Kirjoittaja Aihe: 11 teologia luopuu piispoista  (Luettu 27028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #60 : 28.03.11 - klo:23:12 »
Älä laakase, naatitaan!
En ymmärrä, anteeksi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #61 : 29.03.11 - klo:05:44 »

En ymmärrä, anteeksi.

Felix, et ymmärtänyt siis, miksi Pena haluaa nauttia, kun sinä kannatat "Parempi kertarutina kuin ainainen kitinä" -metodia.
Ymmärrän Penaa. Hän on kokeneempi kuin sinä. Sinä nuorena olet malttamattomampi. Kokemus tuo  tietoisuuden, että on olemassa vielä mahdollisuuksia useampia kuin yksi, on vaihtoehtoja, ja niiden välisen paremmuuden puntarointi on Penalla vielä kesken.
Arkkipiispaan henkilöityy paljolti kritiikki kirkon päättämättömyydestä. Silläkin uhalla, että meitä voitaisiin arvostella henkilöpalvonnasta, olen kannustamassa kuuntelemaan, mitä hän sanoo. Malttamattomuus yhdistyneenä konkreettiseen kipuun puukon haavassa kääntyillessä on vaarassa tuottaa ratkaisuja, joita myöhemmin katuu. Ei elämä tähän kaadu.
Tämä on vain elämää.
Tällaista elämä on.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #62 : 29.03.11 - klo:07:58 »
Kiitos satman, totuutta komeammasta selityksestä. Minä vain muistelin, miten pikkupoikana venytettiin heiluvan maitohampaan irti repäisemistä viimeiseen asti. Olet kuitenkin oikeassa puntaroinnissakin. Ehkä näillä on joku analogia?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #63 : 29.03.11 - klo:08:23 »
Edellä mainitsemiini vaihtoehtoihin ja niiden puntarointiin -asiaan lisäisin, että epävarmuuden sietäminen ja tässä keskusteluyhteyden, missä määrin sitä nyt sitten onkaan, status quon hyväksyminen merkitsee uskoa ja lujaa luottamusta "tuonpuoleisuuteen". Emme näe yhteisymmärrystä, mutta haluamme uskoa siihen. Sitähän kirkon yhtenäisyyden säilyttämistä vaativat tarkoittavat.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #64 : 29.03.11 - klo:09:27 »
En mä mikään nuori ole.

Olen hyvä sopeutumaan, mutta rajansa kaikella. (Olen yli 20-v olen seurannut tätä kädenvääntöä koskien naispappeutta ja näiden kiihko-Luterilaisten natinaa ja kitinää, milloin mistäkin.)

En ymmärrä olen hämilläni heidän tekopyhästä rusinapullateologiasta ja heidän kaksinaamaisesta teologiasta, jota tuovat esiin ja se jos mikä alkaa kärjistymään heillä vielä lisää.

(Ei riitä klassinen väistö, mitä emerituspiispa Rimpiläinen tekee ja teki virassaan. Nyt hankitaan sitten omat pukeutumiset, omat tittelit, piispa suljetaan ehtoolliselta. tehtiin oma hiippakunta, leikitään julkista marttyyria haetaan sympatiaa omalle käytökselle jne..)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #65 : 29.03.11 - klo:09:49 »
Asenteeni johtuu, koska en kovin läheltä ole seurannut skismaa. Olen pitäytynyt, mikä hyvää on.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #66 : 29.03.11 - klo:14:37 »
kristillisyys ei ole mitään uskontoa... se on elämäntapa
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #67 : 30.03.11 - klo:10:20 »
kristillisyys ei ole mitään uskontoa... se on elämäntapa

Minulle siis minulle(tulikohan tarpeeksi tehostettua :icon_wink:) nimimerkki "juhani".
Kristillisyys ei ole elämäntapa vaan elämä.
Niin kuin vesi, ilma ja lämpö.

ps. elämäntapa "vanhalle lihavalle miehelle" on punttien kolistelu jne.

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #68 : 30.03.11 - klo:23:24 »

Vanhempikin mies voi googlettaa uusia näkökulmia hakusanoilla: kristinusko ei ole uskonto! näkemys avartuu...

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #69 : 30.03.11 - klo:23:34 »
 Montako teologia olisi eronnut piispoista, jos arkkipiispan vaali olisi ratkennut toisin...... ???  Kirkko oli melkolailla lähellä arvanheittoa suunnastaan... ainakin valitsijoiden mielissä.... :icon_rolleyes:

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #70 : 31.03.11 - klo:10:07 »
Sitä mää en oo kyllä koskaan ymmärtäny että mitä niin saatanallista on sanassa uskonto, että ainakaan henkilökohtaista uskonratkaisua korostavat piirit ei mitenkään voi laskea kristinuskoa uskonnoksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #71 : 31.03.11 - klo:11:12 »
Sitä mää en oo kyllä koskaan ymmärtäny että mitä niin saatanallista on sanassa uskonto, että ainakaan henkilökohtaista uskonratkaisua korostavat piirit ei mitenkään voi laskea kristinuskoa uskonnoksi.

Tätä minäkin ihmettelen.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #72 : 31.03.11 - klo:11:48 »
Sitä mää en oo kyllä koskaan ymmärtäny että mitä niin saatanallista on sanassa uskonto, että ainakaan henkilökohtaista uskonratkaisua korostavat piirit ei mitenkään voi laskea kristinuskoa uskonnoksi.

Uskonto on sitä, mitä ihminen tekee "Jumalan hyväksi". Kristinusko on sanoma siitä, mitä Jumala on tehnyt ihmisen hyväksi. Ainaskin mun käsitemaailmassa asiaa menee jotenkin tuolla tavalla. Onhan niillä kahdella melkoinen ero.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #73 : 31.03.11 - klo:12:11 »
Millaisia ajatuksia, kysyy Kyösti ... aattelin noin ylipäänsäkin katsoa, millaista hedelmää missäkin päin kannetaan.  Muistelen sellaista neuvotun.  Eli mistä löytyy rakkaus, ilo rauha, kärsivällisyys,  ystävällisyys,, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja  itsensä hillitseminen...  Eipä siinä sen merkillisempää konstia ole ohjeeksi annettu. Soveltunee tähänkin.

Tuosta tuli mieleen se "vanha setä", joka kuvaili tätä asiaa seuraavaan tapaan: "Kun saatana paljastetaan, se alkaa puhua rakkaudesta."

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: 11 teologia luopuu piispoista
« Vastaus #74 : 31.03.11 - klo:12:32 »
Uskonto on kategoria, ei mikään ihme kannanotto siihen, mitä kyseinen setti sisältää. Polku voi mennä esimerkiksi näin: maailmankatsomus - uskonto - monoteismi - kristinusko - luterilaisuus - herännäisyys. Jos kristinusko ei ole uskonto, niin mikäs sitten?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna