Kirjoittaja Aihe: Miten kristitty eroaa muista?  (Luettu 35961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #45 : 31.08.12 - klo:10:21 »
Pitäisikö?
Ei pitäisi muuten, mutta se olisi johdonmukainen lopputulos, jos ajattelisi, että kristitty on se, joka tietää olevansa Jumalan armahtama ja jonka tämä tieto tekee vapaaksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #46 : 31.08.12 - klo:11:09 »
Ei pitäisi muuten, mutta se olisi johdonmukainen lopputulos, jos ajattelisi, että kristitty on se, joka tietää olevansa Jumalan armahtama ja jonka tämä tieto tekee vapaaksi.

Kun katsoo ympärilleen ja lukee Kotimaa24:jää, niin tuo tuntuu ikävä kyllä utopialta. Tuntuu välillä valitettavasti siltä, että kristityt ovat pahimmat vallanhimoiset pukarit, jotka toimivat jumalallisella tuomiovallalla Raamatun päällä seisten, että näkyisivät kauemmaksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #47 : 31.08.12 - klo:16:16 »
toimivat jumalallisella tuomiovallalla Raamatun päällä seisten, että näkyisivät kauemmaksi.


Osasitpa sanoa osuvasti!

Ja oikeastaan; -miksi pohtia edes mitä "eroa" kristityllä on ei-kristittyyn? Mitä hyötyä sellaisesta tiedosta on ja kenelle?  Jos jotain eroa on, niin olkoon se mieluummin Jumalan kuin meidän tiedossamme. Tässäkin pätee että tieto lisää tuskaa, jos me tiedämme mikä on ero, on seuraava askel että ruvetaan jakamaan (tämän eron) perusteella kanssaihmisiä hyviin ja mätiin kaloihin, niinkuin nyt jo tehdäänkin.
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:16:19 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #48 : 31.08.12 - klo:18:57 »

Ja oikeastaan; -miksi pohtia edes mitä "eroa" kristityllä on ei-kristittyyn? Mitä hyötyä sellaisesta tiedosta on ja kenelle?  Jos jotain eroa on, niin olkoon se mieluummin Jumalan kuin meidän tiedossamme. Tässäkin pätee että tieto lisää tuskaa, jos me tiedämme mikä on ero, on seuraava askel että ruvetaan jakamaan (tämän eron) perusteella kanssaihmisiä hyviin ja mätiin kaloihin, niinkuin nyt jo tehdäänkin.

Mietin vähän samaa tässä. Ja toisekseen: Kenessä "muissa"? Bonhoefferin    :026:   ekklesiologiassa... no jääköön nyt. Mutta se on niin huippua niin huippua!

Itseäni kun enempi kiinnostaa historia, niin siellä voi tietty tarkastella koko käsitteen muotoutumista ja käyttöarvoa, hyötyä tai suoranaista haittaa.  On paljon kiinnostavaa;  Kansallissosialistit esim. esiintyivät nimen omaan kristillisenä puolueena, joka kamppaili pahaa bolshevismia ja sen sisältämää ateismia vastaan. Yhtä rumaa jälkeä katutappeluissa saivat natsit kuin kommunistitkin aikaan, kun keskenään kärhämöivät.

Miksi tuo ei ole kysymys jonka voi itselleen esittää, parempi jos ei toisille. Pidän siitä siikkarista, joka pyytää:  Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella, suo tahtos tekijäks mun tulla, sun nuhteitasdi totella...

Nimi nyt on kun virallisena numerona kartoitan kristittyjen lukua, mutta no, tuossa nyt pyydetään sitten vähän enemmän, eli että minusta tulisi joskus Jumalan tahdon tekijä...  se taas kai tarkoittaa, että edes joskus jollekin toiselle jotakin hänen tarvitsemaansa tekisin...   kuten tarvitsen toisilta toisinaan apua. Taas kerran:  Olisi täällä vähän helpompi itse kunkin elää.  Dosentti   :026:  nyt on tässä lujana, että uskova seuraa, ja seuraaja uskoo.  Mutta kuka viitsii tuota mittailla kenestäkään, en tiedä. Itse kullakin lienee omissa laiminlyönneissään tarpeeksi.  Hiusten halkomista loputtomiin jatkuessaan.  
  
Pidän kai siksikin, että äitini veisaili sitä niin vuoroon toisen kanssa :  Ah, herää, sydämeni, että molempiin kiinnyin hyvin pikkuisena jo.
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:19:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #49 : 31.08.12 - klo:21:30 »
Ja oikeastaan; -miksi pohtia edes mitä "eroa" kristityllä on ei-kristittyyn? Mitä hyötyä sellaisesta tiedosta on ja kenelle? 
Hyvä tavaton, enhän minä nyt tietoa tältä foorumilta hae! Siis sellaista että uskoisin mitä joku täällä sanoo. Älkää suotta  peljätkö! Ja onko joku (täällä) muta väittänyt, että kristityt olisivat vähemmän mätiä kaloja; eikös täällä kuulu oikein piehtaroida omassa pilaantuneisuuden tunteessaan?

Minua kiinnostaa nähdä, miten kommentoidaan aloitusviestissä lainaamaani tekstiä, joka jotenkin on sitä eroa luonnehtivinaan. Toisekseen minua kyllä kiinnostaisi tietää, mitä iloa siitä olisi kenellekään - itselleni tai jollekulle muulle - jos olisin kristitty. En tiedä olenko. Jollei siitä kellekään mitään iloa olisi niin minun olisi varmasti parempi käyttää aikani johonkin muuhun kuin tällaisella foorumilla roikuskeluun. Joku kirkossa käyminen nyt varsinkin olisi ihan turhaa puuhaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #50 : 31.08.12 - klo:21:51 »
Tuntuu välillä valitettavasti siltä, että kristityt ovat pahimmat vallanhimoiset pukarit

Minä en koe niitä (teitä?) ehkä niinkään vallanhimoisiksi kuin pelokkaiksi. Ei uskalleta olla epävarmoja. Mutta olipa diagnoosi mikä tahansa, ehkä se on vain niin että eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat? Jos ei riivaa vallanhimo eikä pelko eikä oikein muukaan, mitä sitä kirkosta apua hakemaan? Ja ne, jotka apua ovat joutuneet hakemaan, niillä on se paranemisprosessi vielä kesken, ja oireita edelleen ilmenee?

Lainaus käyttäjältä: Progressor
En tiedä, olenko oikea kristitty, mutta ainakin juopolla näytti olevan jonkinlainen käsitys kristittyjen ja muiden välisistä eroista.

Olisipa Progressorin juoppo täällä, niin voisi häneltä kysyä, millä tavoin Progressor vaikutti kristityltä. Saataisiin asiantuntijalausunto. Tai ties vaikkä hän onkin? Itselleni sattui samantapainen juttu reilu vuosi sitten, en siis ollut siinä se juoppo vaan toinen henkilö. Minua ei kylläkään tulkittu kristityksi, vaan humalainen, jota talutin kotiinsa, kysyi olenko opettaja  :-\ En tiedä mistä tuo vaikutelma sitten tuli; muistaaksen en siinä mitään oppia tai ohjeita jakanut tai alkoholin vaaroista valistanut. Olihan siinä vieressä pari koulua, joten sen puoleen olisin hyvin voinut olla töistä kotiin palaava opettaja, mutta yhtä lailla oli iso sairaala; miksei minua lääkäriksi tai hoitajaksi tulkittu?
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:22:00 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #51 : 31.08.12 - klo:21:56 »
(Tupla pois.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #52 : 31.08.12 - klo:22:12 »
Kun katsoo ympärilleen ja lukee Kotimaa24:jää, niin tuo tuntuu ikävä kyllä utopialta.

Ja jos tuo ketjun alussa oleva sitaatti olisi radiohartaudesta, niin saisipa hartauden pitäjä varmasti sapiskaa ehkä useistakin kristillisistä piireistä...

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #53 : 02.09.12 - klo:09:35 »
Olisi pitänyt kysyä silloin miksi sinä muistutit hänen mielestään juuri opettajaa, öppiäinen, sillä niissäkin on keskenään varsin kirjavaa väkeä.

Minkähänlaista vastausta sinä nyt oikein odotat? Ei hyvyyspahuus-akselilla liikkuvaa, mutta ilmeisesti minun historianikaan ei ole kelvannut, eli Bonhoefferin "uskova seuraa, seuraaja uskoo" ei liioin että jos kristinuskon sanoma  pelkästään kärsimystä
 aiheuttaa, niin unohda koko juttu...   :)

Relaa vähän ja yhä muistuttaisin, että masentunut kokee syyllisyyttä, oli hänellä taakkanaan jokin uskonto tai ei. Se kannattaa hoitaa pois. Syyllisyys todella tehdystä ja syyllisyydentunne irrationaalisena ovat kaks eri asiaa. 

Luonne sitä kristittyäki värittää, minulla se tutkims siitä, vaikuttaako kristinuskon sanoma vapauttavasti, haastaen parempaan jne on vasta alkutekijöissään joten enpä taida osata vielä vastata paremmin. Pahoittelen.  Dosentista on työhypoteesi että se kehittää hyvin kokonaispersoonallisuutta mutta on yhä kesken.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #54 : 02.09.12 - klo:17:35 »
Kysyisin kommentteja. Ajatteletko samoin, voisitko sanoa samoin? Vai meneekö jossakin pieleen?

"Me kristityt emme saa uskoa, että meillä on monopoli Kristukseen. Kristus lyö leimansa kaikkiin ihmisiin, sillä kaikki ovat luodut hänen kuvansa mukaisiksi (Kol. 1: 15 - 17)."

En ihan ymmärrä tuota "monopoli Kristukseen". Kun Kristus tarkoittaa ihmiseksi syntynyttä Jumalaa, niin mitkä muut (käytän sanaa) uskonnot tunnustavat Jeesuksen Kristukseksi, vai onko joidenkin uskontojen mukaan muita Kristuksia? Minusta Jeesuksen sanojen mukaisesti: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." Joh. 14:6
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kristus
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #55 : 02.09.12 - klo:18:34 »
"Syvällä jokaisessa ihmisessä pulppuaa lähde, joka on Kristus. Monet ihmiset eivät tiedä tästä lähteestä mitään. Kristityt sen sijaan, siinä määrin kuin he ovat kristittyjä, ovat tietoisia siitä ja elävät tietoisesti siitä. - - Hehän ovat valaistuneita ihmisiä: he tietävät, että heidän todellinen elämänsä on Kristus, ja heillä on sitä paitsi erityisiä keinoja, nimittäin sakramentit, saadakseen tämän syvällä kätkössä olevan lähteen virtaamaan vapaasti. Kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia. Mutta kastetuksi tuleminen merkitsee: nyt minä tiedän sen ja nyt saan myös voimaa elääkseni tästä lähtien sen mukaisesti."

" - - kasteessa ei tapahtu muutosta Jumalan puolelta: Hän ei ole enemmän läsnä kastetussa kuin kastamattomassa ihmisessä. Muutos on yksinomaan ihmisen puolella. Ihminen on se, joka alkaa tulla tietoiseksi siitä, ettei hän ole yksin - -"

"Kristityt sen sijaan, siinä määrin kuin he ovat kristittyjä,". Tätäkään en ymmärrä. Missä määrin kristitty on kristitty? Joku vähemmän, toinen enemmän, ja miten tämä ero ilmenee? Kenties niin, että joku on kastettu ja se on kaikki hänen elämäänsä liittyvä kristillisyyteen viittaava, mutta joku toinen harrastaa kristillisiä aktiviteetteja tietoisesti? Eli kun on aktiivinen tällä saralla, on tietoisempi Kristuksesta? Tai jos on kastettu, mutta kieltää Kristuksen tai sanoo olevansa jotain muuta kuin kristitty, onko hän silti kristitty?

No ei kristityksi tunnustautuva muita parempi ihminen ole. Usein pahempi.
« Viimeksi muokattu: 02.09.12 - klo:18:39 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #56 : 02.09.12 - klo:18:41 »
Kol 1:15-17

15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt.
16 Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten.
17 Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta, ja hän pitää kaiken koossa.

Mistähän kohtaa tuo "monopoli Kristukseen" on löytynyt? Ainakaan Raamattu.uskonkirjat.net -sivuston mukaan Raamatusta ei löydy koko monopoli -sanaa. En ole kyllä mikään hyvä Raamatun tuntija, joten olisi mukavaa, jos joku asiaan enemmän perehtynyt ottaisi tähän kantaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #57 : 02.09.12 - klo:19:04 »
Mistähän kohtaa tuo "monopoli Kristukseen" on löytynyt? Ainakaan Raamattu.uskonkirjat.net -sivuston mukaan Raamatusta ei löydy koko monopoli -sanaa. En ole kyllä mikään hyvä Raamatun tuntija, joten olisi mukavaa, jos joku asiaan enemmän perehtynyt ottaisi tähän kantaa.

Öppiäisen lukemasta tekstistä, jonka alkuperää hän ei ole kertonut, tai en ainakaan huomannut.

Mietin, kuka on kristitty. Tai siis koko tätä Jumal-uskoa mietin. Nykyisin moni puhuu, että Jumalan luo on monta tietä. Että on yksi Jumala, jotkut vaan kutsuvat häntä Allahiksi tai kuka miksikin. Enkä minä siitäkään nimestä, mutta että olkoon uskonnollinen viitekehys mikä tahansa, niin otetaan paloja eri uskonnoista tai uskomuksista ja yhdistellään niistä itselle sopiva kokonaisuus  :-\  Onko perinteinen kristinusko liian rajoittunutta? Raamattukin on kenelle mitäkin  :-\
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #58 : 03.09.12 - klo:17:09 »
Hyvä tavaton, enhän minä nyt tietoa tältä foorumilta hae! Siis sellaista että uskoisin mitä joku täällä sanoo. Älkää suotta  peljätkö! Ja onko joku (täällä) muta väittänyt, että kristityt olisivat vähemmän mätiä kaloja; eikös täällä kuulu oikein piehtaroida omassa pilaantuneisuuden tunteessaan?

Minua kiinnostaa nähdä, miten kommentoidaan aloitusviestissä lainaamaani tekstiä, joka jotenkin on sitä eroa luonnehtivinaan. Toisekseen minua kyllä kiinnostaisi tietää, mitä iloa siitä olisi kenellekään - itselleni tai jollekulle muulle - jos olisin kristitty. En tiedä olenko. Jollei siitä kellekään mitään iloa olisi niin minun olisi varmasti parempi käyttää aikani johonkin muuhun kuin tällaisella foorumilla roikuskeluun. Joku kirkossa käyminen nyt varsinkin olisi ihan turhaa puuhaa.


No äkkiseltään ajatellen, tuskin siitä mitään iloa kellekään on jos olemme kristittyjä. Meinaan ainakaan muille ihmisille. Korkeintaan harmia. Mutta onhan sitä muitakin, parempia syitä olla kristitty, esim. siksi että haluaa uskoa Jumalaan ja elää sitä todeksi. Ei se mielestäni ole yhtään tärkeää että huomaavatko muut sen tai mitä se muihin vaikuttaa koska kristityt todellakaan eivät ole vähemmän mätiä kuin muutkaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6345
Vs: Miten kristitty eroaa muista?
« Vastaus #59 : 03.09.12 - klo:19:34 »
^Mitä syytä olisi haluta uskoa Jumalaan ja elää sitä todeksi, jollei siitä olisi muille yhtään mitään iloa, korkeintaan harmia?

Kai sitä voisi lähinnä haluta uskoa paikkansapitäviä asioita, eli ettei eläisi harhakuvien vallassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.