Keskustelu > Seuratupa

Raamatun erehtymättömyys

(1/23) > >>

harhailija:
Tekee taas mieli pohtia, sori.

Elikkä: minulle tuli mieleen, ja uskovaisilta tätä yritin taannoin eräällä foorumilla kysyäkin, että millä perustein Raamattu on erehtymätöntä Jumalan sanaa kokonaisuudessaan?

Tarkoitan siis sitä, että kuka näin on väittänyt, millainen auktoriteetti on hänellä ollut tukenaan ja mihin hän on väitteensä perustanut?

Ymmärrän kyllä nämä Pyhä Henki -asiat, muttei siltikään käy laatuun, että mitenkä voidaan aukottomasti todistaa, että esim. Paavalilla on sanoessaan mitä nyt sanoikaan Pyhä Henki takanaan vaikuttamassa? Saati niillä, jotka kokosivat Raamattua miettiessään, mitä jättää pois ja mitä säilyttää kaanoniin.

Näin loppuun heitän kysymyksen, joka on koko pohdinta tiivistettynä, lähinnä: Mitä syitä meillä on luottaa kenenkään muun kuin Jeesuksen sanaan? Joku voisi tietty lisätä, että jos ylipäätään siihenkään, mutta johonkin kai on usko perustettava, vai...?

harhailija:
Nöyrästi tätä yritän kysyä ja vastausta saada, tässä ei siis ole mitään vihjailevaa mihinkään suuntaan. Minä kun oikeasti en vain oikein tähän asiaan tiedä vastausta.

PekkaV:
Uskonasioista on kyse.

apellikka:

--- Lainaus käyttäjältä: "harhailija" ---Nöyrästi tätä yritän kysyä ja vastausta saada, tässä ei siis ole mitään vihjailevaa mihinkään suuntaan. Minä kun oikeasti en vain oikein tähän asiaan tiedä vastausta.
--- Lainaus päättyy ---


Mainittu Jumalan ihme eli nöyryys tuntuu tässä yhteydessä hyvältä. Liian usein keskustelu Raamatusta muuttuu keskustelijoiden todisteluksi omasta erehtymättömyydestään Raamatun tulkinnassa. Minun mielestäni Raamattu on hieno inhimillisyydessään, esimerkiksi Samuelin kirjat ja Kuninkaiden kirjat kertovat historiasta kahdella eri tavalla eikä eri kirjoittajien evankeliumeista tarvitse koota yhtä aukotonta kertomusta.
Inhimillisenä ja erehtyvänä luen Raamattua. Joskus sen sana sattuu kuitenkin kummasti kohdalle... Ja Vanhan Testamentin kertomukset ovat upeita!

Sanneli:
Rippikoulussa ja uskonnontunneilla on opetettu että Raamattu on paitsi jumalallista, myös inhimillistä tekstiä. Ei ole tipahtanut taivaasta kuten Koraani :D Eli sen ajan kulttuuri ja myös kirjoittajien omat mielipiteet ovat esillä. Tekee pahan virheen jos ei ota tuota huomioon. Toinen ongelma on siinä että maailmassa on noin 2 mrd raamatuntulkintaa.
Eli mitä Raamattu oikeasti mistäkin sanoo, ken tietää?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta