Kirjoittaja Aihe: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2  (Luettu 11672 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375

   Asikkalan, Asikkalan puiset rattaat on niin huonoja kulkemaan

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #1 : 29.12.14 - klo:10:47 »
   Asikkalan, Asikkalan puiset rattaat on niin huonoja kulkemaan
Niin, näin alamaassa, ylämäessä, ylämäessä ei ollekaan.

https://www.youtube.com/watch?v=zkZWOgS5rIA
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #2 : 29.12.14 - klo:10:57 »
Kuulin tässä päivänä muutamana, miten kymiläiset tekevät lähtöä. Takki jo niskassa tulevat vielä toviksi tuvan puolelle ja saattavat juoda kupillisen hyvää kahviakin lähtöä tehdessään.

Taustalla on kertomus Kymin äijistä, jotka aikoinaan lähtivät Viipurin markkinoille ja istuivat sen verran pitkään Tavastilan krouvissa, että palasivat vielä yöksi kotiin. Lähtivät seuraavana aamuna uudestaan ja päätyivät samaan kapakkaan. Vielä yhdeksi yöksi palattiin kotiin. Kolmennella kerralla eukot lähtivät mukaan ja päästiin Viipuriin asti.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #3 : 02.01.15 - klo:08:51 »

   Puhuminen hopeaa, vaikeneminen kultaa.

Niin hyvää, ettei sanotuksi saa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #4 : 10.01.15 - klo:11:41 »
Kaksi miestä tapas toinen kysyi mitäs sä toinen vastas mitäs mätäs.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #5 : 10.01.15 - klo:11:43 »
Keksijä keksi keksin, keksittyään keksin, keksijä keksi keksin keksityksi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #6 : 10.01.15 - klo:11:51 »
"Mitäs mätäs" vaatinee sisäpiiritietoa avautuakseen  :eusa_angel:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #7 : 18.01.15 - klo:21:56 »
Eikös se kirjoitettas: Mitäs mä täs. (Mitäpä minä tässä) Mutta sehän kuulostaa ihan samalta kuin: Mitäs mätäs.
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #8 : 18.01.15 - klo:23:59 »
Pyry-rouva olisi ikäänkuin käynyt opissa Lapuanjokivarressa  :eusa_angel:. Minulla on suurena haavena saada käydyksi pala Salpa-linjaa. Etkös sieltäpäin viestittele? Lemin särän olen oppinut syömään hyvänä eväänä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #9 : 19.01.15 - klo:07:32 »
Virolahtelais-sukuisena olen lapsena tutustunut tankkiesteisiin sukulaisten pelloilla, juoksuhautoihin ja pari betonibunkkeriakin on tätilöiden lähellä. Hamina-Vaalimaa tieltä on opaste eräälle. Bunkkeriin en ole uskaltanut sen pelottavuuden vuoksi mennä.

Pietari-Paavalin linnoituksen Spalernajassa olen visiteerannut. Se oli tyhjänäkin kammottava paikka.Ulkopuolella myytiin venäläisiä matkamuistoja, Putin-,Stalin-, Lenin-nukkeja. Niiden sisältä löytyy aina uusi, toinen toistaan pienempi kivikasvo, You know. :031:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #10 : 20.01.15 - klo:20:02 »
Virolahtelais-sukuisena olen lapsena tutustunut tankkiesteisiin sukulaisten pelloilla, juoksuhautoihin ja pari betonibunkkeriakin on tätilöiden lähellä. Hamina-Vaalimaa tieltä on opaste eräälle. Bunkkeriin en ole uskaltanut sen pelottavuuden vuoksi mennä.

Pietari-Paavalin linnoituksen Spalernajassa olen visiteerannut. Se oli tyhjänäkin kammottava paikka.Ulkopuolella myytiin venäläisiä matkamuistoja, Putin-,Stalin-, Lenin-nukkeja. Niiden sisältä löytyy aina uusi, toinen toistaan pienempi kivikasvo, You know. :031:

Tervetuloa till tänne: http://www.salpavaellus.net/tapahtumat/    Memellä perheineen on useamman vuoden kokemus Salpavaelluksesta. Minulla on ollut usein mielessä, että pitäis osallistua, mutta toistaiseksi on jäänyt. Tosin olen kyllä Salpalinjaan tutustunut sieltä täältä ihan omin nokkineen.

Miulla on sekasin tätä karjalaisuutta isän puolelta. Hän oli Sortavalasta. Äidin puolelta Pohjois-Pohjanmaa on tuttua seutua. Itse ole asunut jo yli 30 vuotta täällä Etelä-Karjalassa. Siis ihan sekaisin on murteet ja kansanperinteet.  :023:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #11 : 20.01.15 - klo:21:24 »
Suurkiitos linkistäsi  :eusa_angel:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #12 : 20.01.15 - klo:21:39 »

Miulla on sekasin tätä karjalaisuutta isän puolelta. Hän oli Sortavalasta. Äidin puolelta Pohjois-Pohjanmaa on tuttua seutua. Itse ole asunut jo yli 30 vuotta täällä Etelä-Karjalassa. Siis ihan sekaisin on murteet ja kansanperinteet.  :023:

Mummoni isä (iäi) oli Sigfied Tolvanen Sortavalan maalaiskunnan puolelta Rantuesta Tolvasenlahdelta eli vastapäätä kaupunkia Räikkälänsaaressa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #13 : 21.01.15 - klo:20:30 »
Eikös se Räikkälän saari ole se suuri saari kaupungin edustalla. Sieltä minun isäni on kotoisin, Ihaksen tai Ihakselan kylästä. Nimi meinaa sekoittua mielessäni, kun täällä meillä on Ihaksela myös.
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Katoavaa kansanperinnettä. Sananlaskuja, sutkauksia ym. 2
« Vastaus #14 : 21.01.15 - klo:21:53 »
Eikös se Räikkälän saari ole se suuri saari kaupungin edustalla. Sieltä minun isäni on kotoisin, Ihaksen tai Ihakselan kylästä. Nimi meinaa sekoittua mielessäni, kun täällä meillä on Ihaksela myös.

Kyllä se on.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi