Kirjoittaja Aihe: Kirkon kynnys korkeammaksi?  (Luettu 9031 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« : 12.03.07 - klo:19:21 »
Talviveisuissa viime viikonloppuna käsikirjoittaja ja pastori Veli-Pekka Hänninen käsitteli urbaania kristinuskoa. Referoin esityksen yhtä kohtaa.

Kirkosta eroaminen on nykyisin helppoa. Painetaan nappia netissä. Kirkon selvitysten mukaan kirkosta eroamisen syynä on useimmiten rehellisyys. Usko on lopussa, jos sitä on koskaan ollutkaan.
Helppoa on myös liittyminen. Kirkkoon liitytään, jotta päästäisiin ripille ja saataisiin rippilahjoja ja saataisiin kirkkohäät ja lapsi kastetuksi. Sitten erotaan kirkosta.

Vilunkipeliä.

Kirkosta lähdetään, koska ollaan rehellisiä. Kirkkoon liitytään, koska ollaan vilunkeja. Tästä pitäisi kirkon olla huolissaan.
Olisiko sittenkin parempi, että kirkon jäseneksi ei otettaisikaan noin vain? Että olisi esimerkiksi raskausajan mittainen karenssi? Tai muita vaatimuksia.

Tähän päättyy referaatti.

Hiukan nettiä selaamalla löytää helposti kertomuksia siitä, miten kirkkoon liityttiin tyttöystävän painostuksesta ja sitten erottiin häiden jälkeen.

Olen nähnyt kirkkoon vastikään takaisin liittyneen seurakunnasta mukaansa saaman materiaalin. Ei ollut Katekismusta. Oli Väestörekisterikeskuksen lomake "Ilmoitus uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä". Ristiä siinä ei ollut. Pappia ei ollut kansliassa näkynyt. "Ajattelin, että olinpas minä lapsellinen, kun kuvittelin, että siellä keskustellaan papin kanssa."

Mitä tästä ajattelette? Etenkin te fooorumia lukevat papit?

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #1 : 12.03.07 - klo:21:45 »
Kastettu on kahden maan kansalainen. Hänellä ei ole mitään epävarmuutta taivaaseen pääsyn kanssa vaikka hän on eronnut kirkosta, tehnyt kuusi miljoonaa murhaa etc. Jumala päättää ei ihminen. :P
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #2 : 13.03.07 - klo:13:32 »
Ortodokseillahan käsittääkseni kirkkoon liittyminen vaatii jonkinlaista, jos nyt ei ihan varsinaista opiskelua, niin uskonnollista perehtymistä. Kuulosti sinänsä ihan hyvältä ajatukselta, ihminen tietää mihin on liittymässä.

En kyllä kuitenkaan taida olla kynnyksen korottamisen kannalla, vaikka tuollainen häiden takia kirkkoon liittyminen onkin hivenen arveluttavaa toimintaa. Kirkkoon pitäisi olla matala kynnys tulla. Vaikka kuulunkin kirkkoon, tuntuu silti joskus hankalalta lähteä varsinaisiin kirkollisiin tilaisuuksiin, kun en ole niissä niin tottunut kävijä. Miksi näin, en osaa sanoa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #3 : 13.03.07 - klo:15:27 »
Miten sen kynnyksen saisi toimimaan katiskan tavoin? 'Kalat' uisivat sisään vaikkapa morsiamensa painostuksesta, mutta eivät pääsisikään häiden jälkeen ulos.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #4 : 13.03.07 - klo:22:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Miten sen kynnyksen saisi toimimaan katiskan tavoin? 'Kalat' uisivat sisään vaikkapa morsiamensa painostuksesta, mutta eivät pääsisikään häiden jälkeen ulos.


Kannatan Penan ajatusta. Siinä on oikeaa kalamiehen henkeä. Jos pappi, joka käy parin kanssa keskustelun on tietoinen, että on liitytty, oli sitten kumpi tahansa, häitä varten, niin on loistava tilaisuus keskustella laajemmalti. Kala on koukussa ja sitä ei pidä päästää helpolla irti. Toivottavasti kaikki ymmärtää oikein, ei siis tervalla vaan hunajalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Hölkänen

  • Vieras
Re: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #5 : 13.03.07 - klo:23:56 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Olen nähnyt kirkkoon vastikään takaisin liittyneen seurakunnasta mukaansa saaman materiaalin. Ei ollut Katekismusta. Oli Väestörekisterikeskuksen lomake "Ilmoitus uskonnolliseen yhdyskuntaan liittymisestä". Ristiä siinä ei ollut. Pappia ei ollut kansliassa näkynyt. "Ajattelin, että olinpas minä lapsellinen, kun kuvittelin, että siellä keskustellaan papin kanssa."

Minä taas pääsin keskustelemaan papin kanssa ja olin hyvin iloinen, kun pappi ymmärsi syyni erota ja syyni liittyä takaisin. Mikä ei todellakaan ollut kirkkohäiden saaminen, minun kaltaisiani synnintekijöitähän ei Herran huoneessa siunata.

Kirkko on kyllä kovasti töitä tehnyt / jättänyt tekemättä vieraannuttaakseen tavallisen veronmaksajan kaikkein tärkeimmästä. Lisää hunajaa kaivataan täälläkin.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #6 : 14.03.07 - klo:10:36 »
juhani, olen kanssasi samaa mieltä. Mitä sanovat ajatuksistasi papit, nuo Taivaanviitat?
Moniaita vuosia sitten päädyin sinun linjoille senjälkeen, kun en langennut hengellisen hekuman uskossa olevien ihmisten asettamaan ansaan; tunnustaa synnit, tulla uskoon, antaa elämä Jeesukselle, ottaa Jeesus henkilökohtaiseksi vapahtajaksi jne. Tuo aika oli kiusallista aikaa.
Suhteeni kirkkoon kävi hyvin kriittiseksi.

Nyt näinä viimeisenä aikoina olen taas joutunut kaikkinaisten opintuulien tuiverrettavaksi. Mielipiteeni kuultuaan moni ihminen on nimittänyt minua vääräoppiseksi tai harhaoppiseksi.
Sanokoot vain, se on heidän yksisilmäisen ajatuksia.

Jostain syystä kirkon ovea en ole avannut pitkään aikaan. Jumalanpalvelus tuntuu teatterilta, esiintyjät juoksevat sakasti -> lukupulpetti -> alttari -> saarnatuoli -> lukupulpetti -> alttari ->sakasti. Ollako vai eikö olla?

Seuroissa on parempi käydä, siellä ei ole teatteria. Joskus on mielessä:milloinkahan tulee se aika, ettei seuratupakaan ei oikein kutsu.
Toivottavasti se aika on kaukana.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #7 : 14.03.07 - klo:11:28 »
Ei teatterissa sinänsä ole mielestäni mitään vikaa. Se vain pitäisi toteuttaa hyvin ja ajatuksella. Jos katsoja ei hahmota miksi mitenkin toimittiin, se johtunee siitä, ettei esiintyjäkään sitä tiedä.

Messukin voi olla monella tapaa puhutteleva tapahtuma, jos sen osat yhdistyvät ehjäksi kokonaisuudeksi. Ellei papisto ymmärrä tilan, esineiden, tekstiilien, liikkeiden ja eleiden viestiä, tuloksena on ainoastaan levotonta liikehdintää. Silloin olisi syytä pysyä yksinkertaisissa peruskuvioissa. Jumalanpalvelusta rikkaammaksi haluavat hankkikoot siihen pätevää koulutusta ja ohjausta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #8 : 14.03.07 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Minä taas pääsin keskustelemaan papin kanssa ja olin hyvin iloinen, kun pappi ymmärsi syyni erota ja syyni liittyä takaisin.

Tämän aamun paras uutinen...

Noin vuosi sitten pohdit eroa, ja silloin kommentoin: "Jos sinä lähdet, niin hivenen siirtyy eteenpäin asioiden muutos. Jos suuri määrä reagoisi samoin, niin mitä jäisi jäljelle?"

Nyt voi todeta hieman muuntaen: jos suuri määrä reagoisi samoin, niin olisipa meillä silloin hiukan toisenlainen kirkko.

Uskon että vuoden diasporasi oli omalta osaltaan tehokas viesti kirkolle.

Mt

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #9 : 30.06.10 - klo:10:43 »
Kirkko on Äitikirkko. Vai onko. Missä mielessä? Missä määrin? Siis merkityksessä Naiskirkko. Naisethan ovat aktiivisempia kirkossakävijöitä. Mutta että äiti-. 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #10 : 30.06.10 - klo:12:56 »
Yksi näkökulma ihmisen vieraantumiseen kirkosta on jatkuva muuttaminen (työn perässä) pitkin Suomea (vai maailmaa?). Itse olen pudonnut aktiivisesta seurakuntaelämästä karkkikauppameininkiin, joka on hyvin yleistä monen ystäväni ja tuttavani kohdalla. Kun on muuttanut monta kertaa paikkakunnalta toiselle, ei ole mihinkään rakentunut uutta kotiseurakuntaa. Käyn eri seurakuntien tilaisuuksissa ja napsin namipalat sieltä ja täältä. Haluaisin iskeä itseni kiinni nykyiseen seurakuntaan, mutta en tiedä olenko tälläkään paikkakunnalla enää kovin kauaa. Työ siirtyy ja pitäisi tehdä päätös, siirrynkö sen mukana. Olen monella tapaa juureton ja se näkyy myös seurakuntaelämässä. Meitä on paljon ja seurakunnilla on haaste tarjota muuttolinnuille joustavuutta, mutta samalla pysyvyyttä (siksi ajaksi, kun on kyseisen seurakunnan jäsen). Vaikka sanotaan, että seurakuntien tilaisuudet ovat kaikille avoimia, monesti ne on sisäpiirijuttuja, joihin on vaikea päästä mukaan. Se on ihan luonnollista, mutta kaltaiselleni harmillista. En ihmettele, että osa putoaa matkalla pois seurakunta- ja kirkkoyhteydestä ja tukeutuu vain uskoonsa.



 

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10394
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #11 : 30.06.10 - klo:13:09 »
Sinulla on laajempi kokemus kirkosta. "Ulkopuolisena" näet eri tavalla, ehkä jopa paremmin kokonaisuuden. Kokemuksesi antaa arvokasta tietoa kirkon elämään.
Itsesi kannalta tahtoisin neuvoa ottamaan kulloisenkin seurakunnan kuin olisit siinä loppuelämäsi, sillä emmehän me mitään tiedä tulevasta. Näin maakrapuna haluan kirjoittaa. Moni vaikertaa J. Karjalaisen tavoin "Olen mies, jolle ei tapahdu koskaan mitään". Sinun elämäsi on rikasta ainakin seurakunnan vaihtuvuuden ja sen suoman monipuolisuuden(?) suhteen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #12 : 30.06.10 - klo:14:26 »
Yksi näkökulma ihmisen vieraantumiseen kirkosta on jatkuva muuttaminen (työn perässä) pitkin Suomea (vai maailmaa?). Itse olen pudonnut aktiivisesta seurakuntaelämästä karkkikauppameininkiin, joka on hyvin yleistä monen ystäväni ja tuttavani kohdalla. Kun on muuttanut monta kertaa paikkakunnalta toiselle, ei ole mihinkään rakentunut uutta kotiseurakuntaa. Käyn eri seurakuntien tilaisuuksissa ja napsin namipalat sieltä ja täältä. Haluaisin iskeä itseni kiinni nykyiseen seurakuntaan, mutta en tiedä olenko tälläkään paikkakunnalla enää kovin kauaa. Työ siirtyy ja pitäisi tehdä päätös, siirrynkö sen mukana. Olen monella tapaa juureton ja se näkyy myös seurakuntaelämässä. Meitä on paljon ja seurakunnilla on haaste tarjota muuttolinnuille joustavuutta, mutta samalla pysyvyyttä (siksi ajaksi, kun on kyseisen seurakunnan jäsen). Vaikka sanotaan, että seurakuntien tilaisuudet ovat kaikille avoimia, monesti ne on sisäpiirijuttuja, joihin on vaikea päästä mukaan. Se on ihan luonnollista, mutta kaltaiselleni harmillista. En ihmettele, että osa putoaa matkalla pois seurakunta- ja kirkkoyhteydestä ja tukeutuu vain uskoonsa.

Puhut todella suuresta ongelmasta. Jo yksi muutto riittä useimmille irrottamaan seurakuntayhteydestä. Mikä on vastauksemme tähän ehkä yhteen suurimmista haasteista?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #13 : 30.06.10 - klo:15:11 »
Puhut todella suuresta ongelmasta. Jo yksi muutto riittä useimmille irrottamaan seurakuntayhteydestä. Mikä on vastauksemme tähän ehkä yhteen suurimmista haasteista?

Pitäisikö lähteä siitä, että jumalanpalvelus on seurakuntaelämän keskus. Lähes poikkeuksetta jokaisessa seurakunnassa on jumalanpalvelus pyhänä klo 10. Nuorena tuli muutettua paljonkin, mutta onneksi perheen perustamisen jälkeen ei ole tarvinnut vaihtaa paikkakuntaa. Nuorena vain oli niin, että monesti sitä lähti viikonlopuksi kotona käymään, joten siinä meni sen seurakunnan jumalanpalvelus. Sitten kylläkin tuli oltua yhdessä paikassa vähän pysyvämminkin ja siellä tuli sentään joskus käytyä kirkossa. Menin kirkkokuoroonkin, joten siinähän pääsee heti "sisäpiiriin". Voi olla kyllä luonteestakin kiinni, pääseekö sisälle vai tunteeko itsensä ulkopuoliseksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kirkon kynnys korkeammaksi?
« Vastaus #14 : 30.06.10 - klo:16:21 »
Kirkosta eroaminen on nykyisin helppoa. Painetaan nappia netissä. Kirkon selvitysten mukaan kirkosta eroamisen syynä on useimmiten rehellisyys.

Miten niin helppoa? Kirkosta eroamisen motiivit ovat erilaiset. Monet miettivät kirkosta eroamista vuosikausia. Kun päätös vihdoin on tehty, voi olla, että eroaa tai sitten ei. Sitten on niitä, jotka verotussyistä eivät halua kuulua kirkkoon. Ja sitten niitä, jotka eivät halua olla kirkon jäseniä.

Miksi kirkon kynnys pitää nosta korkeaksi? Oliko kynnys Jeesuksen luo korkea?
Acta, non verba.