Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 12  (Luettu 30307 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #90 : 06.04.19 - klo:09:16 »
Jumala lahjoittaa meille auringon ja kuun, tähdet ja alkuaineet, tulen ja veden, ilman ja maan ja kaikki luodut kappaleet, ruumiin ja sielun sekä kaikenlaisia ravintoaineita, kuten hedelmiä, viljaa, viiniä ja kaikkea, mikä on meille hyödyllistä ja tarpeellista tämän ajallisen elämän ylläpitämiseksi. Ja sen lisäksi hän vielä antaa meille kalliin sanansa, vieläpä oman itsensä.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #91 : 07.04.19 - klo:06:48 »
Jumala lahjoittaa meille auringon ja kuun, tähdet ja alkuaineet, tulen ja veden, ilman ja maan ja kaikki luodut kappaleet, ruumiin ja sielun sekä kaikenlaisia ravintoaineita, kuten hedelmiä, viljaa, viiniä ja kaikkea, mikä on meille hyödyllistä ja tarpeellista tämän ajallisen elämän ylläpitämiseksi. Ja sen lisäksi hän vielä antaa meille kalliin sanansa, vieläpä oman itsensä.

Mutta mitä hän saa sen vastineeksi? Sitä ja vain sitä, että häntä pilkataan ja häväistään, että hänen rakas Poikansa häväistystä kärsien ripustettiin ristinpuuhun, että hänen palvelijoitaan vaivataan, vainotaan ja surmataan. Tämä on kiitos siitä, että hän armosta on meidät luonut, lunastanut, pyhittänyt, ravinnut ja ylläpitänyt. Sellainen kaunis yrtii ja hedelmä ja hurskas lapsukainen on maailma! Voi sitä!

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #92 : 08.04.19 - klo:07:56 »
Nyt me olemme sellaisia kiittämättömiä ilkimyksiä, ettemme veisaa hänelle ainoatakaan ylistysvirttä niistä monista suurista hyvistä töistä, joita joka päivä niin runsaasti sulasta hyvyydestä ja laupeudesta saamme osaksemme. Eikö se ole häpeällistä? Mutta hyvä Isä ei anna sen itsestään vieroittaa, vaan tekee meille yhä kaikkea hyvää.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #93 : 09.04.19 - klo:07:33 »
Jumala on ihmeellinen pyhissään ja menettelee heidän suhteensa usein kummallisesti vastoin kaikkea ihmisviisautta ja järkeä, jotta Jumalaa pelkäävät kristityt oppisivat pitämään kiinni näkymättömistä asioista ja saamaan kuolemasta elämää. Sillä Jumalan sana on pimeässä loistava kynttilä, niin kuin kaikki uskon esimerkit osoittavat. Eesau oli kirottu ja kumminkin hänelle kävi hyvin, hän oli herrana maassa ja pappina kirkossa; mutta Jaakobin täytyi lähteä maanpakoon ja elää kurjuudessa vieraassa maassa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #94 : 10.04.19 - klo:07:06 »
Jumala menettelee jumalaapelkäävien ja kristittyjen suhteen aivan samoin kuin jumalattomien ja uskottomien, vieläpä toisinaan pahemminkin. Hän tekee aivan samoin kuin perheenisä pojalleen ja palvelijalleen. Poikaansa hän kurittaa ja rankaisee paljon kovemmin ja useammin kuin palvelijaa, mutta kokoaa kuitenkin tavaraa perinnöksi. Mutta pahaa ja tottelematonta palvelijaa hän ei lyö vitsoilla, vaan erottaa hänet eikä anna hänelle mitään perintöä. Muulla tavalla en voi selittää, miksi Jumala antaa omien rakkaiden lapsiensa kokea niin kovaa ja kärsiä niin paljon maailmassa, mutta jumalattomalle taas antaa yllin kyllin kaikkea, niin että hän saa viettää mukavaa ja huoletonta elämää ilossa ja humussa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #95 : 11.04.19 - klo:07:07 »
Ihmisiä on kolmenlaisia. Ensiksi on suuri joukko, joka elää rohkeasti, omastatunnosta välittämättä, ei tunnusta turmeltunutta luontoaan, ei tunne Jumalan vihaa syntiä vastaan eikä siitä välitä. Toinen on niiden joukko, joita laki on pelästyttänyt, jotka tuntevat Jumalan vihan, pakenevat sitä ja taistelevat epätoivoisesti kuten Saul. Kolmannen joukon muodostavat ne, jotka tunnustavat syntinsä ja Jumalan vihan ja tunnustavat että he ovat syntyneet synnissä ja sen takia ansainneet iankaikkisen tuomion ja kadotuksen, mutta myös kuulevat evankeliumin julistusta siitä, että Jumala antaa anteeksi synnit armosta Kristuksen, meidän Vapahtajamme tähden, joka meidän puolestamme on niistä antanut Isälle täyden hyvityksen, omistavat sen uskossa sekä tulevat niin Jumalan edessä vanhurskaiksi ja autuaiksi. Sen jälkeen he myös osoittavat uskoaan monenlaisilla hyvillä töillä, jotka ovat Jumalan odottamia hyviä hedelmiä.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #96 : 12.04.19 - klo:06:48 »
Ihmissydän on kuin elohopea, joka livahtaa milloin sinne, milloin tänne, ajattelee tänään niin, huomenna näin. Sen vuoksi on varsin surullinen asia ja turhuutta, kuten Salomon saarnaaja sanoo, kun ihminen halajaa ja ikävöi epävarmaa ja katoavaista tietämättä niistä mitään, mutta halveksii sitä, mikä on varmaa ja pysyvää.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #97 : 13.04.19 - klo:06:52 »
Mitä siis Jumala meille antaa, sitä emme halua. Sen vuoksi ei Kristuskaan ole tahtonut hallita maan päällä, vaan on jättänyt sen perkeleelle, sanoen: hallitse sinä täällä. Mutta Jumalalla on toisenlainen luonto ja mieli. Minä, hän sanoo, olen muuttumaton Jumala. Minä pysyn lupauksessani ja tuomioissani.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #98 : 14.04.19 - klo:08:39 »
Kristityn tulee kiittää Jumalaa siitä, mitä hänellä on. Sillä yhtä varmasti kuin kaikki, mitä hän on Jumalalta saanut, hänellä todella on, yhtä varmasti se myös on hyvää ja Jumala on antanut sen sulasta äärettömästä laupeudestaan. Sen vuoksi tulee kristittyjen veisata psalmia 117: 'Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ylistäkää häntä kaikki kansat, sillä hänen armonsa on voimallinen meitä kohtaan ja Herran uskollisuus pysyy iankaikkisesti.'

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #99 : 15.04.19 - klo:08:06 »
Minun sydämessäni hallitsee yksinään ja tuleekin hallita tämän ainoan, uskon rakkaaseen Herraan Kristukseen, joka on päivin ja öin kaikkien hengellisten ja jumalallisten ajatusteni alku, keskus ja loppu. Mutta kumminkin tunnen, että minä tämän mittaamattoman, käsittämättömän ja äärettömän viisauden, korkeuden, syvyyden ja leveyden käsittämisessä saavutan vain pienen, heikon aavistuksen ja että olen voinut käsittää ja tuoda päivän valoon tuskin muuta kuin muutamia pienen pieniä hiukkasia ja muruja tuosta äärimmäisen kallisarvoisesta ja rikkaasta kultakaivoksesta.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #100 : 16.04.19 - klo:07:42 »
Nekin, jotka ovat uskossa heikkoja, kuuluvat Kristukselle, muuten ei Herra olisi sanonut Pietarille: 'vahvista veljiäsi'. Samoin sanotaan: 'Uskossa heikko ottakaa huostaanne'. Ja: 'Rohkaiskaa akakuloisia, holhotkaa heikkoja'.
Elleivät heikkouskoiset kuuluisi Kristukselle, niin minne sitten joutuisivat apostolit, joita Herra usein nuhteli heidän epäuskonsa tähden, vieläpä ylösnousemisen jälkeenkin?


Martti Luther

(Luuk. 22:32, Room. 14:1, 1. Tess. 5:14 ja Mark. 16:14)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #101 : 17.04.19 - klo:07:18 »
Tilkkanen vettä, ellei muuta ole saatavissa, on hyvä lääke janoa vastaan. Palanen leipää sammuttaa nälän, ja joka sitä tarvitsee, hän koettaa ahkerasti sitä hankkia itselleen. Samoin on Kristus paras, varma ja ainoa lääke ihmissuvun kauheinta vihollista, kuolemaa vastaan. Mutta sepä juuri ei tahdo mennä ihmisiin. Jos ihmniset tietäisivät vaikkapa yli sadan peninkulman päässä asuvan lääkärin, joka voisi poistaa tai edes lykätä hiukan tuonnemmaksi ruumiillista, ajallista kuolemaa, niin he heti tuottaisivat hänet luokseen eivätkä säästäisi kustannuksia. Siitä jo näkee, kuinka ihmisluonto on turmeltunut ja sokaistu.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #102 : 18.04.19 - klo:08:29 »
Tilkkanen vettä, ellei muuta ole saatavissa, on hyvä lääke janoa vastaan. Palanen leipää sammuttaa nälän, ja joka sitä tarvitsee, hän koettaa ahkerasti sitä hankkia itselleen. Samoin on Kristus paras, varma ja ainoa lääke ihmissuvun kauheinta vihollista, kuolemaa vastaan. Mutta sepä juuri ei tahdo mennä ihmisiin. Jos ihmniset tietäisivät vaikkapa yli sadan peninkulman päässä asuvan lääkärin, joka voisi poistaa tai edes lykätä hiukan tuonnemmaksi ruumiillista, ajallista kuolemaa, niin he heti tuottaisivat hänet luokseen eivätkä säästäisi kustannuksia. Siitä jo näkee, kuinka ihmisluonto on turmeltunut ja sokaistu.

Mutta uskovien pieni joukko jättäytyy oikean lääkärin varaan ja opettelee sitä taitoa, jonka vanha Simeon hyvin osasi, kun hän iloiten laulaa: 'Nyt, Herra, sanas mukaan vaan Suo, että rauhaan mennä saan! Kun nähneet ovat silmäni Autuutes, kirkkautesi'. Mutta mistä hänelle tulee tämä ilo? Se tulee siitä, että hän on hengellisillä ja myös ruumiillisilla silmillä nähnyt Vapahtajan, tuon oikean lääkärin syntiä ja kuolemaa vastaan.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #103 : 24.04.19 - klo:08:52 »
Mutta uskovien pieni joukko jättäytyy oikean lääkärin varaan ja opettelee sitä taitoa, jonka vanha Simeon hyvin osasi, kun hän iloiten laulaa: 'Nyt, Herra, sanas mukaan vaan Suo, että rauhaan mennä saan! Kun nähneet ovat silmäni Autuutes, kirkkautesi'. Mutta mistä hänelle tulee tämä ilo? Se tulee siitä, että hän on hengellisillä ja myös ruumiillisilla silmillä nähnyt Vapahtajan, tuon oikean lääkärin syntiä ja kuolemaa vastaan.

Sen vuoksi on hirveän tuskallista, kun joka päivä saamme nähdä, miten hartaasti janoinen haluaa juomaa ja nälkäinen ruokaa, vaikka tilkkanen vettä tai palanen leipää sammuttavat janon ja nälän vain tunniksi tai pariksi. Mutta sitä vastoin ei kuikaan tai aniharva haluaa itselleen kaikkein parasta lääkäriä, vaikka tämä niin ystävällisesti kutsuu jokaista luokseen. 'Jos jonkun on jano, niin tulkoon minun tyköni ja juokoon', antaapa vielä sellaista ruokaa ja sellaista juomaa, joka on katoamatonta ja pysyy iankaikkiseen elämään: 'Joka uskoo minuun, hänen sisimmässään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virtoja'.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #104 : 25.04.19 - klo:09:00 »
Kristus on kerran näkyvällä tavalla tullut maailmaan, asunut meidän keskuudessamme ja antanut meidän nähdä kunniansa. Hän on iankaikkisen armopäätöksen mukaisesti toimittanut ihmissuvun lunastustyön. En pyydä, että hän tekisi sen vielä kerran tai että hän lähettäisi enkelin luokseni. Ja vaikka enkeli taivaasta tulisikin ja asettuisi näkyvässä muodossa silmieni eteen, niin en minä kuitenkaan tahtoisi häntä uskoa, sillä minulla on Herrani Jeesuksen Kristuksen kirje ja sinetti, hänen sanansa ja sakramenttinsa. Siitä minä pidän kiinni enkä halua mitään uusia ilmoituksia.

Martti Luther