Kirjoittaja Aihe: Uskotko evoluutioon?  (Luettu 37836 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #30 : 27.12.05 - klo:19:27 »
Liekö kovin olennaista miettiä tieteen evoluutioteorian ja Raamatun luomiskertomuksen mahdollista vastakkaisuutta tai rinnakkaisuutta? Sitä saattaisi olla kiinnostavampaa pohtia, miten kristillinen usko suhtautuu ihmisen kehittymismahdollisuuksiin? Olemmeko aina yhtä kelvottomia armon kerjäläisiä, vai tulemmeko täydellisiksi niin kuin taivaallinen isämme?

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Re: Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #31 : 02.02.06 - klo:16:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Jotkut ovatkin varmaankin lukeneet, että ns. mitokondrio-DNA (suomeksi eräs DNA-muoto, joka peritään aina äidiltä) on kaikilla ihmisillä lähes sama eli ihmisillä näyttäisi olevan yhteinen kantaäiti.


Ihanpa oli pakko vielä palata tähän keskusteluun korjaamaan omia virheitä, kun joka päivä oppii uutta...tänään solubiologian luennolla opin taas varsinaisen asian, mitokondrion toiminnan, lisäksi jotakin myös tästä ns. evoluutioteoriasta.

Elikkäs sanoin aiemmin, että mitokondriot peritään AINA äidiltä ja siten myös niiden DNA tulee sieltä. Kuitenkin tänään kuulin, että äidiltä peritäänkin "vain" 99,9 prosenttia tai jotain semmoista ja pieni osuus tulee siittöissä olevien mitokondrioiden mukana isältä.

Ja sitten toinen korjaus omiin väitteisiin tuon DNA:n samankaltaisuudesta. Se tosin taisikin tulla jo aiemmin korjattua, mutta laitanpahan vielä, kun luin tuon oman tekstin uudelleen, ja pisti taas silmään. Elikkäs tuo väite samankaltaisuudesta. Myyräpartio tai joku sen jo korjasikin, eli se ei ole sama kaikilla, ei todellakaan. Tuossa on vain ajettu takaa sitä, että ihmiset pystytään jäljittämään ko. mitokondrio-DNA:n avulla hyvin pieneen alkupopulaatioon. En ole tainnut itse korjata sitä tässä ketjussa, niin ajattelinpahan tässä samalla mainita, ettei jää väärää kuvaa ja joku luule, että muuta väittäisin. Mutta kuten sanottu, se on jo korjattu aiemmin.

On tuo ihmehomma tuo teoria kun melkein (siis käytännössä aina) joka viikko tulee jossain muodossa vastaan opintojen kanssa. Kantani sanoinkin jo aiemmin, mutta täytyy lisätä, että ei sitä tahdo tällainen tavan ihminen käsittääkään noita aikasuhteita, kun puhutaan miljoonista ja miljardeista vuosista, kun vertaa, että esim. Jeesuksen ajoistakaan ei ole kuin 2000 vuotta mennyt ja sekin tuntuu ikuisuudelta, "kauan kauan sitten". Ja ihminen oppi puhumaan vasta joskus ei niin kauan sitten (en just nyt muista milloin). Luomiskertomusta ei voi koskaan todistaa ja evoluutiossa on aikasuhteet tavallisen ihmisjärjen ulottumattomisssa. Ja kun evoluutiokin kerran perustuu sattumaan ja sattumien kokeiluun käytännössä, niin on sitä jo semmoisessa sopassa mukana, ettei paremmasta väliä...  :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #32 : 03.02.06 - klo:21:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
kiva kun korjasitkin tuon mitokondrio DNA:n virheilmaisun. Enpä tiennyt, miten se hienosti sanotaan, siis että sen mutaatioiden avulla on pystytty jäljittämään ihmiset hyvin pieneen alkujoukkoon. Aina oppii uutta!   :wink:  


Hupsista, nyt tuli jo korjauksen korjaus, kun huomasin ketjua selatessani, että olen minä jo aiemminkin kirjoitusvirheeni myöntänyt... :oops: Tekevälle sattuu...mutta eikös evoluutionkin perusta ole isolta osalta sattumassa, niin jospas joskus saa tekevällekin sattua :wink:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa alffaomega

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
    • http://groups.msn.com/IKHTYS777
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #33 : 13.02.06 - klo:10:00 »
Siilinjärvellä on lasten raamattupuisto ja siellä on vaikuttavaa tietoa evoluutiosta ja raamatun ilmoituksista.Seppo Turunen luennoi siellä ja vaikka se nimensä puolesta onkin lastenpuisto niin kyllä aikuinen siellä saa sellaisen tietopaketin että oksat pois ja pala latvaakin.Netistä saa haulla Turusen yhteystiedot. :lol:
"Sentähden jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
evolutsiooni
« Vastaus #34 : 18.02.06 - klo:20:57 »
Minua ei kiinnosta e., mutta olen ihmettelevä rakkaiden netissä olevaan e-keskusteluun.  :?:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #35 : 19.02.06 - klo:18:28 »
Lainaus käyttäjältä: "alffaomega"
Siilinjärvellä on lasten raamattupuisto ja siellä on vaikuttavaa tietoa evoluutiosta ja raamatun ilmoituksista.Seppo Turunen luennoi siellä ja vaikka se nimensä puolesta onkin lastenpuisto niin kyllä aikuinen siellä saa sellaisen tietopaketin että oksat pois ja pala latvaakin.Netistä saa haulla Turusen yhteystiedot. :lol:


Turusesta on hauskoja muistoja ajalta kun Savossa pyörin. Hänen saunansa saattoi olla ihan lämmin, jos mies vain olisi muistanut laittaa halkoja pesään... ;)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #36 : 20.02.06 - klo:16:50 »
Evoluutiota havainnollistetaan usein lajien "sukupuulla", joka huipentuu kädellisiin, apinoihin, ihmisapinoihin ja viimein ihmiseen (homo sapiens). Tästäkö puusta Raamattupuistossa karsitaan oksat ja osa latvaakin?

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #37 : 02.03.06 - klo:20:22 »
Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa muuten etsiä käsiinsä Sylvia Bakerin Kehitysoppi ja raamatun arvovalta. Vaikka ei olisikaan yhtä ehdoton kuin kirjoittaja, niin mielenkiintoista evoluutiokritiikkiä jokatapauksessa.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #38 : 30.03.06 - klo:12:07 »
Itse olen jotenkin väsynyt näihin evoluutio vs. kreationismi keskusteluihin, mutta kiinnostava aihehan tämä silti on. Lisään keitokseen pari (osin jo esiin noussutta) hajahuomiota:

1. Käsittääkseni Darwin ei Lajien synnyssään puhu halaistua sanaa lajien synnystä vaan ainoastaan kehityksestä.

2. Evoluutioteoria on asetettu vastapooliksi tietylle raamatuntulkinnalle ja osin jopa uskonnolliselle maailmankatsomukselle yleensä. Tämä on sinänsä koomista, että alunperin evoluutioteoria kehitettiin juuri kulttuurien- ja uskontojen tutkimuksen tarpeisiin, mistä se sitten plagioitiin luonnontieteeseen.
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #39 : 30.03.06 - klo:20:01 »
Uskon!!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #40 : 30.03.06 - klo:20:32 »
Kieltämättä evoluutio on selkeä ja suhteellisen helppo keino ymmärtää maailmaa. Tieteellisesti ei parempaa teoriaa ole näköpiirissäkään. Siksi on hyvä osata teoriaa, jotta pysyy maailmassa mukana. Kuitenkin jokainen ratkaisee itse, onko evoluutio itselleen vain apuväline ymmärtää maailmaa vai absoluuttinen totuus. Itse olen ajatellut niin, että minun ei tarvitse uskoa, täydellisesti, mutta se on minulle keino tieteellisesti selittää asioita. Vaikka onhan se välillä toivotonta, kun yrittää etsiä muurahaisesta ja norsusta yhteisiä piirteitä... :wink:   Mutta se on tämä minun järki, kun ei riitä ymmärtämään, mitä meinaa miljoona tai jopa miljardi vuotta. Käsittämätön aika ja siksi on rauhoittavaa ajatella, että minun ei tarvitse kaikkea käsittää, vaan kaikki selviää sitten viimein, kun absoluuttinen Totuus tulee. Siihen asti saan luottavaisena elää epätietoisuudessa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #41 : 31.03.06 - klo:15:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Mutta se on tämä minun järki, kun ei riitä ymmärtämään, mitä meinaa miljoona tai jopa miljardi vuotta. Käsittämätön aika ja siksi on rauhoittavaa ajatella, että minun ei tarvitse kaikkea käsittää, vaan kaikki selviää sitten viimein, kun absoluuttinen Totuus tulee. Siihen asti saan luottavaisena elää epätietoisuudessa.


Yksilöllisiä reaktiot ovat - minua eivät uskonnon suhteen juuri hetkauta fysiikan tai biologian löydöt tai löytämättömyydet. Vaikka miten darwinismi olisi totta, kuten se epäilemättä on, vaikka miten fysiikka muotoilisi "kaiken teorian", ne jättävät tilaa Jumalalle: tiede ei mitenkään ulotu absoluuttiseen. Tässä muodossa ei kukaan meistä ulotu, joten siinä mielessä "absoluuttisen Totuuden" odotuksesi tuntuu minusta vähän oudolta, jos sen löydät, olet jotain muuta kuin mitä nyt.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #42 : 31.03.06 - klo:16:02 »
Ellen erehdy, absoluuttisen Totuuden tuleminen tarkoittaa perinteisemmin sanottuna: Jeesus tulee, oletko valmis?

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #43 : 31.03.06 - klo:16:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ellen erehdy, absoluuttisen Totuuden tuleminen tarkoittaa perinteisemmin sanottuna: Jeesus tulee, oletko valmis?


Mutta emmehän me ihmisinä tule koskaan olemaan siihen valmiita. Tässä nykyisessa olomuodossamme emme voi Jeesusta tai absoluuttista Totuutta kohdata - jos voisimme, emme tässä kipuilisi.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Uskotko evoluutioon?
« Vastaus #44 : 31.03.06 - klo:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Ellen erehdy, absoluuttisen Totuuden tuleminen tarkoittaa perinteisemmin sanottuna: Jeesus tulee, oletko valmis?


Kai se nain on, mutta valmiiksi en tule koskaan. Keskeneraisyys on osa elamaa. Jos olisin valmis, niin mita tarkoitusta olisi talla elamalla?? (sorry ei skandeja koneessa)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi