Kirjoittaja Aihe: Ryhmässä  (Luettu 29825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #30 : 04.04.10 - klo:13:01 »
Anteeksi, tuli  hätäisesti väärä kaava. Tässä oikeampi:

x > 89,7 * 10⁹ kg/ m3 , jossa x on luun tiheyden arvo. Uskonnollista johtajuutta voi siis suositella esittämiisi tarpeisiin erinomaisesti soveltuvaksi! (yläindeksi 10- potensissa 9, näkyy huonosti)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #31 : 04.04.10 - klo:13:31 »
Anteeksi, tuli  hätäisesti väärä kaava. Tässä oikeampi:

x > 89,7 * 10⁹ kg/ m3 , jossa x on luun tiheyden arvo. Uskonnollista johtajuutta voi siis suositella esittämiisi tarpeisiin erinomaisesti soveltuvaksi! (yläindeksi 10- potensissa 9, näkyy huonosti)
Mutta tämähän on erinomainen asia. Ei kun tiedoksi Tölikkään.

........................................

Ei no, aivan vakavissaan, itse ajattelen niin että nuo sinun kokemuksesi ovat missä hyvänsä kuulemisen arvoisia, ja ne kannattaa kyllä hyvin todesta ottaa.  Vastaavia tuntuu olevan takana toisillakin.

En olisi kuitenkaan itse niin ehdoton kaikkien kivipäisyydestä.  

Yritin itse muutaman vuoden ajan vakuuttaa, että Bonhoeffer (- kiitos koko joukolle kärsivällisyydestä) oli heilahtanut, kun ei paennut vaikka melkein takapuolesta työnnettiin karkuun. Tutkin sitä tyyppiä kolmen psykoanalyytikon kriittisen silmän alla, pari teologia oli kehissä - niin, nelisen - työhypoteeseja riitti...kohtaloneuuroosi...varhainen deprivaatio....kaksosuus...depressiivinen äiti...välinpitämätön isä... huono asema sisarussarjassa...plaa plaa...mutta kun en päässyt siitä yli enkä ympäri, että pettymys meidän piti tuottaa... aikuisena hän oli terve mies.

Ja järki pelitti tyrmistyttävän hyvin vielä niin ikävissä olosuhteissa, sieltä tuli vielä varsin hyvin ajateltu teos, "Etiikka", höystettynä valituksin että natsit eivät laske kirjastoihin sieltä kellaristaan, vaikka nyt jäävät lähteet tarkastamatta.  HYvä kirja se on.

Ajattele mikä sensaatio, jos olisi voitu osoittaa teologilegendan olleen vähintään neuroottisen...mutta kun ei niin ei.

Noh, opin mahdottomasti itse, ja kannattihan tämä näinkin, mutta ainakin yhden poikkeuksen sääntöön "kaikki uskonnolliset johtajat" kuin se oli, aivot korvautuneet umpiluulla, joudun osoittamaan. Sillä sellainenhan hän oli.

Jaa...joku toinen saattaa tietää jonkin toisenkin, muutta tämä on ainut jonka olen kollannut yltympäriinsä.
« Viimeksi muokattu: 04.04.10 - klo:13:34 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #32 : 04.04.10 - klo:14:40 »
Niin todella, Jeesus, ei paha johtaja siinäkään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #33 : 04.04.10 - klo:15:35 »
Tässä on taas kyse yksittäisen ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta jota ei voi yleistää.

Sori vaan, mutta kun et tiedä tapauksesta mitään, ei kannata ottaa kantaa. 
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #34 : 04.04.10 - klo:16:38 »
Kumpa ottaisit...
Niin, yritän parhaani, ja epäonnistun usein. Toivon vilpittömästi, että otat yhteyttä vaikka yksityisviestillä, jos olen kirjoittanut jotakin joka ihan menee yli laidan, jotta huomaan pyytää anteeksi. Joskus tosin asiat oikenevat niinkin, että selittää mitä itse asiassa yritti sanoa. Kahdenkeskisessä keskustelussa voi heti huomata toisen reaktiot ja mielipahan, tässä ei voi kuin sanoa, ettei juttu ole henkilökohtaista eikä suunnitelmallista, kun olen tässä suunnitellut pyrkiä päinvastaiseen suuntaan.  Ei vain aina onnistu...mtta huomauttaa saa, Seppos muistaa tämän myös?!

 Joskus saatan itsekin jonninjoutavasta pahastua ja sitten on muka sanottava takaisin. Yhtä hyvin voisi olla hiljaa. Ei kaikki ole niin tärkeää.  Mutta ihmeessä, kirjoita. Ajattelen yksityisviestiä siksi että minun elämänvaellukseni ja mokailuni ei varmaan erityisesti muita kiinnosta. Säästetään heitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #35 : 04.04.10 - klo:19:14 »
Sori vaan, mutta kun et tiedä tapauksesta mitään, ei kannata ottaa kantaa. 

No sen verran minä tiedän mitä tämän sanomiseen tarvitsee tietää!  Kerroit itse omasta kokemuksestasi. Kyse on siis yksittäisen ihmisen tulkinnasta ja/tai kokemuksesta. Ei siinä sen enempiä kannanottoja ole.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #36 : 04.04.10 - klo:22:14 »
Ahaa..  tämä ammattilainen on siis "ikävöivä". Nyt minäkin vaikenen ja odotan mielenkiinolla luentoa.  :icon_biggrin:
Minun piti, siis huom.piti pistää tähän alkuperäiseen viestiini alkuperäisesti viestissä nyt olevanhymiön.
Mutta nyt hän se on korjattu.

Aihe on hyvä, Ryhmä, varsinkin nyt pääsiäisenä.
Kaksitoista opetuslasta, ryhmä joka hajaantu mutta silti he levittivät Sanaa ympäri Eurooppaa jne.
Jopa täällä pohjolassa saamme siitä kiittä heitä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #37 : 04.04.10 - klo:22:50 »
Keskustelu / Seuratupa / Vs: Herännäisyys ja pietismi / juhani : 02.04.10 - klo:22:46  
ei se ole väärässä kuin jokainen ajatus on väärässä... toivottelee se kun jokainen ajatus on väärässä (perustetaanko Benkku sellainen seura kuin Antifunkku ry.)


Minulla ei ole sitä mitään vastaan että perustamme "juhani" Antifunkku ry. Kunhan minä saan valita kuka pääsee jäseneksi, muut asiat saat Sinä hoitaa vapaasti.

ps. Voi olla että istutaan vain kahdestaan pöydän ääressä ja pidetään toisiamme käsistä. Ihmettelemme miksi ihmiset eivät ymmärrä että me olemme oikeassa ja he väärässä. :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 04.04.10 - klo:22:56 kirjoittanut Benkku »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #38 : 05.04.10 - klo:08:03 »
No sen verran minä tiedän mitä tämän sanomiseen tarvitsee tietää!  Kerroit itse omasta kokemuksestasi. Kyse on siis yksittäisen ihmisen tulkinnasta ja/tai kokemuksesta. Ei siinä sen enempiä kannanottoja ole.

Tietystihän sinä tiedät lähimain kaiken.  :003:
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #39 : 05.04.10 - klo:12:57 »
Tietystihän sinä tiedät lähimain kaiken.  :003:

No likimain nyt ainakin! :icon_confused:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #40 : 05.04.10 - klo:22:13 »
Varmaan ootte kaikki nähäny sen mäkkärin mainoksen, missä valtava poppoo Suomi Leijonan faneja huutaa: "Suomi voittohon!" Sitten paikalle ilmestyy yksi äijä lisää Tre Kronorin fanipaidassa. Muut äijät kysyy siltä että mikä toi on, johon tyyppi vastaakin mussuttamansa hampurilaisen mukaan. Mainoksessa vitsailtiin asiasta, jonka Jampe nyt (mielestäni virheellisesti!) laskee mukaan ryhmäpaineeseen. Ei se ole mitään ryhmäpainetta, jos toisen porukan fanipaitaa katsotaan kieroon! Se on täysin aiheellista ihmetystä siitä, että mitähän tuokin mahtaa tässä ryhmässä tehdä kun kerran kuitenkin on ilmiselvästi kallellaan ellei jo rähmällään tuohon toiseen ryhmään.

Ryhmän perusperiaatteiden vaaliminen ei ole ryhmäpainetta kuin sellaisessa ryhmässä, mistä ei mitenkään pääse eroon (esim. perhe). Sen sijaan Herättäjä-Yhdistyksestä on varsin helppo erota. Esimerkiksi liikkeestä eroava vanhoillislestadiolainen saattaapi jäsenetuuksien lisäksi menettää sukulaisensa ja ystävänsä, näin niinku vertailun vuoksi. Herännäisyydessä siis on meleko vähän ryhmäpaineilmiötä. Tai en tiedä, onko nyt sen vähempää kuin muuallakaan, mutta sanktiot ryhmän normien (joita niitäkin on verraten vähän ja yksimielisyys eri alueiden tai henkilöiden kesken hajanaista) rikkomisesta on huomattavasti pienemmät. Kotiinsa ei saa koolle hoitokokousta, jos erehtyy kertomaan uskonratkaisustaan tai moittimaan körttipatriarkkoja.

Eihän muiden ihmettelevä/syyttävä katse tai pottuilu sekään kivaa ole, mutta siitä ei sentään elämä mene pilalle ja jos menee niin kuten sanottu, liikkeestä on keskimääräistä paljon helpompi erota - tai niellä moitteet ja myöhemmin niittää kunniaa Suurena Uudistajana.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #41 : 06.04.10 - klo:00:25 »
Ei se ole mitään ryhmäpainetta, jos toisen porukan fanipaitaa katsotaan kieroon! Se on täysin aiheellista ihmetystä siitä, että mitähän tuokin mahtaa tässä ryhmässä tehdä kun kerran kuitenkin on ilmiselvästi kallellaan ellei jo rähmällään tuohon toiseen ryhmään.

Tuota...kyllä se jo vähän alkaa olla sitä. Tai, ehkä vain tahdoit kärjistää?  

Niin tai näin, oma sitkeä toivomukseni on, että kristittyjen kesken olisi hieman enemmän "kristittyjä", hieman vähemmän "meikäläisiä" ja "heikäläisiä", siis ihan vähän vaan, ymmärrän toiminnan tyylin jäsentämisen välttämättömyyden, mtta en saa pakotettua itseäni pitämään tuosta "se ja se on meikäläisiä" sen, tämän tai tuon ryhmän faneja. Tämä oli aikanaan kyllä asia jota jo Paavali tuskitteli. Kuka oili Paavalin puolella, kuka kenenkin, kuitenkaan Paavali ei tietääkseen ollut kuollut kenenkään puolesta.

Totta on mitä sanot, poishan aina pääsee, mutta pahalta lähteminen taitaa aina tuntua - kyllä se on totta, että kipeimmin koskevat ne haavat, jotka minun iskettiin uskovan veljeni huoneessa. On jaett ehkä syvin ja tärkein, mikä ihmistä koskee! En ihmettele jos aristuttaa liittyä vielä yhteen - tai tahtoo ainakin mainita kokemuksensa ja ilmaista huolestumisensa jos se nyt sitä oli..

Toisaalta, selvää on luonnollisesti, että jos hyvin toisenlaista menoa toivoo, niin sinne sitten missä sellaista tarjotaan - aika luonnollinen ratkaisu.

Äh. Taidan olla noissa ekumeniahaikailuissani ihan kakaramainen.
« Viimeksi muokattu: 06.04.10 - klo:00:29 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #42 : 06.04.10 - klo:16:56 »
Se on Sanneli siinäkin, että miten ryhmäpaine määritellään! Meille maallikoille asia on hämärä ja veteen piirretty raja, Ikävöivän luulisi kykenevän jonkinlaiseen ryhmäpaineen määritelmän antamiseen ja kuulisin sen kyllä mielelläni! Kyllä minä silti näin mutu-phjaltakin olen sitä mieltä että  leijonajuhlissa tre kronor-paidan kantaja kokee varmasti melkoisen kovaa ryhmäpainetta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #43 : 06.04.10 - klo:19:42 »
Se on Sanneli siinäkin, että miten ryhmäpaine määritellään! Meille maallikoille asia on hämärä ja veteen piirretty raja, Ikävöivän luulisi kykenevän jonkinlaiseen ryhmäpaineen määritelmän antamiseen ja kuulisin sen kyllä mielelläni! Kyllä minä silti näin mutu-phjaltakin olen sitä mieltä että  leijonajuhlissa tre kronor-paidan kantaja kokee varmasti melkoisen kovaa ryhmäpainetta.

Eikö ryhmäpaine voi olla rakentavaakin? Se saa täällä aika lailla vain negatiivisia tulkintoja.
Oliko juuri Salis, joka näki sen aikaisemmin keskustelussa positiivisesti.

Ryhmäpainehan voi myös olla joukkoa ylläpitävä voima. Eihän leijonien faniporukassa ole mitään mieltä, jos yksi alkaa pukeutua Ruottin paitaan. Sitten toinen alkaa pukeutua USA:n kolmas Venäjän ja neljäs Uruguain jääkiekkomaajoukkueen paitaan.
Fanikerhon luonne muuttuu ja siitä tulee yleinen jääkiekko kerho. Tietysti joku voi nähdä tämän kehityksenä. Osa porukasta kuitenkin palaa takaisin alkuperäiseen ideaan, eli erkanevat ryhmästä. Ryhmäpaineesta kerhon idean menettänyt porukka tuomitsee irtaantujat lahkolaisiksi ja kerhon hajottajiksi. Hehän näyttäisivät kollektiivisesti jollain lailla naurettavilta, jos myöntäisivät kehityksen suunnan olleen huono.

Jos ryhmäpaine olisi pitänyt Ruottin paidan kaapissa, ryhmä olisi edelleen yhdessä.
Itse näen asian osittain niinkin, että ei siihen fanikerhoon ole pakko kuulua.
Samalla tavalla ryhmäpaine voi olla kasvattavaa myös kaveriporukoissa: jos joku tulee omaan kaveripiirii laukomaan avoimen rasistisia lausuntoja (ei harvinaisia meillä päin) hän saa aika jäätäviä katseita ja vastauksia.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #44 : 06.04.10 - klo:20:40 »
Perustetaankin "Yleinen jääkiekkokerho ry".  :023:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-