Kirjoittaja Aihe: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi  (Luettu 29896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #15 : 07.01.10 - klo:11:42 »
Eikö kaiken järjen mukaan pitäisi lähteä siitä (mikäli siis osa Raamattua ei ole totta), että koska kutakuinkin kaikki uskonnollinen ajattelu ympäri maailman lähtee siitä, että ihminen pelastuu teoillaan taikka teojen ja jumalan/jumalien yhteisvaikutuksesta,
tällöin mitä todennäköisimmin Raamatun muista lähteistä poikkeava käsitys olisi juuri tässä pelastusasiassa väärä?

Miksi Raamattu olisi tässä asiassa oikeassa ja kaikki muut väärässä?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #16 : 07.01.10 - klo:11:46 »
Lainaus käyttäjältä: Mt
Kyösti, sinähän olet väsymätön käsitteiden ja ilmaisujen erittelijä. Näytäpä nyt taitosi!

Nyt Mt laittoi minulle jauhot suuhun niin täydellisesti, että en voi mitään enää asiasta puhua pieneen hetkeen.
Mietiskelen rauhassa ja katson, josko voisin selkeyttää esitystapaani.
Tod.näk. palaan vielä asiaan myöhemmin, mutta aikaisintaan kuitenkin iltapäivällä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #17 : 07.01.10 - klo:12:37 »
Kyösti, sinähän olet väsymätön käsitteiden ja ilmaisujen erittelijä. Näytäpä nyt taitosi! Mt
Turhaan epäilet Mt...Kyösti on "kovaluu" :icon_cool:

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #18 : 07.01.10 - klo:22:38 »
 
  Arkana ja tietoisena närkästyksistä uskallan väittää, että meidän ei tule lähteä mestaroimaan omaan järkeemme ja näkemyksiimme vedoten Raamatun ilmoitusta ja sen tuomaa arvovaltaa. Siihen meillä kenelläkään ei riitä viisautta. Meidän Herramme vetosi aina kirjoitettuun Jumalan sanaan: "On kirjoitettu...". Mikään ei ole tässä suhteessa muuttunut aikojen saatossa.
-----------------------------------------------------------
Edelleen uskallan tänä Akun nimipäivänä muistella kunnioittaen ystävääni Aku Rätyä, joka minutkin siunasi elämän tielle. Ei voi olla totta, ajattelee nyt joku, kun taas tuodaan esiin vanhaa hapatusta ja jo aikansa elänyttä körttiläisyyttä - muistellaan menneitä. Niin tehdään ja ilman katumusta, sillä ilman menneisyyttä ei ole tulevaisuutta, sanovat minua viisaammat.

pinkokörde
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #19 : 07.01.10 - klo:23:30 »
Tarkoitan, että en tiedä, onku muuallakin, kuin kristillisen uskon piirissä uskoa, että ihminen pelastuu ilman omaa ansiotaan.

Esim. japanissa yleinen Puhtaan maan buddhalaisuus opettaa, että ihminen perustuu yksin Amida-buddhan armosta, täysin ilman omia tekoja. Kerrotaankin, että kun sittemmin pyhimykseksi julistettu jesuiittasaarnaaja F. Xavier rantautui Japaniin ja sai yhteyden paikallisiin, hän olisi todennut: "Luther ehti tänne ensin." (Aiheesta lisää esim. Smart, Ninian (2004): Uskontojen maailma)

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #20 : 07.01.10 - klo:23:45 »
Ja sitten asiaan.

Jos tunnistat itsesi tästä tekemästäni luokittelusta, niin kysyisin sinulta, että mihin perustuu uskosi hyvään Jumalaan ja että sinutkin on sovitettu Kristuksen haavoissa ilman omaa ansiotasi, teoistasi huolimatta?
Jos Raamattu ei ole erehtymätön Jumalan sana, niin jos uskosi/toivosi perustuu Raamatun ilmoitukseen, niin mielestäni uskosi on varsin hyllyvällä suolla:
mistä tietää, että Raamattu ei tässäkin asiassa erehdy?

"Herra, mihin me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat."

En minä usko Raamattuun. Minä uskon Jumalaan. Raamattu on kuitenkin osa sitä sukupolvien ketjua, jota kutsutaan joskus "isien uskoksi", ja johon uskontunnustus kristityn liittää. Raamatussa on kirjoitettuna ihmisten kokemuksia Jumalasta. Ja on varmasti totta, että ne on kirjoittanut (useampi, tietysti) ihminen, ja on myös varsin todennäköistä, että kirjoittaja on pitänyt kirjoittamaansa jossain mielessä totena. Se, että näin on, ei kuitenkaan velvoita minua uskomaan, että Raamattu (mikään niistä) olisi mitenkään erityisen luotettava tai varsinkaan "100% oikeassa." Se on kuvausta ihmisten uskonnollisista tunteista - ja minulla on toisinaan samankaltaisia tunteita. Tietysti uskoni on "hyllyvällä suolla." Eikö usko juuri ole sitä? Silloin täytyy vain toivoa, että jossain sen suon alla on luja kallio, Jumalan rakastava syli.

Usko ja tieto ovat toisensa pois sulkevia asioita. Jos siis saisin äkkiä tietää Raamatun olevan totta, lakkaisin uskomasta. Eikö siis ole parempi, että minulla ei ole mitään taetta mistään, ja että en edes yritä järjellä vääntää uskon asioita helpommin ymmärrettäviksi? On vain toivo siitä, että Raamatussa kuvatut, ihmisten kirjoittamat, kirjoittajien tosiksi kokemat Jumalan lupaukset ovat tosia. Muulla ei ole väliä, eikä voikaan olla.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #21 : 08.01.10 - klo:06:05 »
Eikö kaiken järjen mukaan pitäisi lähteä siitä (mikäli siis osa Raamattua ei ole totta), että koska kutakuinkin kaikki uskonnollinen ajattelu ympäri maailman lähtee siitä, että ihminen pelastuu teoillaan taikka teojen ja jumalan/jumalien yhteisvaikutuksesta, tällöin mitä todennäköisimmin Raamatun muista lähteistä poikkeava käsitys olisi juuri tässä pelastusasiassa väärä? Miksi Raamattu olisi tässä asiassa oikeassa ja kaikki muut väärässä?

Tämä väitteesi tarviksee taakseen faktaa. Väität implisiittisesti, että kaikkien uskontojen ajatus lähtee siitä, että pelastukseen vaikutetaan teoilla? Suurin aukko perusteluissa on siinä, että pelastus ei välttämättä ole kaikkien uskontojen ydintä. Miten voi pelastua teoilla, jos pelastusta ei tarvitse? Minä vaan kysyn.

Täällähän on toistettu kenties useaan otteeseen, että ihminen ei pysty pelastukseensa vaikuttamaan vaan Jumala pelastaa - armosta. Olisi ihmisen nostamista jalustalle, jos kuvittelee, että pystyy vaikuttamaan omnipotentiaaliseen Jumalaan. Mutta kuten niin useasti olen toistanut, tätä ketjua pidän tärkeänä: Usko - rakkaus - teot. Vaikkei hyvillä teoilla pääse taivaaseen, voi kristillinen usko, jonka keskeinen sanoma on rakkaus, johtaa hyviin tekoihin.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33821
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #22 : 08.01.10 - klo:13:59 »
Katselin ja luin kahteen kertaan ensi sunnuntain vanhan- ja uudentestamentin tekstit. 1.sunnuntai loppiaisesta. Kasteen lahja:

Jesaja 42: 1-4  ja Kirje Tiitukselle 3: 4-7.   Mielelläni luen nämä ja uskon tässä Raamatun erehtymättömyyteen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #23 : 08.01.10 - klo:15:39 »
Niin tai näin, mutta sellaisiakin ihmisiä löytyy kosolti, jotka ovat saavinaan taivaasta lyhytaaltolähetyksiä suoraan päähänsä ja julistavat niitä toisille Jumalan sanana!

Lutherilaiselle riittää sana ja sakramentit. Muita näkyviä merkkejä ei tavoitella!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #24 : 08.01.10 - klo:17:58 »

Arkana ja tietoisena närkästyksistä uskallan väittää, että meidän ei tule lähteä mestaroimaan omaan järkeemme ja näkemyksiimme vedoten Raamatun ilmoitusta ja sen tuomaa arvovaltaa. Siihen meillä kenelläkään ei riitä viisautta. Meidän Herramme vetosi aina kirjoitettuun Jumalan sanaan: "On kirjoitettu...". Mikään ei ole tässä suhteessa muuttunut aikojen saatossa.
-----------------------------------------------------------
Edelleen uskallan tänä Akun nimipäivänä muistella kunnioittaen ystävääni Aku Rätyä, joka minutkin siunasi elämän tielle. Ei voi olla totta, ajattelee nyt joku, kun taas tuodaan esiin vanhaa hapatusta ja jo aikansa elänyttä körttiläisyyttä - muistellaan menneitä. Niin tehdään ja ilman katumusta, sillä ilman menneisyyttä ei ole tulevaisuutta, sanovat minua viisaammat.

pinkokörde

Viisaasti sanottu, todella!  :023:
Minä ainakin kaipaan välillä vanhaa kunnon hapatusta kaiken nyky-nörtti-moderni-körtti-löpinän
vastapainoksi.
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo:18:03 kirjoittanut sadetta »
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #25 : 08.01.10 - klo:20:18 »

   Arkana ja tietoisena närkästyksistä uskallan väittää, että meidän ei tule lähteä mestaroimaan omaan järkeemme ja näkemyksiimme vedoten Raamatun ilmoitusta ja sen tuomaa arvovaltaa. Siihen meillä kenelläkään ei riitä viisautta. Meidän Herramme vetosi aina kirjoitettuun Jumalan sanaan: "On kirjoitettu...". Mikään ei ole tässä suhteessa muuttunut aikojen saatossa.
-----------------------------------------------------------
Edelleen uskallan tänä Akun nimipäivänä muistella kunnioittaen ystävääni Aku Rätyä, joka minutkin siunasi elämän tielle. Ei voi olla totta, ajattelee nyt joku, kun taas tuodaan esiin vanhaa hapatusta ja jo aikansa elänyttä körttiläisyyttä - muistellaan menneitä. Niin tehdään ja ilman katumusta, sillä ilman menneisyyttä ei ole tulevaisuutta, sanovat minua viisaammat.

pinkokörde

Mutta en oikein näe tässä suurta ristiriitaa. Minusta ne jotka - meille ihmisille mahdottomasti - väittävät omaavansa jonkun absoluuttisen totuuden (joka sitten poikkeaa kaikista muista vaihtoehtoisista "absoluuttisista" totuuksista) ovat juuri niitä, jotka mestaroivat jotain mitä ei pitäisi yrittää mestaroida. Raamattu on ristiriitainen ja rivi riviltä luettuna hajanainen kokonaisuus. Silti siihen sisältyy viisaus ja armo joka on kaiken inhimillisen yläpuolella, vaikka kuinka kiihkeästi erilaiset pipit ja papit ovat yrittäneet sitä omaan omistukseensa haroa. En näe mitään radikaalia eroa vanhan ja nykyisen herännäisyyden välillä: toki jotkin Kalistajan piiskahäät kertovat meille jostain epäterveestä, ja toki herätysaikoina esiintyi suurtakin raadollisuutta, ja nykyaikana väärää helppoutta (vaikka en kyllä paljon ole sellaista itse nähnyt), mutta ydin on ollut kaiken aikaa terve, ja se ydin on merkinnyt luopumista inhimillisestä vallasta ja vallankäytöstä ja toisen ja paljon suuremman ikävöintiä, maailmallisesta suruttomuudesta luopumista. Toki voi olla helpompi näinä tieteen valta-aikoina omaksua usko tieteen peilikuvana, ottaa voimalla Jeesus vastaan ja omaksua eksakteja käsityksiä luonnontieteestä ja historiasta. Tulla omillaan toimeen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

santtu-62

  • Vieras
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #26 : 08.01.10 - klo:20:31 »
Tulla omillaan toimeen.
Kun se olisikin mahdollista tulla omillaan toimeen. Mutta valitettavasti sitä ainakin minä joudun pyytämään almuja sieltä sun täältä ja varsinkin Häneltä.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #27 : 08.01.10 - klo:21:28 »
En näe mitään radikaalia eroa vanhan ja nykyisen herännäisyyden välillä:

En minäkään. Eroa tulee silloin, jos Kristusta unohdetaan pois seuravieraiden joukosta.   
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #28 : 08.01.10 - klo:21:39 »
Tuleeko pipit -sana pipi vai pippi -sanasta? Jos se tulee edellisestä, niin tarkoittaako se kipeää, sairasta? Mikäli se taas tulee jälkimmäisestä, niin mitä se tarkoittaa?

Entäpä piiskahäät, kuka täällä on semmoisia viettänyt?
                              
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Raamatun erehtymättömyys - osa kaksi
« Vastaus #29 : 08.01.10 - klo:21:48 »
Tuleeko pipit -sana pipi vai pippi -sanasta? Jos se tulee edellisestä, niin tarkoittaako se kipeää, sairasta? Mikäli se taas tulee jälkimmäisestä, niin mitä se tarkoittaa?

Entäpä piiskahäät, kuka täällä on semmoisia viettänyt?
                              

Piiskahäät vietettiin Kalistajan körttitalossa Nurmossa. Niissä ei ole mitään ylpeilemistä. Nuoriso innostui ensin liikaa ja sitten isännät innostuivat liikaa. Piiskahäät sana kertoo loput ja jos halua tietää lisää niin Kareksen Heränneen kansan vaelluksessa ne on kuvattu tarkemmin. Tietysti Kalistajalta voi kysyä lisää kun Kalistajan talo liittyy hänen juuriinsa.

Pipit ja papit on sanonta eikä tarkoita kumpaakaan ehdotuksistasi.
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo:21:54 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi