Kirjoittaja Aihe: Ryhmässä  (Luettu 29819 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #15 : 04.04.10 - klo:08:11 »
Nykyajan ihmisten laumakäyttäytymistä ohjaavat kuitenkin monet luonnostaan vieraat seikat kuten humaanisuus, solidaarisuus jollekin yhdessä sovitulle aatteelle jne.  Ne vääristävät laumakäyttäytymistä.

Onneksi. Tosin en olisi tästä vakuuttunut. Natsiparat vedetään aina framille, mutta kun se oli niin hyvä esimerkki ryhmästä, joka ei ollut ehkä erityisen humaani, mutta epäämättä solidaarinen yhdelle aatteelle, johdonmukaisesti. 

Tätä ihminen on taipuvainen etsimään, valitettavasti. Minäihanteen, (joka sisällöllisestisaattaa olla juuri humaanius, erilaisuuden sietäminen, anteeksiantaminen), tilalle omaksutaan hyvin mieluisasti ryhmän identiteetti, joka saattaa edustaa jotakin täysin minäihanteelle vastakkaista, koska yksinään on niin kurja olla.  Kaikkihan on ok, jos ihmiset liittyvät yhteen jonkin sovitun tehtävän tähden ja tekevät sen eikätkä järin suuria toisiltaan vaadi. Silloin he osaavat etsiä tarpeeksi yhteenkuuluvuutta ja hyväksyntää muualta ja sietävät elämää ilmankin, ja ennen muuta sietävät oloaan, vaikka eivät kuule hurraahuutoja kaiken aikaa.

Pärjätäkseen ryhmässä sitä manipuloimatta ja tuhoamatta sen avulla ketään, olisi ensin kai osattava olla yksin.

Toisaalta ihmisen on kyllä osattava olla ryhmän jäsen, muuten yksinolosta tulee aika, no, saalistavaa, silloin ei milloinkaan oikein perehdy toisten tarpeisiin, toiveisiin, eikä opi mitään muista ihmisistä puhumattakaan että ottaisi heitä huomioon.  Ryhmän reunalle sitä irvimään pysähtynyt on usein varsin ongelmainen, toisaalta hänen pitäisi saada "olla omana itsenään" ryhmän jäsen, mutta miksi hän sinne tulee, ihanko kysymään, että voisko auttaa jotenkin?  Ja huom huom huom. en tarkoita sinua, et ole näin edes toiminut, päin vastoin koettanut parissakin ryhmässä, sinulla on kerrottavaa, jonka kuuleminen on ehkä hyvinkin hyväksi,  ilmiö on muuten vain aika yleinen...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #16 : 04.04.10 - klo:08:18 »
 Huomenta ikävöivä!  Pääsiäisaamun koitto on auringoton, mutta ilon tuotti tuo sinun kertomasi ryhmäämme hakeutumisesta.  Teit lujan työn itsesi kanssa, Bonhoeferin
avustamana että päädyit tänne armoa kerjäävien ja kaipaavien alamittaisten, jopa epäilijöiden sakkiin.
Minulla on pitkä kokemus toisenlaisesta uskonnollisesta ryhmästä, ovelasti johdetusta harhasta, josta jättäytyminen kesti vuosia. Jampen kokemuksia ei onnekseni ole tarvinnut kokea. Niin että uskalsin hypätä kuin uppoavasta laivasta toiseen ryhmään kun se eteeni sattui.
Eilistä elokuvan loppu-osaa katsoessani meinasi opetuslasten hajaannus ja epäusko muuttua peloksi omallakin kohdalla. Niin kovasti eläydyin Kristuksen opetuksiin, että
hiljaa rukoillen selvisin tyynille vesille.
Kristus ristillä anomassa kaikille armahdusta "Silla he eivät tiedä mitä he tekevät" on
asian ydintä . Ja tämän sanoman kuuluttajiin haluan ja voin kuulua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #17 : 04.04.10 - klo:08:26 »
vainoharhaisuuteen saakka viritettyä kontrollia siitä mikä detaljeittain  menee "meikäläisyyden" rajojen ylitse.  .
Ja kun näitä lukevat monenlaisista lähtöasemista hyvin erilaiset henkilöt, eikä ole mahdollistte sanoa, että ei nyt aivan noinkaan, on pakko sanoa tämäkin, ettei mielestäni kaikki perään katselu vielä ole mitään "vainoharhaisuuteen saakka viritettyä kontrollia".  Nähdäkseni herännäisyydellä - kun nyt körttifoorumilla ollaan - on tietyt tapansa ja perinteensä, joita se kunnioittaa. Sillä on jokin koherenssi, ja on arvioitava sietääkö sitä riittävästi yrittääkseen siinä joukossa, jos ei voisi aivan kaikkea edes yksi yhteen jakaa.  Sittenhän näkee, jos näin lähtökohdin mukaan kelpaa. Jos ei, niin mikäs siinä sitten.

Myös uskontunnustus edustaa ajattelun tasapäistämistä, ja oijoi kun nyt on oppineilla ahdistus päällä, kun he eivät ehken voi tulla kirkkoonkaan kun siellä semmoisia neitseestäsyntymisiä pitää lukea ääneen. Pakko se vaan oli kirkkoisien tehdä, sillä tämmöisellä taikurilla joka vielä heräsi kuolleista, oli ottajia sen aikakauden kulttuuurissa.  Jotenkinhan oli asiat formuloitava, jotta edes se olisi selvää, mitä kristinusko ei ole.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #18 : 04.04.10 - klo:08:32 »
MT:n Kokoomusesimerkin osalta sanoisin, ettei puolueessa ole ryhmäpainetta. Kuuluin v. 1968 - 1999 Kokoomukseen ja 30 vuoden ajan esitin kriittisiä näkökulmia sekä puolueen aatteellisten painotusten, tavoitteiden että toiminnan suhteen. Nuorempana esitin vielä radikaalimpia näkemyksiä. Sanoivat puolueen ulkopuolella, että kokoomusnuoret ovat vasemmistolaisia. Ei kukaan yrittänyt panna minulle suukapulaa. Sain vapaasti esittää mielipiteeni myös puoluekokouksessa vaikka se varmasti vanhaa puolueväkeä hieman kaiversikin.

Ryhmäpaine tuntuu silloin, jos ei itse vaikuta ryhmässä. Jos siis jättäytyy toisten vietäväksi niin kuin useimpien ihmisten tapana on. Olen aina ihmetellyt, että miksi ollaan hiljaa nyrkit housun taskuissa, muttei sanota sanaakaan vastaan. Tämä juuri on sitä laumakäyttäytymistä, jota ei pitäisi tapahtua ryhmissä. Alistutaan vapaaehtoisesti, kun ei uskalleta tuoda ilmi omia mielipiteitä.  

Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #19 : 04.04.10 - klo:08:33 »
Huomenta ikävöivä!  Pääsiäisaamun koitto on auringoton, mutta ilon tuotti tuo sinun kertomasi ryhmäämme hakeutumisesta.  Teit lujan työn itsesi kanssa, Bonhoeferin
avustamana että päädyit tänne armoa kerjäävien ja kaipaavien alamittaisten, jopa epäilijöiden sakkiin.
Huomenta, Riitta-mummi!  Heräsin varhain ankeaan sumuun ja yöllä meni pitkään ennen kuin sain vieraat kotimatkalle, olisin muutoin mennyt niihin seuroihin aamulla. Mikähän on seuraava poisjäännin veruke... että sataa, kaiketi... piti katsoa oliko siinä mitään järjellistä mitä yöllä kirjoitin, kun etsin Seuratuvan osoitetta.  HYvin vähän ja hyvin subjektiivista se oli, huh.

Juu, kyllä oli ajateltava ja paljon. En olisi oikeastaan uskonut että pyytäisin mihinkään jäsenyyttä, mutta kun ei ole mitään, ei mitään herännäisyyden pyrkimyksiä vastaan.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #20 : 04.04.10 - klo:08:36 »
Myös uskontunnustus edustaa ajattelun tasapäistämistä, ja oijoi kun nyt on oppineilla ahdistus päällä, kun he eivät ehken voi tulla kirkkoonkaan kun siellä semmoisia neitseestäsyntymisiä pitää lukea ääneen. Pakko se vaan oli kirkkoisien tehdä, sillä tämmöisellä taikurilla joka vielä heräsi kuolleista, oli ottajia sen aikakauden kulttuuurissa.  Jotenkinhan oli asiat formuloitava, jotta edes se olisi selvää, mitä kristinusko ei ole.

Yhteisöt eli suuret ryhmät perustuvat siihen kuuluvien ihmisten yksimielisyyteen periaatteista ja tavoitteista. Uskontunnustus kertoo yhteisön keskeisestä ideasta, siis siitä, minkä takia siihen kuulutaan. Jos on eri mieltä uskontunnustuksesta, ei kannata kuulua yhteisöön. Tai sitten voi pyrkiä muuttamaan uskontunnuksen sisältöä.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #21 : 04.04.10 - klo:08:37 »
Olen aina ihmetellyt, että miksi ollaan hiljaa nyrkit housun taskuissa, muttei sanota sanaakaan vastaan. Tämä juuri on sitä laumakäyttäytymistä, jota ei pitäisi tapahtua ryhmissä. Alistutaan vapaaehtoisesti, kun ei uskalleta tuoda ilmi omia mielipiteitä.  
Ja takapuheita riittää. Mutta armias, kun pitäisi niistä vastata. Enhän minä mitään...minähän vaan...siis eihän me mitään sanottu...ihan tässä vaan muuta...minä vaan näistä minun henkilökohtaisista kokemuksistani...

