Kirjoittaja Aihe: Joukkoon rakastaminen  (Luettu 28361 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Joukkoon rakastaminen
« : 01.10.12 - klo:16:47 »
Minä mietin muuan  seikkaa tai asiaa, haasteeksikin sitä voisi kutsua.  Saattaa olla että ymmärränkin kaiken nurinperin, eli oikaiskaa jos menee kiville.  Silloin tällöin mietin erästä, vain herännäisyydessä kuultua ajatusta, "joukkoon rakastaminen". 

Miettiessäni menneitä, ajattelen joitakin "tule uskoon"- kokemustani,  siellähän se tapahtui niin, että mentiin jonkin valmiiksi ryhmään kuuluvan luo, ja yleensä nämä olivat enemmän kuin innokkaita kokoamaan  näitä uskoontulohalukkaita. Kuinka lie teillä mutta meillä men i näin:  Mentiin tämän kokeneemman tykö ja hän rukoili - eli joukkoon liityttiin rukoilemalla.  Jos tuo uskossapysyminen oli minulle mysteeritapaus, en sitä ikinä ymmärtänyt, niin siellä vallitsi kyllä huoli ja surtiin poispoikenneita.  Puhun nyt varsin nuorista ihmisistä. 

Kun Kalistaja tuolla on kysellyt herännäisyyden merkitystä - Pena kysyikin jo, Suomessa vai Suomelle - mietin kysyä että suomalaisille - aloin itse miettiä ruohonjuuritason merkitystä, jolla useasti kuitenkin ulottuvuudet ovat yllättävän avarat ja yksilölle vaativat!  Joukkoon rakastaminen nimittäin taitaa olla haasteellisempaa, kuin joukkoon rukoileminen!  Ja rakkaudessa pysyminen samaten.

Eiköhän se Jeesuksessa Kristuksessa pysyminen ole rakkaudessa pysymistä - kun tätäkin mietin pitkään.  Joukkoon rakastamisen kai tulisi sisällyttää itseensä joukossa rakastaminen , kärsivällisyys, lempeys, vaatimattomuus, kateuden selättäminen, ettei kerskalisi, pöyhkeilisi (mitä sinulla on, mitä et ole lahjaksi saanut?) epäitsekkyys huomaavainen käytös, katkeruudesta luopuminen, se, ettei vääryys ikinä pääsisi voitolle _ jokin joka kestää kaiken, tapahtuipa mitä tahansa, uskoo ja toivoo parasta toisessa ja toiselle, kärsii kaiken sen toisen taholta.

........................................................

Uhhuh - mutta siten kohtelee Jumalakin meitä. 

...........................................................

Jos p+yrkisi sille suunnalle?  Takuulla vaativampaa kuin "rukoillaan nyt yhdessä, sitten sinä olet uskovainen". Mutta hiljaisen kilvoittelun väärtiä, minä kun mietin yhä sitä"Kristuksen seuraamista" ja toista, surullista kuilua itsen ja hänen välillä, ja jos hän on tuommoinen... sitä tuntemaan oppimista.   Kun kysyit Kalistaja, niin vaikka nyt tuli avattua uusi ketju, voisiko merkitys löytyä jostakin, kuinka kristittynä elämme tämän elämämme?  Mekastamatta - sehän jo äkkiä menee vähemmän toista huomioivaksi käytökseksi. 

Kuinka vain pitää kirkon sivuovea aremmalle auki - tai jos ei sitäkän?  Vaikiaa.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #1 : 01.10.12 - klo:18:15 »
Mukaan rakastaminen poikkeaa minun ajatuksissani ratkaisevasti käännyttämisestä siinä, että siinä ei ole ikävää saalistamisen sivumakua. Se ei ole sielujen voittamista Herralle vaan parhaimmillaan kai Herran tuomista sielun luo.
Ei kai siinä niin uskonasioita aina ajatellakaan, löydetään vain toinen ihminen, nähdään ja kuullaan, kysytään, mitä kuuluu.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #2 : 01.10.12 - klo:23:12 »
 Mitenkä tuo joukkoon rakastaminen käy lähetysmailla, joissa ei ole kastettu, eikä konfirmoitu, eikä tietoakaan. Miten kristityksi tullaan ja ollaan?

Riittääkö jos vain rakastetaan joukkoon, eikä vapauteta syntitaakoista julistamalla synnit anteeksi?

Siinäpä suuri ero nykyisen körttiläisyyden ja esim. vanhoillislestadiolaisuuden välillä. :icon_rolleyes:

Saalistamista en yli 50 vuoden ajalla ole havainnut muissa liikkeissä, välittämistä kuolemattomista sieluista sensijaan kyllälin.   Joskus jopa liian innokkaasti ja yläpuolelle asettuen, joka ehkä puuttuu körttiläisestä lähestymisestä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #3 : 02.10.12 - klo:08:18 »
Mitenkä tuo joukkoon rakastaminen käy lähetysmailla, joissa ei ole kastettu, eikä konfirmoitu, eikä tietoakaan. Miten kristityksi tullaan ja ollaan?

Olisikohan uteliaisuus useimmiten se ensimmäinen voima, joka saa ihmiset syrjästä seuraamaan, mitä nuo tuolla oikein laulavat ja sarnaavat. Ainakin kirjallisuudesta saa käsityksen, että kristittyjen olemuksessa on jotain poikkeavaa myönteisyyttä, joka viehättää. Sitten, kun on tultu tutummaksi, ruvetaan kyselemäänkin. Kysymysten kuunteleminen ja niihin vastaaminen onkin jo lähellä sitä rakastamista.

Sairaiden hoito, nälkäisten ruokkiminen, taitamattomien kouluttaminen ja muu avustaminen ovat edistäneet seurakuntaan liittymistä, joka tarkoittaakin sitten oppia, kastetta ja rippikoulua.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #4 : 02.10.12 - klo:08:54 »
Mitenkä tuo joukkoon rakastaminen käy lähetysmailla, joissa ei ole kastettu, eikä konfirmoitu, eikä tietoakaan. Miten kristityksi tullaan ja ollaan?

Riittääkö jos vain rakastetaan joukkoon, eikä vapauteta syntitaakoista julistamalla synnit anteeksi?

Siinäpä suuri ero nykyisen körttiläisyyden ja esim. vanhoillislestadiolaisuuden välillä. :icon_rolleyes:

Saalistamista en yli 50 vuoden ajalla ole havainnut muissa liikkeissä, välittämistä kuolemattomista sieluista sensijaan kyllälin.   Joskus jopa liian innokkaasti ja yläpuolelle asettuen, joka ehkä puuttuu körttiläisestä lähestymisestä.

Joukkoon rakastaminen toimii myös lähetysmailla. Lue kiinalaisen ajattelijan Lin Jutangin kirjat. Sitä on myös meidän sairaalamme ja orpokotimme siellä. Syntien anteeksianto on seurausta siitä, kun on rakastettu joukkoon ja Jumalan on saanut toisen haluamaan syntien anteeksi antoa. 

Saalistamista olen nähnyt ja anoppini kielsi sen tyttäreltään, joka halusi välttämättä pelastaa hänet tavallaan. Anoppi totesi, että hänen asiansa ovat kunnossa Jumalan kanssa ilman yhdistyksenne apua. Parin viikon päästä ovat riitaisat muistoseurat, kun eivät mene RY:n mallin mukaan. Tulee väärä pappi, kun anoppi eläissään kielsi sen "oikean" tulemisen, silti yksi tytär tunkisi sitä, vaikka tietää tilanteen ja viisi muuta ovat eri mieltä. Asiat ovat raadollisia, niistä ei vaan puhuta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #5 : 02.10.12 - klo:09:36 »
 Olen tuota rakastamista jonkun verran saanut henkilökohtaisesti seurata parissakin naapurimaassa, myös erilaisen hengellisen kodin suomessa omaavien toimesta.   
 Tuoko sitten pelkkä humanitäärisen avun jakaminen ehdoitta kaikille ihmisen avunantajan Jumalan luo ilman julistusta tästä Jumalasta ja anteeksiantamuksesta?

 Tuolla toisessa ketjussa pidetään körttiläisenä kaikkia luterilaisia, jotka eivät tunnustaudu minkään toisen herätysliikkeen kannattajaksi. Meneeköhän se näin?

Minulle ei ole sattunut luotaan työntäviä ja väkisin rakastavia ja ehtoja asettavia ryhmiä vuosikymmenien varrella, vaikka muutamiin olen saanut tutustua.
 Vl-uskon päällekäyvästä käännytyksestä on keskustelu menossa Kotimaa24.fi palstalla.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #6 : 02.10.12 - klo:10:19 »
Olen tuota rakastamista jonkun verran saanut henkilökohtaisesti seurata parissakin naapurimaassa, myös erilaisen hengellisen kodin suomessa omaavien toimesta.   
 Tuoko sitten pelkkä humanitäärisen avun jakaminen ehdoitta kaikille ihmisen avunantajan Jumalan luo ilman julistusta tästä Jumalasta ja anteeksiantamuksesta?

 Tuolla toisessa ketjussa pidetään körttiläisenä kaikkia luterilaisia, jotka eivät tunnustaudu minkään toisen herätysliikkeen kannattajaksi. Meneeköhän se näin?

Minulle ei ole sattunut luotaan työntäviä ja väkisin rakastavia ja ehtoja asettavia ryhmiä vuosikymmenien varrella, vaikka muutamiin olen saanut tutustua.
 Vl-uskon päällekäyvästä käännytyksestä on keskustelu menossa Kotimaa24.fi palstalla.


Valitettavasti olen liian lyhytsanainen, mikä aiheuttaa väärinymmärrystä. Totuus on, että pelkällä julistamisella on saatu enemmän vahinkoa kuin hyvää. Helsingin missiopelleily oli pelkkää Jumalan pilkkaa kun Billy Graham kertoi ominaan Valitut Palat lehden juttuja. Värvätyt riensivät eteen puheen jälkeen malliksi muille, että seuraiviat perässä, mutta menestys oli enintään vaatimaton. On parempi rakastaa ihmisiä joukkoon, vaikka rakentamalla heille kirkkoja, jotta jumalasuhteesta tulee muuta kuin yhden illan hurmos.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6343
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #7 : 02.10.12 - klo:10:19 »
Tuoko sitten pelkkä humanitäärisen avun jakaminen ehdoitta kaikille ihmisen avunantajan Jumalan luo ilman julistusta tästä Jumalasta ja anteeksiantamuksesta?

Minulla oli vähän vaikeuksia jäsentää tuota lausetta, mutta ehkä se menee näin:
 Tuoko sitten [pelkkä humanitäärisen avun jakaminen ehdoitta kaikille] ihmisen [avunantajan Jumalan luo] ilman julistusta tästä Jumalasta ja anteeksiantamuksesta?

Lienee erilaisia ihmisiä ja heillä erilaisia kysymyksiä joihin kaipaavat vastausta. Samoin avunantajilla on erilaisia jumalia, ts. käsityksiä siitä, mihin kysymykseen Jumalalla on vastaus. Joskus humanitaarisen avun jakaminen ehdoitta kaikille on varmaan juuri se keino, joka tuo Jumalan ihmisen luo (niin, kuka menee kenen luo?) Taas jos on ihminen jota vaivaa syyllisyys ja synnintuska, niin ehkä hän tarvitsisi sitä anteeksiantamuksen julistusta. Minut puolestaan se pikemmin taitaa karkottaa pois...

Piti tässä kahvitunnilla luntata yksi kohta Raamatustakin tähän, mutta työkoneen selain ei suostukaan tänään Raamattua näyttämään. Lieneekö todettu sisällöltään sopimattomaksi? No, semmoinen jossa Jeesus kysyy suunnilleen "mitä haluat että sinulle teen". Ehkä sitä voisi kysyä enemmän, vakiovastauksen tarjoamisen sijaan?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #8 : 02.10.12 - klo:12:50 »
Tuoko sitten pelkkä humanitäärisen avun jakaminen ehdoitta kaikille ihmisen avunantajan Jumalan luo ilman julistusta tästä Jumalasta ja anteeksiantamuksesta?

Jos lähetystyöntekijä on jakamassa 'pelkkää humanitääristä apua', häneltä todennäköisesti kysytään vaikuttimia tällaiseen poikkeukselliseen toimintaan, hän luultavasti todistaa jollakin lailla kristillisestä uskostaan. Siitä kai se työ muuttuu muuksi kuin 'pelkäksi'.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #9 : 02.10.12 - klo:19:50 »
 Vasara ei ole ollut "lähetystyöntekijä", koska kukaan ei ole minua lähettänyt, avustettavien kieltä tuskin olen osannut, mitä nyt osa avunsaajista Karjalassa. ei siinä paljon ole saarnat auttaneet, enintään halaus tai reilu kädenpuristus.

Sodderin kylän kirkkoherra Peka Palosaari muistaakseni kertoi pienessä kylässään olleen ortodoksit, jehovat ja luterilaiset vuoropäivinä ruokkimassa ja vaatettamassa. Kenen Jumala on sitten kelvannut?

SeppoS:n viittaus 25 vuotta vanhaan Missioon on kyllä melko törkeä, jopa omaa kirkkokuntaansa ja sen seurakuntia kohtaan. Olivathan niistä osaa Grahamia kutsumassa.  Sen verran olen hengellisiä juhlia kiertänyt, että ei niissä ole tarvittu varattuja esiintulijoita valita. 
Itse en ole osallistunut ulkomailta tuotettujen puhujien tilaisuuksiin muistaakseni vuoden 1975 jälkeen...

Kalevi Lehtisen kokouksissa muutamissa aikanaan kävin.    Yhdyn SeppoS.in näkemykseen siinä, että hiljainen ja meluamaton parannuksen ja kääntymyksen julistus tuo kestävämpiä tuloksia.

Lainaan tänään tulleesta "Inkerin kirkko" julkaisusta.  "Kelton loulutuskeskuksessa pidettiin jälleen vaikuttava ja vakuuttava rippikoululeiri. Vaikutus on siinä, että nuoria tulee elävään uskoon".



Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #10 : 02.10.12 - klo:20:18 »
Vasara ei ole ollut "lähetystyöntekijä", koska kukaan ei ole minua lähettänyt, avustettavien kieltä tuskin olen osannut, mitä nyt osa avunsaajista Karjalassa. ei siinä paljon ole saarnat auttaneet, enintään halaus tai reilu kädenpuristus.

Sodderin kylän kirkkoherra Peka Palosaari muistaakseni kertoi pienessä kylässään olleen ortodoksit, jehovat ja luterilaiset vuoropäivinä ruokkimassa ja vaatettamassa. Kenen Jumala on sitten kelvannut?

SeppoS:n viittaus 25 vuotta vanhaan Missioon on kyllä melko törkeä, jopa omaa kirkkokuntaansa ja sen seurakuntia kohtaan. Olivathan niistä osaa Grahamia kutsumassa.  Sen verran olen hengellisiä juhlia kiertänyt, että ei niissä ole tarvittu varattuja esiintulijoita valita. 
Itse en ole osallistunut ulkomailta tuotettujen puhujien tilaisuuksiin muistaakseni vuoden 1975 jälkeen...

Kalevi Lehtisen kokouksissa muutamissa aikanaan kävin.    Yhdyn SeppoS.in näkemykseen siinä, että hiljainen ja meluamaton parannuksen ja kääntymyksen julistus tuo kestävämpiä tuloksia.

Lainaan tänään tulleesta "Inkerin kirkko" julkaisusta.  "Kelton loulutuskeskuksessa pidettiin jälleen vaikuttava ja vakuuttava rippikoululeiri. Vaikutus on siinä, että nuoria tulee elävään uskoon".

Pekka Palosaari on luokkatoverini Lauttasaaren yhteiskoulusta ja hänet tunnen hyvin. Vie terveisiä.

Valitettavasti jutussa Billy Grahamista oli joka sana totta. Niihin oli organisoitu eteenmarssijoita, joita tunne useita. Samoin Billyn jutut olin lukenut samana kesä mökin puuceen suuresta kokoelmasta Valittuja Paloja. Voin todella vaikeasti niitä kuunnellessani. Muistan vieläkin ne jutut. Onneksi suurin osa muista ei ollut sattunut lukemaan samoja juttuja eli surkeat puheenkirjoittajat hänellä. Siis juttu ei ollut törkeä eikä perätön.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #11 : 02.10.12 - klo:20:24 »
Vertasin aikoinani Helsinki-mission tietoja, joita julkaisivat sekä missio-toimikunta että kirkon tutkimuslaitos. Erot näiden välillä olivat huimia. Mission järjestäjät kertoivat tuhansista, jotka olivat löytäneet Kristuksen elämäänsä. Tutkijat olivat laskeneet, että suuri osa yleisöstä ja myös puhujalavan luo menneistä oli eri seurakuntien aktiivijäseniä. He myös ottivat osaa moniin, ellei kaikkiin missiotapahtumiin. Yritin ynnätä annetuilla tiedoilla ns. totuutta. Tuhannet muuttuivat kymmeniksi. Hyvä tietysti niinkin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #12 : 03.10.12 - klo:00:24 »
Eiköhän ulko- ja sisälähetyksillä ole hiukka eroa.   Yleistys on karkea kuten yleistykset aina ja taatusti löytyy miljoonaa "mutta entäs jos" tai "niinniin mutta kun" näkökantaa - toivon vain että intentio ymmärretään sinnepäin:    Ulkolähetys vastaa kun "en ole ikinä kuullut" -- rakenteet toiminnalle on pystytettävä.  Sisälähetys kai koettaa vastata rakenteiden puitteissa tai niiden ohi kun "en ole ikinä tullut ajatelleeksi"

Toisaalta  maissa jossa valkoihoiset ovat tehneet katalimpia petoksiaan ja suorastaan rikoksia ihmisyyttä vastaan, kuten saalistaneet ihmisiä ja myyneet orjanostajille, niin etteivät kiinnisaaneet ole ikinä nähneet kotiaan ja omaisiaan  enää, on rakkautta aivan varmasti tarvittu kaksin verroin, ehei, ei se ole edes riittänyt, on tarvittu aivan omaa luokkaansa olevaa rakkautta, jotta sanomaa on uskallettu edes jäädä kuulemaan.  

..................................

Ajattelin tällä kertaa maata, jossa valtaosa väestöstä on jo saanut jonkin verran oman uskontokuntansa mukaista kouluopetusta, suorittanut rippikoulun ja seurannut joskuskin ristiäisiä, konfirmaatiota, avioliittoon vihkimistä tai hautaan siunaamista, ja jossa kyllä halutessaan saa hyvin helposti hankittua lisätietoja. Raamattu tiedetään, niitä saa kirjastoista, tv:ssa ja radiossa on sentään suht paljon ohjelmaa, kuten aamu- ja iltahartaudet, "pisara", jouluun liittyy "kauneimmat joululaulut" nyt ainakin, samoin aattohartaudet, joissa kirkot ovat täysiä.

Syntejäkin kai voi saarnata anteeksi vasta, kun ne ihmisen mieltä painavat ja pelottavat?  Se tehdään kyllä messussa joka pyhä.

Yksityinen rippi on iso oma teemansa,  josta täällä joskus keskusteltiin.  Minähän nyt  ajattelen - on asioita, joissa omatunto ei rauhoitu, ja sellaisia varten koko juttu onkin.  

Toisinaan ei olisi pahasta, vaikka voisi samaa asiaa katsella eri puolita muutamia kertojakin, sillä nuo tahmeat takertelevat tahrat juuri ovat useimmiten aika sotkuja, ja toisinaan voi olla hyväksi saada miettiä sitäkin, kuinka korjata ja voisiko!  

On toki totta, että tahmean tahraiseksi sitä silti jää, mutteihan se mikään ihannoitava tavoite ole - asiaintila ainoastaan.   Ja ihanteellista on tietoisuus siitä, niin ei ole niin kärkäs käymään toistenkaan kimppuun täällä...   Eikä niitten "kamarikeskustelujen" aikaa suinkaan tarvitse nähdä  taaksejääneeksi. Eihän sen tarvitse mikään pakko olla.   On kai semmoisia  säikähteleväisiä, joiden vaellusta se helpottaa ja lohduttaa.

..................................................
..................................................


Mitä Grahamin tilaisuuksiin tulee - kesällä -75 olimme surakunnan nuorten bussiretkellä Brysselissä, jossa juuri nuo kokoukset olivat tärkein tapahtuma.
Meidän  bussilastillisemme 2 muistaakseni, kyllä ryysäsivät sinne alas (oltiin jollakin stadionilla) - itse jäin ihmettelemään että näinkös piti, mutta kun muutkin, niin minä menin myös, jo monestiko uskoontulostani kertonut, aivan, niinkuin muutkin.  Eikös se tarkoittanut jotakin "ratkaisun tekijöitä"?  Joiden kohdalla tapahtuu nyt jotakin "ratkaisevaa" jonka jälkeen kaikki "muuttuu ratkaisevasti"?   '
En hämmästy yhtään, kuullessani että joitakin olisi pyydetty "malliksi" tulemaan eteen/alas, "jotta ujommatkin uskaltavat kun näkevät toisia" jos nyt hyvin päin selitetään...    toisaalta - nuo alttarikutsut, vapaan tahdonratkaisut sun muut johtavat pian pettymykseen, sillä mikään ei ehkä muutukaan.  

Jumala näkee kyllä sinne penkkiinkin.  "Jos ikävöit --- rukoilemme nyt yhdessä, sen aikana voit kertoa Jumalalle että kaipaat Hänen yhteyttään - Hän kyllä kuulee"  olisi riittänyt? Täytyy myöntää--- tuo "uskoon tulo" --- "elävään uskoon tulo" on tuttua, kuin viikon jauhettu purkka, -- mutta mihin siinä lopulta tullaan?
........................................

Noh, miksi sitä ei voisi todeta, että eräitä käänteitä ihmisen aikuistumisessa tuleekin koskea hänen jumalasuhteensa muuttuminen ja kypsyminen, aivan, kuten hän muuttuu ja kypsyy (?) ihmissuhteissaan, ja oppii työtään. Miksei niistä jotakin sitten saisi nimittää vaikka uskoontuloksikin --- pulmallista vain on, jos nähdään tämän tapahtuman ja vielä kerrallisena jakavan ihmiset niihin vuohiin ja lampaisiin.

"Noin ajateltuna, minun kai sitten täytyy tulla uskoon päivittäin" totesi muuan varsin viisaaksi näkemäni ihminen  - ei, ei Dosentti, mutta muuten viisas

............................................

Kun vielä ensi kertaa kuulin på andra inhemska että ihmisen ratkaisuvalta Jumalan suhteen olisi sidottu, menin aivan hölmistyneeksi.  Alkuun oli  outo juttu, mutta kuinka turvallinen!  Elämäni tärkeintä asiaa tahtoo järkevämpi ja vakaampi ja pysyvämpi kuin koskaan voin olla.

...........................................

Mutta se rakkaus. 1 Kor 13 on tietty loistava avioliiton ohjeeksi, mutta kun sen aina tulee yhdistäneeksi "vain vihkikaavaan" onkin oikein ajateltava, mitä kaikkea muuta se merkitsee -- sellaiseksi sitä tuskin muuttuu millään alttarikutsuilla, eläväänuskoontuloilla, kai sitä vain "vähitellen muuttuu sen kuvan kaltaiseksi, jota katselee".  Sitäkin merkitsee se simppeli ajatus Kristuksen seuraamisesta...  Me rakastamme, koska hän on ensin rakastanut meitä..."  mutta on vain helpommin sanottu kuin tehty.  
« Viimeksi muokattu: 03.10.12 - klo:00:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10405
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #13 : 03.10.12 - klo:06:02 »

   Näen "eteenkutsun" kutsuna lähteä liikkeelle kuten ehtoollisessa lähdetään penkistä "eteen". Nuorelle liikunta on luontevaa, ja meille vanhoille ehtoolliselle meneminen on nuoruudenaikamme muistelua. Liikkeelläolo varsinkin tässä kontekstissa tuottaa myös kokemuksen lähimmäisestä Jumalan kasvojen edessä, lähimmäisestä paljaimmillaan hetkellä, jolloin palaan paikalleni: näen lähimmäisen joka näkee Jumalan. (mystiikkaa, jos sallitte; tai arkea itseään) Katseemme kohtaavat, katseemme, jotka Pyhän läsnäolo on avannut. Näemme toisin. Hetki on liikuttava. Olemme liikkeellä.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22097
Vs: Joukkoon rakastaminen
« Vastaus #14 : 03.10.12 - klo:11:36 »
Eteenkutsu on varmasti toimiva muoto niissä seurakunnissa, joissa siihen on opittu.

Suurissa missioissa ongelmana on mielestäni se, että eteentulijat lasketaan ja ilmoitetaan tiedotusvälineissä uskoontulleina. Useampipäiväisissä tempauksissa ei välitetä tarkistaa, kuinka moni tuli joka ilta eteen. Isoilla luvuilla komeileminen näyttää olevan tärkeintä. Ainakin sivusta katsoen näyttää siltä, että evankelistat kilpailevat tuloksilla kuin liikeyritykset.