Kirjoittaja Aihe: Minun pääsiäiseni  (Luettu 7535 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Minun pääsiäiseni
« : 04.04.07 - klo:15:56 »
Nyt on taas ihana aika vuodesta ja kevaasta ja vuodesta kun on paasiainen. On voitu jo joskus foorumilla tasta asiasta keskustella, mut nyt ainakin! Eli millainen juhla on sinun paasiaisesi? Panin topikin tanne yleiselle puolelle niin ei tartte rajoittua keskustelu vaan uskonnollliseen puoleen (mut toivottavasti myos siihen)

Minun paasiaiseni on tana vuonna tottakai erilainen koska olen taalla Irlannissa enka Suomessa. Paasiaisesta tulee kuitenkin varmasti mukava, koska olen lupautunut laulamaan kolmessa messussa (to,pe ja la iltana)kirkkokuoron kanssa ja koska lasten riemu taalla kotona on niin aitoa. Jannitan tietty myos saanko yhtaan suklaamunaa vai pitaiskohan mun ostaa ittelleni. Lapsukaiset perheessa ovat kuulemma tavanneet etsia aina paasiaispupun piilottamat munat, mahtaa olla jannaa heille!

Jos oisin Suomessa ja kotona menisin kylla varmaankin perinteisesti kotiseurakuntani Seinajoen, Tornavan, hautausmaan vieressa sijaisevaan kappeliin hartauteen paasiaisaamuna. On uskomatonta kun linnut laulaa ja on niin kevaista useimmiten. Usein on viela menty hartauden jalkeen laulamaan kappelin viereen enkelipatsaalle. Niin ja voisin suunnata kylla pitkaperjantaina Nurmoonkin, olen jonkun kerran ollut siella pitkanaperjantaina ja olen kylla pitanyt tilaisuuksista paljon.

Viettakaa hartaudella pitkaa perjantaita ja olkaa tyytyvaisia jos se on teilla vapaa. Taalla Irlannissa se ei harmi vaan ole. Mut onneksi on illalla messussa varmaan paasee oikeaan tunnelmaan. Niin ja nauttikaa Suomen kevaasta. Taalla kevaan tuloa ei oikein kunnolla ees tajua kun joka paiva on vaan samanlainen vaihteleva saa!

Niin ja pari juttua on viela pakko mainita. Outoa kylla paasiaissunnuntaina ei oo vissiin ollenkaan messua taalla ja niin asiasta toiseen...Kaikki kinderia suuremmat paasiaismunat on taalla valtavia! Kaykaa Dublinin Marks&Spencerilla kattomassa jos ette usko... :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #1 : 05.04.07 - klo:17:23 »
Mita, eiks kellaa oo mitaan kerrottavaa paasiaisestaan!?! :o No kertokaa ny ees tuoko teille paasiaismunat paasiaiskukkoo vai pupu :D ...vai jatkatteko kenties paastoa viela paasiaisenpyhinakin :?:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #2 : 05.04.07 - klo:17:44 »
Kotona vietellään rauhassa perheen kanssa. Ei kai siinä ihmeellisempää. Ja kirkossa kai käydään.

Suklaamunia kyllä pienenä keräilin, mutta nyt ne suorastaan kuvottvat. Ei sillä, suklaa on hyvää, mutta jotenkin niitten se krääsämäinen idea etoo. Kaikki Noitajutut ja pääsisäimunat jätän väliin. Pääsiäinenhän on vapahtajan ylönousemuksen juhla, ei minkään muun. En ymmärrä miksi siihen pitää edes kaupallisuutta sotkea.

Rauhallista pääsiäistä kaikille.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #3 : 05.04.07 - klo:21:01 »
Justiinsa tulin kirkosta. 1,5 tuntia kesti, kun oli harvinaisen paljon porukkaa. Lisäksi yhden papin sijaisuus loppuu ensi viikolla ja kirkkoherramme palaa takaisin ja tämä oli viimeisiä kertoja ennen sitä, mikä varmaa oli myös houkutellut ihmisiä paljon, kun oli viimeisiä kertoja. Muistaakseni vielä pääsiäisenä hän saarnaa (ja maanantaina sivukylän kirkossa), eli tavallaan tokavika kerta täällä.

En ole itse varmaan koskaan sattunut kiirastorstaina kirkossa olemaan, aina olen pitkäperjantaina ollut, niin oli mukava seurata mitä tapahtui. Kiirastorstai taitaa olla yleisestikin suosittu kirkkopyhä? En jotenkin vain usko, että sunnuntaina (pääsiäispäivä) on noin paljon porukkaa. Virsikirjat loppuivat kesken ja istumapaikat olivat alakerrassa aika tiukassa. Itseäni "pelotti" että jos ilman virsikirjaa jäin, niin käväisin parvella katsomassa, oisko edes siellä yhtään. Sielläkin oli aika täyttä, mutta siellä oli sentään vielä kaksi virsikirjaa, toinen vanhoja painoksia (puolenkymmentä vuotta sitten tuli uudet ja luulin, että vanhat oli kaikki hävitetty, mutta parvella näemmä vielä on), ja aika huonossa kunnossa. Otin sen, sillä siinä oli sentään kaikki sivut. Toinen oli myös jokin erikoiskirja, mutta siitä puuttui puolet sivuista, niin sai jäädä hyllyyn.

No, se tästä puitteista. Tämän päivän lehdessä oli symboliikkaa selitetty, niin oli kiva seurata. Urut ja kirkon kellot vaikenevat. Vaatteet vaihtuvat mustiin. 13 kynttilästä sammutetaan ensin Juudaksen kynttilä ja sen jälkeen 11 muun opetuslapsen kynttilät (hylkäämisjärjestys siis) ja pitkänäperjantaina sammuu se viimeinen. Perjantaina on myös viisi ruusua Kristuksen haavojen merkkinä. Mietin vain itse, mitä ne ovat. Sitten ajattelin, että kädet, jalat ja se viides tulee varmaan siitä sotilaan keihäästä? Sitten pääsiäisenä on kaikki valkeaa. Sitten semmoinen, että kuusi kynttilää ja Kristus kynttilä mahdollisesti lisäksi. Mitä ne kuusi kuvaavat? Sitä ei ollut selitetty. Mukava olisi lisääkin kaikesta symboliikasta tietää.

Oli todella mukava laulaa se viimeinen virsi, kun vaihteeksi ei ollut urkuja.  Harvoin erottaa niin hyvin sanat ilman kirjasta seuraamista. Lisäksi kirkon valaistusta vähennettiin liinojen vaihtamisen jälkeen hämäräksi.

Ekstrana oli, että pappi pesi yhden seurakuntalaisen jalat saarnansa puolessa välissä. Se ei kai ole kovin yleistä, vaikka sanoikin, että paavi pesee 12 ihmisen jalat joka vuosi ja joissakin muissakin kirkoissa noudatetaan sitä tapaa. Ihan piristävä lisä oli ja havainnollisti hyvin tilannetta.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #4 : 05.04.07 - klo:21:14 »
No jatkanpa tässä kuitenkin, kun on aikaa. Pääsiäinen on siitä kiva juhla, että se ei ole niin kaupallinen kuin joulu. Naapurin tyttöjä kävi viime sunnuntaina virpomassa ja suklaamunat tuli palkkioksi. Hieno perinne sekin. Ei tarvitse isoja paketteja olla vaan ajatus tärkein. Mämmiä tulee varmaan syötyä ja muutenkin vähän paremmin tulee syötyä.

En osaa sanoa vielä jatkosta. Huomenna saatan käydä kirkossa tai sitten en. Pääsiäisenä saatan mennä perinteiseen tapaan pääsiäisyön liturgiaan ortodoksiseen kirkkoon. Se alkaa joskus 23.30 ja kestää johonkin kolmeen saakka tai enemmänkin ja sen jälkeen jatkuu pääsiäisaterialla aamupuolelle yötä evakkokeskuksella. En osaa vielä varmaksi sanoa, menenkö. Oikeastaan en tiedä vielä mitään tarkasti.

Tänään saatan katsoa The passion of the Christ. Elokuvissa tulee harvoin käytyä, niin on tämäkin näkemätttä. Toisaalta pelottaa se K18 ja kamalat kuvaukset siitä elokuvasta. Onko joku katsonut ja kokemuksia? Ois mukava, jos joku ehtisi kertoa ennen kuin se alkaa muutaman tunnin päästä. En tiedä, uskallanko katsoa. En tykkää väkivaltaelokuvista, enkä sairaalasarjoista, mutta tämän halaisin katsoa. Mihin se loppuu? Kuvauksien mukaan on kertomus Kristuksen viimeisistä tunneista, niin minua pelottaa, jos se loppuu kuolemaan, niin jää paha fiilis ja ois parempi jättää kattomatta. Kertooko elokuva myös tärkeimmän, ylösnousemuksen? Kertokaa ihmeessä edes jotain, jos käytte täällä ennen elokuvan alkua. Mietin niin kovasti, kannattaako valvoa yö, jos siitä sitten vain jää paha fiilis, kun juonihan on kyllä arvatenkin tuttu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #5 : 05.04.07 - klo:21:18 »
Niin ja sitä en muistanut kertoa, että olipas tänäään löydetty ankea psalmi liinojen vaihtamisen ajaksi. En muista numeroa, mutta kertoi kuinka sydän sulaa rinnassa, kuinka tongitaan matoina maassa, kuinka lihat irtoaa luista ja ties mitä kauheuksia.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #6 : 05.04.07 - klo:22:58 »
Hyva 'Mies valaan vatsasta' en minakaan niita suklaamunia ihan kraasa arvon vuoksi popsi. Kasittaakseni kananmunalla ja siten kai sitakautta suklaamunallakin on symbolistakin merkitysta, uuden elaman alku, ja sita rataa...Ma kylla vaitan et itse siihen paasiaisensa tavaranpaljouteen parhaiten vaikuttaa. Musta on kylla ollut aivan hapeamattoman mukavaa elaa taas tavallaan lapsuuden paasiaista uudelleen. Tanaankin askarreltiin tipuja ja pupuja lasten kanssa ja kivaa oli!

Janna juttu kun Johannes puhuit tosta jalkojen pesusta. Taalla just tanaan iltamessussa pappi pesi kahdentoista ihmisen jalat. Ja ma kun kuvittelin et katoliset papit on vaan pompoosia aijia, jotka ei puhujapontosta poistu :lol:...Saa nahda millanen on huomisen 'Good fridayn' palvelus. Ja juu, oli taallakin kovin suosittu tuo palvelus tanaan, mut niinhan taalla yleensakin on!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #7 : 06.04.07 - klo:01:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Tänään saatan katsoa The passion of the Christ.


Tulipa katsottua...vaikka pitikin monessa kohti laittaa silmät kiinni. Verellä mässäilyä suurin osa, vaikka sellaistahan se tietysti on ollut. Ylösnousemuksen ois tosin voinut huomioda vähän paremmin, sillä sehän se oikeastaan oli se pointti koko jutussa ja nyt vain muutamia sekunteja vilauteltiin, kun Jeesus nousi seisomaan hautaluolassaan. Se teki vähän tyhjän olon, kun päällimmäisenä jäi mieleen kärsimykset. Nyt kai sitä pitäisi mennä nukkumaan, mutta uskaltaako? Paras käydä jääkaapilla ja selata vähän nettiä, ettei tule painajaiset uniin. Mutta tulipahan katsottua ja yksi kerta todellakin saa riittää.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #8 : 06.04.07 - klo:16:34 »
Pakko kertoa, kun oli niin jännä sattuma. Siis eilen katsoin sen elokuvan, niin tänään pappi käsitteli sitä saarnassaan. Siis sitä, miten veristä touhua se on ollut, ja mikä merkitys sillä oli, että kärsimykset olivat niin kovat.

Niin ja en muistanut eilen sanoa. Siis lähtevä pappimme kertoi saarnansa aikana eilen vaellellessaan kirkon käytäviä myös srk:n työntekijöiden järjestämistä yllätysläksiäiskahveistaan. Oisko ne ollut viikolla tms. Läksiäislahjaksi oli saanut kirkon lattilankusta veistetyn kirveen (varsi siis oli kirkon lattipuusta), joka oli isketty kirkon hirren palaan. Ainekset olivat muutaman vuoden takaisesta kirkon remontista. Silloin oli jätetty purkujätteitä talteen ilmeisesti tällaisia lahjoja varten. Ainakin mieleenpainuva lahja, kun parhaillaankin on vielä käsiteltävänä tuomiokapitulissa se valitus mm. kirveen käyttämisestä saarnassa. Halusi nyt näyttää lahjan seurakunnallekin ja kiitteli sitten kovasti seurakunnan porukkaa ja seurakuntaa, että vaikka kaikkia ei voi miellyttää, niin huumoria, ennakkoluulottomuutta  yms. on riittänyt, mistä on osoituksena mm. tämä lahja.

No, sitten taas miettimään, miten pääsiäisen vietto jatkuu...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #9 : 06.04.07 - klo:17:39 »
Olin taasen kuuntelemassa Bachin Matteuspassion Helsingin Johanneksenkirkossa. Upeaa oli se. Ja musisoimaan pääsen itsekin - soittotaitoisena papin tyttärenä pääsiäiskirkkokeikkaa pukkaa aina. :) Tänään olin säestämässä sellolla pitkäperjantain Jeesuksen kuolinhetken rukoushetkessä (urkujahan ei soiteta pitkänäperjantaina), ja sunnuntaiaamuna mennään taas sisarusten kera soittamaan. Mieluiten nauttisin kyllä pääsiäisenä messusta ilman mitään vastuutehtäviä; kun messua on itse toteuttamassa, ei siinä kuitenkaan pysty ihan samalla tavalla keskittymään ja hiljentymään kuin pelkkänä messuvieraana ollessa.
Lauantai-iltana menen katsomaan Ristin Tie -kärsimysnäytelmän Helsingin keskustaan. Tän kaiken lisäksi aion sukuloida hieman ja syödä hyvin. Muutaman päivän loma arjestakin on tietty ihan mukavaa plussaa.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #10 : 06.04.07 - klo:19:38 »
Toimitin aamulla sanajumalanpalveluksen Hakunilan kirkossa. Kyllä oli hienoa, kerta kaikkiaan. Olin ihan liikuttunut teksteistä ja virsistä. Tuntui upealta laulaa Litania, kun se on niin jylhä. Miksei sitä käytetä joka pyhä? Monet esirukoukset ovat niin komiteanmakuisia.

Onneksi on vapaapäiviä, ehtii itsekin harjoittaa uskontoaan tässä. Huomenna menen varmaankin Johanneksenkirkkoon yömessuun, kun siellä on niin herkkä tunnelma, pimeys ja valo ja musiikki ja kaunis arkkitehtuuri ja paljon väkeä. Jos jaksan valvoa niin myöhään.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #11 : 06.04.07 - klo:23:04 »
Ihan pakko laittaa tanne iloksenne tai arsytyksenne katolista virsirunoutta parhaimmillaan tai pahimmillaan, ihan miten haluatte...Opin sen juuri tanaan paasiaislauantain messun harjoituksissa ja kuvitelkaa viela iloinen melodia tahan:

Lord of the dance

I danced in the morning when the world was begun,
and I danced in the moon and the stars and the sun,
and I came down from heaven and I danced on the earth,
at Betlehem I had my birth.

Kertosae:
Dance, then, wherever you may be,
I am the Lord of the Dance, said he.
And I'll lead you all wherever you may be,
and I'll lead you all in the dance, said he.

I danced for the scribe and the pharasee,
but they would not dance and they wouldn't follow me.
I danced for the fishermen, for James and John;
They came with me and the dance went on.

I danced on the Sabbath and I cured the lame.
The holy people they said it was a shame.
They whipped and they stripped and they hung me on high.
And they left me there on the cross to die.

I danced on a Friday when the sky turned black.
It's hard to dance with the devil on your back.
They buried my body and they thought I'd gone
but I am the dance and I still go on.

They cut me down and I leapt up high.
I am the life that'll never, never, die.
I'll live in you if you'll live in me.
I am the Lord of the Dance, said he.

Et ei mitaan ahdasmielista menoa katolisessa kirkossa, mikali niin olette joskus luulleet! :lol:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #12 : 08.04.07 - klo:13:27 »
Jatkanpas tassa omasta paasiaisestani kertoilua, jos jotakuta vaikka kiinnostaa...

Tanaan sunnuntaina siis oli kuin olikin messu, vaikka toisin luulin. Se oli kylla selvastikin vahan niinkuin ylimaarainen, laulettiin vaan samat laulut ku edellisena iltana. Myoskaan porukkaa ei ollut ihan niin paljon vaikka kirkko olikin aika taynna, mut niin se on aina. Nakyi myos muutamien miesten naamasta et kylla oli eilen tullut juhlittua! Onneksi sentaan ei vaikuttanut kuorolaistemme aaniin.

Niin, kun mietin oliko raskasta laulaa neljassa messussa pera peraa, niin vastaus on: Ei oikeastaan, taalla nimittain messut on suhteellisen lyhyita, 45 min on jo takalaiselle pitka messu ja se sisaltaa ehtoollisenkin! Lisaksi vallankin tanaan ja eilen lauloimme paljon ja sehan on vallan mukavaa. Saimme myos tunnustusta laulamisestamme, sellaiset valtavat suklaamunat johtajaltamme ja lauantaina ihmiset rupesivat sponttaanisti taputtamaan meille, kun lauloimme heille kun he poistuivat messusta.

Huomenna ei kai ole messua (tai siis on varmaan kun taalla on melkein joka paiva) tai kuoro ei ainakaan laula siella. Niin, ehka ihan kivakin, onhan sita jo tassa messuissa tullut oltuakin.

Nyt alkaa taalla meilla paasiaisen juhlinta. Lapset tuolla jo leipovat aitinsa kanssa paasiaisherkkuja ja koko aamun on bongailtu et nakyyko paasiaispupua: Taalla on tapana et paasiaispupu piilottaa kaikkien kilttien lasten pihoihin paasiaismunia ja kaipa se tuolla meidankin talon pihassa haarailee! Minun ei tartte tosin pihalle lahtee suklaata etsimaan: Ensinnakin en taida olla kyllin lapsi enaa ja toisekseen paasiaiskukkoo Suomessa oli niin valveutunut et lahetti mulle postissa oman Mignon-munan. :lol:

Omasta puolestani haluan toivottaa kaikille korttifoorumilla oikein hyvaa paasiaista!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Minun pääsiäiseni
« Vastaus #13 : 08.04.07 - klo:15:01 »
Minä tein nyt urakkapääsiäisen. Ajattelin etukäteen, että tänävuonna yritän käydä niin monessa jutussa kuin ehdin. Aina on joulu tuntunut tärkeämmältä, vaikka pääsiäisen pitäisi olla tärkeämpi. Ajattelin, että jospa se onnistuisi, kun tarpeeksi monta saarnaa kuuntelee. Ehkä osittain onnistuinkin, sillä yhdessä jumalanpalvelusten ulkopuolisessa jutussa hetken verran ymmärsin, mitä tarkoittaa "syntien lunastaminen" ja miten se tapahtuu. Nyt se hetken selkeä kuva on taas haalistunut ja sitä vain ajattelee taas, että "Jeesus kuoli minunkin syntieni tähden"...onpas nätti lause. En ymmärrä, miksi minun on niin vaikea tavoittaa sitä tunnetta uudelleen. Välillä tuntuu, että alan ymmärtää, mutta sitten se taas katoaa se selkeä tunne.

No, nyt harhauduin. Siis olin torstai ja perjantai kirkossa. Torstaina osallistuin ehtoolliselle.

Lauantai-iltana oli klo 23 ev.lut. yökirkko Iisalmessa ja se kesti reilun tunnin (ehtoollisella en käynyt, kun ajattelin aamuun jättää) ja ehdin vielä puiston toiselle puolen ortodoksikirkkoon, jossa oli jo jonkin aikaa juhlittu pääsiäistä. Se kesti 02.20 saakka ja olisi jatkunut vielä pääsiäisaterialla, mutta itse menin nukkumaan ja ennen sitä katsoin vielä Uspenskin katedraalista loppua Helsingin menoista. Tänä vuonna kanttori veti vissiin Iisalmessa palveluksen vähän nopeampaan tahtiin. Neljäs kerta peräkkäin ja tuntui että jaksoin paremmin kuin edellisinä vuosina. Se alkaa aina joskus 23  aikoihin Kristuksen hautausveisuilla, mutta suurin osa tulee vasta joskus 23.30 jälkeen ja sitten vuorokauden vaihduttua alkaa varsinainen juhlapalvelus. Yleensä on kestänyt johonkin kolmeen saakka eli vajaa nelisen tuntia, mutta nyt ei. Kuitenkin ajattelin, että tulin myöhempään, niin minähän jaksan seisoa loppuun asti, varsinkin kun siellä oli vanhempia ihmisiä, jotka seisoivat.  Ekan kerran siis jaksoin seistä koko pääsiäisen kirkonmenojen ajan, mutta pitää ottaa huomioon, että tulin huomattavasti myöhemmin.

Sitten aamulla olin jumalanpalveluksessa kotikirkossa. Ehtoollisella en taaskaan viitsinyt käydä. Oli taas niin erikoiset kaavat (viimeisen kerran) ja virsikirjat oli taas loppu (pitäisi kai antaa palautetta, kun koskaan ei isompina pyhinä saa kirjaa, tai sitten pitäisi oma kirja ottaa mukaan), niin en pystynyt virsiäkään seuraamaan. Synnintunnustuskin oli jätetty pois, niin ei vain ollut semmoinen olo, että haluaisin ehtoollisella käydä. Onneksi silloin torstaina kävin ja viikonpäästä on serkun rippipyhä, niin sitten pääsee ehtoolliselle.

No, sillä tavalla alkoi pääsiäinen. Huomenna en todennäköisesti ole menossa kirkkoon, nyt tuli annos taas vähäksi aikaa täyteen, kun torstai, perjantai, lauantai-ilta ja sunnuntai ja sen päälle ortodoksinen liturgia ja muuta sellaista, kuten vaikkapa se tv:stä katsottu loppuosa. Tulipahan kerrankin tehtyä näin oikein urakalla. Toisaalta se kannatti, sillä kuten sanoin, niin hetken ehkä tajusin sen kärsimyksen merkityksen ja ilon. Jospa se tästedes olisi taas helpompaa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."