Kirjoittaja Aihe: Seurapuhe  (Luettu 27480 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #15 : 10.12.11 - klo:11:21 »
Minuun ei nuotti ja intonaatio seurapuheessa tee vaikutusta, olen huomannut. Joskus nuorempana tuollainen saattoi vaikuttaa, mutta nyt kuuntelen sisältöä ja etsin ydintä. Kukin puhukoon omana itsenään juuri silloisesta hetkestään ja tuntemuksestaan käsin. Koristelut ja sievistelyt ovat turhia.

No ei sunkaan se yhteenkään täysijärkiseen teekän. Pappien saarnanuotti kuuluu olevan perua ajoilta jolloin intonointi oli pakolliosta koska kirkoissa ei ollut kovaäänislaitteita, vaan äänen piti kantaa, voi hyvin pitää peräti paikkaansa, kertoi muuan pappissuvun jälkeläinen tämän.

Ortodoksien resitointi kuuluu olevan samaa perinnettä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22095
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #16 : 10.12.11 - klo:12:38 »
Olen kuullut resitoinnin tarkoituksena olevan myös ääneen lukijan persoonallisen tulkinnan karsiminen, jotta teksti voisi puhua vain itsenään. On siis vähennetty tuota 'vakaumuksen syvää rintaääntä', jota voi käyttää vallan välineenäkin.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #17 : 10.12.11 - klo:13:33 »
Lainaus

Ortodoksien resitointi kuuluu olevan samaa perinnettä.   

Minä taas olen kuullut että ortodoksinen resitointi johtuu siitä,
että "pyhä puhe" on haluttu erottaa tavallisesta jutustelusta,
taivaallisia asioita ei voida sanoa/puhua/ääntää samalla tyylillä kuin tavallisia  :102:
- vaikka ne näyttävätkin eroavan vain muutamalla kirjaimella  :icon_wink:
Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #18 : 11.12.11 - klo:08:09 »
te ootta yhtä oikeassa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #19 : 11.12.11 - klo:13:07 »
Minä taas olen kuullut että ortodoksinen resitointi johtuu siitä,
että "pyhä puhe" on haluttu erottaa tavallisesta jutustelusta,
taivaallisia asioita ei voida sanoa/puhua/ääntää samalla tyylillä kuin tavallisia  :102:
- vaikka ne näyttävätkin eroavan vain muutamalla kirjaimella  :icon_wink:

Mie olettasin että Atanasia on oikeimmassa, kun hän tämän varmaan tietää kotoperäisesti.  Minulla kun on vain yhden sinne konvertoineen - ei tuon kertoi yksi ortodoksi-isä, sanoi perinteen kantavan alkukristilliselle ajalle.  Käänsin joka kiven mikä kääntyi, kun asuin siellä missä oli helppoa tutustua ortodoksisuuteen, ja näännytin varmaan koko kirkon...   Alun perin kyllä' kiinnostus on vanhempaa juurta.  Kurssikaverini kuoli rintasyöpään vain kolme vuotta valmistumisensa jälkeen, ja Elina oli ortodoksi - avioliiton kautta, tietääkseni.  Kieltäydyin silloin lukemasta "Elinan kirjaa"  vaikka yksi tutkijakaveri, joka paljon oli autellut kun olivat perhetuttuja, kampesi ja kampesi lukemaan - luin paljon myöhemmin, ja se oli hyvin täynnä valoa koko kirja. Suosittelen: Siltala (toim.)  Elinan kirja.    
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #20 : 12.12.11 - klo:08:38 »
Minna Kettunen kirjoittaa kolumnissaan Kotimaassa (8.12.2011) kristittyjen välisistä kiistoista muun muassa seuraavaa:

"Olin järkyttynyt kuullessani, että helsinkiläisissä siioninvirsiseuroissa oli nimeltä mainiten parjattu jotakin kirkon edustajaa.
On näitä kuullut vuosien aikana puolin ja toisin. Puhuja luulee kuulijakunnan olevan "ryhmäänsä" ja luulee korottavansa "me henkeä" kun mollaa jotain toista ryhmittymää. SV-seuroissa olen kuullut sley-kritiikkiä (ilman naispappeus jne aiheitakin), sley-kuvioissa olen kuullut HY-kritiikkiä jne. Ainahan siinä puhuja nolaa itsensä, ainakin mollattavaan ryhmään kuuluvan mielestä, ainakin itse muistan pitkään. En osaa antaa anteeeksi helpolla moista.

Toki kritiikki voi joskus olla paikoillaan mutta seurapuheessa se on usein yksipuolista. Mutta moinen väärä/turha kritisointikin on vain inhimillistä, tulee mieleen Tampereen tuomiokirkon kattomaalaus, jossa käärme ylimpänä...

Mutta nämä mollaamiset ovat huonoja esimerkkejä seurapuheista. Minunkin mielestäni ihmisiä voi koskettaa erilaiset puheet, toivottavasti jokaiselle jotakin. Ja ei jokaisen puheen tarvitse aina koskettaa jokaista, ei puhe ole silti huono, jos noin käy. Jotkut pitävät tosi teologisista puheista ja osalle sopii arkisemmat, kunhan ei pelkkää arjen kuvausta ole. Ja virret ainakin tuovat lohtua.


myyrä

  • Vieras
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #21 : 02.09.12 - klo:16:26 »
-Tämähän menee sammakonkuduksi, tästä pitää tehdä loppu, sanoi Pahkakankaan Pikkarainen seurojen jälkeen, joissa useat henkilöt olivat halukkaasti puhuneet ilman vaivaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #22 : 07.11.12 - klo:20:56 »
Kävin seuroissa.
Harvinaisen huonosti onnistuneet seurat.
5 puhetta joista yksi oli siedettävä.
Miten tähän on tultu?
Onko vika kuuliassa vai puhujissa?

Puheiden jälkeen surkuteltiin, kun puhujia on vaikeaa saada seuroihin noin yleisesti.
Jotkut papit kuulemma eivät edes suostu tulemaan körttiseuroihin puhumaan teologisista syistä.

2 puhetta käsitteli hautajaisia ja yksi kuinka emme saisi kokea syyllisyyttä.
Pari anteeksi antamista, joista toinen oli josta pidin.
Yhtä en ees enään muista.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #23 : 07.11.12 - klo:22:23 »
Kävin seuroissa.
Harvinaisen huonosti onnistuneet seurat.
5 puhetta joista yksi oli siedettävä.
Miten tähän on tultu?
Onko vika kuuliassa vai puhujissa?

Oletko käytettävissä? Järjestän asian tarvittaessa pikaisestikin.

Mt
P. S. Ei siihen kuole, ja kunnialla selviää, kun muistaa J(aakko) Eleniuksen ohjeen: Seurapuheessa saa olla vain yksi ajatus - ja se on samalla vähimmäisvaatimus.


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #24 : 08.11.12 - klo:16:56 »
Oletko käytettävissä? Järjestän asian tarvittaessa pikaisestikin.

Mt
P. S. Ei siihen kuole, ja kunnialla selviää, kun muistaa J(aakko) Eleniuksen ohjeen: Seurapuheessa saa olla vain yksi ajatus - ja se on samalla vähimmäisvaatimus.



Voisi olla huono ratkaisu. Jos tälläisiä kuin minä vielä alettaisiin valitsemaan puhumaan, niin johan kaikkoisi loputkin kuulijat.

Kritiikkiä voisi olla puhujien hyvä ottaa vastaankin. Olen kyllä käynyt suoraankin sanomassa Taneli papille ja Korkalaiselle ja muutamalle muulle puhjalle asioista joista en ole oikein pitänyt heidän puheissaan.
Sepposillekkin taisin joskus kirjoittaa.

Minusta jos alkaa puhumaan, niin pitäisi voida ottaa vastaan kritiikkiäkin.
Taisi olla virhe laitta nyt palaute tänne eilen seuroista ja vaikka puheet oli mitä oli, niin ihmiset paikalla olivat mitä ihanimpia ja ketään henkilöä vastaan ei mitään.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #25 : 08.11.12 - klo:21:42 »
Jostain syystä useimmat niistä seurapuheista, joiden sisältöä muistan vielä vuosien takaa, ovat maallikoiden pitämiä. Eivätkä ne puhujat ole tietääkseni olleet mitään parkkiintuneita seurapuhujia, päinvastoin.

Olen järkeillyt asiaa seuraavasti.

Mieleenjäävä puhe on kuin hirsi, jossa näkyvät piilun jäljet.
Puhujalla on ollut asia, jonka hän on halunnut kertoa, ja se asia on tekeentynyt aivoissa ehkä pitkäänkin.
Puhetta ei ole valmisteltu viimeistellysti. Se syntyy puheen aikana, on ehkä sanonnaltaan hakeva, kömpelökin, mutta tuore ja usein yllättävä.
Se alkaa hiljaisuudesta, penkin narahduksesta. Puhuja tietää, mistä aloittaa ja osaa lopettaa sen ainoan asian loputtua.
Puheen päättää piste, se on: hiljaisuus.
Kuulijan on helppo kuunnella keskittyneesti, koska puherytmi on luonteva, juttelunomainen, samoin ilmaisuvalikoima ja sanasto.
Vastakohta on kirjoitettu puhe. Paras seurapaikka on sellainen, jossa on tulisija. Siinä poltetaan ennen seuroja puhujien konseptit.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #26 : 11.11.12 - klo:11:29 »



 mt: Sinähän voisit jatkaa tuota tuohon ylle kirjoittamaasi tekstiä - tee vaikka kohtuukokoinen essee aiheesta seurapuhe, ja tarjoa tekstiä sitten vaikka Hengelliseen Kuukauslehteen! :kahvi:

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #27 : 11.11.12 - klo:14:31 »
Kävin seuroissa.
Harvinaisen huonosti onnistuneet seurat.
5 puhetta joista yksi oli siedettävä.
Miten tähän on tultu?
Onko vika kuuliassa vai puhujissa?

Puheiden jälkeen surkuteltiin, kun puhujia on vaikeaa saada seuroihin noin yleisesti.
Jotkut papit kuulemma eivät edes suostu tulemaan körttiseuroihin puhumaan teologisista syistä.

2 puhetta käsitteli hautajaisia ja yksi kuinka emme saisi kokea syyllisyyttä.
Pari anteeksi antamista, joista toinen oli josta pidin.
Yhtä en ees enään muista.

Huonot seurat? Virretkinkö huonoja?

Minusta vika on kuulijassa. Tarkoitan sitä, että puhuja puhuu omista lähtökohdistaan, omasta ymmärryksestään käsin, ja jos kuulija on eri mieltä tai puhuttu asia ei kosketa, siis jotenkin löydä vastakaikua, ei se ole puhujan vika.

Muistan yhdet seurat, missä olimme kumpikin paikalla. Sinä löysit "hyvää" eri puheista/aiheista kuin minä. Löydöt ja yhdentekevyydet olivat ihan päinvastaisia.

Voihan olla niin, että suurin osa joukosta ei löydä jostain jutusta mitään ideaa ja hyvää, mutta yhden ihmisen elämään tuo hetki on tuonut riittävän, jopa elämälle pelastavan lohdun. Minusta siinä on tarpeeksi.

Joskus elämässä herkkuja tuntuu osuvan kohdalle jatkuvasti, toisinaan taas lähes näännyttävälle erämaataipaleelle ei tunnu tulevan loppua.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #28 : 11.11.12 - klo:14:48 »
Voisi olla huono ratkaisu. Jos tälläisiä kuin minä vielä alettaisiin valitsemaan puhumaan, niin johan kaikkoisi loputkin kuulijat.

Kritiikkiä voisi olla puhujien hyvä ottaa vastaankin. Olen kyllä käynyt suoraankin sanomassa Taneli papille ja Korkalaiselle ja muutamalle muulle puhjalle asioista joista en ole oikein pitänyt heidän puheissaan.
Sepposillekkin taisin joskus kirjoittaa.

Minusta jos alkaa puhumaan, niin pitäisi voida ottaa vastaan kritiikkiäkin.
Taisi olla virhe laitta nyt palaute tänne eilen seuroista ja vaikka puheet oli mitä oli, niin ihmiset paikalla olivat mitä ihanimpia ja ketään henkilöä vastaan ei mitään.

Miten niin kaikkoaisi? Kokeile!

Ainahan asioista voi keskustella, mutta samaa mieltä ei tarvitse olla.

Minusta on hyvä sanoa asia ulos, ja hyvä, jos saa jotain palautetta. Sitten ehkä voi pohtia tykönänsä vähän lisää, jos siltä tuntuu.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Seurapuhe
« Vastaus #29 : 11.11.12 - klo:15:01 »
Kävin seuroissa.
Harvinaisen huonosti onnistuneet seurat.
5 puhetta joista yksi oli siedettävä.
Miten tähän on tultu?
Onko vika kuuliassa vai puhujissa?

Vielä semmoinen, että puhujan on vika, jos puhuu seuroissa muuta kuin seurapuhetta. Siis toitottaa omaa asiaansa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa