Kirjoittaja Aihe: Kotikonnut eli himamestat :)  (Luettu 9114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #15 : 07.08.16 - klo:19:15 »
Aiheen innoittamana etsin osoitteemme Lappeenrannassa. Se oli Ratakadun varrella joku talo lähellä Armilan koulua. Sen muistan ja Peltolan lastentalon Kauppakadun varrella, niissä jaettiin Amerikan apua, mm. luumukeittoa.

Löysin tämän vanhijen  karttojen palvelun, josta on muutakin iloa minulle;

http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/Sivut/Paasivu/KARTAT/Kaupunkikartat/Kaupunkikartat.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #16 : 07.08.16 - klo:19:20 »
Ahaa, en vain ole tottunut ajattelemaan itseäni evakkotytöksi.  Äitini evakuoitiin heti Talvisodan syttyessä juuri Enäjärven kylään, isäni puolestaan Tampereelta johonkin jonne hänet  ja vuotta vanhempi veli otettiin turvaan.

Nämä evakuoinnit kuitenkin kumpikin merkitsivät yksittäisten perheiden vapaaehtoista lähtöä tai varattomien lasten siirtoa tilapäisesti vaaranalaisesta kotikaupungista seudulle joilla  pommituksien aiheuttama hengenvaara oli pienempi. Desantteja pudotettiin juuri tuonne mihin äidin perhe lähti, sehän sijaitsi lähellä Kouvolaa, risteysasemaa, useita siltoja ja rataosuuksia ja asukkaita varoitertiin liikkumasta metsässä ja muutoinkin pitämään silmänsä auki.

Olen tottunut ajattelemaan  evakon tarkoittavan henkilöä joka asui paikkakunnalla, joka kokonaan tyhjennettiin  virallisin määräyksin, ei siis vapaaehtoisesti eikä oma-aloitteisesti. Tällöin siirroista vastasi valtiovalta ja osoitekin oli jokin tietty joskaan ei aivan katuosoitetta tai maat alon piharakennusta myöten. Kiinnostuin L-rannan  kohtalosta kaupunkina vain. 

Kai nykyisin evakoiksi kutsutaan heitä, jotka siirrettiin virallisin määräyksin kyläkunnittain ja vielä siten, että he aika suuressa määrin sijoittuivat tietyille paikkakunnille. Lähteä siis täytyi. Juntusrannan ja Hossan kylät aikanaan  jäivät siinä loppukaaoksessa  evakuoimatta ja asukkaiden kohtalo oli karu. Heidät nähtiin Suomessa isänmaanpettureina. 
« Viimeksi muokattu: 07.08.16 - klo:19:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #17 : 07.08.16 - klo:19:35 »
Evakuointi tarkoittanee tarkasti ottaen alueen tyhjentämistä asukkaista. Suomalainen sana 'evakko' antaa asialle yksilöllisen sävyn, jota sillä ei välttämättä ole. Jos halutaan niuhottaa - tunnette minut - isä evakuoi kodin lähettäessään äidin ja tyttären evakkoon.  :017:

Niinpä, sanotaan minun myös evakuoivan kotini kirjahyllyä  :003:.

Jos isä toimii oma-aloitteisesti, täällä toinen niuho, kyseessä ei ole evakuointi eli tyhjennys  (ei koske vain tyhjennystä värstöstä, vrt evacuate of oxygen).  Evakuointi merkitsee historiassamne alueellista väestösiirtoa valtiovallan määräyksestä.   Se saattoi olla tilapäinen, Karjalaanhan myönnettiin paluulupia jatkosodan aikana, joskin siellä jäivät tilapäiseksi iloksi. Eihän sinne luvatta lähdetty.

Tarkastan tämän, mutta jokin rajakylä ei niin kaukana Enäjärvestä tyhjennettiin myös, jäi Pariisin rauhanteon uudessa rajalinjauksessa Suomelle eli sinne palattiin pysyvästi. Tarkastan etten selitä luuloja niistä rajakylistä. Näitä on myös Lapissa ellen oppinut väärin siellä liikkuessani oppailta.
« Viimeksi muokattu: 07.08.16 - klo:19:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #18 : 07.08.16 - klo:21:00 »
Juu, ei ne varmaan minun takia !   :003:

Sinun takiasi muiden mukana.  :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #19 : 06.04.17 - klo:18:17 »
 :-\
Taas muutettu.

Eli nykyään olen Punkalaitumella.
Aion pitää siis busineksista välivuotta, kun kävi jo hermoille se veivaaminen, mutta mihinkäs sitä hyeena pääsee pilkuistaan. Kyllä tässä jotain on veivattu, vaikka tyhmässä haasteettomassa työssä.

Onko kukaan muu foorumilaisista muutellut?

Punkalaitumella on kiva budjaa näin kaupukilaisena ja maalaisena.
Jostain syystä ne pitää täällä mua enempi kaupunkilaisena. Ihmettelen sitä kun ihan körttiläisittäin pidän matalaa profiilia ja maanläheisyyttä yllä.
Eli en pullistele ja varmaan selkään saisin jos niin.

Moneskohan kymmenes asunto tämäkin on? :)

Öppis ilmeisesti on kehä 1 sisäpuolelta ja Pohjois Haaga pohjoisin paikka kussa käynyt, mutta miten muut?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #20 : 07.04.17 - klo:09:54 »
Onko kukaan muu foorumilaisista muutellut?

Muuttojen lukumäärä on toinen juttu ja muuttomatkojen pituus toinen. Lapsuudessani olen muuttanut kolme kertaa noin 9000 kilometrin päähän. Nyt miä asun Karhulas.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #21 : 07.04.17 - klo:23:44 »
Öppis ilmeisesti on kehä 1 sisäpuolelta ja Pohjois Haaga pohjoisin paikka kussa käynyt, mutta miten muut?

 :icon_biggrin: Se oli joku muu, jolla tuo tilanne. Olisiko ollut Donpate?

Siis minähän olen virallisesti maalta, syntymäpaikka Jyväskylän maalaiskunta. Jotain silloista Jyväskylän esikaupunkia Keljonkangas kai oli, ja asunto taisi olla joku omakotitalon yläkerta, jollaisessa nuoretparit niihin aikoihin kai ihan yleisesti asuivat. Mitään en siitä muista, ja sitten muutimme Jyväskylän ihan keskustaan.

Sitten Liperin kautta Joensuuhun. Liperi on Joensuun kyljessä. Opiskelemaan pääkaupunkiseudulle, ensin asuin Vantaalla, sitten lähemmäs kolmikymppisenä vasta pääsin kehäkolmosen sisäpuolelle Helsingin Vallilaan. Seurustelun takia tuli ensin yksi uusi Vantaa - Helsinki -kierros, ja sitten Nokian kautta Tampereelle, jossa nyt jo kolmannessa asunnossa kirjoittelen. Jyväskylässä ja siellä kehäkolmosen sisäpuolella ehdin asua kahdessa asunnossa.

Jos tässä jotain johtoajatusta on, niin olen lähestynyt kaupunkeja aina "maallta" käsin, viereisestä maalaiskunnasta tai entisestä sellaisesta. Kaupunkilainen kuitenkin tunnen olevani, kun eihän minulla ole autoakaan.

Nyt voi olla muutosta tiedossa taas, sillä yksi pääkaupunkiseudun työnantaja vaikutti kovin kiinnostuneelta. Ensi viikolla ehkä haastattelu. Mieluummin kyllä täällä Tampereella asuisin, mutta minkäs teet jos en täkäläisille työnantajille kelpaa  :-\.  Ikävä jättää ystäviään tänne, joillekin tiedän olevani tärkeä. Kun voisi tehdä työt etänä.

Inari taitaa olla pohjoisin paikka, jossa olen käynyt, mutta siis vain käynyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #22 : 08.04.17 - klo:09:43 »
Jyväskylän maalaiskunnan Tikkakoskelle perustimme ensimmäisen kotimme. Kirjahyllyssäni on erään kirjamyyjän kirjoja vieläkin. Kirjojen sisäsivulla on vanhahtavalla kirjoituksella teksti "kirjaterveisin Teitä tervehtii K Vuoksenturja Keljo". Sen jälkeen tusinan verran kokomuutoja, mikä ei ole niin kivaa. Nyt pitää asua kahta tasavertaista kotia maalla ja kaupungissa. Jos voisin valita, niin maalla asuisin päätoimisesti.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #23 : 08.04.17 - klo:10:08 »
Miulko on sukulaisii, siirtolaisii, Keski-Suomes, nii myös Tikkakoskel asu yks serkku.
Hää ol siel ilmavoimii palvelukses. Foorumilainen LarsMikael,  alias vaivattu sielu tunskii Teuvo Tikan. Ny hyökii assuut tieätäiksee Jyväskyläs.

Laskin jot mie oon asunt Lahes kuuves er osottees. Hauskin kavunnimi mis asuttii on Pohjanakanpolku. Siel oli mei ensmäne yhteine koti.
Hämeenlinnas meil oli kaks osotetta, muil paikkakunnil mis oon asunt vaa yks.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #24 : 08.04.17 - klo:11:36 »
Olen syntynyt Akaassa...siis sanaristikoiden entisessä kunnassa.
Joskus sitä häpesin, nyt olen siitä ylpeä.  Se siis Pirkanmaan puolella nippa nappa.
Sen jälkeen olen pyörinyt pelkästään Kanta-Hämeessä.
Nyt kahdeksas asuinpaikka.
Pisin muuttomatka ollut noin 30 km.
Lyhin muuttomatka 100 metriä, saman taloyhtiö sisällä yksiöstä kaksioon.  : )
Muuten siitä taloyhtiöstä alkoi sivutoimiset isännöintihommani 40 vuotta sitten.
Siinä talossa sitten 2-3 vuotta sitten hommani päättyi varsin ikävällä tavalla.
Eipä tullut 40 vuotta täyteen...kuten ei päätyössänikään, sieltäkin potkaistiin turhana pihalle.
Muutama muu homma vielä jatkuu kuitennii.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #25 : 08.04.17 - klo:13:56 »
^Onpa iso taloyhtiö, jos sen sisältä löytyy sadan metrin muuttomatka  :icon_surprised:

Oma lyhin muuttomatkani on samaa luokkaa ja suuntautui naapuritaloon. Kätevästi sai nokkakärryillä ja muutamalla vuokratulla muuttolaatikolla siirrettyä koko irtaimiston, vaikka sitä paljon olikin. Poutaiset viileät lokakuun päivät, niin ei kastuneet tavarat sateessa eikä muuttajat hiestä. Töistä otin lomaa operaatiota varten.

Olen kummallinen, pidän muuttamisen niistä käytännön toimista, pakkaamisesta ja purkamisesta siis. Mutta koska kiinnyn paikkoihin niin aina se kirpaisee sydäntä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #26 : 08.04.17 - klo:17:58 »
Heh...no eipä, kaksi rivitalonpätkää, yhteensä 16 asuntoa, ja taloilla pieni etäisyys.
Jäljellä olevat "taloni" 4-7 asunnon rivareita muutama.
Mielenkiintoista, kaikki erilaisia, osassa on hankalia asioita...asiat riitelee, ei ihmiset.. :023:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Kotikonnut eli himamestat :)
« Vastaus #27 : 05.07.17 - klo:23:56 »
Jatkanpa sitten tähän keskustelua sulkeutuneen linnut-ketjun lopusta... kun ei asia liity enää lintuihin.

Vähän järkyttyneenä luin että vanha Nepenmäen koulu on siis purettu. Vastahan sinne rakennettiin se uusi puoli, uusi jumppasali jne. Tai siis näköjään 70-luvun lopussa; no sehän oli vasta äsken :)

Aika aikaansa kutakin, tietenkin. Kuitenkin pidin entisen kouluni arkkitehtuurista, ja jos tilaisuus olisi tullut, olisin mielelläni käynyt vielä haistelemassa luokkahuoneiden ilmaa. Ja pihasta mäntyineen pidin myös, ja etenkin alempien luokkien puolelta löytyvästä isosta kivestä.

Hassua kun maailmalla on satoja vuosia vanhoja rakennuksia niin miten ne meillä niin nopeasti puretaan? Mitähän siihen on tulossa tilalle? Jaa, uusi koulu näköjään.

Ihan sydänparkaa kylmää kun näen tuon purkamiskuvan  :'(. Kiinnyn rakennuksiin herkästi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.