Äänestys

Mikä on mielestäsi kirkon tärkein tehtävä?

Julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja
13 (86.7%)
Auttaa hädässä olevia
0 (0%)
Siunata kaikkea, mitä siltä pyydetään
1 (6.7%)
Muuttua ympäröivän maailman kaltaiseksi
0 (0%)
Jotain muuta, mitä?
1 (6.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 15

Kirjoittaja Aihe: Kirkon tehtävä  (Luettu 25049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Kirkon tehtävä
« : 17.11.10 - klo:12:35 »
Mikä on mielestäsi kirkon perustehtävä? Lukiessani tuloksia seurakuntavaaleista minua alkoi etoa. Siinä verrattiin uusia kirkkovaltuutettuja ja peilattiin heitä ainoastaan sillä perusteella, kuinka he suhtautuvat homoliittoihin. Siitäkö on tullut seurakunnan tärkein asia?

Voi hyvänen aika sentään, mihin me olemme menossa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #1 : 17.11.10 - klo:12:52 »
Kirkon tehtävä on etsiä yksi kadonnut, ja jättää siksi aikaa lauma. Homoviha on henkilöitynyt eksyneissä lampaissa. Kirkko kutsuu heitä takaisin laumaansa, kirkon helmaan, ei käskien, vaan kuin leivänpalalla lammasta houkutellaan, pikottaen.
Tänään kirkon tehtävä on homofobiasairauden hoito.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #2 : 17.11.10 - klo:13:45 »
Homofobia.
Mulla taitaa olla se kun en millään vois kuvitella meneväni avioon miehen kanssa. Mitenhän paranisin niin paljon sairaudestani että haluaisin hinttailla ja pitäisin asiaa terveenä ja heteroutta todella pahana sairautena.

Eikös se niin ole kun seuraa mediaa jotta kaikki jotka vähänkin miettii asiaa jotta voiko hinttejä siunata avioliittoon on sairaita ja homovastaisia. Asiaa ei siis saa puntaroida ja katsoa Raamatusta koska silloin on tyhmä ja vanhanaikainen.Hei kamoon tota noin niinkun tota noin täytyy olla nykyaikainen tota noin kun me eletään hei ny 2000 lukua kalkkikset eks sä snaijjaa patu kalkkis.

Mielestäni Hinttailusta on riittävästi asiaa Raamatussa jotta tiedämme mikä on soveliasta  Herranhuoneeseen.
En sitten tiedä onko Kirkko  enää Herranhuone vaan onko se vain paikka jossa ihmiset ilmoittaa Jumalalle, näin me teemme joten ole vaan hilijaa ja iääneti. Nyt eletään nykky nykytys-aikaa.

Tuli mieleen siitä sateenkaaari marssista kun siellä oli eri seksuaalivähemmistöjen edustajia marssilla ja LAPSIAKIN mukana. Heräs ajatusta siitä kuinkahan moni marssija/ katsoja kuului vähemmistöön joka on kiinnostunut lapsista tai eläimistä ? Sinne vielä viedä lapsiaan näytille.
Tuossa marssikulkueessa oli myös naisia rinnat paljaina vaikka laki kieltää moisen julkisella paikalla. Asiaan ei puuttunut media, eikä poliisi, politikotkaan. Jos marsittais muun asian takia, niin yläosattomissa olevat olisi poistettu temmeltmästä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #3 : 17.11.10 - klo:14:41 »
Oikeastaan ei voi valita yhtä, koska jo varhaiskristityt valitsivat keskuudestaan diakonit huolehtimaan kärsivistä. Mutsi kertoi eilen kuulleensa jonkin oikein satahyvän ohjelman jossa arkkipiispa evp Vikström oli oikein jyrähtänyt: Sinunatkaa älkääkä kirotko. En kuullut. On ollut muuta puuhaa, ei oikein ennätä mitään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #4 : 17.11.10 - klo:14:44 »
Mikä on mielestäsi kirkon perustehtävä? Lukiessani tuloksia seurakuntavaaleista minua alkoi etoa. Siinä verrattiin uusia kirkkovaltuutettuja ja peilattiin heitä ainoastaan sillä perusteella, kuinka he suhtautuvat homoliittoihin. Siitäkö on tullut seurakunnan tärkein asia?

Voi hyvänen aika sentään, mihin me olemme menossa.
Emme kai yhtään mihkään... Suuret laivat kääntyvät hitaasti.  On siellä muutakin askarta tarjolla ja olisi kyllä jo aika olla meilläkin. Alkaa kyllästyttää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #5 : 17.11.10 - klo:14:53 »
Mutta niin kauan meidän liperaalien on vastattava kuin metsästä huhuillaan.
Vai olisiko parempi sissitaktiikka: perääntyä niin kauan kuin vastustaja sielunviholliselta katkeaa yhteys ruokavarastoon? Sitten mennä tarjoamaan leipää.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #6 : 17.11.10 - klo:14:55 »
Jos se pelkää että se on myrkytettyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #7 : 17.11.10 - klo:14:59 »
Leena ei ole tänään hauska... Leena on yrittänyt liikaa samastua dosenttiin...  Leena rupeaa koettamaan mitä olisi identificatio Christi. Ette sitten naura. Ihanaa että kuoltuaan saa vastauksen tähänkin kysymykseen, Minä kysyn heiti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #8 : 17.11.10 - klo:18:32 »
Kirkon tehtävä on etsiä yksi kadonnut, ja jättää siksi aikaa lauma. Homoviha on henkilöitynyt eksyneissä lampaissa. Kirkko kutsuu heitä takaisin laumaansa, kirkon helmaan, ei käskien, vaan kuin leivänpalalla lammasta houkutellaan, pikottaen.
Tänään kirkon tehtävä on homofobiasairauden hoito.

Homoviha ja homofobiasairaus? Kuka täällä vihaa tai pelkää homoja? Eihän tässä siitä ole kysymys vaan siitä, mikä on kirkon tehtävä. Miksi meillä ylipäätään on kirkko? Mitä ihmeen virkaa kirkolla on ollut edelliset 2000 vuotta?






Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #9 : 17.11.10 - klo:18:50 »
Homoviha ja homofobiasairaus? Kuka täällä vihaa tai pelkää homoja? Eihän tässä siitä ole kysymys vaan siitä, mikä on kirkon tehtävä. Miksi meillä ylipäätään on kirkko? Mitä ihmeen virkaa kirkolla on ollut edelliset 2000 vuotta?
Tuota... en vonut mitenkään välttyä samalta assosiaatiolta, etenkin kun teeman käynnistänyt nimimerkki oli viitannut homokeskusteluun ennenkin, nyt   kiinnittänyt toisessa ketjussa huomionsa uusiin seurakuntaneuvostoihin valittuihin,  vaalissa mahdolliseen homokysymyksen korostumiseen, on aiemmin sanonut homoseksuaalisen sukupuolirakkauden vääräksi, ja kun eräänä vaihtoehtona tässä oli juuri tuo sen siunaaminen mitä ikinä keksitään siunattavaksi pyytää, sekä vielä jokin maailmaan mukautuminen - niinhän muistelen  olleen, olen huono selaamaan näitä edestakaisin. Molemmista on ollut puhetta homokeskusteluissamme täällä foorumilla.

Kirkon tehtäväksi on määritelty Tunnustuskirjoissa tuo sanan saarna ja sakramenttien jakaminen, kaste ja ehtoollinen meillä. Silti jo alkukirkossa, siis Ap.t kertoman mukaan varsin pian huomattiin että silloisten seurakuntien vanhinten aika ei mitenkään riittänyt kaikkeen, köyhistä pidettiin huolta, ja diakonian virka perustuu jo näihin aikoihin joten tuolta olisi pitänyt voida valita kaksi, sanan ja sakramenttien lisäksi hyvän tekeminen vai miten se sanatarkasti oli.  Olen joskus tenttinyt Tunnustuskirjat mutta en kyllä saa päähäni, onko niissä diakonaatista pykälää.  Joku toinen ehkä muistaa tai jaksaa kahlata ne netistä lävitse. Printtasinkin ne mutta epäilen niiden viruvan siellä sisaren autotallissa. Kaipailen yhtä ja toista muutakin jonka oletan saneen leposijan autotallissa... huomaatteko muuten että kukaan ei enää pidä autotallissa autoa? Näin sitten käy... >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #10 : 17.11.10 - klo:19:16 »
Olin vain ensin siitä hiljaa, kun toivoin meidäm vähitellen todella itse kaikkienkin irrottautuvan ja avartavan ajattelua jälleen. En sano että siitä ei pidä keskustella, mutta olisiko mitään sitten avata uudestaan se kiihtyneisiin äänenpainoihin päättynyt keskustelu. Silloin ainakin olisi ihan selvää mistä kukin oikeasti toivoo keskustelua eikä edes kenties ihan aiheettomia assosiaatioita viriäisikään.

Itse olen kyllä ja juuri Pirskan ansiosta palannut miettimään saarnan roolia ja no niin, myös siksi, että kuvittelin meneväni tenttimään käytännöllisen teologian joulukuussa mutta nyt on niin etten jaksa päntätä ja opiskella sataa muuta asiaa ja kaikkea...  olen itse kiukutellut ihan tarpeeksi niitä "meidän perheen mökkimatkoja" ja "katsokaapa viehättävää satoa oman seurakuntamme ikonikurssilta" ja ja usein itse ikävöinyt vähän enemmän ajatuksia herättävää, ja suoraan sanoen pidempääkin saarnaa. Eihän liturgian uudistus tarvitse sitä tarkoittaa että heiteään saarnaksi jotakin herttaista kymmenessä minuutissa.

Toisaalta taax hermostuin siihenkin kun ihan seurakuntanuorista uloshypänneen oloinen pappi saarnasi ryypiskelyä ja vapaata seksiä vastaan ja mietin että kuinkahan moni näistä... eli siinäkin meni jokin vikaan - tuskin sunnuntaiaamun messun odsallistujat ainakaan edellisiltana niin pahoin pämpänneet ovat, hän saarnaa joillekin ihan muille nyt... tai elää aikaa jona kirkossakäynti oli lähes pakko vielä... oikeastaankin pakko ripillekiorjoittautumisineen.

Kyllä minäkin joskus hämmennyn. Kaipaan vähän selkeämpää opetusta. Minun mielessäni on usein se oliko se missä, Aamoksessa vai Jeremiassa, jossa puhutaan nälästä, Jumalan sanan nälästä, ja tunnen toisinaan itsekin kulkevani hoippuen jossain valtameren ääreltä toisen äärelle.  Onhan nyt muitakin syntejä. En ole kuullut yhtäkään jossa puhuttaisiin kielen synnistä, siitä kuinka se on vaarallisin ruumiinosamme, syttyy Helvetin tulesta, on vääryyden maailma... katso kuinka pieni tuli ja kuinka suuren metsän se sytyttää! (Raamatussa on!) Eilen illalla vietin pitkän ja tuumivaisen tuokion Pietarin kirjeen (!?) loppulukujen äärellä. Miettikää miten paljon pahaa saa puhe aikaan - koulukiusaamisesta alkaen aina siihen että vaietaan, kun pitäisi rohjeta esimerkiksi tukea työpaikalla kiusattua! Joskus huomauttaa - viisas saa olla, eiukä pahentaa tilannetta entisestään vaikka toisaalta saisi ehkä jonkun terveesti häpeämään... ainakin vetää syrjitty uudestaan joukkoon, vaihtaa joskus ystävällinen sana. Se on niin suuri synti, usein molemmin päin, että ihmettelen kuinka en siitä ikinä kuule puhuttavan - kyllä epistolateksteistäkin saa puhua ja saa jostakin ihan takuulla assosiaation... puhukaa totta toisillenne, sekin toistuu usein.

« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:19:24 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #11 : 17.11.10 - klo:19:30 »
Pirskan huomautus 2000 vuodesta on aiheellinen. Kirkko, seurakuntalaiset sekä papit ja muut kirkkoon läheisesti liittyvät miehet ja naiset ovat eri aikoina ottaneet kiivaastikin yhteen monista samantyyppisistä asioista kuin tämä nykyinen parisuhdekeskustelu. Naisen oikeus papinvirkaan on edelleen kiistanalainen kysymys, vaikka kirkko instituutiona on ottanut asiaan selvän kannan. Nykyisin on lupa erota kirkosta, mutta sepä oli 1800-luvulla tietylle osalle seurakuntalaisia vielä lähes maailmanlopun enne. Entäpä ehtoollispakko - ei taitaisi sopia nykyaikaan. Mooseksen laki oli luterilaisen ortodoksian aikana Ruotsin valtakunnassa virallisena oikeusohjeena toista sataa vuotta. Jos poika ja isä ottivat vähän liikaa sahtia ja poika veti isäänsä kuonoon, pyövelin piilu heilahti, vaikka isä olisi anonut armoa pojalleen.

Kaikkina näinä aikoina kirkko on julistanut Sanaa ja hoitanut sakramentteja. Siihen olisi hyvä keskittyä nytkin. Monessa seurakunnassa on remmiin astumassa uusia päättäjiä. Silloin ei enää auta parisuhdekanta, oli se millainen tahansa. Silloin on syytä keskittyä pääasioihin: miten Sanaa omassa seurakunnassa pitäisi julistaa, että se tavoittaisi seurakuntalaiset ja nekin, jotka eivät seurakuntaan enää tai vielä kuulu, ja miten seurakunta voisi edistää vähäosaisten ja eri tavoin apua ja tukea tarvitsevien asiaa. Päättäjien osana tässä on vastata työn aineellisista edellytyksistä. Meillä muillakin on oma sarkamme kynnettävänä, ja tällä tarkoitan monenlaista käytännön työtä, jolla voimme tukea seurakunnan työntekijöitä.

Emil Nestor Setälän lauseopissa oli esimerkkilause: "Sekalaista seurakunta on." En muista kirjasta juuri muuta, mutta tuo lause on mielessäni usein ennen ehtoollista: sekalaista on seurakunta, mutta tärkein on se yksi asia joka meitä yhdistää.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #12 : 17.11.10 - klo:19:35 »
Tuota... en vonut mitenkään välttyä samalta assosiaatiolta, etenkin kun teeman käynnistänyt nimimerkki oli viitannut homokeskusteluun ennenkin, nyt   kiinnittänyt toisessa ketjussa huomionsa uusiin seurakuntaneuvostoihin valittuihin,  vaalissa mahdolliseen homokysymyksen korostumiseen, on aiemmin sanonut homoseksuaalisen sukupuolirakkauden vääräksi, ja kun eräänä vaihtoehtona tässä oli juuri tuo sen siunaaminen mitä ikinä keksitään siunattavaksi pyytää, sekä vielä jokin maailmaan mukautuminen - niinhän muistelen  olleen, olen huono selaamaan näitä edestakaisin. Molemmista on ollut puhetta homokeskusteluissamme täällä foorumilla.

Kirkon tehtäväksi on määritelty Tunnustuskirjoissa tuo sanan saarna ja sakramenttien jakaminen, kaste ja ehtoollinen meillä. Silti jo alkukirkossa, siis Ap.t kertoman mukaan varsin pian huomattiin että silloisten seurakuntien vanhinten aika ei mitenkään riittänyt kaikkeen, köyhistä pidettiin huolta, ja diakonian virka perustuu jo näihin aikoihin joten tuolta olisi pitänyt voida valita kaksi, sanan ja sakramenttien lisäksi hyvän tekeminen vai miten se sanatarkasti oli.  Olen joskus tenttinyt Tunnustuskirjat mutta en kyllä saa päähäni, onko niissä diakonaatista pykälää.  Joku toinen ehkä muistaa tai jaksaa kahlata ne netistä lävitse. Printtasinkin ne mutta epäilen niiden viruvan siellä sisaren autotallissa. Kaipailen yhtä ja toista muutakin jonka oletan saneen leposijan autotallissa... huomaatteko muuten että kukaan ei enää pidä autotallissa autoa? Näin sitten käy... >:(

Sieltä ei voinut valita kahta siksi, että kysymys kuuluu, mikä on kirkon tärkein tehtävä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #13 : 17.11.10 - klo:20:02 »
Sieltä ei voinut valita kahta siksi, että kysymys kuuluu, mikä on kirkon tärkein tehtävä.
'
Niin - mutta kun ne kaksi ovat apostolisista ajoista olleet yhtä tärkeät. Näytä minulle usko ilman tekoja niin minä teoissani näytän sinulle uskon, merkitsee sitä... on kamalaa kun muistaa sanat eikä mistä ne on, ihan todella vie hermot, eikä se Pirskan linkki ole ikinä paikalla enkä minä' osaa... ääh siis, kävelevä epäkäytännöllisyys.

Sen sijaan kyllä vain --- inhottavaa nyt aina pappeja kritisoidakaan mutta onko "sanan saarnaa" kertoa perheasioistaan lähes koko se varttitunti? Tai puhua pehmeitä jostain herttaisesta seurakunnan ikonikurssista?  Minusta ei ole.  Siinä saarnaohjekirjassa jonka luin siihen tenttiin ( minä EN - MENE - SIIHEN  >:( >:( >:()  juuri neuvottiin houkuttelemalla kuulijat jollain ihme koukuttavalla jutulla... matka- lapsi- koiranpentutarinat ovat käytettyjä... eikä!  Jos pappi menee asiaan ja pysyy asiassa mitään ihme maanitteluja ja houkutteluja ei tasan tarvita. Tottakai jokin koululaisjumalanpalvelus ja perhemessu voidaan toteuttaa vaikka miten, jotta lasten kiinnostus pysyy yllä... siis, esittämällä käsinukeilla koko juttu... ja tietrty lasten pitäisi viihtyä aina kirkossa... ja saarna kai pieniä koettelee kovimmin... mutta selailukirja vaikka juuri Raamatun teksteihin - miksei sellaisia voisi laatia vaikka jotta lapsi voisi katsella siitä kuvia ja tavata sen pyhäpäivän sanomaa?  Vaikka koko messun ajan, hyvänen aika. Kyllä tekijöitä löytyisi, sen uskon.

Minulla olisi halu - minua pitäisi itseäni useammin muistuttaakin synnistä johon itse teen itseni vikapääksi. Niitä riittää kyllä ja parannus niistä ei oikein saisi jäädä siihen että satunnaisesti huomaa jotakin itseään koskettavaa Raamatussa. Uskoisin että jos pappi räväyttäisi ja sanoisi jotakin puhumisesta ja vaikenemista, arkuudesta ja oman aseman vaarantumisen pelosta, toisen omaisuuden himoitsemisesta niin se saattaisi havahduttaa.  Ja pyytäisi tutkimaan hetken itseään, eikä olisi pahaksi puhua jo alkusanoissa... joskus. Ehtoollisessahan juuri nämä jaetaan - Kristus ottaa minulta sen, ja antaa jotakin itsestään tilalle joten siinä on lohdutus mutta ellei näe syyllisyyttään niin mihin tarvitsee lohdutusta?  No - minä nyt kärjistän mutta jonnekin sinnepäin.Tosi on kyllä kumma juttu niinkin että kun Herättäjäjuhlilla puhutiin ja veisattiin Kristuksesta ja hänelle, niin oli kuin olisin nähnyt edessäni todella varjon, pahan varjon, ja itkenyt sellaista, mitä en ehkä ollut ymmärtänyt ennen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Kirkon tehtävä
« Vastaus #14 : 17.11.10 - klo:20:14 »
Mutsi kertoi eilen kuulleensa jonkin oikein satahyvän ohjelman jossa arkkipiispa evp Vikström oli oikein jyrähtänyt: Sinunatkaa älkääkä kirotko. En kuullut. On ollut muuta puuhaa, ei oikein ennätä mitään.

Täältä voi vieläkin kuunnella: http://areena.yle.fi/audio/1449091
Lyö särö väärään varmuuteeni.