Kirjoittaja Aihe: Pyhitys  (Luettu 24561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pyhitys
« Vastaus #15 : 22.03.11 - klo:20:42 »
Ymmärrän!  Jos vain pidetään tila ja asema erillään ja muistetaan että joka on Kristuksessa, hänella on Kristuksen pyhyys niin hänen alennustilansa ei vähennä Kristuksen pyhyyttä eli sitä pyhyyttä johon hänet on puettu. kristuksen armo riittää kaikkein epäonnistuneimmallekin.

Sebn tähden sanoisin mielelläni että ihmisen tila voi olla surkea mutta jos hän on Kristuksessa niin hän on silti kokonaan pyhitetty.

Muuten meiltä katoaa toivo.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Pyhitys
« Vastaus #16 : 22.03.11 - klo:20:43 »
Nyt pitää ottaa tässä keskustelussa suurennuslasi ja suorastaan mikroskooppi kauniiseen käteen ja jos nähdään ihmispyhitys-torakan liikahtavan jossain niin ammutaan yhteislaukaus  tykillä!  :003:

Aito pyhitys on aina Jumalan työtä. Siksi kaiken maailman pyhitysliikkeet ovat ajaneet karille ja tulevat ajamaan. Mutta kuinka Jumala sitten pyhittää ihmistä, joka on monin tavoin vajaa ja syntinen? Hän käyttää siihen armoa ja kuria.

Hepr. 12:10 sanoo tämän asian lyhyesti ja ytimekkäästi: "…mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään."

Armon kasvattavasta (ja pyhittävästä) vaikutuksesta Paavali kirjoittaa Tiit. 2:11-14.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Pyhitys
« Vastaus #17 : 22.03.11 - klo:20:46 »
Ymmärrän!  Jos vain pidetään tila ja asema erillään ja muistetaan että joka on Kristuksessa, hänella on Kristuksen pyhyys niin hänen alennustilansa ei vähennä Kristuksen pyhyyttä eli sitä pyhyyttä johon hänet on puettu. kristuksen armo riittää kaikkein epäonnistuneimmallekin.

Sebn tähden sanoisin mielelläni että ihmisen tila voi olla surkea mutta jos hän on Kristuksessa niin hän on silti kokonaan pyhitetty.

Muuten meiltä katoaa toivo.

Meillähän on tästä täydellinen yhteisymmärrys. Hyvä!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pyhitys
« Vastaus #18 : 22.03.11 - klo:20:51 »
Tässä ev.lut kirkon tekstiä.
Ollaanko eri mieltä?

Pyhityksessä Henki yhdistää ihmisen Kristukseen, ja Kristus itse uskossa läsnä olevana on sekä ihmisen vanhurskaus että hänen uusi elämänsä. Katekismuksen pääkohdissa, kymmenessä käskyssä, uskontunnustuksessa ja Isä meidän -rukouksessa on tiivistelmänä koko kristillinen oppi ja elämä.

Ihminen ei kykene omin voimin ja teoin vastustamaan turmiovaltojen hyökkäystä, kiusausta epäuskoon sekä pahoihin ajatuksiin ja tekoihin. Siksi tarvitaan Jumalan sanan lukemista ja rukousta. Katekismuksen lukeminen ja mietiskely ja sen teksteistä keskusteleminen sekä niiden laulaminen muodostavat myös rukouselämän lähtökohdan.


Katekismuksen pohjalta luterilaiseen hengelliseen elämään liittyy viisi  keskeistä piirrettä.

1)Se on ensinnäkin Jumala-keskeistä: hengellinen elämä on Pyhän Hengen pyhittävää työtä ihmisessä.

2) Toiseksi rukouksen lähtökohtana on Jumalan sana. Ihminen ei hae inspiraatiota kaivautumalla omaan sisimpäänsä.

3) Kolmanneksi hengellisellä elämällä on sisältö, joka välittyy rukoilijalle raamatullisissa katekismusteksteissä.

4) Neljänneksi hengelliseen elämään kuuluu jokapäiväinen kasteeseen pohjautuva uskonkamppailu. Anteeksianto ripissä ja ehtoollisessa suojaavat kilvoittelijaa.

5) Viidenneksi mietiskely ja rukous tähtäävät Jumalan tahdon mukaiseen elämään arkisessa kutsumuksessa. "


Ei olla eri mieltä. Tuolla tavalla minä etsin Vapahtajan yhteyttä, kun Jumala ensin jollain pelin on saanut minut sitä tahtomaan. Tämä ehtoollisvirsi ei muuten ole minun favorite, mutta viisas se on: Hengen nälkä kasvaa yhä, Herra pyhä, antimista pöytäsi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhitys
« Vastaus #19 : 22.03.11 - klo:21:12 »
Kun katsoo Onesimuksen ja Jampen juttuja, näyttää siltä, ettei aloitusta luettu, jossa juuri viittasiin Kristukseen.
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Pyhitys
« Vastaus #20 : 23.03.11 - klo:07:51 »
Minussa, se on lihassani ei ole mitään Pyhää, kaikki pyhyys on armosta ei omasta kilvoituksesta tai kilvoituksesta jättämisistä.

Jos joku kuvittelee olevansa pyhempi kuin toinen, niin hän on oman ulkokultaisuutensa sokaisema.

Ihminen on mitä on ja ei siitä pyhity, vaikka tekisi mitä.
Jumalan armo voi vaikuttaa muutosta ihmisessä ja hänen tavoissaan, mutta se ei itse ihmistä tee sen pyhemmäksi.

Näin minä näen asian.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhitys
« Vastaus #21 : 23.03.11 - klo:07:54 »
Minussa, se on lihassani ei ole mitään Pyhää, kaikki pyhyys on armosta ei omasta kilvoituksesta tai kilvoituksesta jättämisistä.

Jos joku kuvittelee olevansa pyhempi kuin toinen, niin hän on oman ulkokultaisuutensa sokaisema.

Ihminen on mitä on ja ei siitä pyhity, vaikka tekisi mitä.
Jumalan armo voi vaikuttaa muutosta ihmisessä ja hänen tavoissaan, mutta se ei itse ihmistä tee sen pyhemmäksi.

Näin minä näen asian.

Oikeastaan voisin kompata. :035:
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Pyhitys
« Vastaus #22 : 23.03.11 - klo:08:00 »
Pyhä tarkoittaa Jumalalle kuuluvaa. Kasteessa synnytään Jumalan lapseksi. Me kastetut olemme pyhiä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pyhitys
« Vastaus #23 : 23.03.11 - klo:08:06 »
Pyhä tarkoittaa Jumalalle kuuluvaa. Kasteessa synnytään Jumalan lapseksi. Me kastetut olemme pyhiä.

Emme kuitenkaan pyhimyksiä.  :icon_wink:
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Pyhitys
« Vastaus #24 : 23.03.11 - klo:10:33 »
Minussa, se on lihassani ei ole mitään Pyhää, kaikki pyhyys on armosta ei omasta kilvoituksesta tai kilvoituksesta jättämisistä.

Jos joku kuvittelee olevansa pyhempi kuin toinen, niin hän on oman ulkokultaisuutensa sokaisema.

Ihminen on mitä on ja ei siitä pyhity, vaikka tekisi mitä.
Jumalan armo voi vaikuttaa muutosta ihmisessä ja hänen tavoissaan, mutta se ei itse ihmistä tee sen pyhemmäksi.

Näin minä näen asian.

Hyvä komppi sinulla taas, visukinttu.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pyhitys
« Vastaus #25 : 23.03.11 - klo:20:59 »
Minussa, se on lihassani ei ole mitään Pyhää, kaikki pyhyys on armosta ei omasta kilvoituksesta tai kilvoituksesta jättämisistä.

Jos joku kuvittelee olevansa pyhempi kuin toinen, niin hän on oman ulkokultaisuutensa sokaisema.

Ihminen on mitä on ja ei siitä pyhity, vaikka tekisi mitä.
Jumalan armo voi vaikuttaa muutosta ihmisessä ja hänen tavoissaan, mutta se ei itse ihmistä tee sen pyhemmäksi.

Näin minä näen asian.

Tähän on helppo yhtyä!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pyhitys
« Vastaus #26 : 24.03.11 - klo:10:24 »
Pyhittyminen tosiaankin uskonnollisessa mielessä tarkoittaa Jumalalle eroittamista.

Yleinen ongelma keskusteluissa, kuten esim tässä "pyhitys" -keskustelussa on se, että ihminen normaalisti näyttää olevan täysin kykenemätön käsittelemään asiaa muutoin, kuin  vain yhdeltä kantilta: ihminen pystyy keskustelemaan joko vain pyhitystä, joka koskee "hengenelämän" aluetta taikka vain psyyken&fyysisen olemuksen pyhitystä.

Laki ja armo on eräs esimerkki tästä yksisilmäisyydestä.
Ihmiselle näyttää olevan kaikki joko vain armoa tai lakia.

Mitä pyhitykseen kuuluu, niin Raamattu varsin selkeästi näyttää opettavan ihmisen pelastukseen liittyvässä pyhityksessä juuri niitä asioita, joita täälläkin on sivuttu: Ei ole muuta pyhitystä, kuin Kristus.
Mutta, sitten, kun tuo hengenelämän pyhityksen lainalaisuus tuodaan psyyken&fysiikan puolelle, joudutaan ongelmiin, jos luullaan, että sama laki pätee sielläkin.
"En hoida velvollisuukiani, en noudata sääntöje ne... jne..., minun ei tarvitse, koska Kristus on ne jo hoitanut".
Kristus EI kuitenkaan todellisuudessa hoida maallisia velvollisuuksiani, eikä ota maallisessa mielessä vastuuta tekemistäni virheistä.
Maallinen elämä on Jumalan ja ihmisen yhteistyötä, jossa ihmisen kuuluu hoitaa omat velvollisuutensa eikä paeta minkään tekosyyn nimissä niitä.
Hengellistä pyhitystä suuresti korostavien joukossa omien havaintojeni mukaan on yleisempää kuvitella, että hengtellisen elämän lainalaisuudet pätevät maallisessa elämässä.

Niiden ihmisten joukossa, jotka korostavat tätä psyyken&fysiikan olemuksen pyhitystä, kovin helposti sitten pyrkivät tuomaan samat lainalaisuudet tuolle hengelliselle alueelle uskoen, että sielläkin pelastus pitää ansaita jatkuvin töin ja toimin.
Ja taas ollaan samassa suossa, kuten tuo ensiksimainittu ryhmäkin.

Ihmisen yksisilmäisyyteen turhautuneena pidän varsin todennäköisenä sitä, että kovin moni ei tätä kirjoitustani ymmärrä.
Jos joku sai tästä selvää, niin olisi mukava saada siitä sitten palautetta, jotta turhautumisprosenttini vähän laskisi.

Ja lopuksi totean, että tektini sisältää suurta ylpeyttä ja röyhkeyttä, joten tämän totuuden paljastamisesta ei juurikaan ole hyötyä kellekään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Pyhitys
« Vastaus #27 : 24.03.11 - klo:11:03 »
Tämä tekstini sisältää suurta ylpeyttä ja röyhkeyttä, joten tämän totuuden paljastamisesta ei juurikaan ole hyötyä kellekään.

Nyt menenkin ja vedän itseni vessasta alas. Toivottavasti egoni ei ole liian suuri mahtuakseen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pyhitys
« Vastaus #28 : 24.03.11 - klo:11:16 »
Jos joku sai tästä selvää, niin olisi mukava saada siitä sitten palautetta, jotta turhautumisprosenttini vähän laskisi.

Palaute: Hienoa köpi! Tuon tekstin lukemisen jälkeen vähän taas helpompi ymmärtää elämää.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pyhitys
« Vastaus #29 : 24.03.11 - klo:11:19 »
Palaute: Hienoa köpi! Tuon tekstin lukemisen jälkeen vähän taas helpompi ymmärtää elämää.

Kiitos Sanneli palautteestasi, se lämmittää mieltäni.
Noita hengellisen & psykö-fyysisen pyhityksen ajatuksiani en ole itse keksinyt, vaan ne aukesivat minulle Lutherin tekstejä lukiessani.