Kirjoittaja Aihe: Yhtenäisyys vaarassa  (Luettu 4458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Yhtenäisyys vaarassa
« : 13.07.13 - klo:07:49 »
Kun en osaa enää kirjoittaa niin että Te arvon körttifoorumin rekisteröityneet jäsenet / ylläpito ymmärtäisitte viestini.  Tuon ajatukseni seuraavalla tavalla ajatukseni julki, toivottavasti se miellyttää.



"Kotimaan päätoimittaja Mari Teinilä haastoi kirkkoa telttakokoukseen yhtenäisyyden edistämiseksi pontenaan presidentin järjestämä ulko- ja turvallisuus¬poliittinen keskustelu: ”Kirkon pitäisi ottaa tästä mallia, sillä kirkon yhtenäisyys on suuressa vaarassa. Vain avoimesti keskustelemalla on mahdollista päästä eteenpäin kirkon sisällä hiertävissä kiista¬kysymyk¬sissä.”
On hyvä kantaa huolta kirkon tilanteesta – yllättävän pitkälle on jo ajauduttukin! Kirkkomme rooliksi on muotoutunut myötäillä vähänkään maallisella tasa-arvolla ja ns. suvaitsevaisuudella perusteltuja vaatimuksia. Monet ovat hyväuskoisuudessaan lähteneet tähän mukaan. Kirkon asioiden käsittelyssä ei ole aina esillä enempää kirkkolaki kuin kirkkojärjestyskään – päätösten pohjana toimivat pikemmin maalliset lait.
Kommenteissa Teinilän kirjoitukseen otetaan esimerkiksi herätysliikkeet ja niiden kyky elää yhdessä kirkon suojassa. Suvaitsemattomiksi leimatuista herätysliikkeistä löytyy yllättäen suvaitsevaisuutta, jota ei voida havaita kirkkomme tasa-arvon ja suvaitsevai¬suuden kannattajien asenteissa toisinajattelijoihin. Seinät ovat leveällä mutta ei niille, jotka haluavat pitää kiinni raamatullisesta opista.
Kirkkomme tunnustus on selkeä sen suhteen, mikä riittää kirkon ykseyteen: yksimielisyys evankeliumin opissa. Se onkin kova vaatimus nykykirkollemme?
Huoli kirkon yhtenäisyydestä on aiheellinen. Ratkaisua olisi parasta hakea tunnustetun erimielisyyden pohjalta ja ymmärtää kansankirkko erilaisten ja erimielisten yhteisöjen sateen¬varjoksi. Parhaimmillaan se rajaisi joidenkin intressiryhmien kirkkopoliittista peliä mutta tekisi suuren palveluksen kansankirkolle.
Seurakunnissamme olisi tilaa eri tavoin ajatteleville, kirkon tunnustukseen sitoutuville jäsenille. Tukahduttamisen sijaan annettaisiin tila elää ja toimia – myös kirkon perinteen mukaan uskoville. Kirkon menettäessä vauhdilla jäseniään ei ole viisasta ajaa sitoutunut, perinteistä kristinuskoa edustavien joukko marginaaliin viemällä heiltä rahat, tilat ja virat.
 
PS.
Niin,missä joukoissa suvaitsemattomuus tällä hetkellä elääkään? Joko olisi aika huomata, ettei keisarilla taida olla vaatteita? "

 
Heikki Sorvari
yhteisen kirkkoneuvoston vpj.
heikkijsorvari@gmail.com     
http://www.esse.fi/1035-yhtenaisyys-vaarassa
Esse 28-29 / 11.7.2013 / www.esse.fi




Eli minusta perinteitä pitäisi säilyttää ja vanhoja arvoja kunnioittaa eikä vaan heittää kaatopaikalle mätänemään. Uudistumista tarvitaan, sitä en kiellä, mutta en usko, että tällä kehityksellä kirkko eikä Herättäjä – Yhdistys saa aikaan hyvää, vaan enemminkin hajaannusta.  Uskoisin, että jo tämän päivän yhteiskunnalliset äkkipikapäätöksistä ja toimenpiteistä olisi otettu oppia. Tästä voidaan ottaa esimerkiksi esille Sote - sotku. Toiseksi en toivoisi, että tälläkään keskustelualueella alettaisiin jaotella kuka on nykykörtti ja kuka on vanhoillinen körtti. Vielä kerran, olisi hyvä muistaa mistä on herännäisyys lähtöisin Suomessa, se ei varmasti lähtenyt liikkeelle pelkästään Paavo Ruotsalaisesta. Herännäisyys on monimuotoinen. Lopuksi voin vain kysy, miksi uudistajat eivät edes hieman kunnioita perinteitä?

 

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #1 : 13.07.13 - klo:08:19 »
Kiitos tuosta Benkku. :)
Laitoinkin jo meilin ja vastasin hänelle.

Kait se ainakin mun tiukkapipoisuus herätysliikkeitä ja muita raamatullisen opin muilta vaatijoilta johtuu samasta asiasta kuin Jeesuksen aikaan Jeesuksella.
Eli kaikenlaisia taakkoja ja oppeja te kyllä sälytätte ihmisten kannettaviksi, mutta heikkoa ja huonoa ette armahda.
Se kovasydämisyys bublikaaneja kohtaan kai se perus syy on miksi nämä raamatullisen oikeaoppineisuuden vaatijat vaativat on syy miksi he ovat ainoa porukka kun saa pikkasen hermostumaan mutkin joka olen ihan lähimmäisiä muuten rakastava henkilö sen armon mukaan mikä armosta tulee.
Antaisivat tilaa Jumalan vaikuttaa muutosta, joka tulee armon kokemisesta tai ymmärtämisestä.

Mä olen sitten ilmeisesti ihan perinteisistä perinteisin "körtti" kun ihan Raamatun aikoihin perustan näkemykseni. :)
Tik toc.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #2 : 13.07.13 - klo:11:10 »
Tästä yhtenäisyydestä tuli mieleeni ns. "Yhteys-aktio" Tampereella joskus 70-luvulla.
Pääpuhujana oli Dennis Clark, tulkkina Jouko Neulanen.
Järjestelyvastuussa oli monia seurakuntia/järjestöjä.
En muista onko myöhemmin ollut vastaavan kokoluokan tapahtumaa niin monien järjestäjien yhteisvoimin.

Eipähän taida liittyä tähän aiheeseen, kunhan tuli vaan mieleeni.

On nykyisillä kirkon vastuuhenkilöillä eri tahoilla haastetta kerrakseen.
Ja tämä haaste ei ole pelkästään leirin ulkopuolelta tulevaa.
Rukoilevia mummoja ja pappoja tarvitaan, näkeviä silmiä, kuulevia korvia, itsekkyydestä luopumista, jne...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #3 : 13.07.13 - klo:11:31 »
Yksimielisyys evankeliumin opissa on tainnut olla kova vaatimus kirkolle kautta aikain? Minä en ymmärrä sitä oppia niin hyvin, että voisin olla siitä kenenkään kanssa mitään mieltä, sen kummemmin yhtä mieltä kuin eri mieltä  :102:.

Taidanpa nähdä punaista aina kun luen sanan "suvaitsevainen" tai "suvaitsematon". Ne, joita suvaitsevaisiksi haukutaan (kyllä, se on haukkumasana, ja varmaan minuakin niin haukutaan) eivät sitä itse liiemmin viljele. Ainakaan en ole kuullut kenenkään esittävän suvaittavaksi sitä, että kadulla vastaantulijaa saa mottaista kuonoon, jos ei satu naama miellyttämään. Jotta tässä asiassa ainakin ollaan hyvin perinteisillä linjoilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #4 : 13.07.13 - klo:11:59 »
No nyt tämä tittelimaakari vastasi minulle.

Vastaus oli:
Viestini oli hyvin yksinkertainen:

Kirkossa saisi olla mukana yhteisen sateenvarjon alla kaikenlaiset kirkkoon kuuluvat kristillisyyden harjoittajat!

Nyt valitettavasti yritetään savustaa taloudellisilla ym. perusteilla ulos ne kristityt, jotka vielä pitävät Raamattua uskonsa perusteena.

 

Eli liberaalisuvaitseville suvaitsevaisuutta myös tähän suuntaan, nyt sitä ei ole!

 

Ystävällisin terveisin

-Heikki

 

Heikki Sorvari

Espoon tuomiokirkkoseurakunnan seurakunta­-

neuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston jäsen.

Yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtaja.

Kirkolliskokousedustaja ja talousvaliokunnan jäsen.

Tuomiokapitulin maallikkojäsen
___________________________________________________
Ilmeisesti hänen pääpointtinsa on, että on vallalla liikaa liberaaleja jotka eivät ole Raamattuun perustuvia ja eivät suvaitse sellaisia uskovia.

Ehkä hän on oikeassa ja varmaan on huolta josko lestadiolaiset ja kansanlähetysläiset lähtee pois ja jotkut liberaalit körtit vaan jää kirkkoon?
Huoli on ihan oikea jotenkin kirkon yhtenäisyys erilailla asiat tajuavien kesken tulisi ratkoa.
Jos Heikin tavoin jotkut pitävät itseään ainoina Raamattuun kirjaimellisesti uskovina, niin siitä olen erimieltä.
Uskon monen liberaalin perustavan näkemyksensä myös samaan Raamattuun jota hän lukee, mutta tulkitsemme sanoman erilailla, eli sen ydin sanoman Raamatusta.

Miksi sitten me liberaalit olemme niin suvaitsemattomia näitä tiukempia kohtaan?

Itse ainakin silloin,- kun näen uskonnollisen sorron jotain ihmisryhmää kohtaan tulevan.
-Armottomuuden.
-Myös suvaitsemattomuuden liberaaleja näkemyksiä kohtaan.
-Vaatimuksien
-Jopa hengellisen väkivallan oikeaoppisuuden varjolla
-eri arvoisuuden
-lakien ilman laupeutta ja armoa
ja joidenkin muiden asioiden takia.

Kait se on niin, että kun on tullut esiin kaikkea pahaa juuri nöiden lestadiolaisten ja herätysliikkeiden pimennoista tavallisten ihmisten tietoon nyt median kautta, niin ihmiset ovat alkaneet suhtautua suvaitsemattomammin näihin itseään Raamattullisesti uskoviin erikoispyhiin.

Kyllä kuitenkin voin lestadiolaisten tai muiden erilailla kanssa juoda kahvit samassa pöydässä ja keskustella, mutta kyllä se suvaitsemttomuus lopuksi tulee heidän puolelta ja eroon sulkeminen.
Itse voin antaa periksi ja myönnän olevani väärässä, mutta raamatullisille oikeauskoisille se ei luonistu.


Tik toc.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #5 : 13.07.13 - klo:12:43 »
Lainaukset Heikin vastauksesta Viisveisaajalle:

Lainaus
Kirkossa saisi olla mukana yhteisen sateenvarjon alla kaikenlaiset kirkkoon kuuluvat kristillisyyden harjoittajat!
Jep.

Lainaus
Nyt valitettavasti yritetään savustaa taloudellisilla ym. perusteilla ulos ne kristityt, jotka vielä pitävät Raamattua uskonsa perusteena.

Ai rahasta tässä olikin kysymys?

Jos nyt seurakunnassa on erilaisia kristillisyyden harjoittajia, niin millä perustein ja missä suhteessa raha pitää jakaa, jotta ketään ei savusteta?  Vaikkapa ylistäville karismaatikoille, evankelioivalle katulähetysryhmälle, sateenkaarimessulle, hiljaisuuden retriitille?

Mihin kaikkeen "ym." mahtaa viitata? Eli mistä käytännön asioista se pois savustamisen kokemus kumpuaa?

Lainaus
Eli liberaalisuvaitseville suvaitsevaisuutta myös tähän suuntaan, nyt sitä ei ole!

Onko joku kieltänyt tulemasta messuun, evännyt ehtoollispöydän? Miten sitä käytännössä olla "suvaitsevainen" (että inhoan tuota sanaa) teitä kohtaan muuten kuin tuossa rahanjakoasiassa?

(Voisin kai kysyä tältä Heikiltä itseltään, mutta miten korrektisti viitata tuohon hänen Viisveisaajalle lähettämäänsä vastaukseen?)

« Viimeksi muokattu: 13.07.13 - klo:12:51 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #6 : 13.07.13 - klo:12:48 »


Jos nyt seurakunnassa on erilaisia kristillisyyden harjoittajia, niin millä perustein ja missä suhteessa raha pitää jakaa, jotta ketään ei savusteta?  Vaikkapa ylistäville karismaatikoille, evankelioivalle katulähetysryhmälle, sateenkaarimessulle, hiljaisuuden retriitille?


Onko joku kieltänyt tulemasta messuun, evännyt ehtoollispöydän? Miten sitä käytännössä olla "suvaitsevainen" (että inhoan tuota sanaa) teitä kohtaan muuten kuin tuossa rahanjakoasiassa?

Seurakunnat jakavat rahaa lähinnä vain kirkon virallisille lähetysjärjestöille ja niitä tässä on kysymys.
Yksi piispa poistettiin ehtoolisyhteydestä eikä hänelle jaettu oikein uskovien seurassa ehtoollista.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #7 : 13.07.13 - klo:12:53 »
^Nuo tapaukset muistankin. Jos lähetysrahoista on kysymys, niin voisi puhua suoraan siitä asiasta, sen sijaan että noin yleisluontoisesti ja kaarrellen rahasta. Ja piispaahan ei ehtoollispöydästä poistanut mikään liberaaliryhmittymä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: Yhtenäisyys vaarassa
« Vastaus #8 : 13.07.13 - klo:14:25 »
Ai rahasta tässä olikin kysymys?

No ei pelkästään, mutta varmasti yksi merkittävä asia on raha mille tahansa yhteisölle, myös H -Y:lle. Itse koen asian osaltaan niin, että kun yhteisöjen jäsenistö ja talous alkaa hiipua, on otettava toisenlaiset keinot käyttöön rahaston ja jäsenistön kasvattamiseksi. Esimerkiksi jopa omien aatteiden, perinteiden ja moraalikäsitysten muokkaaminen aivan uuteen uskoon, joita ei edes itse pysty noudattamaan, kuten suvaitsevaisuus. Nyt jos teistä joku sanoo, että on suvaitsevainen, niin ehkä olisi hyvä katsahtaa itseensä, onko asia todellakin niin. Minä en ainakaan voi sanoa, että olen suvaitsevainen kirjaimellisesti.