Kirjoittaja Aihe: Ryhmässä  (Luettu 29821 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Ryhmässä
« : 03.04.10 - klo:12:53 »
Tuo pietismiketju taisi päättyä ryhmäilmiöteemaan. 

Niin pitkään kuiin ryhmä ei riko omaa moraalikäsitystäni vastaan - kuten natsit ääriesimerkkinä - taitaa olla niin että on itseni jostakin tingittävä. Ryhmässä tapahtu aina ilmiöitä, jotka ovat epäterveellisiä, se taantuu monin tavoin. 

Tämä kuitenkin riippuu ryhmästä. En tiedä, voiko näin hajanaista joukkoa vielä nimittää "ryhmäksi". Me emme koko tällä joukolla edes tapaa toisiamme, poliittisesti ja uskonnollisestikin mielipiteiden sävyerot vaikuttavat valtavilta. Ainoa tähän saakka havaitsemani yhteinen piirre on kyllä jonkinlainen aikuisuus.  Itseäni on myös siedetty vaikka olin etenkin alkuun varsin kärkevä. Aikuisudesta saatetaan olla montaa mieltä, itse kollasin noita foorumeita, kun mt antoi linkit joskus, oliko loppusyksyä. Tänne jäin, koska monelle ei jaksa kirjoittaa, eikä edes viitsi.

Jos ryhmä - jos tämä nyt edes on riittävän koherentti ja selkeästi samoinajattelevien ryhmä - sitten ei kaikessa ole samaa mieltä minun kanssani, niin voisinkohan itse joskus kuunnella perusteluja jos keskustela syntyy, tai kuunnella muuten mistä puhuvat. Ajattelin yrittää. 

Kn alkuun joku selitti jotakin "ryhmään rakastamisesta" se oli minusta lähinnä häyttävää epämääräisin motiivein samoinajattelevaan ryhmään manipuloimista. Mutta onkohan se. Sellainen edellyttäisi kaiketi etten muita edes tapaa.  Täällä saa olla jokseenkin mitä on, kunhan ei kauheasti loukkaa toisia, eikä päissään kirjoittele. Se on kai sinnepäin. Aikuisuus sietää vivahteita.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #1 : 03.04.10 - klo:13:28 »
Kn alkuun joku selitti jotakin "ryhmään rakastamisesta" se oli minusta lähinnä häyttävää epämääräisin motiivein samoinajattelevaan ryhmään manipuloimista. Mutta onkohan se. Sellainen edellyttäisi kaiketi etten muita edes tapaa.  Täällä saa olla jokseenkin mitä on, kunhan ei kauheasti loukkaa toisia, eikä päissään kirjoittele. Se on kai sinnepäin. Aikuisuus sietää vivahteita.

Paitsi isän on vaikea sitää oman ryhmänsä eli perheen lasten tempaisuja. :003:

Mutta siis ryhmä on sosiaalisten eläinten eli ihmisten järjestäytymismuoto. Kuten sanoin: Ryhmässä kasvataan, opitaan, koetaan, vaihdetaan ajatuksia, ratkaistaan ongelmia, tehdään keksintöjä ja olla turvassa. Tämänkin takia ihminen haluaa kuulua ryhmään eikä pelkästään identiteetin kautta. Ihmisen alkuaikoina oli pakko toimia ryhmässä olemassaolon taistelun takia. Nyt ryhmässä pysytään elämisen vuoksi.
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #2 : 03.04.10 - klo:15:39 »
Tuo pietismiketju taisi päättyä ryhmäilmiöteemaan. 

Niin pitkään kuiin ryhmä ei riko omaa moraalikäsitystäni vastaan - kuten natsit ääriesimerkkinä - taitaa olla niin että on itseni jostakin tingittävä. Ryhmässä tapahtu aina ilmiöitä, jotka ovat epäterveellisiä, se taantuu monin tavoin. 






Tästä minäkin halusin keskustella, viemättä asiaa välttämättä edes koskemaan körttiläisyyttä sillä varsinkin tällä palstalla körttiläisyyden osoittaminen samalla tavalla puutteelliseksi ja muihin ryhmiin rinnastettavaksi, tuntuu olevan joillekin vielä liian tulenarka keskustelunaihe. Puhutaan siis yleisellä tasolla.

Minusta on erittäin naiivia kuvitella että jossain ryhmässä ei olisi ryhmäpainetta ja olenkin erittäin tyytyväinen saadessani ylläolevasta lainauksesta lukea alan ammattilaisen mielipiteen joka nähdäkseni tukee ajatustani.  Itse kun olen suuntautunut vahvasti tekniselle alalle opinnnoissani, on sinänsä mielenkiintoinen alue psykologia jäänyt vähän vieraaksi. Painotan edelleen että nimenomaan uskonnollinen ryhmä on poikkeuksellisen altis ryhmäpaineelle joka voi ilmetä eri tavoin ja eriasteisena. 

Salis tulkitsi ryhmään kuulumisen suorastaan yyber-positiivisesti ja onhan nekin huomioonotettavia näkökohtia, mutta ei se aivan niin herttaista sentään ole, että pelkkää hyvää vaan...  Ryhmä vaatii sopeutumista eikä kaksi ihmistä ole samanlaisia koskaan!

Se miten paljon sopeutumista vaaditaan, riippuu ryhmästä. Uskonnollinen ryhmä kokoontuu "yhteisen" uskonkäsityksen äärelle ja siitä näkyvästi poikkeaminen on tabu.

Tätä palstaa ei voi rinnastaa suoraan uskonnolliseen ryhmään koska tämä on anonyymi kirjoittelupalsta, enemmän mieleipiteenvaihtopalsta kuin uskonnollinen yhteisö. Siksi täällä on väljempää ja siedetään enemmän.  Kun mennään seuroihin tai mukaan alueyhdistyksen (vaimikälieonkaan?) toimintaan, niin siellä ryhmällä on jotain "omaa" johon vieraat eivät ole oikeutettuja koskemaan/sattumaan. Siellä puolustetaan enemmän. Uskonnollisen ryhmän sisään ja ytimeen pääseminen edellyttää AINA jonkinasteista tasapäistymistä! Aina!  Poikkeusta ei ole!
Se, mitä ja miten, on kokonaan eri asia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #3 : 03.04.10 - klo:16:30 »
ja sitten tämä, että joku ei koe ryhmässään olevan ryhmäpainetta, on täysin subjektiivinen asia!  Useimmat jonkin uskonnollisen yhteisön jäsenet vastaavat kysyttäessä, ettei heillä ole ryhmäpainetta!  Aivan vanhoillislestadiolaisista helluntailaisten kautta körtteihin ja roomalaiskatolisiin. Laidasta laitaan!

Ihmisen kokemus ei olekaan mikään objektiivinen ja mittariksi kelpaava, -ei vaikka kaikki ko. ryhmän jäsenet yhteen ääneen niin veisaisivat. Se kertoo ainoastaan, että ryhmän jäsen ei ole ristiriidassa ryhmän tavoitteiden kanssa, -ei muuta!

Ryhmän jäsenenä onkin "hyvä" olla niin kauan kun on yhtä mieltä ryhmän kanssa. Kun yksimielisyys alkaa rakoilla, huomataan ryhmäpainekin omakohtaisesti.  Itse olen ollut kahdessa uskonnollisessa ryhmässä melko syvälle sitoutuneena jäsenenä. Lisäksi on laajahko (huomattavasti tavanomaista laajempi) kokemus suomalaisten herätysliikkeiden seuroista, tapahtumista, julkaisuista ja melkoinen määrä henkilökohtaista kanssakäymistä. Lisäksi olen tutustunut kohtuullisessa määrin ko. liikkeiden opinkorostuksiin.
kaikesta edellämainitusta kokonaisvaikutelma joka on syntynyt, on enemmän negatiivinen kuin positiivinen.  En voi ymmärtää että aikuinen ihminen antaa sitoa itsensä henkisesti sillä tavalla kuin uskonnollisissa liikkeissä annetaan.  Jo se, etä julkisesti "kuuluu" johonkin em. ryhmään, lyö leiman otsaan, aiheuttaa vastapuolelle vahvat ennakko-odotukset ja ryhtyessämme tällä tavoin jonkun liikkeen mannekiiniksi, ilmoitamme julkisesti pääosin allekirjoittavamme yhteisön ideologian. Myös liike edellyttää sitä vahvasti!

Olen itse tullut niin allergiseksi ja itsesuojeluvaisto on korostunut tässä asiassa, että ei löydy yhtäkään yhteisöä jonka kanssa ensinkään olisin niin pitkälle samaa mieltä että liittyisin jäseneksi. Sisälle tosin aina mukamasa "rakastetaan" -niin kaikki poikkeuksetta sanovat, mutta sisälle tultua alkavat vaatimukset, eriasteisena eri paikoissa!

"Tule sellaisena kuin olet ja muutu sellaiseksi kuin me olemme!"



Ryhmä pitää aina monin tavoin huolta siitä että tulokkaat sopeutetaan ryhmän yhteisiin ajatuksiin. Käytännön esimerkki siitä esim.  viattomat sananparret joita viljellään ja joiden tarkoitus on viestittää tulijalle mikä on sallittua, mikä kiellettyä:

"meillä ei ajatella noin!"  , "tuo ei ole -läisyyttä", "uskovainen ei tee sitä" jne. tapoja tähän viattomaan viestintään on tuhansia ja niitä seurapuheissa korostetaan/vahvistetaan. Ne ovat kuin ylös nostettuja kylttejä joiden tarkoitus on ehkäistä konflikteja ja sopeuttaa tulijaa ilman ikäviä konflikteja tai ojentamisia. Näitä kylttejä on jokaisessa uskonnollisessa yhteisössä. Toiset korostavat ettei saa olla "liian" viidesläinen, toiset ettei saa olla "liian" luterilainen jne.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #4 : 03.04.10 - klo:17:33 »
...olenkin erittäin tyytyväinen saadessani ylläolevasta lainauksesta lukea alan ammattilaisen mielipiteen joka nähdäkseni tukee ajatustani. 
Hmm. kenen ammattilaisen, kysyy tietämätön Benkku.

ps. Käskettiin kysyä jos haluaa tietää jotain.
Mutta toisaalta minun ei pitäisi kysyä sillä väitän että "ammattilainen" on kadoksissa.
Miksi, siksi että ammattilainen liikkuu aivan eri foorumeissa parantamassa ihmisiä.Eikä tee hoitosuunitelmia eikä muitakaan "hoidollisia" toimenpiteitä keskustelualueella.
Mutta ryhmässähän joskus tyhmyys tiivistyy, varsinkin silloin jos on "riippuvainen" niin lähtee mopo herkästi käsistä, oli kysymys sitten syömisestä, juomisesta,liikunnnasta, uskonnosta,postimerkkien keräilystä jne.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #5 : 03.04.10 - klo:17:37 »
Salis tulkitsi ryhmään kuulumisen suorastaan yyber-positiivisesti ja onhan nekin huomioonotettavia näkökohtia, mutta ei se aivan niin herttaista sentään ole, että pelkkää hyvää vaan...  Ryhmä vaatii sopeutumista eikä kaksi ihmistä ole samanlaisia koskaan! Se miten paljon sopeutumista vaaditaan, riippuu ryhmästä. Uskonnollinen ryhmä kokoontuu "yhteisen" uskonkäsityksen äärelle ja siitä näkyvästi poikkeaminen on tabu.

Onko sellainen edes ryhmä, jossa hyväksytään vain yhdenlaiset mielipiteet. Eihän siinä ole kysymys ryhmästä vaan diktatuurista.

Ryhmiä tarvitaan, koska ihminen ei selviä yksin. Ihmisen täytyy saada koetella ajatuksiaan ryhmässä. Hän täytyy myös oppia käyttäytymään ja vaikuttamaan ryhmässä.

Miksi ihmisen pitää liittyä ryhmään, jota hän ei tunne omakseen? Eikö ryhmään liitytä sen perusteella, että sen ajatukset, periaatteet tai tavoitteet ovat samansuuntaisia sen jäseneksi pyrkivän henkilön kanssa?




Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #6 : 03.04.10 - klo:17:43 »
Olen itse tullut niin allergiseksi ja itsesuojeluvaisto on korostunut tässä asiassa, että ei löydy yhtäkään yhteisöä jonka kanssa ensinkään olisin niin pitkälle samaa mieltä että liittyisin jäseneksi. Sisälle tosin aina mukamasa "rakastetaan" -niin kaikki poikkeuksetta sanovat, mutta sisälle tultua alkavat vaatimukset, eriasteisena eri paikoissa!

On tietysti olemassa yksinäisiä ratsastajia, jotka eivät halua sopeutua, jotka olla millekään alisteisia, jotka vierastavat tilannetta, jossa joutuu olemaan usean ihmisen kanssa yhdessä,  ja jotka luulevat tulevansa toimeen yksinään. Ryhmää pelätään tai koetaan uhaksi tai pelätään likeisiä ihmiskontakteja tai sitten katsotaan, ettei tarvitse ketään.
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #7 : 03.04.10 - klo:18:16 »
Onko sellainen edes ryhmä, jossa hyväksytään vain yhdenlaiset mielipiteet. Eihän siinä ole kysymys ryhmästä vaan diktatuurista.
Aivan.
Ryhmiä tarvitaan, koska ihminen ei selviä yksin. Ihmisen täytyy saada koetella ajatuksiaan ryhmässä. Hän täytyy myös oppia käyttäytymään ja vaikuttamaan ryhmässä.
Aivan, mutta ajoittain hän ei tarvitse olla sidoksissaan ryhmään(tarkoitan itseäni). Sillä on hyvä pohtia välillä, mitä tuli tehtyä(tarkoitan itseäni).

On tietysti olemassa yksinäisiä ratsastajia,

Väitän Salis että yksinäinen ratsastaja pystyy toimimaan ryhmässä , siitä on hyvä esimerkki seurakunta, kirkon penkeillä istuu aika värikästä joukkoa.
Tai vertauskuvallisesti sanottuna erään ammattiryhmän käsitteet ammatillisesta kasvusta "knowing what"- "knowing how". Mitä voi verrata aivan hyvin yksinäisen ratsastajan toimintaa ryhmässä, vaikka hän välillä olisikin erimieltä. Kuten eräs...

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #8 : 03.04.10 - klo:18:36 »


Ryhmiä tarvitaan, koska ihminen ei selviä yksin. Ihmisen täytyy saada koetella ajatuksiaan ryhmässä. Hän täytyy myös oppia käyttäytymään ja vaikuttamaan ryhmässä.



Olen miettinyt tuota. Ihminen on laumaeläin ja toimii laumassa. Lauma toimii luonnossa kuitenkin hieman eri tavalla, siellä vahvin johtaa diktatuurilla ja heikompi väistyy. Tämä saattaisi olla ehkä luonnollisempi tapa löytää paikkansa laumassa.

Nykyajan ihmisten laumakäyttäytymistä ohjaavat kuitenkin monet luonnostaan vieraat seikat kuten humaanisuus, solidaarisuus jollekin yhdessä sovitulle aatteelle jne.  Ne vääristävät laumakäyttäytymistä. Ihminen ei kuitenkaan pysty kokonaan tukahduttamaan eläinluonnettaan ja perimäänsä vaan ne kanavoituvat "sallituilla" tavoilla. Tämä osaltaan vahvistaa tasapäistymisen vaatimusta.  Tasapäisyyden vaatimus ryhmässä on hallitsemisen muoto.  Ihminen toteuttaa huomaamattaan perimäänsä kirjoitettuja alkukantaisia käyttäytymismalleja.
Mites tämmöinen näkökulma?

Edelleen olen kiinnostunut etenkin nimim. Ikävöivän kommenteista tähän, jos vaikka oppisin jotain mitä en ennestään tiedä.  Aihe on mielenkiintoinen!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #9 : 03.04.10 - klo:18:44 »
Edelleen olen kiinnostunut etenkin nimim. Ikävöivän kommenteista tähän, jos vaikka oppisin jotain mitä en ennestään tiedä.  Aihe on mielenkiintoinen!

Hmm. kenen ammattilaisen, kysyy tietämätön Benkku.
Ahaa..  tämä ammattilainen on siis "ikävöivä". Nyt minäkin vaikenen ja odotan mielenkiinolla luentoa. :eusa_think:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #10 : 03.04.10 - klo:19:34 »
Mitä minä olen hänen puheistaan ymmärtänyt, niin olen saanut käsityksen että hän on työkseen terveydenhoitoalalla tod. näk. lääkäri ja tod. näk. saanut koulutusta tällaisistakin asioista.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

santtu-62

  • Vieras
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #11 : 03.04.10 - klo:19:51 »
Mitä minä olen hänen puheistaan ymmärtänyt, niin olen saanut käsityksen että hän on työkseen terveydenhoitoalalla tod. näk. lääkäri ja tod. näk. saanut koulutusta tällaisistakin asioista.
Odotan ja kuuntelen, minkälainen "hoitosuunnitelma" tulee häneltä ryhmälle ja ryhmän jäsenille.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #12 : 03.04.10 - klo:19:59 »
Olen ryhmäpaine. Varokaa!

Olen sitä parissakin ryhmässä.

Ryhmä A liittyy elinkeinoon, joten voin katsoa olevani ammattipaine, tosin itseoppinut. Onneksi en joudu hoitamaan paineistusta yksin, paineistuksen ammattilaisia on pari muutakin, ja lisäksi tasapäistettävät osallistuvat itsekin sääntelyyn. Sääntely on todettu käytännössä tarpeelliseksi ryhmän tavoitteiden toteutumisen kannalta. Ryhmä on sillä tavalla suljettu, että vakituiseksi jäseneksi pääsee vain hakemuksen kautta. Salaista toiminta ei ole.

Ryhmäpaineen käytännön toteuttajana olen mm. estänyt Jampen toisessa ketjussa mainitsemia sekä suullisessa että kirjallisessa muodossa olevia roiseja juttuja ja ilmaisuja, koska eräät ryhmäläiset kokivat ne vastenmielisinä. Niitä onkin kaapissani aika nippu. Jos Jampe tulet herättäjäjuhlille, niin voin harkita lahjoitusta. Omasta kielenkäytöstäni olen eksplisiittisestä pyynnöstä jättänyt pois erään ilmaisun. Paine se on paineellakin!

Ryhmä B. Vapaaehtoisena ja nimittämättömänä ryhmäpaineena toimin muiden ryhmäläisten kanssa eräässä avoimessa ryhmässä. Se muistuttaa varsin paljon seuraliikettä. Mukaan pääsee tulemalla ja osallistumalla keskusteluun. Nimiä ja taustoja ei kysellä. Jos pysyttelee itsekseen, saa olla rauhassa maailman tappiin. Sellaisiakin on. Sisäiset säännöt ovat muotoutuneet jo ennen minun aikaani. Muutama saatetaan todeta tulokkaalle tarvittaessa. Yleensä ei tarvitse, ne huomaa kyllä. Sitten on sellainen realisoitumaton käyttäytymistabu, jota ei kukaan ole kuulteni maininnut, mutta tiedän, että siitä seuraisi lähtö ja pitkäksi aikaa. Se kuuluu ns. hyvän käytöksen luokkaan. Kerran olen siihen viitannut hienovaraisesti, kun tulokas oli vieraasta kulttuurista. Nämä mainitut normit liittyvät yksinomaan toimintaan ryhmässä. Ns. muu elämä ja muut mielipiteet ovat sitten erikseen. Niitä kommentoidaan, niistä väitellään, niiden kanssa pilaillaan, mutta ryhmän toimintaan ja jäsenyyteen ne eivät vaikuta. Tosin harvemmin siellä kehuskellaan huijauksilla, väkivaltaisuuksilla ja muilla törkeyksillä.

Kuten Jampe on useaan otteeseen maininnut, kaikissa ryhmissä on ryhmäpainetta eli sisäinen normisto. Sehän on ryhmän peruspiirre. Normin rikkomisesta seuraa sanktio: sakko, veronkorotus, sulkeminen ryhmstä, mykkäkoulu, avoin paheksunta tms. Normisto ja normien noudattaminen lisää keskinäistä luottamusta ja sujuvoittaa ryhmän toimintaa. Esimerkiksi suomalaisten keskimäärin hyvä maksumoraali ja suullisten lupausten pitäminen on sellainen konkreettinen etu, jonka huomaa vasta, kun on joutunut tekemään vieraskielisen karhukirjepohjan.

Sosiaalipsykologian kirjoja ei ole nyt käsillä, mutta oletan, että mitä hierarkkisempi ja suljetumpi yhteisö on, sitä laajempi on normisto ja sitä tiukemmin sitä valvotaan. Jampe on oikeassa siinä, että ideologiset yhteisöt, mukaan lukien uskonnolliset, ovat pahimmillaan (suljettu ja hierarkkinen) vaarallisia. Tästä on riittävästi tutkimuksia ja todisteita.

Kaikkia ideologisia yhteisöjä ei kuitenkaan pidä niputtaa yhteen. Esimerkiksi Kokoomus on ideologinen yhteisö, johon varmaan yrittäjänä pääsisin jäseneksi. Sen arvoja ovat mm. vapaus, suvaitsevaisuus ja välittäminen. Jos sitten tuoreena kansallisseuralaisena ryhtyisin voimakkaasti julistamaan, että pääoma- ja omaisuusverotus on tehtävä progressiiviseksi, valtion vaikutusvaltaa elinkeinoelämässä on ratkaisevasti lisättävä, valtion on mentävä talletuspankkimarkkinoille ja että puolustusvomat on lakkautettava, voi olla, että mielipiteen ilmaisun vapaus ei kohdallani realisoituisi artikkeli- ja esitelmäpyyntöinä. En kuitenkaan katso, että Kokoomus hylkäisi tässä tapauksessa arvonsa. Perustellusti voisi todeta, että olen ollut poliittinen pässinpää puolueeseen liittyessäni.

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #13 : 04.04.10 - klo:00:35 »
Mitä minä olen hänen puheistaan ymmärtänyt, niin olen saanut käsityksen että hän on työkseen terveydenhoitoalalla tod. näk. lääkäri ja tod. näk. saanut koulutusta tällaisistakin asioista.
Joo, se jo paljastui avantouinnista keskusteltaessa, joten suotta kieltää.

Yritän miettiä sanottavani, mutta kyllä tätä meidän alalla on veivattu ja juuri ryhmän merkitys kuului kaikkeen jatkokoulutukseen kaikin tavoin...ja ymmärrän varmasti aivan oikein, että joskin joku hoitosunnitelmaa vilauttelee, niin se on tarpeeton ja syrjäyttämisen väärti kommentti. Ei täällä sellaisia tarvita.

Ja kun itselläni on taipumusta tohon toisaalta - toisaalta - ajatteluun, olen ajat sitten luopunut kuvitelmasta että tiedän kerrassa mistään muita enemmän - sikälikin kun on toinenkin ammatti ja häärään kaikessa muussa niin paljon. Mutta jos opitusta ja koetusta on iloa niin hyvä.

Lyhyt kommentti asiasta: Itse olen huomannut että joskin olen joskus todella kuvitellut olevani tässä jonkinlainen ryhmän viisain, niin ellen noita toisia arvosta, saan hyvin äkkiä sitten hoitaa hommatkin yksin, ja sitä en jaksa. Katselen toisten osaamista ja koetan pitää kateuteni hallinnassa, sillä ilman ryhmää en selviä.

Toinen puoli on ankeampi. Oltiin katsomassa Via Crucista, ja minua värisytti eikä yksinomaan sateesta. Tajusin vallan hyvin, miten ryhmä myös lumoaa. Oisin hyvin sopinut ensin hoosiannaa huutavaan ja saman tien kirouksia syytävään ihmisjoukkoon. Ryhmä tarjoaa erityisesti moraalikoodeksin tilalle omia valmiita näkemyksiään, ja silloin saattaa aivan todella joutua ikävään tilanteeseen. Joko jaat kaiken tai et mitään. Näihin kokemksiin uskon ilman muuta.

Kolmanneksi, täydellistä ryhmää ei ole. Jäsenenä on kaiken aikaa tasapainoteltava oman ryhmän hyväksynnän tarpeensa, hylkäämisen pelkonsa, ja sen kysymyksen kanssa, milloin itseni on tarkastettava kurssia. Milloin voin vielä kuulua tähän ryhmään - mitkä ovat motiivini jos lähden.  Onko kyseessä yksiöllisyyteni msertaminen - onko se liioiteltua, vaadinko nyt ryhmää olemaan minun mieltäni, korostammeko mwse ylipäätään yksilöllisyyttäliian paljon (menee eksistentialistiseksi, perin) vai jokin vielä vakavampi seikka, eli se että ryhmäni tahtoo hyökätä toisinajattelevia, rodullisia, uskonnollisia, väärää sukupuolta edustavia tai mta hämmentävää minoriteettia vastaan. Keskustelematta.  En väitä että rohkeasti liittyisin ryhmään, mtta esimerkiksi - huh - Herättäjäyhdistyksen toiminta-ajatus oli niin loppuunajateltu, että täytin jäsenhakemuksen, pidän asioista joita se tavoittelee. Pääseehän sieltä pois.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ryhmässä
« Vastaus #14 : 04.04.10 - klo:07:43 »
Ihminen ei kuitenkaan pysty kokonaan tukahduttamaan eläinluonnettaan ja perimäänsä vaan ne kanavoituvat "sallituilla" tavoilla.

Ei pysty. Se on valitettavaa. Pitäisi kuitenkin kaiken aikaa sitä yrittää sillä juuri tuo "eläinluonteen" esiinryöpsähdys johtaa ryhmässä tapahtuviin negatiivisiin ilmiöihin. Itselläni on joskus ollut tapana sanoa tässä, että ei olla aivan aikuisia, ja aikuisuus on taitolaji - hyvin vaativa. Se edellyttää vivahteiden sietämistä. Ryhmässä sitä, että ryhmän jäsenet a) muistavat miksi olivatkaan koolla - tekemässä sitä mistä työnantaja maksaa palkan eikä kiusaamasa toinen toisiaan b) harjoittamista uskontoaan - niin, myönnän että nyt alan pureskella kynsiäni. Jonkun ehkä on katsottava hieman, ettei tilaisuudessa julisteta  Buddhan valaistumisen tietä, vaikka viisas mies olikin, jos koollekutsussa on luvattu muuta - mutta ryhmä tukahtuu  ja joskus sen toiminta kerta kaikkiaan päättyy, jos se viljelee vainoharhaisuuteen saakka viritettyä kontrollia siitä mikä detaljeittain  menee "meikäläisyyden" rajojen ylitse.  Siitä epäilemättä saa puhua, ja täytyykin.  Pahimpia ovat ne tilanteet, joissa ei keskustelua synny, vaan selkä käännetään ja vaietaan ulos .


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.