Kirjoittaja Aihe: Jumala  (Luettu 41518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Jumala
« Vastaus #105 : 27.12.14 - klo:20:57 »
Vietti

Miksiköhän tostakin on tehty synti ?

Luulen, että paljon asioita on joista moralistit on tehneet synnin, mutta jotka vaan on meistä riippumatta olemassa jo luomispäivästä saakka.

Ehkä toikin synti oli Eevasta ja Aatamista ihan sen ajan hauskaa ??
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6327
Vs: Jumala
« Vastaus #106 : 27.12.14 - klo:21:04 »
Minulle olisi kai ollut kaikkein parasta jos olisin elänyt Jeesuksen aikalaisena ja lähipiirissä niin olisi autenttista tietoa asioista.

Eipä ne lähipiiriläisetkään aina tainneet järin hyvin ymmärtää. Joskus näkee paremmin kun katselee vähän kauempaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6327
Vs: Jumala
« Vastaus #107 : 27.12.14 - klo:21:06 »
Samalla tavalla minä ihmettelen miksi uskontunnustus yhtäkkiä on joku uskonylistys

Olet jo useaan kertaan eri ketjuissa maininnut tuon sanan uskonylistys. Missä sen oikein olet kohdannut, eli kuka sellaista termiä on käyttänyt ja mitä sillä tarkoittaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Jumala
« Vastaus #108 : 10.03.15 - klo:13:05 »
Uskontunnustus on latinaksi symbolum. Sen voisi suomentaa myös tunnusmerkiksi. Miksi sitä ei voisi pitää ylistyksenäkin; tunnustaudumme kristityiksi ylistämällä kolmiyhteistä Jumalaa. Maallisena analogiana voisi pitää jalkapallojoukkueen fanin tunnustautumista ylistämällä suosikkiaan vaikkapa 'symbolilla': Tappara on terästä!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala
« Vastaus #109 : 10.03.15 - klo:13:10 »
Uskontunnustus on latinaksi symbolum. Sen voisi suomentaa myös tunnusmerkiksi. Miksi sitä ei voisi pitää ylistyksenäkin; tunnustaudumme kristityiksi ylistämällä kolmiyhteistä Jumalaa. Maallisena analogiana voisi pitää jalkapallojoukkueen fanin tunnustautumista ylistämällä suosikkiaan vaikkapa 'symbolilla': Tappara on terästä!
Kotkan poikii ilman siipii...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Jumala
« Vastaus #110 : 10.03.15 - klo:14:14 »
Kotkan poikii ilman siipii...

Olen näinkin vanhana ilman siipejä, sillä en vain ymmärrä kolmiyhteistä Jumalaa. Kun saan siivet, varmaan jaksan sitten uskoa siihen. Siihen asti minun täytyy tyytyä pelkästään tähän yhteiseen Jumalaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Jumala
« Vastaus #111 : 10.03.15 - klo:14:50 »
Hei !  Täällä toinen, jolle kolmiyhteinen kokonaisuus Jumalassa ei täysin avaudu. Tunnen Jumalan, kuulen välillä PyhänHengen äänen, mutta Jeesus on minulle jotenkin edelleen nuo kaksi viimemainittua yhdessä. Ihmiset ovat tehneet Jeesuksesta fiktiivisen hahmon. Toki Jeesuksen sanat Raamatussa ovat jumala-ihmisen ääni ja se on suurta viisautta mitä Hän sanoo. Uskon myös että hän on Ristiinnaulittu ja että usko siihen, Jumalan kiitokseksi ja kunniaksi, on pelastukseksi.

Pyrin uskomaan niinkuin uskontunnustuksessa sanotaan, mutta se on vaikeampaa kuin Jumalan vallan, voiman ja viisauden kokeminen. Siinäpä uskoani koetellaan. On sitä sinapinsiemenen verran. Pohdittavaa on enemmän.

Jumala on rakkaus joka antoi meille esikuvaksi Jeesuksen. Hän on Opettaja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Jumala
« Vastaus #112 : 10.03.15 - klo:15:07 »
Kun kirjoitin tuon tuossa edellä, muistui  pian mieleeni Paavo Ruotsalaisen ajatus filosofeista perunamaan penkojina.
" Kuin siat työ sotkette pottuhalameen "- ajatus oli minulle alkuun aivan selvä. Lapsenuskolla sen omistin. Mitä enemmän Jumalaa pengotaan, sitä vaikeammaksi kaiken kokonaisuus ilmenee.
Pitänee ottaa alusta asti uusiks !  Uudet läksyt luki Paavokin.

Oi sinä kaikkein armollisin Hera Jeesus Kristus. Katsahda puoleeni laupeutesi silmillä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8372
Vs: Jumala
« Vastaus #113 : 10.03.15 - klo:20:25 »
Olen näinkin vanhana ilman siipejä, sillä en vain ymmärrä kolmiyhteistä Jumalaa. Kun saan siivet, varmaan jaksan sitten uskoa siihen. Siihen asti minun täytyy tyytyä pelkästään tähän yhteiseen Jumalaan.

Uskomme yhteen Jumalaan.
Isään, Poikaan ja Pyhäänhenkeen.

Tosi Jumala, tosi Jumalasta..

Suuri on uskon salaisuus.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Jumala
« Vastaus #114 : 11.03.15 - klo:06:52 »

   Kolmiyhteinen on kieltämättä monimutkaisempi kuin yhteinen. Yhteinen kolmiyhteinen? Yksi yhteinen.
Isä, Poika ja Pyhä Henki. Isää seuraa poika. Heidät yhdistää Pyhä Henki. Tässä on alkua paljollekin dogmatiikalle, ja dogmatiikka on jo aluetta, joka avautuu vain uskovalle. Vihkiytynyt voi omaksua.

Siksi yhteinen Jumala.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Jumala
« Vastaus #115 : 11.03.15 - klo:07:14 »
Tätä minäkin tarkoitan. Uskon, mutta hapuilen Jeesus-kuvan kanssa. Uskon, että syntyi ihminen joka syntyi Jumalan tahdosta ja Hänen kaikkivoimaisuudestaan.  Uskon, että Jeesus oli ihminen jolla oli ylimaallisia kykyjä ja valta Jumalalta puhua niin kuin hän puhui. Se koitui hänen kuolemakseen. Sen, ristinkuoleman ja ylösnousemisen, joilla on taodistajia,
pohjalla elää uskomme.
Juutalaiset saivat vihansa voimalla roomalaiset teloittamaan Vapahtajan.

 Nähin uskon.

Se minkä ihmiset ovat muovanneet Jeesuksen kuvaksi luulen olevan ihannointia, unelmointia ja tähän kuvaan turvautumista.
Minulle riittävät Vapahtajan sanat ja Pyhän Hengen ohjaus ja Jumalan suuruus jota kaipaan ja etsin.
Jeesuksen nimi on voimallinen pahaa vastaan. Siinä on suuri salaisuus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #116 : 14.03.15 - klo:21:30 »
Olet jo useaan kertaan eri ketjuissa maininnut tuon sanan uskonylistys. Missä sen oikein olet kohdannut, eli kuka sellaista termiä on käyttänyt ja mitä sillä tarkoittaa?

Moni! Minusta tuntuu ilkeältä sanoa nimiä, ja tämä on totuus. Radiojumiksessakin.

Kyseessä oli joidenkin vuosien takainen keskustelu siitä syntyikö joku Neitsyt Mariasta ja sikisikö hän Pyhästä Hengestä. Sen verran ilkenen kai todeta että kyseessä oli minua viitisentoista tahi kaksi  vuosikymmentä varttuneempi teologijoukko. Moni oli tuttu sairaalamaailmasta eli sairaalapappeja.

Kommentti perusteluineen, "eiköhän se ollut ihan tavallinen nuoripari joille palmujen katveessa kävi entisesti" ei vakuuta, siitä puuttuu se eksegeettinen tapa tutkia joka tarkastelee paikallista kulttuuria ja tapoja. Ei tyttöä päästetty palmujen alle haaveksimaan.

Kyse oli siis uskontunnustuksesta. Miksi se ei saata doksologiaakin olla ja minä väsyin aivan perin pohjin miettimään Jeesuksen alkuperää. Docens löysi kohdan joka puhuu Augustinuksen perisyntiä vastaan, kreikan ef' ho ei käänny että in quod tai ja niin edelleen meissä (yksilöinä) synti ikäänkuin tule geeneissä sellaisenaan vaan --- käykö selittää kun väsyttää vähemmän? Olen apeamielinen.

Se tarkoittaa ihmissukua. Hieman kuin aikanaan Penan kertoma ubuntu, joka merkitsee sekä yhtä ihmistä että perhettä sukua kansaa ihmissukua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #117 : 14.03.15 - klo:21:42 »
Hei !  Täällä toinen, jolle kolmiyhteinen kokonaisuus Jumalassa ei täysin avaudu. Tunnen Jumalan, kuulen välillä PyhänHengen äänen, mutta Jeesus on minulle jotenkin edelleen nuo kaksi viimemainittua yhdessä. Ihmiset ovat tehneet Jeesuksesta fiktiivisen hahmon. Toki Jeesuksen sanat Raamatussa ovat jumala-ihmisen ääni ja se on suurta viisautta mitä Hän sanoo. Uskon myös että hän on Ristiinnaulittu ja että usko siihen, Jumalan kiitokseksi ja kunniaksi, on pelastukseksi.

Pyrin uskomaan niinkuin uskontunnustuksessa sanotaan, mutta se on vaikeampaa kuin Jumalan vallan, voiman ja viisauden kokeminen. Siinäpä uskoani koetellaan. On sitä sinapinsiemenen verran. Pohdittavaa on enemmän.

Jumala on rakkaus joka antoi meille esikuvaksi Jeesuksen. Hän on Opettaja.

Olen jo luopunut yrittämästä.
Se etu oli kun rupesin koineekreikkaan, että käsitin miten sitä kieltä käytetään. Verbistä tehdään substantiivi tai adjektiivi tai attribuutti ja aluksi olin ihan pää pyörällä. Sitten kun siihen hieman pääsi sisälle, tuumiskelin että ne jotka loivat opinkappaleita kun heidän täytyi saadakseen jotenkin paperille mitä kristinusko on ne käyttivät tätä kieltä.

Jumala on kovasti salattu, mutta on maininnut itsestään sentään jotakin, lähettänyt Jeesuksen meille ja sitten Pyhän Hengen ja antanut ymmärtää kai kun Jeesuskin opetti Isästä kaikenlaista, ja kun ihmispolo tekee näistä toiminnoista substantiiveja niin siitä syntyi paljon vaikeaselkoista  :-\
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala
« Vastaus #118 : 14.03.15 - klo:21:56 »
Uskontunnustus on latinaksi symbolum. Sen voisi suomentaa myös tunnusmerkiksi. Miksi sitä ei voisi pitää ylistyksenäkin; tunnustaudumme kristityiksi ylistämällä kolmiyhteistä Jumalaa. Maallisena analogiana voisi pitää jalkapallojoukkueen fanin tunnustautumista ylistämällä suosikkiaan vaikkapa 'symbolilla': Tappara on terästä!

Oleellista on mitä se olisi septuagintaksi! 

Itse oikeastaan älliistyin havaitessani mitä tapahtuisi jos perisyntioppi siirrettäisiinkin ihmissuvun vaivaksi eikä enää yksilöitten. Kirkkoisä Augustinushan katsoi että se on yksilössä kunnes pestään kasteessa pois.

Kasteen merkitys on sen jälkeen kun aloin miettiä mitä se olisi sitten, ollutkin suurmysteeri. Jeesus otti kasteen! Se sana ubuntu merkitsi minulle suurlöytöä. Johonkin sellaiseen se viittaa. Me olemme kuin katiskaan uineet kalat, sitä ei voi sisältä päin nostaa vedestä, mutta syömmekö siellä sisällä toinen toisemme vai autammeko, rakastammeko, huolehdimme,  niin! Sillä on merkitys ja suuri onkin.

Jumala pitää huolen siitä että meidät kerran kaikki kiskaistaan kuiville....  Tämä on jotain mitä ajattelen toisin ajoin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Jumala
« Vastaus #119 : 14.03.15 - klo:23:43 »
Jospa synti ymmärrettäisiin yhteiseksi vaivaksi eikä yksilön syyksi!