Kirjoittaja Aihe: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.  (Luettu 28784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #120 : 27.01.20 - klo:10:57 »
Noin minusta tämä ilmastohälinä on kyllä mennyt liiallisuuksiin. Nuoret on ahdistuneita ja tarvitsevat psykologien apua, kun ne pelkää maailmanloppua. Joku Turnbergi itkee pitkin maailmaa asiasta ja ei suostu menemään kouluun, vaan pitää lakkoja.

Joku meinasi, että asmaatikkojen ei tulisi käyttää inhalaattoreita, kun niissä on ponnekaasua ja ne lisää ilmastomuutosta.

Pooh, kun tilastoja katsoo, niin samanlaisia lämpimiä aaltoja on ollut maapallolla ennenkin.
Toivon hartaasti alatien maan matosena, että ilmaston lämpenemistä epäilevät ovat oikeassa, mutta auta armias Jumala, jos he ovatkin väärässä. Kuka on meinannut, ettei asmaatikkojen tulisi käyttää inhalaattoreita? :017:

"Inhalaattorityypin vaihto vähäpäästöisempään on astmaa sairastavan ilmastoteko, jonka vaikutus vertautuu lihaa sisältävän ruokavalion muuttamiseen kasvissyönniksi. 

Lääkityksen lopettaminen ei kuitenkaan ole ilmastoteko, sillä se johtaa astman hoitotasapainon heikentymiseen ja pahimmillaan sairaalahoitojaksoihin. Lopettamisen seuraukset voivat johtaa suurempaan hiilijalanjälkeen kuin lääkkeen säännöllinen käyttö. "

Lähde

Hengitysliitto-Astmalääkityksen lopettaminen ei ole ilmastoteko               
https://www.hengitysliitto.fi/fi/uutiset/astmalaakityksen-lopettaminen-ei-ole-ilmastoteko   

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #121 : 30.01.20 - klo:15:52 »
Juuri näin. Seikka on saletti! Mutta saisinpa 50-luvun takasin, koska silloinen elintaso riittäisi minulle vallan mainiosti ja siitäkin olisi vielä tinkimisen varaa. Tuolloin maassamme oli yksi auto jokaista 40 asukasta kohti. Maamme vaurastui  huimaa vauhtia 60-luvulla, ja jos vertaamme vuoden 1959 Suomea vuoden 1969 Suomeen, tuntuu kuin tarkastelisi kahta aivan eri maata.

Suomessa viisipäiväinen työviikko tuli yleiseksi käytännöksi 1960-luvun lopulla, ja matkatoimistoyrittäjä Kalevi Keihäsen 1965 perustama matkatoimisto Keihäsmatkat Oy alkoi lennättää halvalla suomalaisia etelän auringon lomakohteisiin. Kaupat kuitenkin olivat tiukasti kiinni sunnuntaisin, kuin myös kapakat ja leffateatterit kirkollisina juhlapyhinä.

Viinakortilla rajoitettiin viinakaupassa viinan myyntiä vuoden 1970 loppuun asti, mutta vuoden 1969 alussa voimaan astunut keskiolutlaki antoi oikeuden myydä keskiolutta elintarvikeliikkeissä. Siitä lähtien keskiolut on pysynyt suomalaisten  lempipäihteenä. Huvitilaisuuksista valtio peri huviveroa vuoteen 1981 asti, ja pelikorttivero oli käytössä vuoteen 1983 asti. Älkäämme siis korkeita mielitelkö, vaan tyytykäämme alhaisiin oloihin.

Lähteet

Suomen huima nousukiito 1960-luvulla: kuin uusi maa               https://www.apu.fi/artikkelit/suomen-huima-nousukiito-1960-luvulla-kuin-uusi-maa     
Keihäsmatkat                  https://fi.wikipedia.org/wiki/Keih%C3%A4smatkat

Viinakortti                      https://fi.wikipedia.org/wiki/Viinakortti

Huvivero                         https://fi.wikipedia.org/wiki/Huvivero

Pelikorttivero                 https://fi.wikipedia.org/wiki/Pelikorttivero

Varsinaiset Seiväsmatkat - Junnu Vainio        https://www.youtube.com/watch?v=JnWL5pPPzGo

Hyvin kelpaisi, hyvin riittäisi. 60-luvulta vai  ovat kirkkaimmat ja pysyvämmät muistoni.  Kun koulun lauantaiopetus päättyi olin suorastaan pahoillani sillä kaipasin sitä struktuuria ja tekemistä jonka koulu tarjosi, ja lauantait olivat lyhyitä päiviä, jonne oli kasattu ns harrastusaineita.  Taisin olla juuri sen ikäinen, että maailma enempi hämmensi, enkä ollenkaan osannut järjestää tekemistä ja pitkän viikonlopun jälkeen kouluunmeno tuntui vastahakoiselta -- ennätin saada unirytmini sekaisin, eikä minua kotona hemmoteltu, vaikka annettiin nukkua myöhempään lauantaina ja vielä myöhempään sunnuntaina -- niin teki koko perhe.

Pärjättiin kokonaan ilman autoa, kunnes isä osti käytetyn volkkarin ja se oli ylellisyyttä omassa sosieteetissani.  Telkkarista tuli kerran viikossa ohjelma jonka saimme katsella .. tarjonta oli niukkaa, mutta tv meille ostettiin kun olin 6v ikäinen. Ulkomaanmatkoista ei edes uneksittu, ei osattu, ei tarvittu.

Suurin osa eli näin.  Ystävilleni toivoisin asunnot jossa olisi kaupunkioloissa viemäröinti ja vesijohto. Eihän kenelläkään ollut omaa saunaa, kunnollisia pesutiloja ja se monen perheen hyyskä oli ikävä, se haisi.

Mutta ne joutuivat tekemään kotona työtä, pesemään rappukäytävää, hakemaan puita ja vettä ja käymään kaupassa  ja siksi oli niin itsestäänselvyys että minun piti kanssa. Meillä oli riivatun hauskaa, jostain salaperäisestä syystä, tiedä mistä, mutta oli. .

Kylässä käytiin, vietiin kolme neilikkaa, juotiin kahvit ja syötiin pullapitkon viipaleita, sama jatkui opiskeluvuosina --- kaveripiirini kekkereiksi riitti tee, pannari ja mansikkahillo, joka olikin arvokkain satsaus. 

-------------------------

Menneen haikailusta saa sanoa vaikka miten että aika kultaa muistot ja plaaplaa.  Se ei ole totta. Jos nyt äkkiseltään sysättäisiin 50-60-luvulle, en tiedä millaista se olisi. Miksi silloin elämän yksinkertaisuus, sen näköjään tylsät rutiinit tarjosivat runsaasti vapausasteita, mielen vapautta, aikaa toisille ihmiselle, perheelle, suvulle, ystäville ilman vaatimusta miettiä mitä salaatteja tarjoaisi ja minkä viinin ostaisi kun kavereita tulisi kylään, kuinka ne suhtautuisi pannareihini ja teetarjoiluihin, en tiedä,

Miten rikkaita oltiin kun ei omistettu tätä kaikkea, sitä ajattelen. Osaisin elää ilman nettiä, älypuhelinta en edes tahdo. Osasin mainion hyvin tehdä väikkärin ilman nettihakuja, sairaala kustansi yhden tietokonehaun eli duuni alkoi kehittää ajattelua kun mietti sopivimpia hakusanoja.

En tiedä kuinka meidän käy ja välitän siitä, tänne jää ihmisiä minun jälkeeni, sellaisia joista välitän suuresti. Itse näen muutoksen päivittäin ikkunastani ja mietin minne muuttaisin. 

Kuinka nyt suu pannaan, kun ekosysteemit eivät kestä jatkuvaa talouskasvua, jonka varaan markkinaliberalismi suuresti rakentaa?  Olen kai minä ajatellut, ajattelin jo koulutyttönä, kai siksi, että näin varattomampia ihmisiä aivan alkuun, myöhemmin avarammin. 

Ensi maininnat ilmastomuutoksesta muistan itse 70-luvulta, siis itse, ja reaktiot niihin.

Silloin kannettiin huolta saastumisesta,  aivan oikein.  Hyvä alku, vaan ei riittävä.
« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:16:04 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #122 : 30.01.20 - klo:16:44 »
V 1966 loppui lauantaityöt ts alkoi viispäiväiset viikot. Olin silloin Korpuksessa eka kesää, että siitä muistan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #123 : 31.01.20 - klo:14:42 »
Muistanpa myös tuon muutoksen...sopivasti ennen minun työvuosien alkua.
Nyt ainakin jossain väläytetty 4-päiväiseen työviikkoon siirtymistä, mutta ei taida
meidän näköpiirissä muuttua....ja omaan tahtiinhan tässä touhutaan viikonloppuisinkin.

 :039:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #124 : 03.02.20 - klo:11:23 »
Ensi maininnat ilmastomuutoksesta muistan itse 70-luvulta, siis itse, ja reaktiot niihin.

Silloin kannettiin huolta saastumisesta,  aivan oikein.  Hyvä alku, vaan ei riittävä.
Muistaakseni Osmo Soininvaara kirjoitti jo 60-luvulla valtamerien lämpenemisesta lukion esseessään, ja nykyisin hän on jo luopunut toivosta ilmastonmuutoksen suhteen ennustaen massiivisia väestönsiirtoja ja maiden välisiä konflikteja. Kansainvälinen tiedeyhteisö on ollut yksimielinen ilmaston lämpenemisestä ja siitä, miten fossiilisten polttoaineiden käyttöä tulee vähentää, mutta kansainvälisissä ilmastokouksissa ei ole saatu mitään konkreettista aikaan.

Lähde

On varauduttava massiivisiin väestönsiirtoihin             https://www.soininvaara.fi/2019/12/15/on-varauduttava-massiivisiin-vaestonsiirtoihin/



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #125 : 03.02.20 - klo:19:18 »
On varauduttava massiivisiin väestönsiirtoihin.

Varmaankin, eikä varautuminen ole Suomenkaan kohdalla rajojen sulkemista vaan valmistautumista vastaanottamaan tulokkaita ja järjestämään heille mahdollisuudet ihmismäiseen elämään. Kenties jossakin tilanteessa on varauduttava lähtemään täältä johonkin siedettävämpään maahan. Onko nimittäin varmaa, että tulevat muutokset ovat meille suotuisia?

Poissa Erakko

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #126 : 03.02.20 - klo:22:09 »
Varmaankin, eikä varautuminen ole Suomenkaan kohdalla rajojen sulkemista vaan valmistautumista vastaanottamaan tulokkaita ja järjestämään heille mahdollisuudet ihmismäiseen elämään. Kenties jossakin tilanteessa on varauduttava lähtemään täältä johonkin siedettävämpään maahan. Onko nimittäin varmaa, että tulevat muutokset ovat meille suotuisia?

Rajoja ei tarvitse sulkea eikä pidäkkään. Valmistautuminen vastaanottamaan tulokkaita ja heille järjestäminen mahdollisuudet ihmismäiseen elämään vaatii kyllä sen että tulioiden on itsekkin oltava valmiita näihin samoihin ehtoihin. Pienessä suomessa loppuu nopeasti rahat millä turvata ihmismäisen elämän vaativan rahan edes ennestään omille ns.kansalaisille.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #127 : 04.02.20 - klo:07:06 »
Pienessä suomessa loppuu nopeasti rahat millä turvata ihmismäisen elämän vaativan rahan edes ennestään omille ns.kansalaisille.

Pienessä Suomessa sanotaan loppuvan työikäiset ihmiset. Tämä on mielestäni hyvä syy toivottaa kaikki tulijat tervetulleiksi.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #128 : 04.02.20 - klo:13:46 »
En ymmärrä miksi ei rajoja pitäisi sulkea.

Emmehän me voi olla kokomaailman sosiaalitoimisto?

Tottakai hädässä olevia tulee auttaa, mutta mikä ratkaisu se on ottaa ne maahamme ja tehdä siitä asuinkelvoton.
Tottakai oma osuus tulee tehdä, mutta silloin tulisi muidenkin tehdä, eikä niin, että me vain tehdään se.

Sitten kun se on totta, että ilmastomuutoksen takia jengi lähtee liikkeelle, niin tehdään mitä järkeväati voidaan, mutta sitten kun muutkin tekevät.

Nyt autetaan sosiaalituristeja, nuoria miehiä, kun voisivat kehittää omia maitaan.

Suomi on liian sinisilmäinen.
Tää pahuksen tyttöhallitus sokeripilvineen ei elä reaalimaailmassa, vaan unelmissa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #129 : 04.02.20 - klo:15:53 »
En ymmärrä miksi ei rajoja pitäisi sulkea.

Valvoa pitää, mutta ei sulkea. Rajat taitavat sulkeutua aina molempiin suuntiin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #130 : 04.02.20 - klo:16:00 »
Valvoa pitää, mutta ei sulkea. Rajat taitavat sulkeutua aina molempiin suuntiin.

Pooh, penakin taitaa vanheta.

Siis kun rajat suljetaan, niin se tarkoittaa järkevää rajavalvontaa.
Ei mitään ääriajattelua, että täysin kiinni.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #131 : 04.02.20 - klo:16:03 »
Kun ovi suljetaan, se on kiinni, ei raollaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #132 : 04.02.20 - klo:16:06 »

Pena ei ole liberaaliteologi.

Kun sanotaan, että Tanska sulki rajat, niin matkustusliikenne silti kulkee ja työperäinen ja turistiliikenne silti toimii.

Nyt ei ole kyse Kotkan ulkohuusin ovesta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #133 : 04.02.20 - klo:17:55 »
Pena ei ole liberaaliteologi.

Kun sanotaan, että Tanska sulki rajat, niin matkustusliikenne silti kulkee ja työperäinen ja turistiliikenne silti toimii.

Nyt ei ole kyse Kotkan ulkohuusin ovesta.

Anteeksi, olinh vähän ilkeä.

mulla opiskeltavaa tän netti puheluiden kaa.
1. Älä provosoisu, ole kuin Halla Aho, nuivasti.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22040
Vs: Luonnon ja ympäristön suojelu vol 4.
« Vastaus #134 : 04.02.20 - klo:18:57 »
Nyt ei ole kyse Kotkan ulkohuusin ovesta.

Kotkassa on aivan toimiva viemäriverkosto ja sisävessat. Onko joku väittänyt Tanskan sulkeneen rajansa?  :017: