Kirjoittaja Aihe: Linnut 32  (Luettu 26124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #60 : 04.11.19 - klo:08:00 »
Kuulohavaintosi oli oikea. Kankaalan pihamaallakin talvella närhet tullessaan häirityksi päästävät pahoja ääniä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #61 : 04.11.19 - klo:08:21 »
Närhi toimii käsittääkseni valppaana ja vaaroista äänekkäästi varoittavana lintuna muillekin eläimille hälytysmerkkinä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #62 : 04.11.19 - klo:14:14 »
Tämän päivän lintu oli sitten joutsen, tai ehkä 12 kpl sellaisia auramuodostelmassa suoritti ylilennon Tampereen Pyynikintorilla. Bussin ikkunasta ehdin bongata. Suunta jonnekin etelälounaaseen päin heillä.

Jotenkin ne tuntuvat edelleen epätodellisilta. Siellä ne menee, aika lähellä, näyttää ettei moni edes huomaa. Kun olisi kaksi eri maailmaa päällekkäin. Minun aikanani eivät enää ole olleet sukupuuton partaalla, mutta siinä iässä kun jotain linnuista ymmärsin jo (80-luvun lopulla) niin aika harvinainen näky täällä etelämpänä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #63 : 04.11.19 - klo:15:32 »
Laitan vaatteita päälleni ja menen ulos kiinnittämään linnuille talilevyt. Saapahan nähdä, että joudunko ostamaan kauroja, kun nyt vielä kymmenpäinen parvi jotakin sorttia ruokailee kaurahalmeessa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #64 : 06.11.19 - klo:16:26 »
Tein näköjään virheen laittaessani tarjolle viimeiset kaurat syöttöpaikan kupolin alle. Lintuparvi ei viitsi halmeessa enää kiikkua kerta saa lautaseltakin.
Mutta tali kelpaa myös, sillä tikat 2 kpl lopettivat käpyjen punomisen irti puusta ja napostelevat possun kylkeä. Dalidintit syövät monipuolisesti, mitä tarjolla on.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Linnut 32
« Vastaus #65 : 08.11.19 - klo:14:41 »
Talitintit ovat ilmestyneet ihan tuohon ikkunan läheisyyteen, niitä näyttää kiinnostavan havupensas nimeltään tuija.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #66 : 09.11.19 - klo:15:39 »
Kiitettävästi on meillä lintuja. Saamme niitä ilolla seurata tulevan talven. Olin arvioissani hätäinen, kyllä joka päivä tietyt linnut vierailevat "luomukaurahalmeessa".
Saisiko kauranjyvistä vielä paremmin syötettäviä, jos kokeilisin ajaa korppujen särkemiskoneella jyviä vähän rikki. Pikkuvarpunen niin vaikeasti jyvää jyrsii nokallaan ennen nielaisuaan. Haen naapurin isännältä kaksi paperisäkillistä kauroja, jos hänellä olisi kuivattua sorttia. Pellolla syksyllä katsoin, että olivat isoja jyviä. Nämä vähät, mitä jälellä on Puuilon kauroja, ovat ns linnun jyviä eli kahuja minun arvomaailmassani.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #67 : 02.12.19 - klo:10:10 »
Kaamea tilhiparvi Tampereen keskustassa äsken  :107:. 1500 ehdin valoihin pysähtyneestä bussista laskea,  mutta saattoi niitä olla enemmänkin. Mutta onpa pihlajanmarjojakin. Varsinkin siinä puistossa, johon olivat laskeutuneet, puut ihan punaisina.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 32
« Vastaus #68 : 02.12.19 - klo:10:30 »
Mutta onpa pihlajanmarjojakin. Varsinkin siinä puistossa, johon olivat laskeutuneet, puut ihan punaisina.

Kohta ei enää ole.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #69 : 02.12.19 - klo:10:46 »
Sellaista on elämä - etsi ne soi - vapaasti translitteroitu Hellaan kielestä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 32
« Vastaus #70 : 02.12.19 - klo:12:00 »
Kuinkahan monta pihlajanmarjaa tilhi vuorokaudessa tarvitsee ravinnokseen? Jos on vaikka tällainen muutaman asteen pakkanen.

Ja miksi ne lentelevät edestakaisin, vaikka ovat katetun ruokapöydän ääressä? Jos olisin tilhi, pysyisin varmaan terttuni vierellä kunnes olen syönyt sen tyhjäksi. Tuntuu energiataloudellisesti ihan järjettömältä tuollainen pyrähtely mitä tekevät. Miten ne nyt sellaisiksi onkin suunniteltu  :017:

Pitäis varmaan Luontoillasta kysyä, jos moista ohjelmaa enää on. Ja mitä kastemadot tekee talvella.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Linnut 32
« Vastaus #71 : 02.12.19 - klo:16:35 »
Heh.... :003:

Muistaakohan Öppis saman jutun kuin minäkin ammoisilta ajoilta kouluajoilta?

En muista oliko kyseessä esitelmä vai tutkielma....mutta otsikko oli:

"Mikä on heinäsirkkojen vaikutus kastematojen talvehtimiseen Etelä-Afrikassa?"

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #72 : 10.12.19 - klo:10:43 »
Huolsin lintujen syöttöpaikkamme. Lisäsin talia 5 levyä a 18 x 24 senteissä. Leveät laudat ja ruuvikone apuna, niin on helppoa kuin jäätelönsyönti. Kauraakin on kulunut, koska pellon halme jäi lumien alle.
Lajejamme ovat: dalidintti, sinidintti, hönötiainen, pikkuvarpunen tai iso, harakka, närhi ja orava. Oravallekin sain oman "levelin", kun laitoin auringonkukka-automaatin alle rosterisen pesualtaan, niin siihen tippuu ylhäältä linnuilta ja se oravalle riittää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Linnut 32
« Vastaus #73 : 16.01.20 - klo:19:51 »
Olen entisestä kodistamme eniten kaivannut lintulautaa ja sen pieniä ja isompiakin vieraita. Nyt se on typyköiden hoidossa ja ilona.

Tässä pyörii vain muutama talitiainen harakoiden ja naakkojen lisäksi. Naakat käyvät harvoin maassa jotta näkisi niiden touhuja, ja minun on niin ikävä että menin ja ostin Prismasta Tintin tali-pötikän ja kävin ripustamassa sen kaupungin maalle niin että kiikarilla näen jos siellä alkaa olla liikettä.

Yksi pappa naapuritalosta on ripustellut niitä pieniä palloja sen talon tontin laitaan vaikka se on meiltä tyystin järjestyssäännöissä kielletty.

Luulen pian käyvän niin että harakat saavat kovasti yrittämällä sen pötkön putoamaan ja sitten se on niille piece of cake.

Mutta jotakin oli tarve tehdä... :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 32
« Vastaus #74 : 16.01.20 - klo:20:52 »
Kyllä tunteesi hyvin ymmärrän. Kerkesit asua oktalossa kauan ja ystäviä ruokkia.