Ihminen kun ei käsitä, että sana on ase, ja vieläpä aika myrkyllinen. Sen käytöstä pitää ottaa vastuu.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #22 : 04.04.10 - klo:08:39 »
Ja takapuheita riittää. Mutta armias, kun pitäisi niistä vastata. Enhän minä mitään...minähän vaan...siis eihän me mitään sanottu...ihan tässä vaan muuta...minä vaan näistä minun henkilökohtaisista kokemuksistani...

Ihminen kun ei käsitä, että sana on ase, ja vieläpä aika myrkyllinen. Sen käytöstä pitää ottaa vastuu.  

Samanlainen ilmiö toistuu, kun ihmiset haukkuvat poliittisia päättäjiä. Sitten kun ministeri tulee paikalle, taputellaan olalle ja ollaan niin kaveria ministerin kanssa. Vielä viikkoja ministerin tapaamisen jälkeen kehutaan, että tapasin sen ja sen ministerin ja oli hyvä mies/nainen.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #23 : 04.04.10 - klo:08:42 »
Tai sitten voi pyrkiä muuttamaan uskontunnuksen sisältöä.
Sitähän haluttiin jokin aika sitten - tai on siitä nyt jo viitisentoistako vuotta. Joku nuori teologi tahtoi Hesarin yläkerrassa sen muokattavaksi semmoiseen muotoon että "moderni luonnontiede (???) voisi sen myös allekirjoittaa.  No, siinä tapauksessa se olisi jo mtamaan kertaankin ollut välttämätöntä uusia, sen ajan "moderni luonnontiede" ei ole enää erityisen modernia.  

Hän tahtoi pois ainakin sikiämisen Pyhästä Hengestä, syntymisen Neitsyt Mariasta, ja että nousi ylös kolmantena päivänä, kun se ei ole modernissa luonnontieteessä empiirisesti todennettava, siis havaittavasti ja tutkimusoloissa toistettava ilmiö... sikäli kuin me kaksi olimme tuosta luonnontieteen vaatimuksesta yksimieliset, siis.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #24 : 04.04.10 - klo:08:46 »
Hän tahtoi pois ainakin sikiämisen Pyhästä Hengestä, syntymisen Neitsyt Mariasta, ja että nousi ylös kolmantena päivänä, kun se ei ole modernissa luonnontieteessä empiirisesti todennettava, siis havaittavasti ja tutkimusoloissa toistettava ilmiö... sikäli kuin me kaksi olimme tuosta luonnontieteen vaatimuksesta yksimieliset, siis.

Luonnontieteen vaatimukset uskontunnustukseen? Aikamoinen paradoksi. Miksi luonnontiedettä pitää soveltaa uskoon?
Tämä on mulle kovin vieras ajatus. Jos luonnontieteilijä oli kirkon jäsen, niin hän halusi todella mullistaa koko kristinuskon perustan ns. "eksaktiin" tieteeseen sopivaksi vaikkei luonnontiede sellaista ole.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #25 : 04.04.10 - klo:09:31 »
Ihminen kun ei käsitä, että sana on ase, ja vieläpä aika myrkyllinen. Sen käytöstä pitää ottaa vastuu.  

Kumpa ottaisit...
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #26 : 04.04.10 - klo:10:01 »
ja ymmärrän varmasti aivan oikein, että joskin joku hoitosunnitelmaa vilauttelee, niin se on tarpeeton ja syrjäyttämisen väärti kommentti. Ei täällä sellaisia tarvita.

Kuume nousee. Hoitosuunnitelmia puhelimitse tietää huominen. Aina yhtä inspiroivaa, etenkin toisille. Uhhuh.

Siinä sitä ryhmä työtä on  :icon_wink: puhelimen kautta.
Pahoitteln että nostin tämän arkistosta, mutta hieman mietin mitä yrität konkreetisesti kertoa aiheesta ryhmä.

Nyt minäkin vaikenen ja odotan mielenkiinolla luentoa.
mutta se siitä mielenkiintoisesta luennosta :icon_wink:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #27 : 04.04.10 - klo:12:05 »
MT:n Kokoomusesimerkin osalta sanoisin, ettei puolueessa ole ryhmäpainetta. Kuuluin v. 1968 - 1999 Kokoomukseen ja 30 vuoden ajan esitin kriittisiä näkökulmia sekä puolueen aatteellisten painotusten, tavoitteiden että toiminnan suhteen. Nuorempana esitin vielä radikaalimpia näkemyksiä. Sanoivat puolueen ulkopuolella, että kokoomusnuoret ovat vasemmistolaisia. Ei kukaan yrittänyt panna minulle suukapulaa. Sain vapaasti esittää mielipiteeni myös puoluekokouksessa vaikka se varmasti vanhaa puolueväkeä hieman kaiversikin.

Ryhmäpaine tuntuu silloin, jos ei itse vaikuta ryhmässä. Jos siis jättäytyy toisten vietäväksi niin kuin useimpien ihmisten tapana on. Olen aina ihmetellyt, että miksi ollaan hiljaa nyrkit housun taskuissa, muttei sanota sanaakaan vastaan. Tämä juuri on sitä laumakäyttäytymistä, jota ei pitäisi tapahtua ryhmissä. Alistutaan vapaaehtoisesti, kun ei uskalleta tuoda ilmi omia mielipiteitä.

Myönnän että esimerkki oli vähän väkisin väännetty, mutta kun nuo meidän puolueet ja niiden ohjelmat laidasta laitaan ovat mautonta suolaa, niin joku niistä piti valita...

Mt

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #28 : 04.04.10 - klo:12:33 »
MT:n Kokoomusesimerkin osalta sanoisin, ettei puolueessa ole ryhmäpainetta. Kuuluin v. 1968 - 1999 Kokoomukseen ja 30 vuoden ajan esitin kriittisiä näkökulmia sekä puolueen aatteellisten painotusten, tavoitteiden että toiminnan suhteen. Nuorempana esitin vielä radikaalimpia näkemyksiä. Sanoivat puolueen ulkopuolella, että kokoomusnuoret ovat vasemmistolaisia. Ei kukaan yrittänyt panna minulle suukapulaa. Sain vapaasti esittää mielipiteeni myös puoluekokouksessa vaikka se varmasti vanhaa puolueväkeä hieman kaiversikin.

Ryhmäpaine tuntuu silloin, jos ei itse vaikuta ryhmässä. Jos siis jättäytyy toisten vietäväksi niin kuin useimpien ihmisten tapana on. Olen aina ihmetellyt, että miksi ollaan hiljaa nyrkit housun taskuissa, muttei sanota sanaakaan vastaan. Tämä juuri on sitä laumakäyttäytymistä, jota ei pitäisi tapahtua ryhmissä. Alistutaan vapaaehtoisesti, kun ei uskalleta tuoda ilmi omia mielipiteitä.  



Tässä on taas kyse yksittäisen ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta jota ei voi yleistää. Sitäpaitsi uskonnollinen yhteisö on kokolailla eri asia verrattuna suomen suurimpiin kuuluvaan poliittiseen puolueeseen verrattuna. Uskonnollisessa yhteisössä vastaanpaneminen ei  johda muuhun kuin selänkääntämiseen/vaikenemalla hiljentämiseen, tai muuhun savustamiseen. Usko pois; -olen koettanut! Uskonnollisessa yhteisössä asioita ei voida käytännössä muuttaa koska ne ovat erehtymättömiä. Maallinen yhteisö, kuten työyhteisö, muuttaa monestikin ideoitaan huomatessaan ettei joku malli toimi. Tämä ero johtuu siitä, että kun ihmisestä tulee uskonnollinen, hänen pääkallon sisällä oleva onkalo, jossa ennen sijaitsivat aivot, -kasvaa umpiluuksi eli koko pää muodostuu pelkästä kivikovasta umpiluusta. Uskonnollisten liikkeiden johtajilla luuaines on monikertaisesti kovempaa rivijäseniin verrattuna. Sitä voi kuvata yhtälöllä (1+x)^n=1+nx/1!+(n(n-1) x^2)/2!+⋯



Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #29 : 04.04.10 - klo:12:49 »
Tämä ero johtuu siitä, että kun ihmisestä tulee uskonnollinen, hänen pääkallon sisällä oleva onkalo, jossa ennen sijaitsivat aivot, -kasvaa umpiluuksi eli koko pää muodostuu pelkästä kivikovasta umpiluusta. Uskonnollisten liikkeiden johtajilla luuaines on monikertaisesti kovempaa rivijäseniin verrattuna. Sitä voi kuvata yhtälöllä (1+x)^n=1+nx/1!+(n(n-1) x^2)/2!+⋯

Noh...tuota...palataksemme tai poiketaksemme empiirisiin tutkimuksiin, jotka täällä vilahtivat, on uskonnollista alttiutta kyllä koetettu sielläkin puolella tutkia, mutta tästä havainnosta on niukasti raportointia.  

Tällöin, näin ollen,  uskonnollinen johtaja ei enää tarvitse pyöräilykypärää.  Ja jos hän putoaa korkealta...päälleen siis...jälki on siistimpää kuin siviilillä. Preventiivistä medisiinaa suosivana ehdotan uskonnollista johtajuutta trauma-  ja neurokirurgian resurssien säästämiseksi yleisempäänkin käyttöön

sallittakoon tämä poikkeus teemasta...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.