Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 3  (Luettu 37543 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22069
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #15 : 04.02.10 - klo:19:39 »
Koeta, myyrä, sinnitellä!

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #16 : 04.02.10 - klo:19:47 »

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #17 : 05.02.10 - klo:12:07 »
Minä näin piekanan! Ensi kertaa eläissäni, ihan elävän ja lentävän piekanan. Se oli suuri kuin mikä, vaikuttava näky.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #18 : 05.02.10 - klo:12:23 »
Meilläpäin kuuluu nyt ti-ti-tyy. Siis kevättä rinnassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #19 : 05.02.10 - klo:12:47 »
Minä näin piekanan! Ensi kertaa eläissäni, ihan elävän ja lentävän piekanan. Se oli suuri kuin mikä, vaikuttava näky.

Hienoa! Missä päin liiteli?

Minä olen nähnyt viime päivinä vain puluja, tai ihan viime päivinä vain hippiäisen - peilistä  
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #20 : 05.02.10 - klo:12:55 »
Minä näin piekanan! Ensi kertaa eläissäni, ihan elävän ja lentävän piekanan. Se oli suuri kuin mikä, vaikuttava näky.


Hieno talvihavainto. Onnittelut! Rannikkoseudulle on jäänyt talvehtimaan joitakin.

Minä näin kanaparven kaupassa. >:(


Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #21 : 05.02.10 - klo:13:08 »
Minä näin kanaparven kaupassa. >:(

myyrä  :018:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #22 : 05.02.10 - klo:13:23 »
Ti-ty ja muut versiot kuuluu kai paremmin kaupungin melussa.

Lintujen laulu muuttuu liikenteen melun myötä
Julkaistu: 22.12.2009, Kategoriat: Linnut, Tiede ja tutkimus, Julkaissut LuontoPortin toimitus.

Talitinttien laulu on muuttunut vuosien saatossa. Vanha titityy-laulu on kääntynyt kaupunkitalitinttien slangiksi, tityy-lauluksi. Kaliforniassa San Franciscossa tehdyssä tutkimuksessa todettiin linnunlaulun muuttuvat ympäristön äänitaustan mukaan. Tutkimuksessa seurattiin valkopääsirkkuja 30 vuoden aikana. Tuona aikana lintujen laulun muuttui liikenteen aiheuttaman melun myötä siten, että sen keskimääräin taajuus nousi. Lisäksi lintujen laulussa oli erotettavissa erilaisia ”murteita”.

Tutkimuksesta uutisoi YLE:n tiedeuutiset.


Jostain olen joskus kuullut myös että kaupunkilinnut matkivat esim. liikennevalojen tai kännyköiden ääniä ja laulavat sitä lujemmin mitä kovempi taustamelu ja yhä varhemmin aamulla tai jopa yöllä, jos oleilevat valaistuilla alueilla.

Itse huomasin miettiväni syksyllä talviaikaan siirtymisen jälkeen, että mitähän linnut siitä ajattelevat...
P.s. en voi puolustautua ees blondiudella, mutta se luettakoon eduksi, että hokasin kyllä heti hölmöyteni  :003:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #23 : 05.02.10 - klo:13:49 »


Jostain olen joskus kuullut myös että kaupunkilinnut matkivat esim. liikennevalojen tai kännyköiden ääniä ja laulavat sitä lujemmin mitä kovempi taustamelu ja yhä varhemmin aamulla tai jopa yöllä, jos oleilevat valaistuilla alueilla.



Joo ollessamme viime keväänä Tsekeissä luokkaretkellä näimme ja erityisesti kuulimme linnun, joka ansiokkaasti matki auton varashälytintä...kuului hyvin ja etäs... :icon_biggrin: En jaksa muistaa onko tästä ollut aiemmin puhetta, mutta eräänä kesänä meillä lauleli käki joka ei osannut/malttanut kukkua loppuun, ääni oli ku-klung ku-klung, sen jälkeen luin jostakin, että varsinkin nuoret ekaa kesää yrittämässä olevat käet saattavat olla niin yli-innokkaita, etteivät yksinkertaisesti malta kukkua kunnolla, kun käyvät niin ylikierroksilla... :icon_lol: itseäni jäi mietityttämään, että näinköhän akkapuoleiset käet toteavat, että säälittävä yritys, jestas mikä pentu! Ihmismaailman pariutumisen kiemuroissahan nuorten uroiden yli-into toimii tehokkaana mimmikarkottimena....  :icon_biggrin:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #24 : 05.02.10 - klo:14:11 »
Matkijalinnuista yksi on pensastasku. Jos kuulee punavarpusen ääntä huhtikuun puolivälissä, kannattaa lintu hakea näkyviin. Se nimittäin on melko suurella varmuudella pensastasku. Talitiainenkin on hyvä matkimaan ja tietenkin kottarainen, joka matki kerran radiossa paloautoa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #25 : 05.02.10 - klo:14:19 »
Niin, ja sitten on tämä huippulaulaja luhtakerttunen. Sen nopeankiihkeästä laulusta on pystytty analysoimaan kymmeniä eri lajeja, tutuimpia meille esim. kuovi ja liro. Suurimmaksi osaksi lajit on täällä tuntemattomia afrikkalaisia, joihin luhtis on tutustunut muuttomatkallaan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #26 : 05.02.10 - klo:14:21 »
...eräänä kesänä meillä lauleli käki joka ei osannut/malttanut kukkua loppuun, ääni oli ku-klung ku-klung, sen jälkeen luin jostakin, että varsinkin nuoret ekaa kesää yrittämässä olevat käet saattavat olla niin yli-innokkaita, etteivät yksinkertaisesti malta kukkua kunnolla, kun käyvät niin ylikierroksilla...

Toi on kaiketi aika yleistäkin, siis että kukunta loppuu jonkin sortin kakomiseen tai kähisemiseen, yleensä se varsinainen kukkuminen on kuuluvampaa. Voi olla että se jollain tapaa liittyy innokkuuteen, naaraan houkutteluun tai reviiristä toitottamiseen, en tiijä. Itse sain ihmetellä ja naureskella sille kerran juhannuksen tienoilla Koitajoella (rajan pinnassa) patikoidessani. Ja sitä kuului läpi yön! Kieltämättä kuulostaa tosi koomiselle  :icon_lol:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #27 : 05.02.10 - klo:15:03 »
Itse sain ihmetellä ja naureskella sille kerran juhannuksen tienoilla Koitajoella (rajan pinnassa) patikoidessani.

Katohan...oot ollu Koitajoellakin.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #28 : 05.02.10 - klo:15:08 »
hippiäisellä on laaja reviiri  :icon_wink:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Linnut osa 3
« Vastaus #29 : 05.02.10 - klo:16:54 »
Matkijalinnuista yksi on pensastasku. Jos kuulee punavarpusen ääntä huhtikuun puolivälissä, kannattaa lintu hakea näkyviin. Se nimittäin on melko suurella varmuudella pensastasku. Talitiainenkin on hyvä matkimaan ja tietenkin kottarainen, joka matki kerran radiossa paloautoa.

   Vuosi sitten ryhdyin pelleillen matkimaan satakieltä, joka sitten välittömästi matki minua :039: