Äänestys

Jätätkö käymättä jumalanpalveluksessa jos on tulossa herättäjäseurat?

osallistun jumalanpalvelukseen
14 (100%)
en osallistu jumalanpalvelukseen
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 13

Äänestys päättynyt: 26.08.09 - klo:10:04

Kirjoittaja Aihe: Onko seuroissa käyntisi pois osallistumisestasi jumalanpalvelukseen?  (Luettu 19153 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
Liina, liinukkainen! Ihmettelit tuossa taannoin körttiläisten kiltteyttä. Sitä lajiahan on monenlaista. Körttien "joukkoon rakastaminen" taitaa olla liki 200-vuotinen perinne. Se on kuitenkin säilynyt aitona, näin kaupunkipaikoissakin.

Jos on saanut rinta-lapsesta kulkea seuroissa, voi jo aivan pienen lapsen  suusta kuulla sellaisen seurapuheen minkä Maunon 3-vuotias lapsenlapsi piti Hämeenkosken riihiseuroissa:
"Hyvät naapulit!". Kaunis puhe, ei imelä, ei opettava. Vain ystävyyttä.

Jos välität hiljaisen tuulen hyminästä, päivän lempeästä paisteesta, harmaista ladoista aito-suomalaisessa maisemassa, niin mene körttiseuroihin!

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
harmaista ladoista aito-suomalaisessa maisemassa



Kyllähän harmaita ladoja joskus vielä näkee. :icon_wink:


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33825
myyrän ja mummin yhteistyönä Venäläinen lada! :icon_biggrin:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Siionin virret on ilmeisesti laulettu vain suomeksi.

Vain suomeksi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Minulle tuo Jyväskylän, Kuokkalan uusi kirkko toi mieleeni ylösalaisin käännetyn veneen. Se voi olla näin laman aikaan, että seurakuntakin joutuu "veneen alle".  :017:
Pyryharakka

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Huomasiko kukaan uutisoiko Hesari yli 31000 osallistujan tapahtumasta; kirkkopäivistä - minä en huomannut? Muissa valtalehdissä tapahtuma huomioitiin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vain suomeksi.


  Yksittäisiä virsiä löytyy muualtakin. Minulla on jossain laatikossa Toksovasta 1990-luvulla mukaani ottama venäläinen veisuukirja, jossa on pari Malmivaaraa ( virttä siis ) venäjäksi...! :kahvi:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Huomasiko kukaan uutisoiko Hesari yli 31000 osallistujan tapahtumasta; kirkkopäivistä - minä en huomannut? Muissa valtalehdissä tapahtuma huomioitiin.
Minusta tuon Helsinkiläisen lehden voisi jättää omaan arvoonsa.
Kaksi suurta, kirkko ja Pääkaupunkiseutu, eivät mahdu samaan.
Niillä on selkeästi omat reviirinsä.
Maallisen ja hengellisen vallan yhteydet ovat aina problemaattiset. Kun politiikkaa ei saa sotkea uskontoon eikä uskontoa politiikkaan niin ei sitten voi. Vaikka kulisseissa piispa ja presidentti ovatkin kamuja, mutta työnjako on selvä; ja päämäärä yhteinen: Suomen paras.
Media on kolmas valtiomahti? Niin medianoomit haluavat.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Ndongaksi ja kwanyamaksi (Pohjois-Namibia) löytyy yhdeksänkymmentä 'yksittäistä' Siionin virttä. Onhan siitä ollut puhetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Huomasiko kukaan uutisoiko Hesari yli 31000 osallistujan tapahtumasta; kirkkopäivistä - minä en huomannut? Muissa valtalehdissä tapahtuma huomioitiin.

Lehden sähköisen arkiston mukaan Kirkkopäivät mainittiin kolme kertaa. Kaksi niistä oli Ylen ohjelmatiedoissa (jumalanpalvelus ja sovitetut-konsertti), kolmas 17.8. vinkkipalstalla "Kirkon perinteiseen kansanjuhlaan odotetaan kävijöitä useita tuhansia". Ehkä alan toimittaja on lomalla.

Mt


Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575


  En ollut minäkään kirkkopäivillä, etkä myöskään sinä. Kirkkohan on ihan jotain muuta kuin kirkkopäivät. Kunhan media näkyy herättäjäjuhlilla, se riittää - ainakin minulle! :kahvi:

Paikalla Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Niin... ja herättäjäjuhlat mediassa, vai kuinka?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621

  En ollut minäkään kirkkopäivillä, etkä myöskään sinä. Kirkkohan on ihan jotain muuta kuin kirkkopäivät. Kunhan media näkyy herättäjäjuhlilla, se riittää - ainakin minulle! :kahvi:

Vaan minäpä olin lauantaina. Ohjelmaa oli paljon, kiinnostavia tilaisuuksia samaan aikaan useita. Ohjelma ei ehkä houkutellut ei-aktiiveja, olihan kirkkopäiväpassin hintakin jonkinlainen rajoite. Hesarissa mainittu kansanjuhla-sana oli mielestäni hieman liioittelua. Torilla ei tiedetty kirkkopäivistä mitään, Hyde Park -tilaisuus kirkkopuistossa oli "suuri sun rantasi autius" -tyyliä. Sen sijaan paikallisella Cityseurakunnalla (karismaattinen) oli vilkas ja vireä katutapahtuma, jossa huollettiin jalkakäytävällä pyöriä ja tarjottiin kahvia ym. Fiksusti hoidettu kontaktinotto. Kirkkopäivien letunmyyntiteltta torilla olisi ollut poikaa. Keskustassa liikkui sentään feissareita, olivatko ne Yhteisvastuusta vai Ulkomaanavusta vai molemmista.

Mutta minähän olin paikalla vain yhtenä päivänä.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Niin... ja herättäjäjuhlat mediassa, vai kuinka?


 Eikös se yksi yhteen mene, Pena! Kukaan suomalainen ei lähde turhaan mihinkään. Jos mediaihminen XYZ lähteee juhlille, niin se on jutun paikka.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Niin... ja herättäjäjuhlat mediassa, vai kuinka?


 Etenkin Pena ja toki myös muut: Jos Kotimaalla on koju herättäjäjuhlilla, niin todennäköisesti Kotimaassa on myös juttua juhlilta ( velvoitettahan tuohon lehdellä, siis sen toimituksella ei tietenkään ja kumminkaan ole ). Jos herättäjäjuhlilla on jaossa vaikkapa sanomalehti Ilkkaa tai sanomalehti Suomenmaata, niin otaksuttavaa on, että Ilkassa tai Suomenmaassa on tuolloin näyttävästi jos kohta myös seikkaperäisesti h-juhlilta. Eli media juhlilla, juhlat mediassa.

 Mutta saat sinä, Pena, saivarrella, en minä suutu. :002: