Kirjoittaja Aihe: Kristus ja antikristus  (Luettu 18778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #30 : 05.04.10 - klo:20:50 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Ei niin, etteikö tuossa listassa olisi paljon perääkin mutta ei se ihan niinkään minusta mene, että kunhan vaan esitetään vähimmäiskriteerit, niin asia on sillä ymmärretty ja ratkaistu.

Moniin seikkoihin ei tietenkään voi tehdä vedenpitäviä listoja.
Suuntaa-antavia voi tehdä ja monesti niistäkin on hyötyä.

Kyseinen lista aloitustekstissäni on kuitenkin kristillisen ajatusmaailman kannalta siinä mielessä vedenpitävä, että jos
edes jokin kohta listassa ei täsmää, niin kyseessä on kristillisen näkemyksen mukaan aivan varmasti antikristus.
Listan (jota myös uskontunnustukseksi kutsutaan) kohdat täsmäävät taasen oikeassa Kristuksessa, eli uskontunnustus taasen on vedenpitävä tsekkilista oikealle Kristukselle.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #31 : 05.04.10 - klo:23:56 »
Ikävöivä, voisi olla aivan mielenkiintoista, jos haluat alkaa uuden otsikon alla keskustelun aiheesta "Raamatun ja luterilaisten tunnustuskirjojen ristiriitaisuudet".

Äärimmäisen. Valitettavasti täytyy välillä tehdä työtä,. ja teemaan perehtyminen vaatii kyllä jo melkoista teologiatieteiden hallintaa.  Tunnustuskirjat olen joskus tenttinyt, ja teemaan voi perehtyä tahtoessaan esim. Grassmann-Hendrix: Johdatus luterilaiseen tunnustukseen, sekä Arffmann: Mitä oli luterilaisuus?  O

Joku täällä valitti, että uskonnollisessa yhteisössä tulee köniin, jos kysyy väärästä asiasta väärin - Jampeko. Ei kai tämä ole nyt uhanalainen kohta?  Arvostan herännäisyydessä sen riehumatonta asennetta suhteessa luterilaiseen kirkkoonsa, mutta Jarrun (oliko hän?) tavoin pyydän sinulta, Kyösti,  armollista asennetta meitä huonompia ja   heikkouskoisempia, vähemmän tietäviäkin kohtaan. Iloitse varmuudestasi,  ja koeta sietää niitä jotka eivät ole yhtä pitkälle ehtineitä!   Itse en toistaiseksi saa otetta ajatuksesta, että Jeesus olisi vähemmän hyväksyttävä uhri siksi ettei hänellä ollut siittiösolun mukanaan tuomaa genomia, vaan koska hän ei langennut syntiin. Kuten kai sanoin, uskontunnstuksen tämä kohta ei ole itselleni ongelma sen ihmeemmin kuin muutkaan, mutta ihan vielä en osaa pitää Antikristuksen lähettiläänä sitä teologiystävääni, joka ajattelee, että kaste Jordanilla oli taitekohta ja selittää tämän edustavan "markuslaista adoptiivista kristologiaa".

...............................

Älköön tätä ymmärrettäkö jälleenkään edes siten, että väittäisin ristiriitaa edes olevan - väitettäköön nyt sitten muuten missä vain mitä hyvänsä.. Kyselen nyt ainoastaan taas, ja vain tyhmyyttäni, en häijyyttäni, niidenkö avulla siis tunnistamme Antikristuksen? Hiljaista pitelee niillä uskontokunnilla, joiden on suoriuduttava ilman niitä.

.............................

Samoin toisinaan hieman kyselen ekumenian perään. Ymmärrän, että foorumi saattaa olla väärä - etusivulla ei siitä puhuta mitään. Vaan onkohan se niinkään vieras teema?  Ainakin sisarkirkkoon on väki ollut juuri retkelläkin, eikä sitä kaiketi kukaan vastusta. En tiedä miksi itse linkitän herkästi  vakuutuksen että sikiäminen ilman yhdyntää on uskon kivijalka, uskon Marian synnittömästä sikiämisestä - tällöin Jeesus ei kantaisi ihmisen perimää eikä perisyntiä,  joten olen ajatuksen ymmärtänyt, tai Marian ainaista neitsyyttä, jota en ymmärrä yhtään, mutta josta en puhu ortodokseille, koska loukkaisin aiheetta.

....................................

Ehkä se todella on uskon kivijalka, jota ilman uskomme turhentuu ja olemme kadotuksen omat. Minun on vain oltava hiljaa, ja kyseltävä, muuuta en kerta kaikkiaan asialle mahda. Jos juttu minusta on niin, muttei mitenkään essentielli, niin huono juttu sekin kenties on, ja olen silloin itsekin Antikristuksesta. Ei mikään miellyttävä ajatus, jos ja kun muutenkin on heikoilla eikä Jumalalle muuta ojennettavaa kuin siisti nippu syntejä. Sen tähden taidanm nyt suosiolla luovuttaa, ja jättää itseni Jumalan käsiin.

............................

Uskontunnustuksia on muitakin, nämä Apostolinen, Nikaian ja Athanasioksen eivät ole ainoat. Jotkin Saksan maakirkot käyttävät yhä Tunnstuskirkon aikaista Barmenin tunnustusta,  jokin - en mista mtta voin kaivaa esille mikä - protestanttinen kirkko käyttää jotakin alkukirkon aikaista, hyvin lyhyttä kastetunnustusta, ja idän kirkko tunnustaa, että Pyhä Henki lähtee ainoastaan Isästä - aikanaan on ollut vaikea kohta tuo "ja Pojasta". En osaa, ja pahoittelen huonouttani, antaa sille samaa arvovaltaa kuin Raamatulle, Isä Meidän-rukoukselle ja Herran siunaukselle, jotka on poimittu sieltä suoraan.

Itse en todella osaisi sanoa, kuinka Antikristus tunnistetaan, pyydän, että oikea Kristus minua varjelee, muuta en osaa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:00:05 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa corni

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 36
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #32 : 06.04.10 - klo:00:15 »
Olen aina hämmästellyt suomalaista ja varsinkin luterilaista hiljentymisen ja vaatimattomuuden
tarvetta. Mielestäni kunnon körttiläisen pitäisi rehvastella olevansa jokin suuri, jotta sitä kautta
hänet alennettaisiin huonommaksi kuin asiallinen körttiläinen, joka oikein itsensä alentaa vaatimattomuudellaan.

Luterilaiseen kristillisyyteen kuuluu olennaisena osana äärimmäinen oppineisuus yhdistettynä suunnattomaan
vaatimattomuuteen. Valitettavasti joskus taustalla voi ilmetä sittenkin ylimielisyys, ei teoissa eikä ajatuksissakaan
välttämättä, mutta intention tasolla. Ko. ylimielisyyttä välttääksemme kehukaamme itseämme sumeilematta.

 :023:
- Ihmeellinen on Herra hurskastansa kohtaan. Ps. 4:4 -

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #33 : 06.04.10 - klo:00:35 »
Luterilaiseen kristillisyyteen kuuluu olennaisena osana äärimmäinen oppineisuus yhdistettynä suunnattomaan
vaatimattomuuteen. Valitettavasti joskus taustalla voi ilmetä sittenkin ylimielisyys, ei teoissa eikä ajatuksissakaan
välttämättä, mutta intention tasolla. Ko. ylimielisyyttä välttääksemme kehukaamme itseämme sumeilematta.

 :023:

Hei, joku vielä valvoo. Mukavaa.

Hyvä ajatus - jos tosiaan noin on. Mutta mikäs eteen, jos et ole kunnon körtti, et taida olla körtti oikein ensinkään, ja sinulla on vilpittömän kurja fiilis näistä? Uskoa pitäisi ja joillakin juttu rullaa, ja lopulta alat vakuuttua siitä, että olet niin perushukassa, ettei sinua kohta Jumalakaan löydä?  

Ei taivaaseen tietääkseni myöskään opintopisteillä mennä...

« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:00:38 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #34 : 06.04.10 - klo:00:52 »
ylimielisyyttä välttääksemme kehukaamme itseämme sumeilematta.

 :023:

Tästä kirjoitin sähköpostia ainoalle livenä kohtaamalleni körttipapille.  Kysyin että eikö tuon ylimielisyyden kanssa voisi vähän rauhoittua ja jättää sen Jumalan haltuun? Kyllä sieltä kanveesiin isketään jos on tarpeen.  

En ihan ymmärrä tuota omavoimaisuushätää, se minun täytyy kyllä myöntää. Jossakin vahditaan, puhuuko kansalainen nyt varmasti kielillä...jossakin, onko hän tehnyt vapaantahdonratkaisun ja tullut uskoon...jossakin täytyy ottaa vastaan nuhtelulähetystöjä...täällä sitten hillitön hätä tavalla tai toisella ilmenevästä hengellisestä ylimielisyydestä. Niin tai näin - jotenkin on rimpuiltava.  

Tuo jättää mietteliääksi. En tunne teitä, enkä vielä tiedä, kenen jutuista tulee vain kurja ja täysin lohduton olo.  En osaa varoa omia tekstejäni - no, niistäkin tietty tulee kurja olo jollekin.  

........................................


Mutta pahenpi on, että joskus voi olla hyvin aidosti aika alamaissa.  Kuin on, kun sitten tunnette toisianne - kestetäänkö sellaista, vai herääkö hätä siitä että asianomainen on vain hengellisesti meritoitumassa?

Sama koskee rippiä, joka ei ole oikein juttu, mutta helpottaisi monen mieltä, onko niin että sekin olisi irtopisteiden keruuta?

Mutta eikö voisi samalla vaivalla luottaa Jumalaan?  

Ja Sepposiin joka osaa kai tarvittaessa siirtää tämän vaiks uuteen ketjuun, on ehkä sivussa varsinaisesta Antikristuksen tunnistusteemasta.

.............................

Luulen kyllä, että nämä foorumiraapstelt jäävät vähemmille, jos ja kun joskus suoriudun sinne live-tilanteisiin kuuntelemaan, seuroihin tarkoitan. Eikähän aina ole aikaa muutenkaan. Nyt oli, ja tämä on jokin tie tutstua ja kysellä.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:00:58 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #35 : 06.04.10 - klo:06:49 »
Ikävöivä kirjoitti:

" - - -Itse en toistaiseksi saa otetta ajatuksesta, että Jeesus olisi vähemmän hyväksyttävä uhri siksi ettei hänellä ollut siittiösolun mukanaan tuomaa genomia, vaan koska hän ei langennut syntiin.- - -"

Jeesuksen sikiämisessä olen aina ajatellut, että neitseestäsyntymisessä on se pointti, että Jeesus syntyi sekä ihmisestä että Jumalasta. Jeesus on samalla kertaa ihminen ja Jumala. Minun Jumalani on niin kaikkivaltias, että hän voi saada neitsyen raskaaksi ilman miestäkin. Miten hän se tekee, on minulle aivan turha kysymys. Ei minun tarvitse ymmärtää sitä sen syvällisemmin. Uskon sen, koska näin on kerrottu ja sillä siisti.

Joskus ihan naurattaa pähkäilyt, kuinka semmoinen, joka on luonut senkin Joosefin kaikkinen siittiösoluineen, ei saisi neitsyttä raskaaksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #36 : 06.04.10 - klo:07:07 »


Jeesuksen sikiämisessä olen aina ajatellut, että neitseestäsyntymisessä on se pointti, että Jeesus syntyi sekä ihmisestä että Jumalasta. Jeesus on samalla kertaa ihminen ja Jumala. Minun Jumalani on niin kaikkivaltias, että hän voi saada neitsyen raskaaksi ilman miestäkin. Miten hän se tekee, on minulle aivan turha kysymys. Ei minun tarvitse ymmärtää sitä sen syvällisemmin. Uskon sen, koska näin on kerrottu ja sillä siisti.
Niinpä. Mutta onko sitten niin, että he joiden úsko tällä kohdin on toinen, ovat Isästä Perkeleestä, ja Antikristuksen lähettejä?
Julistavat Antikristusta?
 Emmekö ihan väistämättä päädy tähän?  Enkä rehellisesti puhuen koskaan voi hyvin, kun toisinajattelijoille aletaan maalaiila Viimeistä Tuomiota, silloin on kehissä kerta kaikkiaan aseet joita en ihmisen kädessä mielelläni katselisi. Siellä puhutaan, sen ainoan kuvan mukaan, joka meille on talletettu, muista asioista. 

Tässä olin eilen aika järkytetty itse. En siinä ettenkö voisi itse uskoa juuri kuten sinäkin, vaan siinä etten voi pitää sitä uskon keskeisenä elementtinä ja kivijalkana jolla koko pelastusteologia lepää? Ja kun en, olen kyllä kadotettu.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #37 : 06.04.10 - klo:07:18 »
Moniin seikkoihin ei tietenkään voi tehdä vedenpitäviä listoja.
Suuntaa-antavia voi tehdä ja monesti niistäkin on hyötyä.

Kyseinen lista aloitustekstissäni on kuitenkin kristillisen ajatusmaailman kannalta siinä mielessä vedenpitävä, että jos
edes jokin kohta listassa ei täsmää, niin kyseessä on kristillisen näkemyksen mukaan aivan varmasti antikristus.
Listan (jota myös uskontunnustukseksi kutsutaan) kohdat täsmäävät taasen oikeassa Kristuksessa, eli uskontunnustus taasen on vedenpitävä tsekkilista oikealle Kristukselle.




Luin uudestaan tuon listasi.

Luterilaninen oppi lähtee siitä, että jos joku kristus
ei ole Jumalan ainoa Poika ja/tai    
ei siinnyt Pyhästä Hengestä ja/tai
ei syntynyt neitsyestä ja/tai    
ei ristiinnaulittu ja/tai  
ei astunut alas tuonelaan ja/tai  
ei noussut kolmantena päivänä kuolleista ja/tai
ei astunut ylös taivaisiin ja/tai  
ei tule tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
niin kyseessä on antikristus.




Kyllähän se näin on!


« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:07:27 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #38 : 06.04.10 - klo:07:24 »
Niinpä. Mutta onko sitten niin, että he joiden úsko tällä kohdin on toinen, ovat Isästä Perkeleestä, ja Antikristuksen lähettejä?
Julistavat Antikristusta?
 Emmekö ihan väistämättä päädy tähän? 


Minusta välttämättä emme! Eihän tuossa Pirskan kommentissa oteta mitään kantaa toisin uskoviin?  Kyöstin listassakaan ei oteta kantaa toisin uskoviin vaan niihin jotka esiintyvät Kristuksena.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #39 : 06.04.10 - klo:08:29 »
Ikävöivä kirjoitti:

" - - -Itse en toistaiseksi saa otetta ajatuksesta, että Jeesus olisi vähemmän hyväksyttävä uhri siksi ettei hänellä ollut siittiösolun mukanaan tuomaa genomia, vaan koska hän ei langennut syntiin.- - -"

Jeesuksen sikiämisessä olen aina ajatellut, että neitseestäsyntymisessä on se pointti, että Jeesus syntyi sekä ihmisestä että Jumalasta. Jeesus on samalla kertaa ihminen ja Jumala. Minun Jumalani on niin kaikkivaltias, että hän voi saada neitsyen raskaaksi ilman miestäkin. Miten hän se tekee, on minulle aivan turha kysymys. Ei minun tarvitse ymmärtää sitä sen syvällisemmin. Uskon sen, koska näin on kerrottu ja sillä siisti.

Joskus ihan naurattaa pähkäilyt, kuinka semmoinen, joka on luonut senkin Joosefin kaikkinen siittiösoluineen, ei saisi neitsyttä raskaaksi.

Anteeksi, että vielä jauhan tätä samaa asiaa. Tuli vain mieleeni, että jos Jeesus olisi biologisesti Joosefin poika, niin miksi Joosef olisi suunnitellut kaikessa hiljaisuudessa hylkäävänsä Marian.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jarru

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 49
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #40 : 06.04.10 - klo:08:59 »
Anteeksi, että vielä jauhan tätä samaa asiaa. Tuli vain mieleeni, että jos Jeesus olisi biologisesti Joosefin poika, niin miksi Joosef olisi suunnitellut kaikessa hiljaisuudessa hylkäävänsä Marian.

Jaa-a, mistäpä tuon tietäisi, saattoihan Joosef olla pelkuri-ilkiö alunperin.

Niin että olemmeko antikristuksen jäljillä, kun ihmettelemme neitseestäsyntymistä ja muuta liikaa? En pysty näkemään asiaa näin. Huolimatta tapahtumien yksityiskohdista tulemme useimmiten samaan johtopäätökseen: Jumala tuli ihmisten keskuuteen

Yksi tämän keskustelun taustatekijöistä lienee ihmisten kovin erilainen tapa ottaa vastaan Raamatun tekstiä ja kertomuksia. En usko, erimielisyydet ovat todellisuudessa suuriakaan. Usko ja oma tapa uskoa on vaan jokaiselle jotain niin henkilökohtaista, että on helppo kokea erilaiset näkemykset uhkana omaa uskoa kohtaan, jonka pohjana ovat tietyt asiat (tietyllä tavalla nähtynä).

Antikristuksen kanssa kaveeraaminen edellyttäisi varmasti rajua etääntymistä Jumalasta. Raamatun sanojen pohdiskelu ei taida vielä olla sitä. Ei en suostu sellaiseen! :003:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #41 : 06.04.10 - klo:10:12 »
Antikristuksen määritteleminen on huomatttavasti helpompaa, kuin se, että uskooko itse taikka joku muu Kristuksen sijaan antikristukseksi.
Jokaisella on varmasti paljon vääriä käsityksiä oikeasta Kristuksesta, silti Jumala luo monelle sen oikean uskon Kristusta kohtaan.

Antikristus ei ole esim. syntynyt Jumalasta.
Jos joku uskoo, että oikea Kristus on syntynyt puhtaasti ihmisestä ja silti on yliluonnollisella tavalla lihaksi tullut Jumalan Poika, niin ei minulla ole mahdollista sanoa, että hän uskoo antikristukseen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #42 : 06.04.10 - klo:14:14 »
Tähän tekstiini innoittaa foorumilla olleet kommentit, joissa sanotaan, että ei ole kovin merkittävää se, onko Kristus syntynyt neitsyestä vaiko ei.

Luterilaninen oppi lähtee siitä, että jos joku kristus
ei ole Jumalan ainoa Poika ja/tai    
ei siinnyt Pyhästä Hengestä ja/tai
ei syntynyt neitsyestä ja/tai    
ei ristiinnaulittu ja/tai  
ei astunut alas tuonelaan ja/tai  
ei noussut kolmantena päivänä kuolleista ja/tai
ei astunut ylös taivaisiin ja/tai  
ei tule tuomitsemaan eläviä ja kuolleita
niin kyseessä on antikristus.
Kuvaus on ollut tarpeen juuri siksi, koska koko ajan ilmaantuu erilaisia antikristuksia sekä antikristillisiä kristinuskolle vieraita oppeja.
Oppi, joka esim. kieltää Kristuksen neitseestä syntymisen, on luterilaisen teologian mukaan antikristillinen oppi - aivan samalla tavalla, kuin jos kielletään Kristuksen 100% ihmisyys taikkä Hänen 100% jumaluutensa.

Kannattaa uskoa oikeaan Kristukseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #43 : 06.04.10 - klo:14:17 »
[quote author=karjalaisenkyösti link=topic=1749.msg55053#msg55053 date=1270470246http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/8.html

Raamattu kertoo, että maailmassa on paljon antikristuksia ja vain harva löytää oikean tien, eli oikean Kristuksen.
Viimeiseellä tuomiolla on Jeesuksen mukaan jopa väkeviä uskon sankareita ja "Jeesuksen seuraajia", joita Jeesus ei omien sanojensa mukaan ole koskaan edes tuntenut.
[/quote]

Käsitin väärin,  että näillä kahdella olisi tekemistä keskenään? (en osaa vieläkään kerätä kopioitavia kohtia yhteen) Kts edellä, oikean Kristuksen määritelmät, ja tässä tämä Viimeiseen Tuomioon viittaaminen.  Niin, Jeesus ei tunne osaa "Jeesuksen seuraajista" itse, ja näihin kuuluisivat he, jotka eivät ole jri tältä osin fndamentalistisesti pitäneet kiinni Tunnustuskirjoista ja Apostolisesta ja Nikean uskontunnustuksesta?

No ei sitten mitään. Olen pahoillani, mtta olen kyllä jo joka tapauksessa.  Olisin ollut viisas luovuttaessani, mutta tämän vielä tahtoisin tarkentaa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:14:28 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kristus ja antikristus
« Vastaus #44 : 06.04.10 - klo:14:46 »
Ikävöivä,
lue edelleenkin Raamattua ja turvaa jatkossakin siihen Kristukseen, josta Raamattu kertoo ja sinulle käy hyvin.
Sinun kohdaltasi tällöin on samantekevää, onko antikristuksia olemassa taikka viimestä tuomiota, koska ne eivät sinulle ole mikään katastrofi.

Tuo "en ole koskaan teitä tuntenut" on viittaus Jeesuksen vuorisaarnaan.
Käy lukemassa.

Ja tuo "harvat löytävät" liittyy tähän Jeesuksen lausumaan:

Matteuksen evankeliumi:
7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.

Ja tässä Raamatun tekstejä antikristuksesta:
1.Johanneksen kirje:
2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
2:22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.


2.Johanneksen kirje:
1:7 Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus.