Kirjoittaja Aihe: Hengellinen syöminen  (Luettu 19543 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #15 : 15.06.10 - klo:22:09 »
Tämä oli  :023:
Ainoa, mitä olen saattanut joskus ennenkin pyytää hieman tarkentamaan, on tuon hirvittävän jyrkkä "ei mitään suoraa yhteyttä" - päätelmä. Sana ja sakramentit - kyllä. Ilman muuta. Mutta sana sisältää myös esimerkiksi kertomuksen opetuslapsista, jotka  Jeesus opetti rukoilemaan.

En tiedä minkälaisista hengellisistä sosieteeteista keräät kokemuksesi kun minulla ei nyt ole muita kuin tämä foorumi ja jumalanpalvelukset. Tarkoitan tätä: Kenelle suuntaat noin ehdottoman näkemyksen - sillä jotakuinkin aina me käymme kyllä keskustelua niistä lähtökohdista, jotka vain itse tunnemme. Onko sitten niissä opetettu esimerkiksi rukouksesta jotakin hyvin ihmeellistä, en tiedä, eikä minun tietysti tarvitsekaan.  Tämä pilkahtaa täälläkin välillä esille, kuitenkin.

En ole huomannut että rukouksesta olisi täällä ollut  kovin merkillisiä näkemyksiä tarjolla. Mutta tätä hieman ihmettelen: Millä perusteella se ei olisi "suora linja" tai olkoon nyt mitä hyvänsä, yhteys Jumalaan päin yhtä kaikki?  Ihmisillä on yllättävän usein tapana rukoilla - siitä saadaan aina joitakin suuria lukuja, kun galluppeja tehdään. Ihmisillä on ilmeisesti käsitys että tämä sanan kohta pitää paikkansa: Joka on korvan luonut - Hänkö ei kuulisi.

Täällä en ole törmännyt ihmisiin jotka kertoisivat ihan korvinsa kuulleen mitään vastauksia - näyt, ihmeet ja merkit ovat myös kamaa joka nyt ei tältä istumalta tule muistiini ensimmäistäkään kertaa. On hyvä pitää huolta raittiudesta, mutta ei ihmisen tuulettaessaan tarvitse sellaisessa viimassa istua että jokainen kynttilä sammuu... on aikoja jolloin jaksaminen olisi huonoa, ellei voisi rukoilla. Mutta ne on kai sitten koettava itse. Kuulostaa pahuksen tanttamaiselta, mutta minkäs teet. Rehellisesti voin kyllä sanoa että en toivo näitä juttuja kenellekään. Kai vähemmälläkin oppii, ellei ole ihan kivipää.

.....................................

 Ja no, Köpi, minnes hävisit. Oikeastaan olisi mukava kuulla mitä ajattelet tuosta syömisestä  itse - nyt kun on vähän ketjua kertynyt ja pari kysymystä siellä täällä. Onkomahdollista esimerkiksi että ihminen suorastaan sulkee suunsa kun puuroa syötettäisiin, enm syö kun se ei ole varmuudella puhdasoppisuuden padassa keitettyä-...tai no... että johan minä ehtoolliseni otin, ei nyt ylenintoilla... pois ne Mellot, ei ole sanaa ei sakramenttia tuo... :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #16 : 15.06.10 - klo:23:30 »
Joskus on puhuttu sellaisesta kuin "sanan nälkä" tai "hengen nälkä". Mitä lienevät ja mistä lähtöisin.  



Ihmisten omaa keksintöä. En muista Raamatusta tuollaista velvoitetta nähneeni. Sitäpaitsi minusta koko käsite sotii vastaan Raamatun omaa sanaa: "joka juo tästä lähteestä, se ei enää ikinä janoa".  Päinvastoin; -ihminen jolle mikään ei ole kyllin, joka aina etsii uutta eikä tyydy ja ymmärrä sen todellista arvoa mikä jo annettu on, onko hän koskaan edes käynyt vielä sillä lähteellä? Siinähän piti olla kyllin?



No kyllä luulisin, että niihin hakeudutaan etupäässä niiden tarjoaman yhteisöllisyyden eli sosiaalisen annin vuoksi. Lisäksi hirveän moni mieltää uskomisen siten, että pitää olla touhuamassa jotain yhdessä muiden samanhankisten kanssa, eli väärin. Toki joukossa on niitäkin jotka toivovat kuulevansa Jumalan sanaa.



Voisitko Jampe selittää, mikä logiikka Sinulla on tässä vastauksessa. Väität, että sanan nälkä on ihmisten omaa keksintöä ja toisaalta myönnät, että toki joukossa on niitäkin jotka toivovat kuulevansa Jumalan sanaa. Eikö se ole nimenomaan sanannälkää, kun toivoo kuulevansa Jumalan sanaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #17 : 15.06.10 - klo:23:50 »
Pointti on siinä, että ihminen pakonomaisesti yrittää boostata jumalasuhdetta jotenkin. Yksi on hokea mantranomaisesti rukouksia, yksi touhuta mahdollisimman paljon, yksi keino on myös tämä nälkiminen. Todellisuudessa meistä yhdelläkään ei ole mitään "suoraa yhteyttä" taivaaseen. On vain Sana ja Sakramentit. (mikä sinänsä on kauhean lohdullista, sillä siinä ihmisen ei tarvitse kurottaa mihinkään, vaan taivaasta kurotetaan alas ihmiseen asti). Se on kaikille sama, sama evankeliumi, sama Sana ja samat Sakramentit ja kyllä ne riittävät kaikkeen mitä elämään ja hengellisyyteen tulee.

Kaikki mikä menee tästä edemmäksi tai yli, on omaa mielikuvitusta ja toiveajattelua.  Ja: -jos jollain jotain (todellista) muutakin olisi, sellaisia ihmisiä on harvassa (korkeintaan yksi miljardista biljoonasta), -niin hän ymmärtää olla kokemuksistaan hiljaa eikä pidä sitä tavallisena tienä.
  :kahvi: ja oliko vielä lakkaviineri, Teille.

ps. taisin jotenkin Sinun viestisi sisältö liian vaikeasti tuoda julki aiemmin "usko , toivo ja huijaus ketjussa" eli "ihminen pakonomaisesti yrittää boostata jumalasuhdetta jotenkin" = suggesointi. :icon_cool:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #18 : 16.06.10 - klo:06:50 »
Lainaus
En muista Raamatusta tuollaista velvoitetta nähneeni. Sitäpaitsi minusta koko käsite sotii vastaan Raamatun omaa sanaa:


En koko Raamatun opetusta tästä jaksa ruveta etsimään, mutta joitain hajapaikkoja siteeraan.

"
1.Pietarin kirje: 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
"

"
Matteuksen evankeliumi: 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
"


Lainaus
No joka tapauksessa siis esim. tämä ketju menee aivan liian pitkälle, samoin kuin yleensäkin koko aihe yksityiskohtien pohtimisessa.

Jampe ei nyt ymmärrä erästä tämän ketjun tarkoitusta ja sivujuonnetta, joka on se, että kokemukseni mukaan hengellisenä syömisenä pidetään puhtaasti psyyken taikka ruumiin ruokkimista, joka taasen johtaa erilaisiin negatiivisiinkin lieveilmiöihin. On nimittäin aina vaaransa, kun fyysisen olemuksen sairauksiin annetaan psyyken lääkkeitä jne.... kuten jo aiemmin kirjoitin.
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:06:54 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #19 : 16.06.10 - klo:06:59 »
Tämän ketjun aiheeseen:

"Luenko minä? Syönkö minä? Teenkö minä? Rukoilenko minä? Kasvanko minä? minäminäminä."


Kannattaa sokkona tehtyjen kysymysten sijasta katsella ketjun varsinaista asiaa ja vaikka lukea tuon hedelmälistan ja kysellä itseltään ennemminkin, että "autanko minä hädässä olijaa".
Tuollaisen kyselystä saattaa olla jotain hyötyä ainakin hätää kärsivälle.
En tiedä, onko lähimmäisen auttaminen miten hengellistä, mutta hyödyllistä se ainakin on.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #20 : 16.06.10 - klo:07:16 »
Edellä olevien puheenvuorojen jälkeen on pakko kysyä, voiko hengellisesti syödä paitsi öylätin? :003:

Minusta ehtoollisessa on mukavasti ihmisen koko kolminaisuus mukana.

Tässä omia osittain uusiakin pohdintojani aiheesta:
Fyysiseen alueeseen kuuluu ihminen itse sekä muut ehtoollisvieraat, alttarin kaide, ehtoollista jakavat henkilöt, ehtoollisleipä ja viini jne.

Sielullinen (psyykkinen) puoli on myös välillä voimakkaastikin läsnä.
Ajatus Kristuksen sovituskuolemasta, armosta yms. sellaisesta saattaa tuoda voimakkaitakin psyykenmaailman tuntemuksia, jotka
tunkeutuvat jopa fysiikan puolelle: silmät kostuvat, käsikin saattaa vähän värähtää.
Voimakas pyhän kokeminen saattaa täyttää psyyken maailman: sielunmaailman kokemusten kirjo ja voimakkuus vaihtelee eri ihmisillä.
Joukossa saattaa olla myös minunkaltaisiani ihmisiä, jotka eivät aina koe muuta kuin tympääntyneisyyden tunteita tai jonkinlaista seeseistä tunneköyhyyttä. Ahdistuneitakin on joukossa.

Hengellisenä antina/puolena tapahtumassa on mitä ilmeisimmin  se, että Kristus on jollain salatulla ja mystisellä tavalla läsnä tapahtumassa ja että jotenkin meille käsittämättömällä tavalla siinä syödään Kristuksen ruumis ja juodaan Kristuksen veri.

Mitä epätervettä tässä on?

Ähky tosiaan voi tulla, jos kuvittelee tuota fyysistä puolta hengelliseksi, taikka tuota sielullista puolta hengelliseksi.
Mutta jos hyväksyy, että fyysinen puoli on fyysistä puolta, tunteet ja haltioitumsiset puhdasta psyykenmaailman liikettä ja että hengellisyys on sitä, että Kristus on läsnä kaikkine anteineen, niin kuinka tuosta mitään "hengellistä ähkyä" kukaan voisi saada?

Ihminen on kolminainen. Ihmisen keho tarvitsee monia asioita. Psyyken maailma tarvitsee virikkeitä, haltioitumisia, kokemuksia (myös hengellisiä kokemuksia ja pyhän kokemista).
Ihmisen henki tarvitsee Kristusta ja sitä, että se saa elää taivasten valtakunnan sisäpuolella (mitä se taivastenvaltakunnan ja Kristuksen tarvitseminen sitten ikinä tarkoittaakaan).
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:07:21 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #21 : 16.06.10 - klo:12:17 »
Kannattaa sokkona tehtyjen kysymysten sijasta katsella ketjun varsinaista asiaa ja vaikka lukea tuon hedelmälistan ja kysellä itseltään ennemminkin, että "autanko minä hädässä olijaa".
Tuollaisen kyselystä saattaa olla jotain hyötyä ainakin hätää kärsivälle.
En tiedä, onko lähimmäisen auttaminen miten hengellistä, mutta hyödyllistä se ainakin on.
Yhtä vielä: Joskus on viisainta kyllä osoittaa kysymys itselleen ja ainakin esittää että tutkii itseään. Jos olisin kirjoittanut että luetkos sinä Köpi Raamattua tai rukoiletko sinä Köpi jne niin olisihan se nopeasti ollut kuin keskiaikainen rippi eli yhtä hutkimista.

Mutta ei se niin simppeliä ole, erottaa, milloin joku on ääreest laitaan vain itseään täynnä kirkoittaessaan että minä ja milloin mahdollisesti välttää tuosta yllämainitusta syystä kirjoittamasta että sinä.   Ainakin jos ei jaksa lukea koko tekstiä.

Sellaista kyllä sattuu. Ja nyt olisin voinut sanoa kenelle ainakin, mutta jätetään  :003:
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:12:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #22 : 16.06.10 - klo:12:38 »
Lainaus käyttäjältä: Leena
Jos olisin kirjoittanut että luetkos sinä Köpi Raamattua tai rukoiletko sinä Köpi jne niin olisihan se nopeasti ollut kuin keskiaikainen rippi eli yhtä hutkimista.


Kun minä olen kyseesä, niin tuonkaltaiset kysymykset minulle esitettynä ovat enemmänkin, kuin aiheellisia.
Niitä ei voi minulta liikaa kysellä, enkä niitä näinollen tietystikään menetä malttiani tai suutu verisesti.

Asia on sitten toinen niiden henkilöiden kohdalla, jotka jo lukevat riittävästi Raamattua taikka rukoilevat.
Heiltä ei kannata kysellä, tulee vain paha mieli kysyjälle.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #23 : 16.06.10 - klo:16:30 »
Tämä oli  :023:
Ainoa, mitä olen saattanut joskus ennenkin pyytää hieman tarkentamaan, on tuon hirvittävän jyrkkä "ei mitään suoraa yhteyttä" - päätelmä. Sana ja sakramentit - kyllä. Ilman muuta. Mutta sana sisältää myös esimerkiksi kertomuksen opetuslapsista, jotka  Jeesus opetti rukoilemaan.

En tiedä minkälaisista hengellisistä sosieteeteista keräät kokemuksesi kun minulla ei nyt ole muita kuin tämä foorumi ja jumalanpalvelukset. Tarkoitan tätä: Kenelle suuntaat noin ehdottoman näkemyksen - sillä jotakuinkin aina me käymme kyllä keskustelua niistä lähtökohdista, jotka vain itse tunnemme. Onko sitten niissä opetettu esimerkiksi rukouksesta jotakin hyvin ihmeellistä, en tiedä, eikä minun tietysti tarvitsekaan.  Tämä pilkahtaa täälläkin välillä esille, kuitenkin.

En ole huomannut että rukouksesta olisi täällä ollut  kovin merkillisiä näkemyksiä tarjolla. Mutta tätä hieman ihmettelen: Millä perusteella se ei olisi "suora linja" tai olkoon nyt mitä hyvänsä, yhteys Jumalaan päin yhtä kaikki?  Ihmisillä on yllättävän usein tapana rukoilla - siitä saadaan aina joitakin suuria lukuja, kun galluppeja tehdään. Ihmisillä on ilmeisesti käsitys että tämä sanan kohta pitää paikkansa: Joka on korvan luonut - Hänkö ei kuulisi.

Täällä en ole törmännyt ihmisiin jotka kertoisivat ihan korvinsa kuulleen mitään vastauksia - näyt, ihmeet ja merkit ovat myös kamaa joka nyt ei tältä istumalta tule muistiini ensimmäistäkään kertaa. On hyvä pitää huolta raittiudesta, mutta ei ihmisen tuulettaessaan tarvitse sellaisessa viimassa istua että jokainen kynttilä sammuu... on aikoja jolloin jaksaminen olisi huonoa, ellei voisi rukoilla. Mutta ne on kai sitten koettava itse. Kuulostaa pahuksen tanttamaiselta, mutta minkäs teet. Rehellisesti voin kyllä sanoa että en toivo näitä juttuja kenellekään. Kai vähemmälläkin oppii, ellei ole ihan kivipää.

.....................................


Kyllähän sitä varmasti hyvä rukoilla on, ja kuulluksikin luvataan tulla. Toinen asia on kaikki mitä siihen päälle toiveajatellaan eli rukousvastaukset, "parhain päin" selitetyt merkitykset yms. Kuten sanoin, ihmisellä tarve boostata jumalasuhdetta jotenkin. Ei tyydytä siihen että nyt ei kuulu mitään. Tämä koskee kaikkia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #24 : 16.06.10 - klo:16:33 »


Voisitko Jampe selittää, mikä logiikka Sinulla on tässä vastauksessa. Väität, että sanan nälkä on ihmisten omaa keksintöä ja toisaalta myönnät, että toki joukossa on niitäkin jotka toivovat kuulevansa Jumalan sanaa. Eikö se ole nimenomaan sanannälkää, kun toivoo kuulevansa Jumalan sanaa.

No kun minulta kysyttiin että minkä takia ne menevät Herättäjäjuhlille ym. liikkeiden juhliin  niin vastasin että mielestäni suurin osa hakee niistä yhteisöllisyyttä ja osa haluaa kuulla sitä Jumalan sanaa.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #25 : 16.06.10 - klo:16:39 »



Jampe ei nyt ymmärrä erästä tämän ketjun tarkoitusta ja sivujuonnetta, joka on se, että kokemukseni mukaan hengellisenä syömisenä pidetään puhtaasti psyyken taikka ruumiin ruokkimista, joka taasen johtaa erilaisiin negatiivisiinkin lieveilmiöihin. On nimittäin aina vaaransa, kun fyysisen olemuksen sairauksiin annetaan psyyken lääkkeitä jne.... kuten jo aiemmin kirjoitin.


Kun yritetään nälkiä hengellisesti, niin mennään pakosta harhaan ja noihin mainitsemiisikin ojiin. Ei ole mitään tarvetta eikä hyötyä "boostaus-nälkimisestä". Riittää kunhan on oma itsensä ja elää tavallista elämää ilman moisien sfäärien miettimisiä. Jos tulee halu lukea vaikka Raamattua tai mennä kirkkoon, niin so not?  -Sitten mennään tai luetaan ja se siitä!  Nälkiminen ja oma-aloitteinen kiemurteleminen/mateleminen on pelkkää boostaamista kuten sanoin. Se ei riitä ,mitä annetaan; -pitää saada lisää....



Hyvä esimerkki voisi olla ääliö joka esim. rukoilisi: "Oi Herra, anna minun särkyä..."  (värisevällä äänellä)

tai: "Oi, anna meidän saada suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuri nälkä sinun puoleesi..." (kiihkeällä äänellä)
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:16:41 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #26 : 16.06.10 - klo:16:43 »
Mitä tarkoittaa boostaaminen?

Lainaus käyttäjältä: Jampe
Hyvä esimerkki voisi olla ääliö joka esim. rukoilisi: "Oi Herra, anna minun särkyä..."  (värisevällä äänellä)

tai: "Oi, anna meidän saada suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuri nälkä sinun puoleesi..." (kiihkeällä äänellä)


Miten suhtaudut noihin ruokouksiin, jos ne onnistuu rukoilemaan oikealla äänen värillä?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #27 : 16.06.10 - klo:16:46 »
skeptisesti.

Boostata = tehostaa
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:16:50 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #28 : 16.06.10 - klo:17:22 »
Henkisyyden kieltäminen... Se on jännä asia... Hyvin jännä...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellinen syöminen
« Vastaus #29 : 16.06.10 - klo:18:12 »

Hyvä esimerkki voisi olla ääliö joka esim. rukoilisi: "Oi Herra, anna minun särkyä..."   (värisevällä äänellä)

tai: "Oi, anna meidän saada suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuri nälkä sinun puoleesi..." (kiihkeällä äänellä)

Muuan pappi sanoi kerran että hän nyt vähän vanhana äijänä varoittaa:  Katsokaa edes jossain mitassa ja määrässä,  mitä niissä rukouksissanne pyydätte. Kun hänelle on jostakin karttunut kokemusta jotta tämä Jumala vastaa. Eli sen mukaan ne pyynnötkin :003:.  Eli kuinkahan käy kun ruvetaan sitä särkymistä anelleen muuria pirstomaan tosi moukarilla. Voi olla vitsit vähissä - ja tosi tai kuvitelma niin melko varmasti seuraavana ollaan kitisemässä että mitäs sinä Jumala nyt tämmöisiä ikävyyksiä annat tapahtua.  
 
Joskus muistelen juttua jossa sanottiin Jumalalta tulevan sen rukoksenkin - ja sitä on hyväksi knnella siinä tapauksessa kahta vertaa tarkemmin.

Väittäisin että jonkinmoista - ehkä sitten kuviteltua - vuorovaikutusta ihmisen ja hänen Luojansa välillä peräti olisi, ja vähän ihmettelen, mitä ylenpalttista kritiikin syytä sille nyt olisi. Kierkegaardin mukaan ihminen ei voi välttyä tulemasta melankoliseksi, jos hänet irrotetaan Luojastaan. Jos nyt jollakulla jossakin elämänvaiheessa jokin ylilyönti sattuu, niin on turhaa kieltää silloin vielä oikeutta siihen yhteyteen itseltään kokonaan. Ei siitä hyvä seuraa, siitäkään, nimittäin.  

Epäilemättä ihmiset myös kehittelevät kausaaliketjuja, joissa ei ole kamalasti perää - että tuossa se Jumala niin ja tuossa se noin, vaikka lopulta tapahtuu vain sellaista mitä täällä nyt ihmisille tapahtuu. Onhan niitä sotia ja nälänhätiä ja sairauksia. Johan profeettakirjallisuuden synnystä (Raamattu) on selitetty että tekivät vähän jälkikäteen. Kun piti selittää pakkosiirtolaisuus, niin keksittiin sitten ne kaikki kansan synnit syyksi. Jumala oli polttanut lopulta kääminsä ja niin sitä mentiin hepankepan.
No comments.
Saatiinpa monta laadukasta tekstiä kuitenkin jälkipolvien ihmetellä.

Mutta pidän --noin pienenä teoreettisena mahdollisuutena --- , että jos ja kun henkilö pitää yhteyttä siihen Luojaansa, niin kun ne pahat päivät tulevat, ne jotka siis eivät miellytä, ne jostakin syystä on helpompi ottaa Jumalan antamina - niin hupsulta kuin tämä kuulostaakin. Miksi, on tietty vielä toinen asia, mutta sitä ei loppujen lopuksi tarvitakaan. Ei koko kysymystä. Vähemmällä rauhoittuu - ja katkeruus sulaa vähän, se kun ei auta. Ei - minusta Jumala ei välttämättä "anna parempaa tilalle" kuten on lohdulteltu. Mikä Hänet  velvoittaa sellaiseen?  Antoipa tämän. Näin tämä kyllä näyttää menevän, Jampe. Ja sitä emme loppujen lopksi tiedä, mitä Salliainen sittenkin itse salli!

Siitä runosta josta tuo minun alaviitteeni on, on jätetty meidän virsikirjastamme yksi säkeistö pois, ja se puhuu tästä:

Jos karvaan kalkin lasket huulillemme
ja tuska vuotaa yli laitojen
sen voimme silti rohkeasti juoda,
kädestäs rakkaasta me saimme sen.
  
« Viimeksi muokattu: 16.06.10 - klo:18:23 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.