Kirjoittaja Aihe: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti  (Luettu 26446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
   

       Aamulehden mukaan päiväkodeissa ei ole enää sallttua järjestää esimerkiksi ruokarukousta tai seurakunnan kynttilähetkeä.

Olen vuodesta toiseen odottanut H-Y:n päälliköiden ja puheenjohtajien kannanottoja tuonkaltaisista asioista kuin mitä tuohon ylle on merkitty. Niitä ei ole näkynyt, niistä en ole kuullut - ellei sitten mukaan lasketa puoltokannanottoja homohomssutteluista, lesboleikittelyistä tai muista sateenkaari-irrotteluista.

Kristillisistä tavoista ja perinteistä ollaan oltu hiljaa. Ei se riitä että toisinaan veisaa jonkun virren omien kanssa.

Parasta aikaa emme elää parasta aikaa herännäisyydessä. Sisällöllisesti ja merkityksellisesti tämä 2000-luku on herännäisyydessä ollut melkoisen laimea aikakausi.

Herännäisyyttä ei myöskään tunneta enää kuten ennen.

Henkilökohtaisesti pidän paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti.

Tuo ei tietenkään merkitse sitä ettenkö voisi herännäisyyden pitkää matkaa pohdiskella asiasta sisäisesti tietävien kanssa. :kahvi:




Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #1 : 01.12.17 - klo:21:11 »
   

       Aamulehden mukaan päiväkodeissa ei ole enää sallttua järjestää esimerkiksi ruokarukousta tai seurakunnan kynttilähetkeä.

Olen vuodesta toiseen odottanut H-Y:n päälliköiden ja puheenjohtajien kannanottoja tuonkaltaisista asioista kuin mitä tuohon ylle on merkitty. Niitä ei ole näkynyt, niistä en ole kuullut - ellei sitten mukaan lasketa puoltokannanottoja homohomssutteluista, lesboleikittelyistä tai muista sateenkaari-irrotteluista.

Kristillisistä tavoista ja perinteistä ollaan oltu hiljaa. Ei se riitä että toisinaan veisaa jonkun virren omien kanssa.

Parasta aikaa emme elää parasta aikaa herännäisyydessä. Sisällöllisesti ja merkityksellisesti tämä 2000-luku on herännäisyydessä ollut melkoisen laimea aikakausi.

Herännäisyyttä ei myöskään tunneta enää kuten ennen.

Henkilökohtaisesti pidän paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti.

Tuo ei tietenkään merkitse sitä ettenkö voisi herännäisyyden pitkää matkaa pohdiskella asiasta sisäisesti tietävien kanssa. :kahvi:

On ilo esittää eriävä mielipide edelliseen. Ei asia ihan noin yksinkertainen ole. Ei asiat nykyään huutamalla hoidu. Kysynkin sinulta oli mielipteesi en mietitty vaan harkittu. Toisekseen seurapaastolla uhkailu ei paljoa maailmaa heilauta, kun tuskin muutenkaan monesti olisit niihin kahville poikennut.

Kysynkin miksi haluaisit esi-isiesi työtä tärvellä. Kuka sanoikan, että hunajalla saa enemmän kärpäsisä kuin tervalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #2 : 02.12.17 - klo:05:14 »

   "Hannu" on "Kalistajan", tämän keskusteluaiheen aloittajan, oikea etunimi. Tiedän sen, koska olemme olleet samalla seurapuhujakurssilla, olet tehnyt minusta haastattelun Kuukauslehteen ja olet puhunut meillä seuroissa. Olemme ystäviä.
Hannu! Olet myös usean polven körtti.
Siksikin ja ennen kaikkea koska olet harjaantunut kirjoittaja, sanasi painavat.

Minun seurapaastoni on ja ei ole. Tavallaan en ole "päässyt", koska meillä ei nykyään seuroja pidetä, sillä en jaksanut niitä enää järjestää. Syyt ovat yleisiä ja yksityisiä. Yleisiä, koska en saanut apua. Yksityisiä, koska en osannut apua pyytää enkä ymmärtänyt siioninvirsiseurojen voivan olla ilman pyydettyjä puhujia. Puhujien rekrytointi vei liikaa voimia. Olinhan ollut työurani kirkollis-hengellisen piirin ulkopuolella. Kontaktini olivat vähäiset. Yleiset syyt liittyvät samaan, lähipiiriverkoston hataruuteen. Täällä etelässä jyllää Kansanraamattuseura, joten nekin, joiden hengellinen koti on herännäisyydessä, eivät ole päässeet esille voimakkaan evankelioimistyön varjosta.
Siksi minun on pitänyt tutustua ihmisiin perehtyäkseni, mitä täällä touhutaan. Oikeastaan olen toteuttamassa vanhaa teoriaani, että körttien osa on levitä maailmalle kuin akanat tuuleen ja olla suolana maailmassa. Linjassa on yhteiskunnallisen nousun pyrky, jota opiskelu edeltää. Ei jouda hengelöimään.
Evankelioimistyö oli meillekin akuutti sata vuotta sitten, jolloin yhteiskunnallinen murros osui maaseutuväestöön. Sen ajan hedelmiä me olemme. Herännäisyyden juonne maassamme on sateenkaarisoitunut.

Hannu! Kiitos paastoehdotuksestasi, paastohaasteestasi. En ota sitä vastaan. Annoit kuitenkin sysäyksen kirjoitusharrastukselleni. Lähden tästä paikasta siioninvirsi-körttiseuroihin. Helppo kirjoittaa, koska niitä vakaumukseni mikaan ei juuri nyt missään ole tällä hetkellä.
Oi niitä lapsuuteni aikoja, jolloin ei "siioninvirsiseuroja" - pitkä sana - ollut, oli vain seurat. Seurusteltiin. En romantisoi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #3 : 02.12.17 - klo:07:56 »
En paastoa. Päinvastoin, kun voimat antavat myöten, lähden seuroihin. Huomenakin lähdemme, myös Matti on alkanut ' körtteillä', on löytänyt sieltä ystäviä ja ystävyyttä, 
yli heimo- ja kulttuurirajojen.  Leivon rahkapiirakat, karjalaisuuttani tietty, ja näin osallistun myyjäispöydän tarjoomuksiin. Tarkoitus on myös ostaa jotakin.

Seroissa puhuu huomena yhtenä Miika Hämäläinen, meidän uusin kirkkoherramme. Hän on julki- kansanlähetysläinen, mutta uskon hänen puhuvan hyvin yhteistyöhaluisesti.
Toinen pappis-puhuja onkin sitten oma körttinen.

Olen saanut huomautuksia liiallisesta körttiläisyys-julistuksestani. Pyydän anteeksi jos olen loukannut. Saan jatkuvasti tuntea syntisen kieleni ( sydämeni) syyllistyneen kovuuteen. Kristus armahda !

Käyn kirkossa jättämässä taakkojani , kuulemassa Jumalan sanaa ja saarnaa, hoidattamassa sieluni kaivon pohjamutia kohti puhtautta.

Seuroissa käyn rakkaudesta lähimmäisiäni kohtaan. Saan ja jaan, jos niin on annettu, kulloinkin Mestarini mielen mukaan.

Töitä tekemätön,' armoa nälkivä' herännäisyys on minut kutsunut uus-körttiläisyyteen.Koen että ajan mukana muuttuminen, puheineen ja tapoineen on mielekästä matkantekoa. Tienviitta on ristin muotoinen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #4 : 02.12.17 - klo:08:45 »
Paaston pitäisi kai olla maallisesta luopumista ja hengelliseen keskittymistä. Siksi pidän seurapaastoa nurinkurisena toimena. Olenko aavistavinani jotain ’pitäkää tunkkinne!’ -henkeä?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #5 : 02.12.17 - klo:15:05 »
On normaalia, että on eriäviä mielipiteitä.

Tässä SeppoS'in mielipide Kalistajan viestiin:

Kysynkin miksi haluaisit esi-isiesi työtä tärvellä.

Minulle körttiläisyyden esi-isiä ovat Paavo Ruotsalainen, Jonas Lagus ja Niilo Kustaa Malmberg ja kaikki muut kristilliseltä mieleltään samanhenkiset.
Kun luen Paavo Ruotsalaisesta tehtyjä elämänkertoja ja Jonas Laguksen kirjoittamia tekstejä tai muita sensellaisia ja vertaan niitä nykykörttiläisten sekä nykykörttivaikuttajien teksteihin ja puheisiin, niin ainakin minun mielestäni ne monessa kohdin eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, kun on kyseessä kristillinen usko ja sen tulkinta.

Minun mielestäni Kalistajan tekstissä kumisee jonkinlaisia samanlaisia kaikuja, joita huokuu Laguksen teksteistä ja Paavo Ruotsalaisen elämäkerroista. Nämä kaiut ovat välillä jyrkässä ristiriidassa niiden ajatusten kanssa, joita nykykörttiläisyydessä kohtaan.

Jos joku tärvelee körtti-esi-isien työtä on minun mielestäni ne, jotka ovat luopuneet ed. mainitsemieni körtti-esi-isien opista.
Kun vertaan nykykörttiläisyyden uskonkäsitystä Laguksen ja Ruotsalaisen uskonkäsitykseen, niin vaikea on tulla muuhun johtopätökseen, kuin tähän: körtti-esi-isät (Ruotsalainen, Lagus, .....)  tärvelevät nykykörttiläisyyden työtä tai parempi ehkä sanoa, että he tärvelisivät sitä, jos voisivat ja eläisivät.

Minun näkemykseni on, että Kalistaja kritisoi nykykörttiläisyyden valtavirran maailmankuvaa. Hän ei missään tapauksessa kritisoi körtti-esi-isien uskonkäsitystä.

« Viimeksi muokattu: 02.12.17 - klo:15:11 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #6 : 02.12.17 - klo:15:17 »
Karjalaisenkyöstin kanssa on kuin helluntailaisten.

Käy päälle kuin helluntaisaarnaaja on kai se joku sanonta.

Siis fanaattisesti ei sen enempi syventymättä asioihin tai taustaan.

No kjyöstin hyökkäys vedoten oppi isiin herännäisyydestä olivat hänen näkemyksiään heistä ja opeistaan.
Onko kukaan ikuna lukenut, että Hänolisi kirjoittanut, kun tää on mun näkemykseni.
No ei ja aina Hän kirjoittaa, kuin Aamen ja loppu mitä hän on todennut tai ottanut ajatuksia jostain.

Sinänsä mun hakemukset jostain ovat kyllä ihan puuta heinää lainauksia, että en tohtisi kenenkään edes ajattelevani, että kirjoittelisin, viitaten johkin iso oppiseen oppi isään.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #7 : 02.12.17 - klo:15:27 »
Karjalaisenkyöstin kanssa on kuin helluntailaisten.

Käy päälle kuin helluntaisaarnaaja on kai se joku sanonta.

En muista lähdettä, oli ehkä joku Paavon elämänkerroista tai joku tuota aikaa kuvaava teos.
Kyseessä mielestäni oli Paavon tyttären Eevan tyttären tytär (tai sitten Eevan tytär), joka 1900 luvun alkupuolella oli pettynyt siihen, että körttiläisyys oli jo tuolloin hänen mielestään ajautunut liian kauas siitä, mitä se oli Paavon aikoina ollut.
Hän näki tästä johtuen sen ajan suomalaisen helluntalaisuuden sopivan hänelle paremmin, kun sen ajan körttiläinen yhteisö.

Mitä helluntalaisuus sitten ikinä olikaan tuolloin, niin sekin on muuttunut valtavasti noista ajoista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #8 : 02.12.17 - klo:16:03 »
Blogiteksti,
https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/mihin-menet-korttilaisyys/
josta otan seuraavan lainauksen:


Nykyherännäisyys on kuitenkin selvästi tehnyt irtioton alkuajan liikkeen linjasta. Alkuaikojen herännäisyys oli vahva herätysliike, jossa kutsuttiin ihmisiä parannukseen ja uskoon. Julistettiin synti synniksi ja vakuutettiin Jeesuksen armon riittävän suurimmallekin syntiselle.

Myöhemmin liikkeen korostukset ovat muuttuneet. Körttikapinaksi kutsuttu joukko liikkeen edustajia on haastanut omaa herätysliikettään ja vaatinut sitä palaamaan juurilleen. Nämä kriitikot ovat sanoneet, että nykyherännäisyydessä uskon sisällöllä ei ole merkitystä. Ei enää korosteta Jeesuksen sovitustyötä eikä pidetä Raamattua ylimpänä ohjeena.

On jopa esitetty arvio, että liikkeen opetuksessa jää epäselväksi, mikä merkitys Jeesuksella on. Jos tämä on totta, kyse on huolestuttavasta asiasta. Liikkeen seinät ovat leveällä ja katto korkealla ja se varoo lausumasta mitään sellaista, mikä voitaisiin tulkita uskonvarmuudeksi tai oikeaoppisuudeksi.

Herännäisyys on ollut vuosikymmenten varrella suureksi siunaukseksi kirkollemme. Jospa tähän ihmistä ymmärtävään alatien kristillisyyteen yhdistyisi entisaikojen liikkeessä ollut Raamattu- ja Kristus-keskeisyys, se olisi dynamiittia ja voisi vielä tuoda uuden herätyksen maahamme.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #9 : 02.12.17 - klo:16:13 »
Näyttää siltä, että muutkin ovat huomanneet saman seikan verratessaan nykykörttiläisyyttä Paavo Ruotsalaisen ajan körttiläisyyteen.
Pari lainausta  tämän linkin takaa (lue koko juttu):
http://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/uutiset/keskustelua_korttilaisyydesta_helluntaiseurakunnassa/

"
Nykykörttiläisyys on laajentanut rajansa niin laveaksi, ettei se ole enää perinteistä kristillistä ajattelua vaan humanistis-liberaalista ajattelua. Kun heillä ei ole opillista ja eettistä ajattelupohjaa, on vaara, että uskon ytimessä on vain ihminen. Poikkeuksen tekevät vielä vanhaa körttiläisyyttä edustavat Siionin virret, koska niissä on vahva sanoma.
"

"
Myös Junkkaala kommentoi nykyherännäisyyden tilaa. Se on hänen mielestään tehnyt irtioton liikkeen alkuajan linjasta, joka oli vahva herätysliike: ihmisiä kutsuttiin parannukseen ja uskoon, synti julistettiin synniksi ja vakuutettiin Jeesuksen armon riittävän jokaiselle syntiselle.
"


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #10 : 02.12.17 - klo:16:19 »

Karjalaisten kyösti ei nyt ole huomannut sitä mikä asiassa on oli omenan ydin tai joku.

Sen nämä oppia synti synniksi ja tuomio ja läksy läksyn päälle vaan ovat unohtaneet

No nyt en ole niin täysissä luottamusta herättävässä tilassa, että alkaisin siitä, mutta jos asenne on jo alussa, et te ette nyt tajua, paavon oppi on näin, vaikka ei se olekkaan ja pointti Puavon sanonnoissa on ihan muualla.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #11 : 02.12.17 - klo:16:22 »

Mitenköhän KK on Puavon kylähurjan opin oikeaksi tulkitsija ja me muut ei vaan tajuta niin kuin hän ja ollaan sit nykykörttejä tai miksi hän nyt meidät.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #12 : 02.12.17 - klo:16:22 »
Kalistaja joskus teksteissään viittaa siihen, että suola ikäänkuin nykysaarnaajilta puuttuu.

Lyhyt lainaus tämän linkin
http://www.sti.fi/luennot/files/ms981022.html
takaa Niilo Kustaa Malmbergin pojan ajattelusta:

"
Julistajana Wilhelmi Malmivaara oli elävähenkinen puhuja ja armoitettu saarnamies. Hänen julistukseensa sisältyy samalla kertaa sekä herätys- että kas- vatuskristillisyys. Siinä kuuluvat selkeästi myös isänmaalliset, kansalliset korostukset.

Malmivaara kohdisti vakavasti sanansa sekä tavallisille sanankuulijoille, että puhujille. Pari lyhyttä näytettä "Viestejä vaivatuille" saarnakirjasta: "Usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. Hengel- lisistä asioista voi elävästi puhella vain uskon salattua elämää elävä ihminen. Muuttumattomien pappien ja opettajien puheissa kuulijat jäävät siihen luuloon, että kaikki ovat uskovia Jumalan lapsia, eikä saarna kosketa niin, että oma- tunto haavoittuisi." Eräässä pyhäinpäiväsaarnassaan Malmivaara kuvaa tai- vaan ihanuutta Jeesuksen autuaaksijulistamisen pohjalta. Mutta voi- huutojen valossa hän piirtää kuulijoiden eteen kadotuksen näin: "Siellä ei ole enää viinapulloa, ei tanssitovereita, ei soittajia, ei irstailijoita, jotka jaksaisivat auttaa syntiin. Siellä ovat kortit palaneet, eikä sieltä löydy mitään sellaista, mikä täällä antoi iloa. Siellä itketään väärin kulutettua aikaa, menetettyä Jumalan ystävyyttä. " -Suoraa puhetta, eikö niin. Ei siinä syntiä silitelty eikä maailmaa hemmoteltu. Oli selkeitä pietistisiä äänenpainoja.
"


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #13 : 02.12.17 - klo:17:14 »
Otan tuon edellisen linkin (HERÄNNÄISYYS EILEN, TÄNÄÄN JA HUOMENNA) takaa taas lainauksia:
"
ajan henki on saanut nuoremman papiston välityksellä sijaa herännäisyydessä. Liikkeen nykyjohto suosii liberaalia linjaa ja pyrkii vaientamaan herätyshenkisen julistuksen. Alkuperäisestä protestiasenteesta kirkon luopumusta vastaan niinkuin kansan syntielämää vastaan on vähän jäljellä. Syvimmässä mielessä herännäisyys on kadottanut identiteettinsä. Uudistusliike on muuttunut virallisen kirkon myötäilijäksi. Kirkko myöskin osaa käyttää hyväkseen vastaan sanomatonta herätysliikettä saadakseen aattensa menemään läpi. Herännäisyys korostaakin itseään kirkon sisäisenä elämänliikkeenä. Tuntuu, että mitä suositummaksi herännäisyys on tullut nykykirkon piirissä - ja sellaista suosiotahan se on tietoisesti hakenut - sitä kritiikittömämpi liike on kaikkiin kirkon tekemisiin. Näin on esim. juuri raamattukysymyksen, julistuksen, virkakysymyksen ja vanhurskauttamisjulistuksen kohdalla.
"


"
Tule sellaisena kuin olet." Varmemmaksi vakuudeksi nykyherännäisyys on lisännyt siihen jatkon: "Ole sellainen kuin olet", ettei vain mitään tunnon rauhattomuutta ja parannuksen mieltä pääsisi syntymään. Jumalan pyhyyden tunto on kadonnut. Suola on suuressa määrin käynyt mauttomaksi.
"

Tuo
http://www.sti.fi/luennot/files/ms981022.html
HERÄNNÄISYYS EILEN, TÄNÄÄN JA HUOMENNA
on varmaan hyödyllistä luettavaa herännäisyyden historiasta ja sen nykytilasta.
En ola ainakaan vielä tuiota kokonaan lukenut, mutta samat havainnot minäkin olen tehnyt.
Kun surffailen netissä, niin moni muukin on saman asian huomannut, kuin Kalistaja.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Paastoa körttiseuroista aina pääsiäiseen asti
« Vastaus #14 : 02.12.17 - klo:17:52 »

Mikä ristiretki nyt on noussut ??

Se on ilmeisesti pahasta, jos jotain pientä muutosta on?

Paavo olisi varmasti iloissaan nyky menosta, kun on liberaalia ja armoa täynnä nykymeno.

Miksi kalista ja karjalaistenkyösti on niin kovasti vastaan ?

Mikä teissä oikein on vialla? Mikä mättää?

Tik toc.