaatuinen YTHS:n terveydenhoito. Ja joukkoliikenteen opiskelijaliput. Tietysti jos on vaikka vanhemmat asuneet samalla paikkakunnalla (="pääkaupunkiseutu") niin ei ehkä päässyt opiskelija-asuntolaan; tämä tosin vaihteli ja välillä niihin piti suorastaan hakea väkeä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
En minäkään rahaa ajattele, mutta kohtelun pitää olla kaikille yhtäläinen.

Äkkiseltään kuulostaa reilulta, mutta sitten pitäisi muutkin edut olla yhtäläiset. Nythän on ollut vaatimuksena tasata lomaoikeudet, yrityspuolella paheksutaan julkisen puolen pidempiä lomia. Tasapuolisuuden vuoksi pekkaspäivät kuulostavat myös poistolostalle kuuluvilta. Harmonisoitakoon varallaolokorvauksetkin samanlaisiksi kaikilla aloilla, joilla jotain päivystetään, vaikkapa lääkäreiden varallaolokorvauksiksi. :003: Muitakin vastaavia vatmaan on.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
18 täytin ensimmäisenä vuonna.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
^OK, olet siis kirjoittanut ylioppilaaksikin hieman tavallista nuorempana. -Eikös sitä nyt olisi ollut vaikka kauppakorkeakoulu, jossa on vähän vapaampaa kuin lääkiksessä eikä suurta vaaraa joutua opettajaksi? Eikä kaikki dippainssitkään opeta. Tai arkkitehdit. Tai juristit. Metsänhoitajat. (Varmaan hyvä, että mielenkiintoni lääketieteen opintoja kohtaan sammui jo ennen lukiota.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Varallaolo on eri asia kuin päivystys. Takapäivystäjä suorittaa varallaoloa eli hänen tulee olla tietyn minuuttimäärän päässä ja välittömästi paikalle tavoitettavissa. Luonnollisesti uimiset, saunomiset lenkkeilyt otetaan omalla riskillä, viisas pysyy kotona.

Päivystys merkitsee jatkuvaa työskentelyä ensiapua edellyttävässä yksikossä kuten poliklinikalla ja sen yhteydessä sairaalassa jossa osastoilla potilaan  tilanne saattaa edellyttää puuttumista. Hankalinta on kokemukseni mukaan se, että kolme hälytystä on päällä yhtä aikaa viidestä puhumattakaan. Päivystäjä ei saa poistua työyksiköstänsä mihinkään, päivystys on jatkuvaa työskentelyä työpäivän päätyttyä ja jatkuu raskaassa päivystyspisteessa v 1984 lakon jälkeen seuraavaan aamuun klo 10.00.

Sitä aikaisemmin päivystystä seurasi normaali työpäivä.

..................

Käsittääkseni vastaava erottelu tehdään muutoinkin milloin henkilö on joko varalla tai päivystää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Verot hoidetaan lakiasioina, siis eduskunnan kautta ja pekkaset ovat sopimuksin hoidettavat. Laki olkoon kaikille sama. Ts veropakoisuus tukittakoon kaikilta, siinähän rikkaatkin hoidetaan samalla. Tosin alan ajattelemaan taas ,,,,,että ei niille, kerta ei meillekään :017:. Kansanedustajia pidän eräänlaisina "prosti......", aina ovat antamassa, niin jää sitten itsellekin.