Kirjoittaja Aihe: Pietari  (Luettu 13397 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Pietari
« : 03.12.09 - klo:05:33 »
… Etsin Pietarin kirjettä…
Pietaria on kuvattu raamatussa impulsiivisena, energisenä ja temperamenttisena ihmisenä. Samaistuminen Pietariin on minulla helppoa… työnteko, kiivaus, häpeä… mutta toivo ja usko elää… rauhasta ja rakkaudesta…

”Vaikka minun pitäisi kuolla sinun kanssasi, en sittenkään minä Sinua kiellä".
Kukko, kukko … olisi voinut olla hiljaa

Pietari vakuuttaa, ettei ole olemassa muuta Jumalaa kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä (1 Piet 1:3).
Siihen minä uskon, Pietari... tänään armon päivänä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pietari
« Vastaus #1 : 05.12.09 - klo:21:18 »
Rakkaat ystävät, älkää oudoksuko sitä tulta ja hehkua, jossa teitä koetellaan, ikään kuin teille tapahtuisi jotakin outoa.
1 Piet. 4:12

Kyllä saisivat koettelemiset ja kaikki oudot tapahtumat jo hieman hellittää.
Mutta ei, veturin ”hiilipesä” hehkuu tulipunaisena … junan vauhti kasvaa niin, ettei jarruvaunulla tee mitään.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pietari
« Vastaus #2 : 05.12.09 - klo:22:26 »
Vai tekeekö sittenkin...?

santtu-62

  • Vieras
Vs: Pietari
« Vastaus #3 : 29.03.10 - klo:15:11 »
Lainaus
..., jos minä olisin elännyt silloin tai nyt ja tässä ... kolahtaa aina Pietari ja kukko.
En ikinä sinua kiellä

"Pietari keskeytti hänet ja sanoi: 'Vaikka kaikki muut luopuisivat sinusta, minä en koskaan luovu.' Jeesus vastasi: 'Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.' Pietari sanoi: 'Vaikka minun pitäisi kuolla kanssasi, minä en ikinä sinua kiellä.' Samaa vakuuttivat muutkin opetuslapset.
Mutta hetken kuluttua hänen luokseen tuli muita, jotka siellä seisoskelivat, ja he sanoivat: 'Sinä olet varmasti samaa joukkoa, senhän kuulee jo puheestasi.' Silloin Pietari alkoi sadatella ja vannoi: 'Minä en tunne sitä miestä.'

Samassa kukko lauloi. Pietari muisti, mitä Jeesus oli sanonut: 'Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.' Hän meni ulos ja puhkesi katkeraan itkuun
." 
Matt. 26:33-35,73-75

Hengellinen kuukausilehti  4/2010
Pietari-pelkuri  vai sankari?


"Iltapäivällä joukosta erkani kaksi miestä, jotka lähtivät ”lippahivvoon” maaseudulle. Jeesus ilmestyi heille. Nämä palasivat juosten takaisin Jerusalemiin 11km ja ryntäsivät huohottaen toisten joukkoon.
Heille kerrottiin, että Jeesus on noussut ylös ja on ilmestynyt Simon Pietarilla".


Heikki Kumpulainen.
Kiuruvesi

"Jeesus ratsasti aasilla. Siitä lähtien ovat enemmänkin aasit ratsastelleet Jeesuksella."
Onneksi saan "aasina" ratsastaa Jeesuksella, Hän kyllä jaksaa kantaa myös minut niin kuin Simon Pietarin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pietari
« Vastaus #4 : 31.03.10 - klo:22:54 »
aasejahan me ihmiset ollaan...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pietari
« Vastaus #5 : 01.04.10 - klo:16:35 »
aasejahan me ihmiset ollaan...


Kun nyt käänsit asian kerran näin päin, niin tähän väliin vanha hyvä sananlasku:

"Joka sontiaisen selkään hyppää, pääsee tunkiolle..."


Tuskin kykenisimme olemaan edes noita mainittuja aaseja, parhaimmillaankin sontiaisia...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pietari
« Vastaus #6 : 01.04.10 - klo:18:17 »
jumantsukka kun Jampe veti vieläkin alempaa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pietari
« Vastaus #7 : 01.04.10 - klo:18:20 »
jumantsukka kun Jampe veti vieläkin alempaa...
Ettei enää löydy mitään?
No aloitetaanko uusi ketju Judas Iskariotista, jota ilman koko draama olisi jäänyt vähän puihin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pietari
« Vastaus #8 : 02.04.10 - klo:21:00 »
draaman sivun voisi kääntää... :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Pietari
« Vastaus #9 : 03.04.10 - klo:09:01 »
Pietarin nimestä (Petrus = Kallio) on tehty kaksi tulkintaa. Toisen mukaan 'kallio, jolle seurakunta perustettiin' oli Pietari henkilönä. Paavin asema perustunee tähän ajatukseen. Toisen mukaan kallio on impulsiivisen Pietarin ääneen ilmaisema usko, jossa hän henkilönä ei aina jaksnut itse pysyä lujana.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pietari
« Vastaus #10 : 03.04.10 - klo:11:26 »
Pietarin nimestä (Petrus = Kallio) on tehty kaksi tulkintaa. Toisen mukaan 'kallio, jolle seurakunta perustettiin' oli Pietari henkilönä. Paavin asema perustunee tähän ajatukseen. Toisen mukaan kallio on impulsiivisen Pietarin ääneen ilmaisema usko, jossa hän henkilönä ei aina jaksnut itse pysyä lujana.

Tuo jälkimmäinen onkin itseäni aina mietityttänyt. Kun mies muistuttaa lähinnä maanjäristystä jo luonteeltaan. Kai sellainenkin on henkilöitävä, ihmiset tarvitsevat konkreettisia, mutta tietty hieman hullunkurinen ristiriita kyllä syntyy jos paavin erehtymättömyyttä ajattelee.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pietari
« Vastaus #11 : 03.04.10 - klo:13:30 »
Minulla on sellainen käsitys, Jeesuksen petettyään Pietari katui tekoaan ja päätti viedä päämäärätietoisesti ja vahvasti eteenpäin Kristuksen sanomaa.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Pietari
« Vastaus #12 : 03.04.10 - klo:15:02 »
Pietarilla oli ongelmia juutalaisuudesta kristityiksi kääntyneiden ja hellenistikristittyjen erojen kanssa. Korneliuksen luo tehdyn matkan yhteydessä hän oppi luistamaan puhtaussäännöksistä ja Paavalin kanssa hän kinasi ympärileikkauksesta. Aika keikkuva kallioksi!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Pietari
« Vastaus #13 : 03.04.10 - klo:15:23 »
mutta tietty hieman hullunkurinen ristiriita kyllä syntyy jos paavin erehtymättömyyttä ajattelee.

Ei tarvitse ajatella pelkästään Paavin erehtymättömyyttä. Kaikki hengelliset yhteisöt ovat mielestään erehtymättömiä, niin olen pannut merkille!

Se tarkoittaa että suurin osa ko. yhteisöistä on teoriassa mielestään erehtyväisiä, mutta jos käytännössä sanotaan että "tuo on se asia jossa te erehdytte" niin kas kummaa; yhteisö muuttuukin yhtäkkiä käytännössä erehtymättömäksi!

Tätä voi testata ihan millä hypoteesilla tahansa ja aina saadaan sama lopputulos!  He väittävät yleisellä tasolla keskusteltaessa olevansa erehtyväisiä (ja syyttävät muita yhteisöjä erehtymättömyydestä) mutta käytännössä ei löydy konkreettista kohtaa jossa he reilusti myöntäisivät olevansa väärässä. Vai oletteko joskus kuuleet yhteisöstä joka olisi tehnyt opillisen parannuksen? Ei taida kirkkohistoria moista tuntea. Linja on kyllä saattanut muuttua jossain liikkeessä mutta että olisi reilusti ja julkisesti samalla tunnustettu että tässä asiassa mentiin aivan metsään niin sellaista ei kai koskaan ole tapahtunut.

Kaikki hengelliset yhteisöt ovat siis käytännössä erehtymättömiä!

Sama pätee uskonnollisiin yksityishenkilöihinkin n. 60% tarkkuudella.  Vaikka keneltä kysyt (paitsi Paavilta) että oletko sinä erehtyväinen? niin hän vastaa että olen.  Jos jatkat kysymystä kysymällä että missä asiassa sinä olet väärässä niin hän ei enää osaakaan vastata. Epävarma voi olla mutta suorastaan väärässä, -se ei ole todennäköistä!


Paavissa ja meissä siis on se ero että Paavi on meitä rehellisempi väittäessään reilusti olevansa erehtymätön!  Me puolestaan olemme ja meidän liikkeemme ovat umpikieroja kiemurtelijoita väittäessämme ettemme muka ole erehtymättömiä ja kuitenkin salaisesti mielestämme olemme.  Asia erikseen on ne henkilöt jotka voivat reilusti tunnustaa että joo, saatan tässä olla väärässäkin, mutta mikään hengellinen yhteisö tai herätysliike ei mahdu sitä tunnustamaan. Ne ovat erehtymättömiä mutta valehtelevat etteivät ole.

Paavin kirkko on tässä kohtaa rehellisempi! He ovat reilusti erehtymättömiä opissaan! 10 pistettä ja papukaijamerkki heille!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pietari
« Vastaus #14 : 03.04.10 - klo:16:12 »
Ei tarvitse ajatella pelkästään Paavin erehtymättömyyttä. Kaikki hengelliset yhteisöt ovat mielestään erehtymättömiä, niin olen pannut merkille!

Se tarkoittaa että suurin osa ko. yhteisöistä on teoriassa mielestään erehtyväisiä, mutta jos käytännössä sanotaan että "tuo on se asia jossa te erehdytte" niin kas kummaa; yhteisö muuttuukin yhtäkkiä käytännössä erehtymättömäksi!

Tätä voi testata ihan millä hypoteesilla tahansa ja aina saadaan sama lopputulos!  He väittävät yleisellä tasolla keskusteltaessa olevansa erehtyväisiä (ja syyttävät muita yhteisöjä erehtymättömyydestä) mutta käytännössä ei löydy konkreettista kohtaa jossa he reilusti myöntäisivät olevansa väärässä. Vai oletteko joskus kuuleet yhteisöstä joka olisi tehnyt opillisen parannuksen? Ei taida kirkkohistoria moista tuntea. Linja on kyllä saattanut muuttua jossain liikkeessä mutta että olisi reilusti ja julkisesti samalla tunnustettu että tässä asiassa mentiin aivan metsään niin sellaista ei kai koskaan ole tapahtunut.

Kaikki hengelliset yhteisöt ovat siis käytännössä erehtymättömiä!

Sama pätee uskonnollisiin yksityishenkilöihinkin n. 60% tarkkuudella.  Vaikka keneltä kysyt (paitsi Paavilta) että oletko sinä erehtyväinen? niin hän vastaa että olen.  Jos jatkat kysymystä kysymällä että missä asiassa sinä olet väärässä niin hän ei enää osaakaan vastata. Epävarma voi olla mutta suorastaan väärässä, -se ei ole todennäköistä!


Paavissa ja meissä siis on se ero että Paavi on meitä rehellisempi väittäessään reilusti olevansa erehtymätön!  Me puolestaan olemme ja meidän liikkeemme ovat umpikieroja kiemurtelijoita väittäessämme ettemme muka ole erehtymättömiä ja kuitenkin salaisesti mielestämme olemme.  Asia erikseen on ne henkilöt jotka voivat reilusti tunnustaa että joo, saatan tässä olla väärässäkin, mutta mikään hengellinen yhteisö tai herätysliike ei mahdu sitä tunnustamaan. Ne ovat erehtymättömiä mutta valehtelevat etteivät ole.

Paavin kirkko on tässä kohtaa rehellisempi! He ovat reilusti erehtymättömiä opissaan! 10 pistettä ja papukaijamerkki heille!

Nyt lipsui pikkuisen. Paaville ei anneta mitään merkkejä, sillä niin pahasti on liannut nyt itsensä ja tehnyt kardinaalivirheitä.

En puhu virheen myöntämisestä, sillä se voisi olla liioittelua, mutta herännäisyys on muuttanut vuosien kuluessa mielipiteitään ja tarkistanut kurssiaan. Emme suinkaan ole ihan isien uskossa jämähtäneinä, vaan olemme pystyneet uusiutumaan viisauden lisääntyessä. Toivottavasti emme ole samalla hukanneet mitään. Tämä on erittäin harvinaista uskonnollisessa maailmassa, etten sanoisi jopa poikkeavaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi