Kirjoittaja Aihe: Eläimet 9  (Luettu 33583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #30 : 11.12.15 - klo:16:47 »
Karhu on purrut miestä käteen tänään Ilomantsissa. Lisäksi se oli läimäyttänyt tassulla päähän. Mies on joutunut käymään sairaalassa. Karhu oli suojellut pentuaan.

Ilomantsissa laajat alueet on tyhjentyneet hirvistä. Liekö syynä alempana olevan uutisen sudet?
 
Tohmajärven Värtsilässä on liikkunut jo pitemmän aikaa arviolta 16 sutta. Sen takia lapset kyyditään kouluun kunnan toimesta. Ilmeisesti sellaisiltakin alueilta, joissa kyytejä ei muuten tarvittaisi. Susien määrä on poikkeuksellisen suuri ja olen miettinyt, mikähän ne on yhdelle pienelle alueelle tuonut. Rajan takaahan niitä tulee.

(Ylin uutinen Verkko Karjalaisesta ja alemmat Ylen Itä-Suomen alue-uutisista.)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #31 : 11.12.15 - klo:16:50 »
Tuo määrä taitaa olla susilaumaksi iso. Ovatko ne useampana laumana?

myyrä

  • Vieras
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #32 : 11.12.15 - klo:17:30 »
Tuo määrä taitaa olla susilaumaksi iso. Ovatko ne useampana laumana?

Uutisessa ei kerrottu sitä. Luulisi, että useammassa laumassa. Äsken myös alueuutiset kertoi Ilomantsin karhusta. Molemmat kontiot oli paenneet paikalta eikä tapahtuma aiheuta jatkotoimia. Nyt kun lunta ei ole, niin karhut ei saa nukuttua. Pesään on voinut mennä vettä (jos ne ovat edes nukkumassa olleetkaan.)

myyrä

  • Vieras
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #33 : 11.12.15 - klo:17:40 »
Tuo määrä taitaa olla susilaumaksi iso. Ovatko ne useampana laumana?

Oli susista Ylen nettiversiossakin.

http://yle.fi/uutiset/lapset_kyyditaan_kouluun_vartsilassa__alueella_jopa_16_sutta/8466590

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #34 : 12.12.15 - klo:04:16 »
^
Jännää tarinaa. Onko niin, että lämpimässä oleva siili ei horrosta, vaan se elää "kaverinasi"? Ruokinta näyttäisi olevan kellosepän tarkkuuta vaativaa.

Juuri näin.

Tosin kyseessä on eri siili. Ne nitä liikkuu luonnossa ovat ns eurooppasiilejä tai eurooppalaissiilejä, ja niistä olen joskus maininnut, jos joku tapaa tienposkessa hyvin pienen, sen saa poimia mukaansa ja toimittaa lääkärille tai minulle, tulen hakemaan, sillä alle 800g siili menehtyy horrostaessaan siis kuolee nälkään, siksi niitä syötetään syksyllä niin lihottaen.

Afrikkalainen nelivarvassiili kesyyntyy ja kiintyy hoitajaansa vaihtelevasti, ne ovat kovasti yksilöitä. Alkuun Hugo sähisi minulle mutta vähitellen tuli mielellään syliin ja nyt se kiipeää vasemmalle olkapäälle painautuu kaulaa vasten ja erikoista kyllä, pitää lauluista. Se oppii sanojakin, luulen, sillä se asuu vitriinissä täällä meillä, semmoisessa suuressa, jossa sillä on monta kerrosta. Kun otan juoksupyörän pestäväksi se sähähtää, mutta rauhoittuu nykyään kokonaan,
kun sille sanoo että Leena tässä vain, tai laulaa kaappia siivoillessaan tutuinta laulua "Hugo paras siili on" .

Joku antaa siilinsä juosta vapaana, mutta se ei ole turvallista. Siili on utelias ja terävähampainen. Hugo on siitäkin erikoinen, ettei se tahdo lähteä vapaana tutkimaan maailmaa. Se pyrkii heti lattialta syliin, ja kerran kun eksyi, meni ihan piikkipalloksi. Meillä vain on tämä rytmiero, eli periaatteessa minä nukun yöt ja Hugo päivät. Me kohtaamme illalla mutta jos en itsekään nuku, seurailen sen puuhia. Enpä tiennyt että noita lemmikkisiilejä edes on, kuin vasta syksyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #35 : 13.12.15 - klo:13:41 »
Olen ihastunut tähän ranskalaiseen seisojarotuun, DŽAuergne.

Hauskoja koiramaisia hetkiä pentueella:    https://youtu.be/Q_DJwxhfjX0

Themis on hyvin lähellä tätä rotua. Erittäin ihmisystävällisiä molemmat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #36 : 15.12.15 - klo:11:01 »
Taidan käyttäytyä Hugeliinia kohtaan itsekkäästi välillä. Se on hyvin unelias siili, joten kohtaamisistamme tulee toisinaan lyhyehköjä. Koetan poimia sitä syliin unimaan iltasella, se virkustui ja rupeaa tuunaamaan itselleen pesää fleeceistä ja siilihuovasta mutta sen pitäisi antaa nukkua ainakin yli kahdeksaan siiliunta.

Se livistää rakoseen ja rupeaa palloksi. Ja sanoo moittivasti kun sen pyydystäen, tututuhhuhuhuuhuhuhuh! Minä pyytelen anteeksi. - Tuhtuhtutututihuhuhutuhuh!
- mutta Leena rakastaa, rrrrrakastaa Ugeliinia niin.... - tuh!

Ja niin se pääsee kotikaappiin.

Mitähän siitä joulusta tulee. Se menee johonkin koloon ja pallottelee. Ja sydäntäni särkee. Kyllä suloisimpia ovat hetket, joina Hugeliinin tassut on pestävä ka se sitten kuivuu sylissä, aivan ottaen uniset.  Se nukkuu erikoisesti, selällään ja tassut käppytässä vatsalla usein.

Kaipaisin willisiiliä myös siilisivustolla kertovat kuinka niitä hoivaavat.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #37 : 15.12.15 - klo:19:02 »
Tavallaan on somaa että täällä tuhisee tuo pieni olento, jolla on lujasti oma tahto. Voihan sitä vastustaa, mutta sitten voi Hugeliini mennä piikkikerälle eli se siitä. Jotakin somaa siinä kuitenkin on, että tuosta huolimatta kun äskenkin vilkaisin ettei kaapissa ole kylmä siilille, se tirkistää unisin silmin pesästään jonka se tahtoo ihan itse potkia itselleen, ja kun siinä lauleskelee hiljaa se ei yhtään sähise eikä puhise. Jollakin tapaa se luottaa siihen että tuo ihmisolevainen pääsääntöisesti antaa sen olla rauhassa.

Kyllä edelleen mietin niitä siiliäisiä joita löytävät tienposkesta. Jos asuisi lähempänä metsää saattaisi löytää. Sellaisen hoito terveeksi ja lihavaksi siiliksi, joka sitten horrostaisi lopun ns talvea olisi tosi kutsumukseni.

Sitä vähän itkin kun oli joku sitonut siilin jalat siimalla ja levittänyt suuhun liimaa. Eläinsuojelurikoshan se on, mutta on mikä on niin paha oli olla.

Joku kai tuttavoituu omaan eläimeensä. En vastusta koiria kissoja hamstereita kaniineja marsuja hevosia poneja joista kokemus on, mutta ne ovat sisaren yleiseläimiä. Siilissä on jotain niin jotain!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #38 : 17.12.15 - klo:19:32 »
Minua kyllä onnellistuttaa Herra Hugo. Olen kiinnostunut ylisummaan siileistä ja siilisuojelusta, ja unelmani on piensiilien suurviljely usein kaapein. Tahtoisin tietää millaiset tekijät vaikuttavat siihen että jostakin kehittyy sylisiili kuten on Herra Hugo ja toisesta ei.

Olisi kiintoisaa todella että omistaisi yhden huoneen jossa vain olisi siilejä, ne ovat niin helliä, tunteikkaita, viehättäviä, hieman arkoja mutta myös päättäväisiä ja omaperäisiä!

Ja allergisille siiliäinen on hyvä lemmikki.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #39 : 29.12.15 - klo:00:56 »
Jokin eläin jyskyttää terassilla nyt. En näe mikä mutta joku siellä elämöi harjanvarren kanssa. Tietty se piiloutuu, kun menen katsomaan, eikä ole taskulamppua. Näinhän minä jo ikkunasta ettei kyseessä ole ihminen tai naapurin koira, joka ei suljetusta portista pääsekään.

Kun sitä aikansa jatkui muistin miten rotta teki saman tempun kuin oravat joulun alla, eli nousi ikkunaa vasten seisaalleen tähyten sisälle.  Ja minä paadutin sydämeni. Valitettavasti en enää voi. Vieräytin yhden talipalloista lattialle. Tosin Onni ja Ottokin käyvät kerjuulla ja elämöivät hyvin tehokkaasti.

Valossa on katsottava, olisiko Samuel tai jokin muu siili liikkeellä sen näkee kouraantuntuvasta.

Siilistä en ole varma. Siis siitä kuuluuko se uhanalaisia lajeihin. Jonakin vuonna oli niin laskettu, kanta oli hälyttävän matala, muttei käsittääkseni sentään. Suojeltava se on, sen kanta niukkenee hälyttävästi koska horrostuspesän teko ei onnistu ellei siili saa ateriaa. Hyönteismäärän väheneminen haittaa sitä pahoin. Pitänee asettaa ateriavati.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #40 : 02.01.16 - klo:10:32 »
Hugelokugelo ryömi eilen kämmenelleni mikä oli somaa. Epäilen sen halunneen Siililaulujen lisäksi kuoretta, se oli niin vetoava, ja saatuaan kuoreen se innostui pyrkimään kaappiin. Lisäksi me jo lauloimme.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #41 : 03.01.16 - klo:12:01 »
Kävin saunalla ja huomasin rusakon kököttävän päivälepoaan istutuskuusen oksiston alla. Hyvä siinä on olla, ei ole nykyään irtokoiria juoksentelemassa ja riistan hajuja etsimässä. Oma mäyriksemme Hemmo ei olisi kuunaan hyväksynyt rusakon ettone-paikkaa saunapolun varteen. Puolen tunnin ajon jälkeen Hemmo olisi palannut ilmoittamaan, että "en saanut kiinni, mutta annoin sille lähdöt". Ja minä olisin vuolaasti kehunut: "hyvä Hemmo, pidetään tanhua puhtaana. Erinomaista työskentelyä, jatka samaan malliin."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #42 : 03.01.16 - klo:12:42 »
Koulussa opin, että rusakko on eteläinen laji. Miten pohjoiseen se on levinnyt?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #43 : 03.01.16 - klo:16:20 »
Mistä muistaisin, että rusakko olisi ollut tehokas leviämään?

Täällä majailee ensimmäinen näkemäni citykaniini, tässä pihallamme. Kuinkahan se pärjää kylmässä? Lintukanta on niukentunut enkä viime päivinä ole nähnyt Onnia enkä Ottoa.

Hugeloinen elää tervettä siilielämää. Totesin eräälle SY viralliselle kasvattajalle saapuneen mamusiili Pavelin Tsekeistä muistaakseni. Saapui lentäen Finnairilla, turistiluokassa, ja paperit on Pavelilla kunnossa. Hyvännäköinen hattu sillä, tilasin heti Hugolle samanlaisen. Tosin Huho ei hyväksy otsapiikkeihinsä kajottavan ja aika ilmeikäs sen kampaus välillä onkin. Ehkä se kantaa hattua niskassaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Eläimet 9
« Vastaus #44 : 03.01.16 - klo:16:26 »
Tällä korkeudella on peltojen laidoilla rusakoita ihan metsästykseen asti. Ne risteytyvät metsäjäniksen kanssa. Arveleisin, että Kemin Tornion alueellakin olisi rusakoita, en ole varma.