Kirjoittaja Aihe: Uskoontulo  (Luettu 48482 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #120 : 21.03.11 - klo:23:27 »
Siinä mättää se "antakaa sovittaa itsenne" ymmärretään, -ei niinkuin sinä sen selitit vaan että ihmisen osuus on valmistaa itseään Jumalalle. Tämä tulkitaan Onesimuksen ajatusmaailmassa siten että se on ihmisen osuus ja se "antakaa" tarkoittaa samaa kuin ihminen omin voimin tekee oikean päätöksen ja lakkaa potkimasta vastaan.

Tokkopa voit mennä pääni sisään tarkkailijaksi, miten ne asiat siellä kulkevat. Ajatusmaailmani ei mene noin. Ihmisen osuus ei voi mitenkään olla itsensä valmistaminen jotenkin kelvolliseksi Jumalan edessä ja Jumalalle. Antaa sovittaa, on mielestäni oman pelastuskysymyksen luovuttamista Jumalalle. Joku voi sitä sanoa päätökseksi, mutta sillä sanalla on semmoinen kaiku, että ihminen itse kantaa koko vastuun. Sallia tai antaa pelastaa itsensä, on luopumista omasta päätösvallasta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #121 : 22.03.11 - klo:00:02 »
Jospa yritä'n, koska olen kerran itkeskellyt sitä, että kunpa Jumala pakottaisi, sillä minä en pysty itseäni takaamaan, sillä hetrkellä, jolla tämä on tahtoni varassa, on kaikki jo mennyttä.  Toisin sanoen: Minä en pelastu.  Tätä tiliä ei saa avata minun nimiini.

Pappi sai minut tästä rauhoittumaan.  "Kämmenteni maloon olen hänet piirtänyt". ;illä perusteella sitten tuomiopäivänä vuohet ja lampaat erotetaan? Pääsin kysymään hyvistä teoista. Se nimittäin, armahtavaisuus toisia kohtaan, on ainoan selkeän tuomiopäiväkuvauksen fokus. Ketään ei lajitella uskoontulojen perusteella.  Koko kysymys on tavallaan mieletön, mutta jos etsii vastauksen, voi kysyä uudelleen.  Ja niin itse tein. Mikä minut pelastaa?  Kristus on jo sen tehnyt.

No, pappi sitten selitti, että teot eivät ole meidän, vaan Kristuksen. Jumala ei miltään osin sekoita kunniaansa ihmiskunniaan.   Hän tunnistaa puumerkkinsä, eli omat tekonsa, jotka ovat päässeet vastoin itsekästä luontoamme jollain ihme tavalla kuin tihkumaan lävitsemme. Ne ovat Hengen tekoja meissä. En tarkoita sitä, ettei kyseessä olisi tietoinen valinta: En millään jaksaisi mutta pakkohan on kun tuo voi niin kurjasti tai jotain -- toisinaan kysytään, annatko oman henkesi!!   
Mutta me, no,  laiskuuttaan ja itsekkyyttään vastaan saa kyllä kilvoitella ja pitääkin. Mutta se, joka saa meidät vastoin mukavuuden- yms haluamme toimimaan kuten tiedämme oikeaksi, on Kristus meissä, Henkensä kautta.  

Hän puolestaan tuntee meidät itseämme paremmin, ja aivan varmasti ymmärtää vaikka nyt psyykkisesti niin hajallelyötyä ihmistä, ettei tämä taatusti rupea vastailemaan kuin nyrkillään.  Kuitenkin kaveri (skipataan nyt Nicky Cruz, Arguinzoni ja muut jotka ovat saaneet myös aika lailla maanpäällistä onnea uskoessaan)  saattaa jonakin meiltä salaan jäävänä hetkenä tehdä teon, jonka Kristus aikanaan toteaa tuohon ihmiseen kerran vuodatetun Pyhän Hengen toimeksi.  Hän on niitä "viimeisiä, jotka tulevat ensimmäiseksi". On ääreestään onnellista saada jo täällä elää niin, että on turva Jumalassa, sillä lopultakin ymmärrän että joka tilanteesta johtaa tie Hänen luokseen, ja joskus vain sillä pimeällä polulla Jeesus tulee todelliseksi.

Se mitä kohti kilvoittelemme on hän, hänen kaltaisuutensa, ja hänen "uuden käskynsä" mukainen käyttäytyminen. Raamatussa sanotaan myös, että ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa, kysyin kerran ja Pena vastasi paluupostissa: Ainoa puhdas pyhitys on Vapahtajan yhteys.  Jos jostakin olen hyvilläni, on se kyllä minulla se että kun olin päättänyt vastata Jumalalle "kyllä" eli tulla uskoon,  olin hirvittävän tietoinen siitä, ettei se ole mahdollista. Mikä estää?  Uskoon vain ei voi tulla.  Ja sitten sattumanvarainen katse ristiin, ja kuka kumma minussa rukoillee, eikö tämän takiakaan?  Ei, minä en kuullut ääniä tai nähnyt näkyjä, enkä käsittänyt soteriologiasta hevon häntää. Kuka rukoili?  Olen yhä ymmälläni. Minuun kasteessa vuodatettu Pyhä Henkikö?  Oliko vain aika antaa ensimmäinen pikku vihje:  Vain  tämän takia!  Sillä mistä seurasi se tasainen tietoisuus, joka rauhoitti minut hetkessä, rauha jota en ole kokenut ikinä?  Se oli kuin Kyllä. Vain tämän takia.  Koko juttu oli hyvin omituinen, mutta laskettiin sen leirin saldossa kyllä' yhdeksi uskoontulleeksi...




  

« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:00:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #122 : 22.03.11 - klo:09:48 »
Sallia tai antaa pelastaa itsensä, on luopumista omasta päätösvallasta.

Tässä paljastuu se ristiriita, joka on hallinnut tätä keskustelua. Jos SALLIA (antaa lupa) tai ANTAA (sallita) pelastaa itsensä, on luopumista omasta päätösvallasta.

Kirjoitat tässä ihan suomeksi, että annat luvan tai sallit Jumalan pelastaa itsesi. Ethän silloin luovu päätösvallasta, koska sallit ja annat. Toisinpäin ajateltuna asia on niin, että jos päätät, ettei Jumala saa sinua pelastaa, niin et tule pelastetuksi. Ajattelutapa, jonka mukaan ihminen voisi vaikuttaa siihen, pelastetaanko hänet vai ei, on väärä. Jumala on omnipotentiaali, kaikkivaltias, kaikkialla samaa aikaa läsnä oleva. Ei ihminen voi päättää sitä, että hänet voi pelastaa tai ettei häntä voi pelastaa.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #123 : 22.03.11 - klo:09:55 »
Toivon, että joku rohkenisi vastata siihen kysymykseen, joka liittyy saumattomasti tähän: Jos ihmisellä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa omaan pelastumiseensa ja että Jumala hoitaa koko jutun kaikkineen, niin miksi hän ei tekisi sitä jokaisen ihmisen kohdalla. Hänhän tahtoo, että kaikki tulevat parannukseen. Miksi hän ei pakota vastahakoisia pelastukseen?

No nyt määki löysin tästä sitä settiä mistä Jampe on motkottanu.
Eihännyttoki ihminen päätä, että milloin tulee nälkä tai jano. Sitten vasta kun on nälkä tai jano, voi ehkä päättää syökö ja juoko + mitä syö ja juo. Eli minkänäköiseen porukkaan menee vai meneekö.

Uskon pöytää pitää pystyssä neljä pöydänjalkaa: Raamattu, rukous, ehtoollinen ja seurakuntayhteys.
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:09:58 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #124 : 22.03.11 - klo:10:11 »
Tässä paljastuu se ristiriita, joka on hallinnut tätä keskustelua. Jos SALLIA (antaa lupa) tai ANTAA (sallita) pelastaa itsensä, on luopumista omasta päätösvallasta.

Kirjoitat tässä ihan suomeksi, että annat luvan tai sallit Jumalan pelastaa itsesi. Ethän silloin luovu päätösvallasta, koska sallit ja annat. Toisinpäin ajateltuna asia on niin, että jos päätät, ettei Jumala saa sinua pelastaa, niin et tule pelastetuksi. Ajattelutapa, jonka mukaan ihminen voisi vaikuttaa siihen, pelastetaanko hänet vai ei, on väärä. Jumala on omnipotentiaali, kaikkivaltias, kaikkialla samaa aikaa läsnä oleva. Ei ihminen voi päättää sitä, että hänet voi pelastaa tai ettei häntä voi pelastaa.

Oletko tosissasi sitä mieltä, ettei Kaikkivaltias voi luoda ihmistä, jolle hän voi antaa vapauden valita ottaako vastaan armo vai olla ottamatta?

1. Joh. 1. luku (KR 92):
11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen.


Silmäilin vähän eri käännöksiä. Sana "oikeuden" on joissakin käännöksissä käännetty myös sanoilla "vallan" ja "voiman". Joka tapauksessa Raamattu tekee jaon kahteen: Toiset ottavat vastaan armon evankeliumin, toiset eivät ota. Juutalaisten enemmistö ei ottanut.

Raamatussa on monia asioita, jotka ovat paradokseja ja joita ei järki voi käsittää. Mutta ei tämän silti tarvitse merkitä ristiriitaa. Esim. asia, joka toiselle merkitsee lakia, voi olla toiselle mitä suloisinta evankeliumia. Joskus pelkät sanat eivät riitä kertomaan, kummasta on kysymys. Joskus äänensävy ja kuulijan tilanne ratkaisee, kummastako on kysymys.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #125 : 22.03.11 - klo:10:24 »
Uskon pöytää pitää pystyssä neljä pöydänjalkaa: Raamattu, rukous, ehtoollinen ja seurakuntayhteys.

Olen joskus pohtinut tuota kuvausta pöydästä. Jos pöydässä on neljä jalkaa, niin pöytähän keikkuu aina (ellei lattia ole ehdottoman suora tai jos ei pöytä hieman taivu ja myötäile). Tuo neljän jalan systeemi näyttää kovin ihmiskeskeiseltä. Ihminen lukee, ihminen rukoilee, ihminen käy ehtoollisella ja ihminen osallistuu seurakunnan toimintaan. Ihminen on siinä subjekti.

Mutta jos on vain kolme jalkaa, niin pöytä ei keiku. Mielestäni ne kolme jalkaa ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #126 : 22.03.11 - klo:10:34 »
Olen joskus pohtinut tuota kuvausta pöydästä.

Hyvä että pohdit. Se perustuu semmoiseen kohtaan kuin Ap.t. 2:42.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #127 : 22.03.11 - klo:10:54 »
Hyvä että pohdit. Se perustuu semmoiseen kohtaan kuin Ap.t. 2:42.

Ovat tietysti tärkeitä asioita, joita ei suinkaan pidä väheksyä. Silti väitän, että pohjimmiltaankin uskon pitää pystyssä Hän, joka on sen lahjoittanutkin. Muutoin joutuisi helposti epätoivoon sellainen, joka ei ole pitkään aikaan osallistunut noihin mainittuihin sinänsä hyviin ja tarpeellisiin asioihin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #128 : 22.03.11 - klo:11:21 »
Oletko tosissasi sitä mieltä, ettei Kaikkivaltias voi luoda ihmistä, jolle hän voi antaa vapauden valita ottaako vastaan armo vai olla ottamatta?


Voi luoda, mutta me rajalliset, vähä-älyiset ihmiset emme voi käyttää valtaa yli Jumalan niinkuin sinun konseptisi sanoo. Olemme maan matosia Jumalan edessä. Meillä ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen, kenet Jumala pelastaa. 
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #129 : 22.03.11 - klo:11:40 »

Voi luoda, mutta me rajalliset, vähä-älyiset ihmiset emme voi käyttää valtaa yli Jumalan niinkuin sinun konseptisi sanoo. Olemme maan matosia Jumalan edessä. Meillä ei ole mitään vaikutusvaltaa siihen, kenet Jumala pelastaa. 

Tämä haiskahtaa siltä kauhealta opilta, jota kutsutaan viiden pisteen kalvinismiksi. Kuten tuossa yllä lainasin Joh. 1. lukua, niin Jumala antoi voiman, vallan ja oikeuden tulla hänen lapsikseen, jotka ottivat Hänet (Jeesuksen) vastaan. Antaa varmaan edelleenkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #130 : 22.03.11 - klo:11:49 »
Ovat tietysti tärkeitä asioita, joita ei suinkaan pidä väheksyä. Silti väitän, että pohjimmiltaankin uskon pitää pystyssä Hän, joka on sen lahjoittanutkin. Muutoin joutuisi helposti epätoivoon sellainen, joka ei ole pitkään aikaan osallistunut noihin mainittuihin sinänsä hyviin ja tarpeellisiin asioihin.
Tämän jaan. Ja tämä vastaa siihen omaan paniikkiini: Silloin niitä siiten on tasaisen riittävästi niin että pöytä pysyy pystyssä = ihminen "pysyy uskossa".  

Hänelle saa tulla uudestaan nälkä ja jano!  Ajattelen sitä Kierkegaardin tekstiä, ihminen ei voi välttyä tulemasta malankoliseksi, jos hän yrittää elää ilman yhteyttä Luojaansa, sillä se on hänelle luonnoton olotila, siis siinä menee kolisten ainakin yksi pöydänjalka alta elleivät lopulta kaikki. Alkaa vain ikävöidä jotakin.  Kenties Ilmestyskirjan sana siitä, kuinka ihmisten ei enää tule nälkä eikä jano, saattaa viitata konkreettisen kärsimyksen, ruumiillisen nälän lisäksi/asemesta hänen kaipaukseensa takaisin Jumalan luo, joka täällä ei milloinkaan täydellisesti täyty.

Mutten itsekään voi nähdä hyviä ja tarpeellisia asioita muuten kuin välineinä tyydyttää "Hengen nälkä".  Niitä on hyvä noudattaa, mutta jos niihin pelastuksensa perustaa niin se on kyllä menoa sitten.

Itse panikoin nimittäin aina tuosta "uskossa pysymisestä". En kerta kaikkiaan käsittänyut kuinka pysytään jossakin johon tulo oli niin pewrin omituista....minä en ole mielestäni tehnyt mitään ratkaisua, tappelin vastaan kaksi vuotta, sitten vain olin liian väsynyt.  Siksihän minä itkin sitä että "Jumalan pitäisi pakottaa".

Enkä oikein usko siihen enää että tahtonikaan olisi järin vapaa.  
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:11:53 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #131 : 22.03.11 - klo:12:22 »
Tämä haiskahtaa siltä kauhealta opilta, jota kutsutaan viiden pisteen kalvinismiksi. Kuten tuossa yllä lainasin Joh. 1. lukua, niin Jumala antoi voiman, vallan ja oikeuden tulla hänen lapsikseen, jotka ottivat Hänet (Jeesuksen) vastaan. Antaa varmaan edelleenkin.

No voih kauheaa. Olenko ihan kalvinisti, kun korostan Jumala kaikkivaltiutta ihmisten yli. Jos nyt ilmoitan ottavani Kristuksen vastaan, niin antaako Jumala nyt voiman tulla hänen lapsekseen. Vai olisiko niin, että olemme kaikki Jumalan lapsia? Toiset pelastuu, toiset ei. Jumala päättää.
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #132 : 22.03.11 - klo:12:41 »
No voih kauheaa. Olenko ihan kalvinisti, kun korostan Jumala kaikkivaltiutta ihmisten yli. Jos nyt ilmoitan ottavani Kristuksen vastaan, niin antaako Jumala nyt voiman tulla hänen lapsekseen. Vai olisiko niin, että olemme kaikki Jumalan lapsia? Toiset pelastuu, toiset ei. Jumala päättää.

Ei täällä kukaan ilmoitustasi odottele. Mutta jos sydämesi on valmis ottamaan Hänet vastaan, Jumala vastaa sanoistaan.

Jumala on Kaikkivaltias, mutta Hän ei aina pidä kiinni kaikkivaltiudestaan. Fil. 2:6.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #133 : 22.03.11 - klo:12:42 »
Ei täällä kukaan ilmoitustasi odottele. Mutta jos sydämesi on valmis ottamaan Hänet vastaan, Jumala vastaa sanoistaan.

Jumala on Kaikkivaltias, mutta Hän ei aina pidä kiinni kaikkivaltiudestaan. Fil. 2:6.

Kiitos. En ilmoittele enää. Minut kastettiin Jumalan lapseksi.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uskoontulo
« Vastaus #134 : 22.03.11 - klo:13:06 »
Leena kirjottaa hienosti.

Toiset pelastuu, toiset ei. Jumala päättää.

Kaksinkertainen predestinaatio on kalvinistista.

Ei täällä kukaan ilmoitustasi odottele. Mutta jos sydämesi on valmis ottamaan Hänet vastaan, Jumala vastaa sanoistaan.

Eikö ole vähän hassua evankelioida ihmiselle, joka jo uskoo?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna