Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 18  (Luettu 40158 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #60 : 20.04.16 - klo:09:55 »
Tutussa Männistön kirkossa on kolme saman nimistä työntekijää. Itä-Suomessa nimi onkin yleisempi kuin mitä tiesin.
Sukua on myös tämä hieno pianotaiteilija Janne.

Yritin katsella olisiko  hippiäinen kirkossa, vaan eipä näytetty. Aika vähän olikin kirkkokansaa, olisiko ollut nauhoitus arkipäivältä.

Janne on kaukaista sukua. Isän pikkuserkun poika. J.levytti äskettäin kaikki Sibeliuksen pianoteokset ja viisi levyä niistä kertyi. Tunnettu parhaiten Chopinin tulkitsijana. Jannen isä oli Karjalaisen toimitussihteeri ja samalta paikkakunnalta kotoisin kuin minun isä ja hänen vaimonsa oli puolalainen, mistä johtuu Jannen ei-niin-suomalainen ulkonäkö.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #61 : 20.04.16 - klo:10:01 »
Ja pianotaiteilijaa kuule usein Classic-radiossa, eilenkin.

Myös YouTubessa on hänen soittoaan kuultavana, ja kuuntelenkin ajoittain.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #62 : 24.04.16 - klo:12:12 »
Kävin taas kuuntelemassa samna kuin viimepyhänä eli 3-5min päivän tekstiä ja loppuaika siitä kuinka Jumalan kansa pelastuu. Jotenki tulee paha mieli.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #63 : 24.04.16 - klo:14:48 »

   Olin joo. Tuleva - ehkä - vs. kirkkoherra - tämä on julkinen tieto - hoiteli puikoissa taidokkaasti ja piti rippikoululaiset mukaansa ottaen siistin saarnan.
Meillä on myös fiksu lestapappi, joka kylläkin kertoi taannoin olevansa ei-toivittu omissa joukoissa. Hän kertoi aamuhartaudessa Katu-pappilassa liikuttavan tarinan mummastaan, joka oli kuollut edellisenä päivänä. Lapsenlapsen käydessä tapaamassa mummaansa sairaalassa, mumma oli unessa. Avasi kuitenkin silmänsä ja sanoi: "Heikkihän se siinä." Liikuttavuus sisältyy siihen, että mumma tunsi nimeltä  suurperheen kaikki lukuisat lapsenlapset. Ja "nimeltä"-asia kytkeytyi sitten aamuhartauden sanomaan, kuinka Vapahtajamme tuntee meidät kaikki kasteessa omakseen kutsutut nimeltä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #64 : 24.04.16 - klo:14:59 »
Kävin,jos jumalanpalvelukseksi lasketaan se että istuin 10 - 11 tv-ruudun ääressä katsomassa 92-vuotiaan Erik´n elämäntarinaa. Erik oli Ruotsin Pelastusarmeijalainen.
Asuin- ja komentopaikkoina oli kymmeniä kuntia Göteborista- Abiskoon.
Arjen uskoa ja työtä vähäisten veljien parissa hän kertoili, ja valmistautui taivasmatkaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #65 : 24.04.16 - klo:22:24 »
Kun kävin aamulla kirkossa minua hämmästytti kuolleiksi luetut. Kaikki viisi olivat minua nuorempia. En muista tällaista ennen sattuneen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #66 : 26.04.16 - klo:12:03 »
Olen nähnyt muutaman kerran, että minä olisin vanhin. Vaikka nuoruudesta mennään varhaista keski-ikää kohden.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #67 : 01.05.16 - klo:10:42 »

   Viikon kuluttua menen. Avustan ehtoollisessa ja luen tekstin. Viikolla oli valmisteleva kokous, jossa oli kaksi pappia ja kolme maallikkoa, Pirkko-Liisa, Kimmo ja minä. Saarnaa valmisteleva pappi tiedusteli ajatuksiamme evankeliumitekstistä. Avustava pappi, viehättävä Krista, seurasi hiukan sivusta, antoi tietenkin asiantuntevan panoksensa. Pirkko-Liisa on körtti pohjanmaalta, Kimmo srk:n Yhteisvastuukeräuksen organisoija, kummatkin elämää nähneitä taivaantientallaajia. Kimmo kehoittaa uskontunnustukseen, Pirkko-Liisa toivottaa tervetulleeksi. Ja niin! Unohdin kanttorin! Totta kai hän oli myös. Minä sain ehdottaa Herraa hyvää kiittäkää b-sävelmällä loppuvirreksi. Ehdotukseni hyväksyttiin kommentein joista en saanut selvää. Olin niin tohkeissani.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #68 : 08.05.16 - klo:19:17 »
   Viikon kuluttua menen. Avustan ehtoollisessa ja luen tekstin. Viikolla oli valmisteleva kokous, jossa oli kaksi pappia ja kolme maallikkoa, Pirkko-Liisa, Kimmo ja minä. Saarnaa valmisteleva pappi tiedusteli ajatuksiamme evankeliumitekstistä. Avustava pappi, viehättävä Krista, seurasi hiukan sivusta, antoi tietenkin asiantuntevan panoksensa. Pirkko-Liisa on körtti pohjanmaalta, Kimmo srk:n Yhteisvastuukeräuksen organisoija, kummatkin elämää nähneitä taivaantientallaajia. Kimmo kehoittaa uskontunnustukseen, Pirkko-Liisa toivottaa tervetulleeksi. Ja niin! Unohdin kanttorin! Totta kai hän oli myös. Minä sain ehdottaa Herraa hyvää kiittäkää b-sävelmällä loppuvirreksi. Ehdotukseni hyväksyttiin kommentein joista en saanut selvää. Olin niin tohkeissani.
Kiitos Pekka!
Enpä ollut hoksannut lukea tätä etukäteen. Olin äitiä ja muita sukulaisia viikonvaihteessa tapaamassa. Niinpä päätimme siskoni kanssa mennä tänään kirkkoon. Siellä iloiseksi yllätykseksi oli tuttu kirkkoväärti ja arvelin, että hänen vaikutuksestaan veisattiin päätösvirsi körttisävelellä.  Kirkon penkissä istuva naiskanttori vetäisi jonkun säkeistöistä alttona. Oli se mahtavan kuuloista.
Kaiken kuukuraksi sain Pekan ojentaman ruusun, joka nyt on kotona maljakossa. 
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #69 : 08.05.16 - klo:19:39 »
Kävin todella pitkästä aikaa kotiseurakunnan kirkossa messussa. Hyvä oli käydä.
Tapasin "lauluveljeni" siellä ja juteltiin messun jälkeen. Oma ääneni ei oikein toiminut.
Nyt matkat autolla, mutta kohtapuoliin kävellen kun sireenit kukkii, niitä matkalla piisaa.
Nuori sijaispastori oli viimeistä kertaa palveluvuorossa, hyvä kun menin.
Hän lauloi kaikki rukoukset kuin ortodoksit konsanaan.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33832
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #70 : 15.05.16 - klo:09:12 »
Kotikirkkoon olemme lähdössä. Helluntaikirkko kuuluu perinteisiimme. Anna-Mari Kopo , ' ohjaajavanhukseni', toimittaa messun.
On ihanaa odotuksen tunnetta jo näin lähtöpuuhissa. Viime käynnistä on monta viikkoa, sillä edellisen kerran olimme pääkirkossa Leena Hokan läksiäisissä. Sitten tulikin sairaudet ja voimat otettiin.
Otan yskänpastillit varmuudeksi mukaan, enkä aio veisata, sillä yskänpuuskia tulee jo puhumisestakin.
Kirkkokahvitkin on tarjolla, ja kotona odottaa valmis ateria.   :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #71 : 15.05.16 - klo:09:36 »
En tiedä, miksi kävisin. Olen siitä surullinen. Toisaalta toteamus, en ole todellakaan hurskas ihminen, on kenties terveellä tavalla siirtänyt minut tavisten leiriin. Jokin karkoitti kristittyjen aktiivijoukosta. Ehkä tie takaisinkin löytyy. Ei enää entiseen, ehkä johonkin uuteen.

Jumala on aina pitänyt huolen ja kuin varustanut tällaiseen mikä on tulossa. Olen ollut onnellinen nyt siitä, että tulin tutustuneeksi Fowlerin tutkimuksiin juuri viime kesänä tai toissa keväänä. Kun ei voi uskoa niin ei vain voi, kun ei uskalla mukaan " jumalanvierimmäisten" luo niin ei vain uskalla. Nyt ymmärrän niitä jotka lähtisivät mutteivat voi koska " se on paremmin niille uskovaisille kuuluvaa" .

Tieto siitä, että tämä ei välttämättä merkitse lopullista kuolemaa vaan tietä eteenpäin on tietty lohduttanut kuten muisto siitä  svenskatalande papista joka varoitti pyytämästä mitä sattuu koska sen saattaa vaikka saada. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #72 : 15.05.16 - klo:11:09 »
Kuuntelimme jumalanpalveluksen Ylitorniolta. Kauan sitten teimme sinne Oulusta retken lähetysjuhlille. Virtenä mm SV 308. Luettiin pofetia Jumalan omaisuuskansallekin. Helluntai on kaikin tavoin puhuttelevaa aikaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #73 : 15.05.16 - klo:16:34 »
Tänään on ylihurskas olo. Kuuntelin melkein koko Jumalanpalvelukeen autossa matkalla Lauttasaaren seurakunnan 60V juhliin. Siellä sain klo 11 alken toisen messun jossa kehuskesltiin sillä, että on ainoa Helsingin seurakunta, jossa kirkkoon kuuluvien prosentti on nousussa. Hyvä ylpeydeen aihe. Siellä jätin juhlat väliin ja ajon Tuusulaan klo 13 alkavaan messuun, jossa paljastetiin  ikoni seurakunnantilassa, missä se toimii alttaritauluna.  Vaimo on ollut siinä puuhahenkilönä. Paikalliselta ikonipiiriltä meni sen maalaamiseen lähes kolme vuotta.

Kohta lähdemme takaisin Lauttasaareen katsomaan Veisaavaa ilvehtijää (Minna Ruuttunen ja kumppanit), joka on koko päivän kestäneiden sytymäpäiväjuhlien päätös ja alkaa klo 18.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 18
« Vastaus #74 : 15.05.16 - klo:21:10 »
Kohta lähdemme takaisin Lauttasaareen katsomaan Veisaavaa ilvehtijää (Minna Ruuttunen ja kumppanit), joka on koko päivän kestäneiden sytymäpäiväjuhlien päätös ja alkaa klo 18.

No niin se on nyt käyty, nähty ja koettu. Vaikka olen fakta tyyppi, niin silti tämä oli matkan arvoinen. Yksi näytös on vielä jäljellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi