Kirjoittaja Aihe: Siunaus  (Luettu 7255 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Siunaus
« : 23.01.12 - klo:22:49 »
Mitä oikeastaan pyydetään, kun pyydetään Jumalan siunausta?

Minä olen ajatellut, että jos pyydän tai toivotan Jumalan siunausta jollekin, niin Jumala parhaiten tietää, mitä sille ihmiselle antaa. Siis tavallaan jätän sen ihmisen Herran haltuun.

Siunaus on otettu arkikieleen synonyymiksi hyväksyä sanalle. Esim. uutisissa sanotaan, että hallitus siunasi .... Päätös siunattiin...
Ehkäpä tämä siunaus sanan maallinen versio on saanut jotkut ajattelemaan, ettei siunausta voi pyytää kaikenlaisissa tilanteissa, eikä kaikenlaisille ihmisille.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Siunaus
« Vastaus #1 : 24.01.12 - klo:08:26 »
Ajattelen : Hyvä enenee, paha kaikkoaa.

 :056:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siunaus
« Vastaus #2 : 24.01.12 - klo:09:08 »
Pääsin kerran seuraamaan Risto Saarisen systiksen gradusemppaa.  Siellä virisi tosi kiinnostava keskustelu tästä.  Ehkei se niin dogmaattistakaan ollut.  Minä sitä kysyin tyhmimpänä, ja vastaus yllätti.  Jollakin tavoin on hahmotettu, mitä on vihkiminen. Menet kirkkoon yhtenä, sinut vihitään avioliittoon tai virkaan ja tullessasi et ole sama.  Siunauksesta juuri tämä on jäsentymätön - mitä tapahtuu vastaanottajassa kun hänet siunataan?

Kiuruvedellä joklu pouhui tästä - korjatkaa jos muistan väärin - Herra, siunaa meitä, voidaan kääntää myös: Herra, hymyile meille.  Siitäpä pidin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22077
Vs: Siunaus
« Vastaus #3 : 24.01.12 - klo:10:40 »
En ole ihan entiseni, kun joku hymyilee minulle. En varsinkaan Jumalan hymyillessä.  :icon_biggrin:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Siunaus
« Vastaus #4 : 24.01.12 - klo:10:40 »
Evl.fi -sivustosta löytyi seuraava kohta ja tässä linkki: http://www.evl.fi/katekismus/raamatturippi/43.html

   
Herran siunaus
   
Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä.
Herra kirkastakoon kasvonsa teille ja olkoon
teille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa
teidän puoleenne ja antakoon teille rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.
(4. Moos.6:24–26)

Elämme joka päivä Jumalan siunauksen varassa. Hänen hyvyytensä ja armonsa ympäröi meidät. Herra varjelee elämämme, vaikka emme hänen rakkautensa teitä aina tunnekaan. Hän antaa meille sisäisen rauhan, joka kantaa elämän rikkinäisyydenkin keskellä. Jumalan siunauksen turvissa voimme kerran myös kuolla.

Kun siunaamme toisiamme tai pyydämme siunausta itsellemme, voimme luottaa siihen, että kolmiyhteinen Jumala kääntyy meidän puoleemme ja on meidän kanssamme.

   Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!
(2. Kor. 13:13)

Jotta kukaan ei kuvittelisi, että olen näin hurskaalla päällä, niin voin kertoa, että kyllä presidentinvaalit ovat kirvoittaneet mieleeni kirosanoja ja kaikkea saastaa, enemmän kirousta kuin siunausta. Ottaa päästä niin tavattomasti kaikkinainen tyhmyyden tiivistyminen, mutta parempi pitää foorumilta asiat omana tietonaan, niin ei tule syyllistyneeksi vihapuheisiin. Olen miettinyt paljon, mitä ne menneet polvet ovat tehneet silloin, kun tuntuu, että kaikki menee pieleen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siunaus
« Vastaus #5 : 24.01.12 - klo:14:56 »
Jotta kukaan ei kuvittelisi, että olen näin hurskaalla päällä, niin voin kertoa, että kyllä presidentinvaalit ovat kirvoittaneet mieleeni kirosanoja ja kaikkea saastaa, enemmän kirousta kuin siunausta. Ottaa päästä niin tavattomasti kaikkinainen tyhmyyden tiivistyminen, mutta parempi pitää foorumilta asiat omana tietonaan, niin ei tule syyllistyneeksi vihapuheisiin. Olen miettinyt paljon, mitä ne menneet polvet ovat tehneet silloin, kun tuntuu, että kaikki menee pieleen.


Kiitos kumminkin kun hait tuon,  On hyväätekevää ajatella että minä mänttipää vain kiukkuan ja silti Jumala...

Minun yksityinen körttipappikonsulttini Pohjois-Karjalassa sanoisi, että puisivat nyrkkiä ja raivoaisivat Jumalalle vihaspäissään.  Hän kestää, ja ymmärtää. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Siunaus
« Vastaus #6 : 24.01.12 - klo:15:13 »
Ajattelen, että Siunaus on jotain niin hyvää, etten oikein osaa sanoa.
Sen toivottaminen toisen elämään...on kuin haluaisi laskea hänet täydellisen luottamuksen kanssa Taivaallisen Isän syliin ja sydämelle, käsivarsille. :eusa_angel:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Siunaus
« Vastaus #7 : 24.01.12 - klo:17:21 »
Minusta siunaus -termin voisi hyvinkin mieltää sillä tavalla että siinä pyydetään Jumalaa (tai jotain muuta tahoa) hyväksymään tekemisemme, antamaan niille siunauksen mitä aiomme.

Se on kuitenkin vähän ongelmallista sillä läheskään kaikki mitä teemme, ei ole mitenkään kannatettavaa eikä sen arvoista että sitä olisi syytä ruveta siunaamaan. Ehkä viisaampaa olisi pytää: "tapahtukoon sinun tahtosi!"

Vielä oudompaa on pyytää Jumalaa siunaamaan ruoka. En näe asialle minkäänlaisia perusteluita.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Siunaus
« Vastaus #8 : 24.01.12 - klo:19:25 »
Minusta siunaus -termin voisi hyvinkin mieltää sillä tavalla että siinä pyydetään Jumalaa (tai jotain muuta tahoa) hyväksymään tekemisemme, antamaan niille siunauksen mitä aiomme.

Se on kuitenkin vähän ongelmallista sillä läheskään kaikki mitä teemme, ei ole mitenkään kannatettavaa eikä sen arvoista että sitä olisi syytä ruveta siunaamaan. Ehkä viisaampaa olisi pytää: "tapahtukoon sinun tahtosi!"

Vielä oudompaa on pyytää Jumalaa siunaamaan ruoka. En näe asialle minkäänlaisia perusteluita.

Ruoan siunaaminen on peräisin ajalta, jolloin sitä ei olut riittävästi. Nyt yltäkylläisyyden aikana se voi tuntua hassulta, mutta historian tuntien ja tulevaisuuteen katsoen on parempi edelleen siunata ruoka ja maan sato.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Siunaus
« Vastaus #9 : 24.01.12 - klo:19:36 »
Niinpä.
Siunata ja kiittääkin ruoasta.
Kun on ollut elämässä tiukkoja aikoja, niin se on oikein konkretisoitunut.
Ja silloin joskus ihan ihmetellyt, että kuitenkin se leipä ja muu ravinto aina kuitenkin jotenkin siunaantui pöytään. :eusa_pray:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Siunaus
« Vastaus #10 : 24.01.12 - klo:20:16 »
Tulkoon teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!
(2. Kor. 13:13)

Eikö tämä tarkoita jossainmäärin samaa kuin siunaus?
Minä voisin pyytää Jumalan siunausta vaikka esim. murhamiehelle. Toivoisin siis hänelle Jumalan armoa ja rakkautta ja Pyhän Hengen yhteyttä. Sillä uskon, että jos Jumala koskettaisi murhaajaa, tämä varmasti tulisi synnintuntoon. Tarvitsisi anteeksiantoa. Saattaisi jopa parantaa tapojaan.
En tarkoita siunauksen pyytämisellä, että Jumalan pitäisi hyväksyä murhaajan tekemä synti tai siloitella hänen elämäänsä niin, ettei murha kolkuta yhtään omatuntoa.
Pyryharakka

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Siunaus
« Vastaus #11 : 25.01.12 - klo:14:48 »
Jeesus opetti myös opetuslapsilleen, että siunatkaa vihollisianne, älkää kirotko, että siunauksen perisitte.

Matt. 5:44
   
Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

Luuk. 6:27
   
Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,

1. Piet. 3:9
   
Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.  :eusa_pray:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Siunaus
« Vastaus #12 : 25.01.12 - klo:18:16 »
Ruoan siunaaminen on peräisin ajalta, jolloin sitä ei olut riittävästi. Nyt yltäkylläisyyden aikana se voi tuntua hassulta, mutta historian tuntien ja tulevaisuuteen katsoen on parempi edelleen siunata ruoka ja maan sato.

Ehottomasti tämän jaan.   :023:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Siunaus
« Vastaus #13 : 25.01.12 - klo:21:08 »
Jeesus opetti myös opetuslapsilleen, että siunatkaa vihollisianne, älkää kirotko, että siunauksen perisitte.

Matt. 5:44
   
Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

Luuk. 6:27
   
Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,

1. Piet. 3:9
   
Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.  :eusa_pray:

Kiitos Malla kun muistutit näistä. Täältähän tuli valmiita vastauksia niille sanottavaksi niille ihmisille, jotka Raamattuun vedoten eivät halua esim. siunata homopareja. He kun kohtelevat homoja kuin vihollisia.  :icon_cool:
Pyryharakka

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Siunaus
« Vastaus #14 : 25.01.12 - klo:23:03 »
Joskus olen ajatellut, että onkohan meillä ihmisillä oikeastaan ihmisissä niinkään vihollisia?
Jotkut voivat olla tietenkin kovin eri mieltä vaikka minun kanssasi, mutta ei silti vihollisia.
Mutta se "sielunvihollinen" taitaa olla se Jumalan vastavoima ja kiusaaja, veljien ja siskojen syyttäjä ja monien juonien mestari.

Mutta onneksi on Jeesus meille Vapahtajana ja uskon, että hänen seurassaan kulkiessamme saamme olla turvassa ja suojassa.