Kirjoittaja Aihe: Herännäisyys tänään.  (Luettu 41115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #75 : 26.07.16 - klo:04:21 »

   Millaisia ovat nykypäivän körtit ja mitä on heidän uskonnollinen kaipauksensa? Musiikkiteatteri Kapsäkin toiminnanjohtaja, kirjallisuusagentti Tiina Kristoffersson on uuskörtti ja toimittaja Jussi Rytkönen syntymäkörtti.

http://areena.yle.fi/1-3461205


Mitä on nykyajan herännäisyys? Aamu-tv:ssä vierailivat ja esiintyivät Johanna Korhonen ja Katariina Airas.

http://areena.yle.fi/1-3554049

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #76 : 26.07.16 - klo:04:35 »

   Alkuperäisen Lapualaisoopperan kuorossa laulanut Arja Saijonmaa kertoo Kultakuumeen haastattelussa, mitä ajatteli Ylioppilasteatterin tulkinnasta:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/07/15/lapualaisooppera-2016-letittaa-yhteen-uutta-ja-vanhaa-seka-ottaa-paa-pystyssa?ref=ohj-articles

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #77 : 26.07.16 - klo:08:06 »
Itselleni nämä keskustelut näyttäytyvät sellaisina että vaikea sanoa mitä pitäisi ajatella. Olen Herättäjä-yhdistyksen jäsen, mutta tavallaan ulkopuolinen uuskörttilkäinen kun mun suku on kuitenkin aika perusluterilaista Savo-Karjalan porukkaa. Toisaalta mieheni suku on kauempaa hänen äitinsä puolelta Paavo Ruotsalaisen sukua, mutta hän ei ole körtti lainkaan.

Itselleni Herättäjä-yhdistys ja körttiläisyyden ajatus paljastuu pitkälti tässä Ruotsalaisen ajatusmallissa vakaasta hengellisyydestä ja sen ilmentämisestä. Toisaalta olen vaikuttanut myös Pelastusarmeijassa missä paljon todistetaan ja rukoillaan, välillä polvillaan ja välillä jaloilla seisten.

Tässä ketjussa tuli aiemmin paljon kritiikkiä sukuseuroihin liittyen. Ei niistä osaa tällainen tyhmä puutarhuri mitään sanoakaan. Toisaalta asun Helsingin alueella ja täällä toimiviin herättäjäseuroihin sieluni haikailee..
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #78 : 26.07.16 - klo:09:07 »
   Millaisia ovat nykypäivän körtit ja mitä on heidän uskonnollinen kaipauksensa? Musiikkiteatteri Kapsäkin toiminnanjohtaja, kirjallisuusagentti Tiina Kristoffersson on uuskörtti ja toimittaja Jussi Rytkönen syntymäkörtti.

http://areena.yle.fi/1-3461205


Mitä on nykyajan herännäisyys? Aamu-tv:ssä vierailivat ja esiintyivät Johanna Korhonen ja Katariina Airas.

http://areena.yle.fi/1-3554049

Kiitäisin näistä linkeistä erittäin suuresti.   :icon_biggrin:  Se mitä itse pidin hieman kömpelönä tuli ehkä toimittajien taholta.  Vierastan itse " syntymäkörtti" "uuskörtti" - ajattelua, samoin en itse enää vuosikausiin ole ajatellut aivan niin että minulla siis olisi elämä ja uskonelämä erikseen. Tapa elää joko pyrkii kysymään Jumalan tahtoa tai sitten ei, elämä joko kysyy onko Jumala sen pienissä ja suurissa vaiheissa mukana tai sitten ei olkoonkin ettei Jumalan tahto täällä varmasti tapahdu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #79 : 26.07.16 - klo:11:12 »
Alkaa muutenkin tämä kysymys saada vastaustansa kuten tapaa kun aikansa odottaa ja joskus lueskelee.

Ei kai herännäisyys tänään saata olla syvimmältään mitään muuta kuin eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ihmisen sanotaan " heräävän" kun kristinuskosta tulee hänelle sisäisesti merkityksellinen, ei ulkokohtaisesti nähty ja mahdollisesti joidenkin hyvien tapojen merkitsemä asia.

Syntyaikana näiden kahden välinen ero näyttäytyi selvempänä, kun hyvinkasvatettu ihminen kävi säännöllisesti herranehtoollisella ja kai se johonkin toimeen ja virkaan katsottiin vallan kuuluvaksi. Maallistunut yhteiskunta on kehnosti edes yleissivistynyt kristinuskon sanomasta, sehän monelle  on itsekin koettua.


Tuo ympärillä käyty kohina ja hälinä puvuista, kuka siihen on arvollinen, sukuseurakokoukset, ja jo aiemmin " oikeat virret" saavat olla mutta Jumalan sanoman edessä heräämiseen itsessään ne eivät kuulu.  Siten taas kuuluvat sinne ulkokehälle että muodostavat elävää historiaa Suomen talonpoikaiskulttuurista kiinnostuneille. Jokin " näitä virsiä äiti veisasi" kai jotakin kaikuja siitä edustaa, ellei sitten kulje suorempaa reittiä sieltä sydämestä suoraan Jumalan eteen. 

Kulttuuriliikehän se on myös.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #80 : 26.07.16 - klo:13:30 »

   ...11. Äl' ann' mun vilpistellä / Pois sinust', Jesu Christ'! / Vaan vahvist' uskoon vielä, /
Kiinnit' sinuus kiintiäst'; / Ett' sotii vahvast' taidan, / Mua kätes tuetkoon; /
Sitt' iloll' veisat' mahdan: / Jo nyt kaikk' täytett' on.


Körttipuku https://www.youtube.com/watch?v=3_EkNIhgt_8

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #81 : 30.07.16 - klo:22:24 »
Itselleni nämä keskustelut näyttäytyvät sellaisina että vaikea sanoa mitä pitäisi ajatella. Olen Herättäjä-yhdistyksen jäsen, mutta tavallaan ulkopuolinen uuskörttilkäinen kun mun suku on kuitenkin aika perusluterilaista Savo-Karjalan porukkaa. Toisaalta mieheni suku on kauempaa hänen äitinsä puolelta Paavo Ruotsalaisen sukua, mutta hän ei ole körtti lainkaan.

Itselleni Herättäjä-yhdistys ja körttiläisyyden ajatus paljastuu pitkälti tässä Ruotsalaisen ajatusmallissa vakaasta hengellisyydestä ja sen ilmentämisestä. Toisaalta olen vaikuttanut myös Pelastusarmeijassa missä paljon todistetaan ja rukoillaan, välillä polvillaan ja välillä jaloilla seisten.

Tässä ketjussa tuli aiemmin paljon kritiikkiä sukuseuroihin liittyen. Ei niistä osaa tällainen tyhmä puutarhuri mitään sanoakaan. Toisaalta asun Helsingin alueella ja täällä toimiviin herättäjäseuroihin sieluni haikailee..

Oih pelastusarmeja, siis rälläkkä on mulle rakas.

En tiedä niin paljon heidän kristilisestä opista, mutta monenlaista ystävää sieltä ollut vuosien taka ja kaikilla heillä ollut suvaitsevaisuus ja ihmisten auttaminen tärkeämpääkuin oppi asiat.

Tanskassa he olivat kait ekoja kun mamuja ottivat mitä ne on "tulikokouksiinsa"
Olin joskus siellä aj meno oli kunnon herätyskristillistä ainakin innossa. :)

Rälläkkä jengistä ihan rakkaat muistot varsinkin niitten kirppareista :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #82 : 31.07.16 - klo:09:13 »


Tässä ketjussa tuli aiemmin paljon kritiikkiä sukuseuroihin liittyen. Ei niistä osaa tällainen tyhmä puutarhuri mitään sanoakaan. Toisaalta asun Helsingin alueella ja täällä toimiviin herättäjäseuroihin sieluni haikailee..

Koska se kritiikki tuli ainakin minulta, täytynee siitä vastatakin.

Kyseessä ei varmaan ollut sukuseuratoiminta. Sen sijaan tiettyjen sukujen kaiuttaminen Herättäjäjuhlilla useaan kertaan - kokoontuvat siellä ja nämä täällä - luo valitettavasti vaikutelman toistuessaan vuodesta vuoteen niistä, joille tämä juhla varsinaisesti kuuluu ja järjestettiin.  Herännäisyys on yhdeltä laidaltaan kulttuuriliike enkä oikeastaan nyt enää ajattele samoin. Jokainen kansamne kulttuuri ja perimätapa saa elää ja kukoistaa, ja on vain hyvä että tätäkin Luojan lahjaa  muistetaan.  Missä määrin kulttuurin painotus kuuluu kristinuskon yhteyteen on toinen kysymys. Tämä ketju aloitti seksuaalieettisenä yleiskrskusteluna olkoon vaikka miten puhe herännäisyydestä. Eihän se tuohon kysymykseen vastaa.

Sellainen on aina pikkuisen eksklusiivista.  Tämä juhla on tokikin kaikille mutta erityisesti niille.... niille.... niille.    Siihen talonpoikaisuuteen kuului tietty  vakavarallisuus, piti näetsen olla se talo. Torpparit, muonamiehet, mäkitupalaiset, joista paraallaan kehkeytyi souvari-pienviljelijäperheitä, he ja tehtaantyöläiset eivät varmasti ole olleet koskaan talonpoikia. Sen tähden herännäisyys ei heitä vetänyt puoleensa.  Se oli paremmin niille tai paremmin noille.

Tämän en soisi jatkuvan.  Siinä kaikki. Tai ei ihan. 


Meidät kunkin on Luoja luonut siksi mitä me olemme, eikä vertailu mahda olla Hänen mielensä mukaista. Työväenkulttuuri, talonpoikaiskulttuuri jollaisesta körttipuku on jäänne sekin, korkeakulttuuri jolla kai tarkoitetaan monenpolven ylioppilaita ovat niin usein sekoittuneet että kun kääntelee sukujansa niin vastaan tallaa ehta körtti aina sekin ennen pitkää ---  ihan kuin jokainen on jonkin mutkan kautta sukua jollekin Mika Waltarille.  Juhlan yhteyteen ympätty sukuseuratapaaminen edustaa helppoa ja käytännöllistä käytäntöä.  Ei tarvitse järjestää sellaista erikseen. Siinä kaikki.

Toisaalta se laajemmin nähden edustaa herännäisyyden historiaa, toisaalta hieman hämmentää.  Vieras identiteetti on aina vieras identiteetti. En itse kauheasti kannata tyyliä " voisin olla vaikka...."  " oikeastaan kuulun siihen sukuun jossa...."    sillä ethän sinä kuulu.  Kukin on mikä on ja sellaisena tarpeellinen ja hyvä.  Herännäisyyden piirteiden omaksi kokemisen ei ehkä tarvitse tarkoittaa, että minun on nyt leikittävä talonpoikaa?  :003:  Tai että sinä olet opiskellut yliopistossa ( kauhea synti) minä olen kansannainen enkä puhu sinulle kun voelä et takuulla  ole.  Me jokainen mahdamme edustaa varsin tavallista virkamieskuntaa, suurin osa ja helsinkiläiset etenkin.  Ikämme mukaan sitten olemme käyneet joko keskikoulun tai myös lukion. 

Nämä ajatukset heräsivät juhlilla kolme vuotta sitten, olisiko olleet Haapajärvellä. Kuulutuksia tuli.... tuli.... tuli.... Ihan loputtomiin asti tuntuu.  Silloin ajattelin ensimmäisen kerran, ettei nämä mahda oikeasti muille olla nämä juhlat. Silloin ymmärsin miksei kapinamielinen äitini koskaan suostunut lähtemään millekään juhlille, vaikka kommunistin poika Suomen Mansesta, hänet nainut sukunsa toivo ja perheensä ensimmäinen " herra" halusikin.
« Viimeksi muokattu: 31.07.16 - klo:09:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #83 : 31.07.16 - klo:09:36 »
Voi kun tuli pitkästi. Enkä enää ehdi muuttaa tekstiä.


No siis. Kritiikki tuli minulta, kyllä sen saisi mainitakin ( "Leena kritisoi").  Olen kysellyt useita vuosia itseltäni, missä määrin tämä liike on hengellinen missä kulttuuriliike. "seuraliike" ei sano oikein mitään elkei selitä pitkästi mitä tarkoittaa.

Herättäjäjuhlat, jonkinlainen lippulaiva, se se on jättänyt miettimään mennäkö niille enää. Vantaalla ei eroteltu sitä sukua tästä, jos tahtoivat pitää kokooontumisensa, saivat merkitä sen kännykkänsä muistiin hälyttämään.

Kyseessä ovat vanhat talonpoikaisssuvut. Jokaisella on jokin juuri sellaiseenkin vaikkei kantaisi suvun nimeä eikä siihen virallisesti kuuluisi. Jos talonpoikaiskulttuuri on vieras koska talonomistajia on omassa sukutaustassa vähän täytyy puntaroida painoarvo:  Jäädäkö kotiin, sillä muitakin hengellisiä kesäjuhlia järjestetään?  En voi tälle mitään, mutta herättäjäjuhlista siis oli kysymys. Ja huomaa, olen itse pyrkinyt irti liiallisesta " minä olen körtti" - julistamisesta ja sellaiseen tehnyt tieteni pesäeroa. Kas minä kun olen leena vaan. Ikäluokkani keskiverto, kasvanut kaupungissa, koska vanhemmat saivat sieltä työtä.  Ei millään tavalla merkillinen.  Hengellistä antia kaipaisin, sitä en löydä julistautumalla muuksi kuin mikä olenkin, sillä Jumala etsii meidät itsemne, ei sitä mitä me kaipailisimne saada olla. 

Se etu siinä on että voi puhua kaikille  :003:
« Viimeksi muokattu: 31.07.16 - klo:09:45 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #84 : 31.07.16 - klo:13:52 »
Itse olen miettinyt tuota Körtteyden käsitettä yleensäkin. Itsekin mietin että mitä se oikeastaan on ja mikä körtiksi tekee?

Onko esimerkiksi se, että olen Herättäjä-yhdistyksen jäsen ja maksanut 2016 jäsenmaksun se asia mikä tekee minut Körtiksi?

Onko se se, että pidän monista Paavo Ruotsalaisen ajatuksista ja teeseistä?

Vai onko se tosiaan kuulumista tiettyyn sukuun ja sen perinteeseen?

Jos se on jälkimmäistä, niin en voi itseäni körttiläiseksi tituleerata ja jos se on ensimmäistä, niin silloin olen vain tiettyyn järjestöön kuuluva Luetrilainen maallikko.

Ainakin itse haluaisin nähdä körttiläisyyden enemmän tietynlaisena katsontakantana kuin vain sukuseurana joka sulkee muut ulos.

Ehkä tosiaan on paras jos ei edes käytä koko körtti-sanaa. Olen vain kristitty kansainvälisessä kirkossa.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #85 : 31.07.16 - klo:14:11 »
Pidän kirjoituksistasi ja monesti jää se mainitsematta eli tulkoon nyt sivulauseessa, että hätkähdän usein. Ettei tarvikan ottaa kantaa tai kirjoittaa mitään koska Janina saman jo kirjoitti lyhyesti ja hyvin. Senkin voisi sanoa tosin

Rehellisesti sanoakseni en todella osaa vastata, ja itse melkeinpä päätynyt toteamaan että ehkä ikäkin vaikuttaa siihen, millainen kristillisyys ylipäänsä tuntuu mahdolliselta ja mikä luo muistoja vain, jotta noin itsekin joskus kuvittelin. 

Tuo ettei vain ole syntynyt körttisukuun nousee joillakin herättäjäjuhlilla korostetusti esiin ja pakottaa rehellisyyden nimissä itsekseen toteamaan, ei, en kuulu noihin joten milloin herännäisyys muuttuu tai muuntuu " kulttuurikristillisyydeksi" en voi olla siinä kovin mukana. Sikäli, etten pidä koko tavasta.  Toisaalta niin lienee että  jos ne kaikki sukuseurat kokoontuisivat toisella ajalla, mahtaisi juhlille tulijoiden väki vähetä. Ihan hyvä siis tai samantekevää. Monesti mietin ääneeni täälläkin, milloin "körttisyys". saa siis ohittaa "kristittynä" elämisen? 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #86 : 31.07.16 - klo:14:43 »
Kutsun itse itseäni körttiläiseksi. Ei se sen kummenpaa ole.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #87 : 31.07.16 - klo:14:56 »
Herännäisyys, körttiläisyys on kirkon herätysliike joka vetää puoleensa ketä sitten vetääkin. Sisäisen kaipuu saa täyttymyksen, ja kaikki on vapaaehtoista.

Opin näkemyksistä on omalla kohdallani kysymys, kuten Jumalan armon ymmärtäminen yksin Kristuksen tekona.

Minä itse, se monille enimmäinen ja tärkein, jolla kaikki mitataan on pelkkä syntisäkki. Vain Kristuksen veri sen säkin puhdistaa. Likaisena ei ole hyvä olla kauan.

Tämä seppä kirkasti Paavolle, ja Paavo ja Pohjanmaan papit seuraajineen meille, minullekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #88 : 31.07.16 - klo:23:01 »
Kristinuskossa tämän tulisi olla perussisältö, ja lopulta jokainen herätysliike on syntynyt tästä oivalluksesta.   Lystikästä kyllä evankelisuus Suomessa lähti armon oivaltamisesta, ja oivaltajana oli körttiperheen poika Pohjanmaalta. 

Kullakin liikkeellä on ilmeisesti oma kehityskaarensa. Se lähtee armon ymmärtämisestä ja hetken kuluttua sisältää ihmisten toisilleen asettamia vaatimuksia. Samoin tietysti omaa kulttuurin luomista ja välillä paljon muuta ja monipuolisempaa kuin uskonkysymyksiä. Kenties se tässä vaiheessa on tarpeeksi maallistunut päästäkseen ihmiset herätysliikektistillisyyden intomielestä, mutta siihen tavallisesti sidotuista vaatimuksista.

Siitä vain ei tahdota päästä eteenpäin, että jaksettaisiin armahtaa niitä toisia.


"Viidesläisyys". ei ole Suomen kirkon herätysliike, sen juuret ovat muualla. 

« Viimeksi muokattu: 31.07.16 - klo:23:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Janina

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 191
Vs: Herännäisyys tänään.
« Vastaus #89 : 01.08.16 - klo:09:44 »
Kullakin liikkeellä on ilmeisesti oma kehityskaarensa. Se lähtee armon ymmärtämisestä ja hetken kuluttua sisältää ihmisten toisilleen asettamia vaatimuksia. S


Kristinuskon kohdalla ongelma on siinä, että vapahtajamme Jeesus ei itse asiassa koskaan perustanut kirkkoa oppinsa ympärille. Sen tekivät hänen oppinsa seuraajat taivaaseen astumisen jälkeen, jolloin sen yhteyteen lisättiin maallisen tulkinnan varassa makaavia säädöksiä joita Jeesus itse ei seuraajilleen asettanut.

Kun Lutter erkani Katolisen emokirkon piiristä, myöskään hänellä ei ollut tarkoituksena perustaa uutta kirkkokuntaa vaan protestanttisuus oli nimenomaan määreellisen kantaterminsä mukaisesti protestia vallitsevaa tilannetta ja tulkintoja vastaan kuten anekauppa.

Kuitenkin seuraajilla oli tarve määritellä itsensä hänen opetuksensa kautta ja syntyi siis Luterilaisuus.

Jokainen liike ja jokainen kirkkokunta on pohjimmiltaan teorioita ja ajatuksia joilla pyritään kohti oman liikkeen perustajan oivalluksia. Tässä kuitenkin unohtuu helposti, että pelkkä lauman mukana seuraaminen on harvoin ollut uudistajien tarkoituksena.

Itse asiassa he ovat aina kulkeneet ennemminkin omia polkujaan kuin pyrkineet johonkin  tilaan missä sulaudutaan huomaamattomaksi osaksi massaa.
Kun Herramme ja Mestarimme Jeesus Kristus sanoo: Tehkää parannus jne., niin hän tahtoo, että uskovaisen koko elämä on oleva parannusta.

-Martti Lutter