Kirjoittaja Aihe: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan  (Luettu 16416 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #15 : 21.11.09 - klo:10:26 »
Lainaus
Toiseksi suosittelisin että voisit vaikka harkita kirjoittamaan sitä suurta "eepostasi" jossain ...

Ehdotatko tai toivotko, että vaihtaisin keskustelufoorumia?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #16 : 21.11.09 - klo:10:44 »
1) Saamani käsityksen mukaan körttiläiset eivät arvostele muiden uskoa ja pitävät itseään kaikkein syntisimpänä. Tämä kuulostaa upealta. Toimiiko "homma" näin myös käytännössä?

Jonkinlainen yleisesti hyvänä pidetty periaate on se, että ei pidä arvioida eikä paljon kyselläkään toisen henkilön uskon määrää tai laatua. Syntisyyden kanssa on vähän sama juttu, "kun omissani kyllin on, kilvoitteluni kelvoton" (Siionin virret, 115:5). Sen sijaan erilaisista uskonnollisista näkemyksistä, traditioista, käytännöistä ym. kyllä käydään vilkasta ja ajoittain kiivastakin keskustelua. Periaatteiden toimiminen käytännössä on tietysti eri asia, ja siinä on varmasti parannuksen aihetta itse kullakin, oli körtti tai joku muu.

2) Olen käynyt seuroissa harvakseltaan. Olen tuntenut itseni jollain tavalla ulkopuoliseksi; toki tämä voi johtua minusta. Käyttäjänimeni mukaan olen jonkinsortin erakko. Voisiko joku ystävällisesti antaa vinkkejä, miten tulisi toimia tilaisuudessa, jossa valtaosa muista paikalla olijoista vaikuttaa olevan keskenään vanhoja tuttuja?

Herännäisseurat ovat tässä suhteessa samanlaisia kuin lounasravintola, torikahvila, yleinen sauna ja koirapuisto ja monet muut paikat, joissa samat ihmiset tuppaavat käymään enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Itselläni on tulokkaan kokemuksia noista kaikista. Vähitellen tutustuu, toiset nopeammin, toiset hitaammin. Herännäisseuroissa on ehkä se poikkeus, että monet ensikertalaiset ovat tullessaan aralla mielellä, varautuneita tms., ja siksi vakioväki saattaa odottaa, että tulija antaa jonkin vinkin kommunikaatiohalukkuudestaan. Tätä piirrettä olen itse aikoinani suuresti arvostanut. Luulen, että en ole ainoa.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #17 : 21.11.09 - klo:10:52 »
Karjalaisenkyösti pitelee peiliä. Ei ole peilin vika, jos kuva ei miellytä.

Tulkitsin, että Pena ei pitänyt tekstistäni ja ehkä ajattelee, että heitän väärää lokaa körttiläisyyden päälle.
Ehdotan, että Pena vaihtaa kaikki adjektiivit tekstissäni päinvastaiseksi ja jos teksti edelleenkin tuntuu körttivihamieliseltä, niin ehkäpä Penan sen jälkeen on paras tulla minun viereeni tänne peilin ääreen seisomaan ja katsotaan sitten yhdessä samaan peiliin.
Sitten voimme siinä yhdessä pohtia, että onko syy peilissä.

Penan viestissä on vain yksi rivi, joten et ole varmaankaan lukenut rivien välistä. Mutta mielestäni olet tulkinnut sen väärin, tai ainakin toisin kuin minä.

Penan ajatus: Karjalaisenkyösti seisoo körttijoukon edessä ja pitää peiliä edessään niin, että körtit näkevät siinä oman kuvansa. Jos kuva ei miellytä, ei körtin pidä syyttää peilin pitelijää eli Karjalaisenkyöstiä vaan itseään.

Mt

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #18 : 21.11.09 - klo:11:15 »
Kiitän saamistani kommenteista, kaikista yhdessä ja jokaisesta erikseen. Sain reppuuni eväitä, joiden avulla yritän eteenpäin. Pienin askelin.

*   *   *

Vielä yksi lillukanvarsitason kysymys. Kun yritän lisätä kirjoitukseeni hymiön, esikatselussa näkyy vain numerokoodi. Mitä neuvoksi?
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #19 : 21.11.09 - klo:11:22 »
Hei täällä täys-tumpelo tekniikka-mummi. Mulla ei onnistu jos valitsen hymiön tekstin väliin. Loppuun kun jonkun valitsen, tai vaikka useamman ja sitten vain lähetän, niin siinä ne on.

                     :109: :eusa_clap: :icon_lol:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #20 : 21.11.09 - klo:11:35 »
Hymiöissä pitää huomata se, että kun niitä lisää tekstin sekaan, niin niiden molemmilla puolilla pitää olla välilyönti.

Esimerkki: jotain tekstiä :icon_wink:ja hymiökoodi vs. jotain tekstiä  :icon_wink: ja sama hymiökoodi välilyönnin kera.

Näette, miten tämä viesti on luotu, kun otatte sen lainaukseen.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #21 : 21.11.09 - klo:11:37 »

Tässä suvaitsevuus-suhteessa körttiläisyys ei eroa edukseen taikka epä-edukseen muista uskonsuunnista.
Tälläkin foorumilla välillä mainostetaan sitä, että "me körttiläiset olemme hyvin suvaitsevaisia".
Tällä oman huomioni mukaan tarkoitetaan sitä, että suvaitaan hyvin kaikkia niitä näkemyksiä, jotka eivät kovin paljoa sodi omaa maailmankuvaa vastaan.


Tämä on ns. normaalia missä tahansa yhteisössä. Ei kai kukaan ole täysin neutraali tai hyväksyvä kaikkia ilmiöitä kohtaan. Halutaan suvaitsevuutta, mutta aina löytyy jotain, mitä ei itse suvaita. Tarkoitan nyt ihmisiä yleensä, en körttejä erityisesti.

Kyöstin luonnehdintoja on aika hauskaa lukea  ;D  ei mua haittaa. Jokaisella omat tuntemukset ja kokemukset, tosia omalla kohdalla.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #22 : 21.11.09 - klo:11:51 »
Jokaisella omat tuntemukset ja kokemukset, tosia omalla kohdalla.

Tai Kyösti nyt vähän potkii seiniä ja kaivelee koloja ja etsii aarteita  :002: :031:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #23 : 21.11.09 - klo:13:59 »
Kyösti, ymmärsit minut täsmälleen väärin. Pitelet peiliä meidän edessämme, et itsesi. Kiitos siitä!

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #24 : 21.11.09 - klo:14:48 »
Kyösti, ymmärsit minut täsmälleen väärin. Pitelet peiliä meidän edessämme, et itsesi. Kiitos siitä!
Älä nyt... :icon_wink:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #25 : 21.11.09 - klo:15:51 »
Älä nyt... :icon_wink:

”äijällä” nousee vielä huppuun, taitaa kyllä olla niin, että on …

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #26 : 21.11.09 - klo:17:30 »


huudetaan pelonsekaista huutoa, koska nähdään opettajia&opetusta sekä liiallista uskovaisuutta jokaisen puun takaa.
Jos joku paljastuu ... ... taikka tosiuskovaiseksi, saattaa foorumiväki savustaa henkilön ulos foorumilta.



BUAAAAH!  :003:  repesin!

herää epäilys, että Köysti itse onkin tosiuskovainen... -lähdenpäs kaivamaan savustusvälineitä jo valmiiksi...  :003:

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #27 : 21.11.09 - klo:18:09 »
kyllä minä olen tosiuskovainen...
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #28 : 21.11.09 - klo:18:13 »
kyllä minä olen tosiuskovainen...
Minä en ... sillä Hänellä on se mittari, enkä usko että sitä mittaria on kaupan hyllyillä. Vai onko..?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jäsenehdokas kysyy viisaammiltaan
« Vastaus #29 : 21.11.09 - klo:18:16 »
Minä en ... sillä Hänellä on se mittari, enkä usko että sitä mittaria on kaupan hyllyillä. Vai onko..?

Kyllä Juhani on, mutta hänhän savustaa jo itseään jatkuvasti syöpäkääryleillä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi