Kirjoittaja Aihe: Joukkoon rakastaminen  (Luettu 28365 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #15 : 03.10.12 - klo:17:06 »
Useampipäiväisissä tempauksissa ei välitetä tarkistaa, kuinka moni tuli joka ilta eteen.

Kävin kerran seuraamassa erään amerikkalaisen evankelistan kokousta Messuhallissa - varmaan 70-luvun loppua elettiin, mutta B. G. se ei ollut. Eteenkutsun lähestymisen huomasi yleisön käytöksestä: alettiin olla ikään kuin lähtökuopissa. Varaslähdöt alkoivat varsinaista kutsufraasia edeltävän virkkeen aikana. Ensimmäiset liikkeelle lähtijät olivat ikäääntyneitä naisia. Silloin ajattelin varaslähdön johtuvan voimakkaan tunnetilan aiheuttamasta malttamattomuudesta sekä siitä, että edellisen kokouksen voimakas kokemus haluttiin toistaa. Nyt arvelen, että ehkä hitaammin liikkujat olivat tilanteen tuntien päättäneet lähteä ajoissa, jotta pääsevät eturiviin.

Noihin aikoihin puuhailin perinteenkeruun parissa ja työ sivusi myös kansanuskoa. Seurasin tilaisuutta tästä näkökulmasta ja siksi panin merkille asioita varsin tarkasti. Arkistoistani saattaisi periaatteessa löytyä jopa muistiinpanot tilaisuudesta.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #16 : 03.10.12 - klo:17:20 »
Näin se eteenmeno oli 1987 B.G:n kokouksissa järjestetty. Eri seurakunnissa koulutetut sadat ellei tuhannet ns. sielunhoitoavustajat lähtivät eri puolilta stadionia hiljaa kulkemaan eteen kutsun käytyä. Kuoro lauloi voimakkaasti vaikuttavaa ylistyslaulua, kutsua toistettiin ja herkät ihmiset saatiin meitä "kellokkaita" seuraamaan.  Kyllä olympiastadionin kenttä oli joinain iltoina harvakseltaan lähes täynnä eteentulijoita. Mutta kuinka paljon meitä koulutettuja oli, sitä en tietenkään tiedä.
Yhtenä iltana kumminkin "kävin kiinni"  erääseen toiseen avustajaan.

Minäkin liityin sitten Mission Voga kannatusrenkaaseen. Uhrasin ja sain kannustavia kirjeitä.  Mikä lienee babtistikirkon saalis Volgan rannoilla.
Ortodoksikirkko oli kovasti vastaan tätä toimintaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #17 : 04.10.12 - klo:20:17 »
Riitta-mummi taitaa olla melko oikeassa tässä asiassa.   Jossain hamassa muinaisuudessa, kun siirryttiin plvirukouksesta seisaaltaan ja parina tapahtuvaan rukoustyöskentelyyn tulivat nämä rukouspalvelijat näkyvästi esiin, että ovat jo valmiina palvelemaan... Nuoruudessani, kun mentiin polvilleen penkin ääreen tulivat rukouspalvelijat siteen  koputtelemaan olkapäätä ja keskustelemaan...
Henkilökohtaisesti muistan kiireen rukouspalveluun  lauantailta 39 vuotta sitten. Tampereen Aleksanterissa kello 18. alkaneessa kokouksessa, kun Israelin isku naapurimaihin tuli saarnaajan tietoon ennen saarnatuoliin nousemista.

Muut luterilaiset herätysliikkeetkin tarjoavat henkilökohtaista rukouspalvelua kokouksissaan, paitsi heränneet.

Alttarille meno ehtoolliselle on tietysti hyvä, mutta ei siinä henkilökohtaista keskustelua voi saada papilta.

Lestadiolaisuudessa tuo eteen meno korvautuu käden nostolla kesken saarnan ja synninpäästö tulee heti, ja saarna jatkuu... Liekö tuo parempi, kuinm odottaa saarnan loppua ja alttarikutsua.

Pää-asia on, että ihmiset tulevat aidosti hoidetuiksi ja synninpäästöstä osallisiksi. Yksi tykkää, kaivata, toinen iloita, jotkut jopa hyppiä...

Monenlaisen saarnan ja musiikin mukaan olen sisaria ja veljiä tavannut, mistään ei ole pois käsketty. :039:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #18 : 04.10.12 - klo:21:40 »
---
Lestadiolaisuudessa tuo eteen meno korvautuu käden nostolla kesken saarnan ja synninpäästö tulee heti, ja saarna jatkuu... Liekö tuo parempi, kuinm odottaa saarnan loppua ja alttarikutsua.---


Voi että minua tökkii tuo tapa.  En voi mitään, että minusta se vaikuttaa esittämiseltä. Jos he pitäisivät korvat auki, niin kuulisivat yleisen synninpäästön ja ottaisivat sen itselleen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #19 : 05.10.12 - klo:10:30 »
 Sellaiseen kokoukseen, jossa synninpäästöjä kesken saarnan luetaan joutuminen on kyllä perin harvinaista.
 Naapuriseurakunnan eläköitynyt rovasti ei saarnassaan sellaisia sanoja milloinkaan käyttänyt.  Liekö rauhanyhdistyksen seuroissa ollut toinen tapa.

Minulla on taas vaikeuksia päätyä sellaiseen kokoukseen, jossa laulettaisiin "Siionin virsiä", ei olisi alku, eikä loppurukousta, eikä synninpäästö sanoja ja kaikki istuisivat koko ajan.   Ei ole edes rovastikunnassa tarjolla.

Kun tykkäisin osallistua veisuun kuunteluun ja keskusteluun ja yhteiseen jakamiseen... :039:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #20 : 05.10.12 - klo:11:21 »


  Ei ole edes rovastikunnassa tarjolla.
 

    :017:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #21 : 05.10.12 - klo:13:24 »
Sellaiseen kokoukseen, jossa synninpäästöjä kesken saarnan luetaan joutuminen on kyllä perin harvinaista.
 Naapuriseurakunnan eläköitynyt rovasti ei saarnassaan sellaisia sanoja milloinkaan käyttänyt.  Liekö rauhanyhdistyksen seuroissa ollut toinen tapa.---


Olen kuullut paljonkin saarnastuolista jaettuja synninpäästöjä, kun osa kirkkokansaa on innostunut huutamaan "Saanko minäkin?". Rauhanyhdistyksen seuroissa en ole eläissäni käynyt enkä käy.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #22 : 05.10.12 - klo:18:46 »
Alun pitkä sekava sepustukseni jaksettiin kahlata tajuttoman hyvin läpi, kiitoksia!

Mietin kuinka paljon helpompi halukkaan on liittyä ryhmään,. jos "meihin kuulumista" suorastaan tyrkytetään, ja selitetään kuinka helposti se käy. Mutta entä sitten!  En omalla kohdallani ollut hyväksynyt sitä, minkä tiesin odottavan:  Huumaavaa tunnelmaa, tunteiden liikuttelua, vetoavaa vakuutusta kuinka elämästäni mahdollisesti puuttuva  kerralla ropsahtaisi  minulle, ja väärimpänä kaikesta, toimintaa siten, että en aikuistuessani enää olisikaan  koko itselläni mikana elämän tärkeimmissä valinnoissa, uskoessani, että ymmärrys tulee syrjäyttää.  Ei niin!  Ei se "järkenne nyt vangitkaa" takuulla merkitse silmät ummessa valikoimista.  Tuo ammatti, tuo puoliso, tuo työpaikka ja niinedelleen.  

Hyvä niinkin, että siirsin rippikouluun lähtöä' kunnes tiesin mitä se minulle merkitsee.  Ihmeellistä suorastaan sen oivaltaminen, ettei uskoon voi "tulla", kuin valitsisi paidan päälleen ja heittäisi sen pois ellei väri näytä hyvältä, vaan, että kyseessä on suhde toisen kanssa, ja sillä toisella on oma sanottavansa, ollaanko väleissä.

Mutta armias, kun pääsin sitten isoseksi! Sen sijaan, että osaltamme oltaisiin kannettu huolta siitä, että ketään esimerkiksi ei siinä valtavassa sadan hengen leirissä syrjitä tai kiusata, että kaikki tuntevat olevansa kotonaan, että kukaan ei ala pelätä huomista maailmanloppua, että ketään ei käytetä mitenkään hyväksi, että leiriläisistä jokainen saa sellaista tukea kuin tarvitsee, vaikka oppimisessa, ja ellemme osaa riittäisi kun huomaisimme, loppu olisi aikuisten asia  --- ei puhettakaan.  Viimeksi kaikesta, että itse olisin niille nuorille, joista kai monelle sadalle ennätin "todistaa" olisin kertonut tuosta mitään.  Siinä olisi ollut häivähdys Jumalasta todistamista.  Silloin kukin kertoi "todistuksena"  kuinka oli itse tullut uskoon!
................................

Kalistaja kyselee mikä on seuroissakävijäluku tuolla toisessa ketjussa, eikä hän vaikuta - siis, vaikuta - oikein tyytyväiseltä nykymenoon.  Olenko oikeassa? Mutta ei suinkaan liike voi itsetarkoitus olla?  Sisältö on toinen asia...    Itse tässä mietin tuota menoa ja edelleen olen ymmälläni, kuinka minut sillä tavalla saatiin heittämään ymmärrykseni mereen, sillä kyllä' meilläkin taidettiin vähän saldoja keräillä.  Sitä en ihmettele, ettei kristinuskosta kukaan tahtonut puhua kanssani kun minun suuni oli täynnä vastauksia.

Nyt ei ole kuin ymmälläänoloa. Miten nyt sitten olisin kristitty - todella?  Oliko lopulta kukaan Kristusta itseään lukuunottamatta sellainen?  
« Viimeksi muokattu: 05.10.12 - klo:18:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #23 : 05.10.12 - klo:19:03 »

Minulla on taas vaikeuksia päätyä sellaiseen kokoukseen, jossa laulettaisiin "Siionin virsiä", ei olisi alku, eikä loppurukousta, eikä synninpäästö sanoja ja kaikki istuisivat koko ajan.   Ei ole edes rovastikunnassa tarjolla.

Kun tykkäisin osallistua veisuun kuunteluun ja keskusteluun ja yhteiseen jakamiseen... :039:

Noh, lähde joillekin juhlille.  Siinä on useammat seurat yhdessä nipussa muutaman päivän aikana.  
« Viimeksi muokattu: 05.10.12 - klo:19:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #24 : 05.10.12 - klo:23:22 »
 Sattuneesta syystä olen sinä viikonloppuna, kun suviseurat ovat osallistunut jonkun muun ryhmittymän juhlille.
 Ei minulla ole tarvetta mennä syntien ahteeksianomusta anomaan  minkään ryhmän kokouksiin.... :039:

 Jumalan ja anteeksiantamuksen voi kohdata ihan yksin ja ilman ulkopuolisia... Rauhallinen keskustelu ja taakkojen jakaminen kokeneen sielunhoitajan kanssa on kyllä ajoittain paikallaan. :icon_rolleyes:voi siinä synninpäästönkin saada...

Leenan kuvaamia yli-innokasta käännytystä oli joskus 60 luvulla kyllä ryhmässä, jos toisessa.. Eräät ovat jopa todenneet väärin menetelleensä ja pyytäneet julkisesti anteeksi, ainakin kansanlähetys...

Tuosta käännytyksestähän on käyt jatkuvaa keskustelua körttien ja evankeelisten "maata näkyvissä festarin järjestäjien kanssa jatkuvasti...Jotkut bjättäneet nuorensa tuomatta Turkuun...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #25 : 06.10.12 - klo:15:30 »
Sattuneesta syystä olen sinä viikonloppuna, kun suviseurat ovat osallistunut jonkun muun ryhmittymän juhlille.
 Ei minulla ole tarvetta mennä syntien ahteeksianomusta anomaan  minkään ryhmän kokouksiin.... :039:

 Jumalan ja anteeksiantamuksen voi kohdata ihan yksin ja ilman ulkopuolisia... Rauhallinen keskustelu ja taakkojen jakaminen kokeneen sielunhoitajan kanssa on kyllä ajoittain paikallaan. :icon_rolleyes:voi siinä synninpäästönkin saada...

Leenan kuvaamia yli-innokasta käännytystä oli joskus 60 luvulla kyllä ryhmässä, jos toisessa.. Eräät ovat jopa todenneet väärin menetelleensä ja pyytäneet julkisesti anteeksi, ainakin kansanlähetys...

Tuosta käännytyksestähän on käyt jatkuvaa keskustelua körttien ja evankeelisten "maata näkyvissä festarin järjestäjien kanssa jatkuvasti...Jotkut bjättäneet nuorensa tuomatta Turkuun...

Niin, en minä sinua suviseuroihin ainakaan pyydä ja liian hintelä olen punttisalista huolimatta niitä syntejäkään anteeksi latelemaan...  mutta ellet sinä pääse mitenkään ikinä körttiseuroihin, kuten valitit, ja jos niin toivoton mäihä  käy ettei ikinä pääse herännäisseuroja in corpore havainnoimaan vaikka sinne sielusi palaa, niin on muitakin juhlia kuin Herättäjäjuhlat kesäisin.  Olisiko tosiaan Kansanlähetyspäivät aina heinäkuun toisena viikonloppuna?  En muista, mutta jotkin on kyllä.  

Hangon Meriveisuut on kesäisin aika mukavassa kaupungissa, joskin on jäänyt taas itseltä väliin niin Hangon tiedän...   ja joku viikonloppu, oliko se 12-14.10. juuri ajankohtaisesti  Lahdessa on enempi, mutta saattaahan se olla ettet pääse.  Tuli vähän äkkiä.  Ajattelin vain, kun ei seuroihin koskaan pääse...    :eusa_think:  niin paras keino on koota useammat nippuun... säästyvät matkakulut...      tosin, se oli nyt vain senmoinen ehdotus katsoa millaisia olisivat...  eikö se ollut ettei koko rovastikunnassa pääse näkemään vaikka haluaisikin.  Mistään muusta ei kai ole kysekään tässä.  

60-lukuun en ota kantaa, sillä oma riparini tapahtumus sattui 70-luvulle.  Ei siis 1971 vaan 1973, ja meno jatkuin siitä kunnes pääsin pois opiskek´lemaan 1976.  Aika kattava otos, sisko jatkoi samassa menossa 1979.  Oli tarpeeksi järkevä ahdistuakseen, ja non iin, hänellä oli isosisko...    jolle sanoa että ei. Ei ole minun juttu, kuin mun nyt käykään?  Että samoin kun mun, mennän yhessä löylyyn.  .
« Viimeksi muokattu: 06.10.12 - klo:15:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #26 : 07.10.12 - klo:23:22 »
 Tänään Kylväjän kirkkopyhän ilta kokouksessa selailin "Siionin Virret" julkaisua... jostain kummasta seurakuntasalin hyllyyn oli päätynyt entisen naapurisrkn leimalla varustettuja, joista oli lisävihko poistettu, oli siinä Kannel ja vanha hengellisiä lauluja ja virsiä kirjojakin nippu.... :icon_rolleyes:
Seuroissa oli kivaa se, että kaikilla oli tasavertainen puhe-oikeus, eikä kukaan noussut seisaalleen opettamaan, että näin on ja tuosta poikki. :icon_wink:

Kahden viimeisen viikon aikana olen ollut ainakin kolmen kirkkokunnan tilaisuuksissa ja luterilaisia vieläpä monessa ryhmässä ja aina samat naamat paikalla, kun ei ole noita raja-aitoja kovin korkealla...
 Jurtan osaan sitten pystyttää, kun tuli katsottua ja kuvattua sen pystytys seurakuntasaliin...

 Ne, jotka Siionin virsiä ennen lauloivat ovat siirtyneet uudempiin lauluihin, jostain syystä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6344
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #27 : 08.10.12 - klo:01:02 »
Mihin joukkoon tuossa joukkoon rakastaminen -ilmauksessa ajattelette rakastettavan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #28 : 08.10.12 - klo:16:02 »
 Joukkoon rakastaminen. Aluksi se kai tässä oli körttiläisyyteen siirtyneiden tai veisattujen ilmaus. Saa olla mikä on, eikä esitetä vaatimuksia uskon tason tai laadun suhteen, kunhan suostuu veisaamaan tai kuuntelemaan.

 Moniin muihinkin ryhmiin voidaan sitoutua tuon joukkoon rakastamisen metodilla, urheiluseuraan, puolueeseen, marttoihin tai SPR:n toimintaan... :icon_lol:

 Kristillinen julistus, kuitenkin tähtää mielenmuutokseen, parannukseen, jopa Nikodeemukselle ja rikkaalle nuorukaiselle raamatun aikaan...   
 Runsas vuosisata sitten se muotoiltiin virren 504 sanoin... :039:

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #29 : 08.10.12 - klo:20:19 »
Saako susi istuutua lampaan viereen körttiseuroissa?
Elämä on kemiaa.