Kirjoittaja Aihe: Uskomattomia seikkailuja?  (Luettu 13358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #15 : 20.05.10 - klo:14:21 »
Mt, vielä yhtä. Mitä se lähiluku on?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #16 : 20.05.10 - klo:16:33 »
Terassitorstai edustaa henkilökohtaista retriittiäni kesällä: Mennään terassille, nautitaan kylmää valkoviiniä ja ajatellaan. Myös henkevä keskustelu sallitaan, muttei työasioista.

Miksi et asu naapurissa?  Valkoviini olisi taatusti kylmää ja keskustelu sitä henkevämpää mitä enemmän viiniä kuluisi...

Saattaisi tulla terassillesi tungosta  :icon_wink:  vai onko sinulla julkinen kantaterassi? 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #17 : 20.05.10 - klo:16:44 »
Seuraavan kirjoitan omasta päästäni. Sen jälkeen linkitän muiden viisauksiin.

Hidasta, tarkkaa, paneutuvaa tekstin lukemista. Teksti otetaan todesta. Se tarkoittaa sitä ja vain sitä, mitä siihen on kirjoitettu. Kuka kirjoittaa? Kuka puhuu? Mitä sanotaan paikasta? Kenen silmin tapahtumaa katsotaan, mistä näkökulmasta? Millainen tilanne on? Millaisia viittauksia on aikaan, kestoon, ajankohtaan?

Oletan, että nykyisin lähiluku-sanaa käytetään laajemmassa merkityksessä kuin aikoinaan uuskritiikiksi kutsutussa kirjallisuudentutkimuksessä.

Englanninkielistä aineistoa taitaa löytyä helpoimmin kuin suomenkielistä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Close_reading
Esimerkki Harvard Collegen kirjoituskeskuksen aineistosta:
http://www.fas.harvard.edu/~wricntr/documents/CloseReading.html

Mt


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #18 : 20.05.10 - klo:17:02 »
Saattaisi tulla terassillesi tungosta  :icon_wink:  vai onko sinulla julkinen kantaterassi?  


Kaikki ovat sydämellisesti tervetulleita. Mitä mieluiten vähän äkkiä, lautakasan kanssa. Olen soittanut sadalle remppafirmalle ja ne vaan lupaa...ei kuulu ketään...ei tulekaan sitä "mä sitten hei soitan tarkemmin" puhelua...Ja sen sähköporan.
Ehkä muutama ruuvi tai jotain? Kun päässäkin jo hölskyy oudosti.
Pena, vippaapas vaimoltasi, jos sillä sattuisi olemaan - meidän koko tiimi valittaa jotta hölskyy oudosti noin ylimalkaan.

Myöhemmin kesällä pidettäis terassipihaseurat...näin olen ajatellut asian nyt joka tapauksessa...siis...kysyn yhtiökokouksessa kyllä ensi viikolla...mutta viiniä voi aina juoda. Tänne vaan.
« Viimeksi muokattu: 20.05.10 - klo:17:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #19 : 20.05.10 - klo:17:04 »
Saataisiin vähän uskomatonta seikkailua koko ala-Malmin tälle nurkalle, niin.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #20 : 20.05.10 - klo:17:40 »
Seuraavan kirjoitan omasta päästäni. Sen jälkeen linkitän muiden viisauksiin.

Hidasta, tarkkaa, paneutuvaa tekstin lukemista. Teksti otetaan todesta. Se tarkoittaa sitä ja vain sitä, mitä siihen on kirjoitettu. Kuka kirjoittaa? Kuka puhuu? Mitä sanotaan paikasta? Kenen silmin tapahtumaa katsotaan, mistä näkökulmasta? Millainen tilanne on? Millaisia viittauksia on aikaan, kestoon, ajankohtaan?

Oletan, että nykyisin lähiluku-sanaa käytetään laajemmassa merkityksessä kuin aikoinaan uuskritiikiksi kutsutussa kirjallisuudentutkimuksessä.

Englanninkielistä aineistoa taitaa löytyä helpoimmin kuin suomenkielistä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Close_reading
Esimerkki Harvard Collegen kirjoituskeskuksen aineistosta:
http://www.fas.harvard.edu/~wricntr/documents/CloseReading.html

Mt

Muuten Harvard on yliopisto eikä college. College on pykälää alempi opetuslaitos. Itse asiassa Harvard on maailman suurin pankki, joka harjoittaa opetustoimintaa. Muutama amerikkalainen yliopisto on uskomaton varallisuudeltaan. Vauraimpia ovat Harvard, Columbia ja Yale
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #21 : 20.05.10 - klo:20:27 »
Muuten Harvard on yliopisto eikä college. College on pykälää alempi opetuslaitos. Itse asiassa Harvard on maailman suurin pankki, joka harjoittaa opetustoimintaa. Muutama amerikkalainen yliopisto on uskomaton varallisuudeltaan. Vauraimpia ovat Harvard, Columbia ja Yale

Tässä tapauksessa Harvard College on oikea ja virallinen nimitys. Se viittaa nimittäin Harvardin yliopiston Faculty of Arts and Sciences -tiedekunnan yhteen yksikköön. Harvard on kuitenkin sen verran iso laitos, että en pysty hahmottamaan sen rakennetta kovin nopealla vilkaisulla.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #22 : 21.05.10 - klo:07:52 »
Mietin tuota Mt:n kertomaa lähilukua. Tarkentaisin vieä:  Joko ottaa tekstin: Nyt olemme Jerusalemissa, ja puhujana on tämä mies, ja hän puhuu näin ja näin tälle kuulijajoukoulle, eli vain tarkentaa asiayhteydet mielessään.  Onko lukemisen tosissaan ottaminen tällöin kirjaimellista uskomista vai sanoman etsimistä?

-Aika moni ehdottaa sellaistakin että lukisi edes toisinaan jos ennättää niin, että käyttää jotakin kommentaaria apunaan.  Saa paljon tietoa siitä, millaiselle kuulijakunnalle  tekstit todennäköisesti aikanaan on kirjoitettu ja miksi, ja mistä syystä kuulijakunta on reagoinut kuten kuvataan.  Se ei ollut hassumpaa, kun kokeilin kerran sinnepäin - aika suppeasti. Oli helpompaa käsittää mistä syystä sanat otettiin vastaan siinä tilanteessa niin.  Heräsi monta kysymystä ja ajatusta tästä päivästä. Kulttuuriero on aika hurja, mutta entä ihmiset?  Eivät välttämättä, vaikkeivat sitoutuisikaan siihen mihin Jeesuksen ajan juutalaiset.

Mutta älä nyt Mt ota tästä vaan paineita vastata -- ei kenenkään tarvitse ryhtyä raamatunluvun ohjaajaksi kun niitä neuvoja todella saa vaikka noista osoitteistasi. Kunhan tässä mietin kuinka toiset lukevat, kun siitä voi oppia sellaisenaankin jotakin.  Itse mietin sitä ulkoa opettelemista joskus. Tietyissä elämäntilanteissa saattaa kaivata - eikä oikein muista mitään.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #23 : 21.05.10 - klo:09:16 »
Mietin tuota Mt:n kertomaa lähilukua. Tarkentaisin vieä:  Joko ottaa tekstin: Nyt olemme Jerusalemissa, ja puhujana on tämä mies, ja hän puhuu näin ja näin tälle kuulijajoukoulle, eli vain tarkentaa asiayhteydet mielessään.  Onko lukemisen tosissaan ottaminen tällöin kirjaimellista uskomista vai sanoman etsimistä?

Paineita en ota, mutta silti...

Hänen luokseen oltiin tuomassa halvaantunutta. Sairasta kantamassa oli neljä miestä,---

Lukeminen on monitasoinen prosessi. Lähiluku on vain yksi taso ja prosessin vaihe. Näin on väistämättä, sillä ei lähiluvun fundamentalistikaan voi tyhjentää päätään kaikesta siitä tavarasta, joka vaikuttaa väistämättä lukemiseen. Lähiluku on usein hyvä perusta, vähän kuin sosiologisessa tutkimuksessa kerätyn aineiston huolellinen tarkastelu. Sen jälkeen otetaan mukaan ehkä toisten tutkimusten tuloksia, kokeillaan niiden käsitteistöä ja kehitellään ehkä uutta, selittävää tekijää jne.

Esimerkiksi yllä olevan katkelman voi lukea niin, että tultiin isommalla porukalla, jonka joukossa sairasta kantoi neljä miestä. Teksti katsoo tilannetta paikasta, josta näkee yleiskuvan: tuolla on Jeesus, tuolta näkyy tulevan joukko, jossa neljä miestä kantaa ihmistä. Teksti tietää, mihin henkilöä kannetaan. Aika: juuri nyt ollaan kantamisen touhussa. Kaikkitietävä kertoja tietää, että kannettava henkilö on halvaantunut (eikä esim. juovuksissa, loukkaantunut tai kuollut).

Koko kertomuksesta voi tarkastella sen rakennetta ja verrata sitä muihin vastaaviin kertomuksiin Markuksella ja muilla evankelistoilla. Onko Vanhassa testamentissa vastaavia? Näkökulmaa asiaan saa folkloristien tarinaperinteen motiiviluetteloista (esim. Jauhiainen: Suomalaiset uskomustarinat. Tyypit ja motiivit). Mihin kohtaan teostaan Markus on kertomuksen sijoittanut?

Jatkossa voi sitten irrottautua lähilukutasolta ja selvitellä esimerkiksi sitä, mitä halvaantumisella tuon ajan Palestiinassa tarkoitettiin lääketieteellisesti, mikä oli halvaantuneen asema juutalaisyhteisössä ja mitä uskonnollisia tulkintoja halvaantumiseen mahdollisesti liittyi.

Ja niin edelleen.

On monia tapoja lukea, ja kaikille niille on paikkansa. "Kirjaimellinen uskominen" on lukemistavoista puhuttaessa vähän väärässä seurassa. Tekstin tarkka lukeminen ei ota kantaa siihen, onko teksti totta vai ei. Lähiluvun tekniikka voi soveltaa yhtä hyvin Mestaritontun seikkailuihin kuin sanomalehden kirjoitukseen jääkiekko-ottelusta tai puoluekokouksesta.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #24 : 21.05.10 - klo:18:53 »
Kiitos, Mt!  Taidan käsittää tuon jutun. Eräässä retriitissä eräs vägledning-hetki oli teemoitettu näin, siinä ohjaaja käytti ilmeistä lähiluvun tekniikkaa ainakin tukena. Hän otti tekstin ja käsitteli sen kuin mietiskellen, huolellisesti, detaljeittain ja merkityssisältöä avartaen. Olisikohan sitten henkilökohtaisessa työskentelyssä mahdollista toimia näin, että liittää myös mkaan itsensä katselijana, jonkin fantisoinnin "kanske jag är också där...litet blygt...kaske lite där i sidan..."

se vain ei retriitissä oikein pelitä jos joukossa on persoona, joka tietää, ettei takuulla olisi kanske ja lite där i sidan ja tokkopa blyg. Meni hartaus hiiteen kun alkoi naurattaa väistämättä, mtta tämän yrityksestä oli varmasti kysymys.  Tunnen tämän vetäjän ja siltäkin pohjalta käsitän nyt myös tuon silloin vähän oudoksi jääneen vägledningin.  Oikaise jos erehdyn (jos vielä viitsit ja kiitos tähänastisesta!)

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #25 : 21.05.10 - klo:23:40 »
No kerron, jos lupaat, että et kokeile samaa.

1. Pannaan nahkarukkanen käteen ja lyödään vesurilla peukalonkynsi murskaksi.
mt:n teksti iskee terävästi!

tuo lähiluku tuntuu vähän samanlaiselta kuin Raamattupiirit, joissa itse luetaan ja tutkitaan, eikä kuunnella jonkun pitkää alustusta (jotka sinänsä nekin ovat hyviä). monenlaiset kommentaarit ovat avuksi mutta niiden lukemisesta ei saa tulla päätarkoitus.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #26 : 26.05.10 - klo:13:45 »
Hei!

Ei tarvi lähteä mihinkään, jos ei jaksa. Väsynyt saa olla rauhassa, hyvällä omallatunnolla kotosalla.

Siitä oli minun ymmärtääkseni kysymys myös reilut parikymmentä vuotta sitten, kun jotkut herännäispapit, Jaakko Elenius eturivissä, joutuivat väittelyihin Missiotapahtumien järjestäjien kanssa. Missiotapahtumiin kuului oleellisena osana passiivisten ihmisten kutsuminen tilaisuuksiin. Siellä voisi vahvistua, tulla uskoon ja aktiiviseksi kristityksi.

No, eihän niissä pahaa liene, hyvä takoitus järjestäjillä. Mutta taitamattomuutta siinä oli sikäli, että rivikristityille saattoi tulla mielikuva, että vain tilaisuuksissa aktiivisesti käyvät ovat Jumalalle kelpaavia ihmisiä. Arat, kiusatut, ihmispeloiset ja väsyneet jäivät helposti paitsioon, sivuun ja kelpaamattomiksi kristityiksi.

Elenius etunenässä yritti korostaa, että passiivinenkin on Jumalalle kelpaava, koska usko perustuu armoon ja on Jumalan työ. Usko eikä sen laatu perustu ihmisen valintoihin, aktiivisuuteen eikä tilaisuuksissa hyppäämiseen. Eihän se syntikään ole, mutta uskoa ei sillä voi mitata eikä arvioida.

Heränneillä on (käytössään) Siionin Virret. Siitä mielellään veisataan tuttuja virsiä seuroissa, herättäjäjuhlilla ja veisuissa - porukalla toisten kanssa. Kokoelman alkulehdillä lukee kirjan käyttätarkoituksena "kotihartauden tarpeiksi". Ennenvanhaan sieltä veisattiin kodeissa yhdessä, nykyisin vähemmän. Mutta nytkin sieltä saa kodin rauhassa hyräillä. Ennen oli kodissa paljon porukkaa. Nyt yhden hengen koteja on paljon - niissä voi veisailla yksiäänisesti!


En ole vastannut mutta elää mielessä. Näillä mennään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #27 : 26.05.10 - klo:15:39 »
Mennään terassille, nautitaan kylmää valkoviiniä ja ajatellaan.

Vai että viinin litkua. V.S.O.P (vielä sitä on parempaakin) se pitää olla, silloin maailma paranee kunnolla.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #28 : 26.05.10 - klo:18:09 »
Taidan olla jotakin sukua edelliselle kirjoittajalle...

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskomattomia seikkailuja?
« Vastaus #29 : 26.05.10 - klo:20:40 »
VSOP, Vapaan sivistystyön osaaminen ja pätevyys   :003:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.