Tavallisesti tähän teemaan tarttessaan tekee typerästi sillä turpiin tulee joka tapaksessa joltakin taholta, mutta olkoon. Vetäkää köniin Bonhoefferia, ei minua. Tämä oli häneltä: Jumala näyttää meille kuvia opettaessaan meitä, siten jokainen aikakausi, sukupolvi, yksilö näkee asian vivahteissaan toisin, mutta sentään ytimeltään samoin - tämä on hänen alkukertomusluennostaan.
Joka sukupolvi mitä ilmeisimmin yrittää vimmatusti sovittaa Raamatun tekstejä niihin tieteenfilosofisiin vesiin joissa on itse pesty, nyt esimerkiksi ihmetellään kuinka sovitella yksiin evolutioteoria ja luomiskertomus, eikä siinä olla merkillisempiä kuin keskiajan skolastikot, jotka sovittivat yksi-yhteen näitä ja aristotelistä ajattelua.
Toisaalta on kai asioita, joita on vaikea olla kategorisesti pitämättä "vain uskonasioina" kuten ylösnosemus, jolla Paavalin sanojen mukaan koko kristinusko lepää? "Jos siis Kristusta ei ole herätetty, turhaa on meidän saarnamme, turhaa myös teidän uskonne..." Tätä mietin viime yönä kun en saanut unta enkä nyt keksinyt muutakaan mietittävää.... Kyselin itseltäni, onko tämän faktatietopitoisuus eri luokkaa kuin jonkin jättiläisvalaan jonka ruoansulatus jättää ihmisen hajottamatta...
-Kuvien arvo ei siitä vähene, että ne tietää kuviksi, jos uskoo että Jumala niitä on silmien alle työntämässä ja opiskelua ehdottamassa, mutta tämä on enemmän kuin asia jolle voi antaa milloin minkäkin tulkinnan ----joskin niin on yritetty tehdä alusta saakka...sanokaa että opetuslapset tulivat yöllä ja varastivat ruumiin... tiedettiin kai että tuo on hätävalhe...Tämä on hieman kuin se minut ällistyttänyt "uskotko siis Aatamiin ja Eevaan"... kun siis alettiin äkkiseltään tentata uskonko minä...kaverini oli juri saanut ateismiherätyksen, ja sillä näistä tuli puhe.
-On asioita joiden merkitykseen uskon vaikka en pitäisi niitä luonnontieteellisenä totuutena sen kummemmin kuin aristotelisenä viisautenakaan - ne eivät ole sidottavissa ajalliseen kontekstiin ja siihen miten maailmaa nyt tarkastellaan, niiden totuusarvo on yhtä kaikki olemassa ja löydettävissä, jos vilpittömästi etsii. Mutta tämä on enemmän, ja tämä on myös totenapitämistä, minulle, eikä mikään aikakausi (no, äh, oli valists joka oli vähintään ymmällään...) kirkon historiassa ole kai ollut ylösnousemususkon edessä erityisen ymmällään?.
- Mutta jätän kyllä rauhaan fundamentalistitkin, he näkevät silmiensä alla toisenlaisen kuvan kuin minä juuri nyt ... sama minulle. Mikä minä olen sanomaan, mitä kenenkin on nähtävä.