Kirjoittaja Aihe: Uskoon tulleet  (Luettu 35023 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #120 : 11.04.14 - klo:18:06 »
Juu, hyvin täällä on viime aikoina kirjoiteltu...raamatusta tai omia ajatuksia...
Raamattu on selkeää...
Omat puheet johtaa usein pussiin...ja mulla sen lisäksi vielä mieleni pahoittamiseen...
Mutta...tiedän Lunastajani elävän....pyrin hiljaa kuuntelemaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #121 : 11.04.14 - klo:18:36 »
Juu, hyvin täällä on viime aikoina kirjoiteltu...raamatusta tai omia ajatuksia...
Raamattu on selkeää...
Omat puheet johtaa usein pussiin...ja mulla sen lisäksi vielä mieleni pahoittamiseen...
Mutta...tiedän Lunastajani elävän....pyrin hiljaa kuuntelemaan.


Hyvä olisi olla itselleen armollinen.

Joku on kyllä sanonut, että se itselleen anteeksiantaminen on vaikeinta.
Ripissä voi saada synninpäästön, mutta silti todella antaa itselleen anteeksi, ei ole helppo juttu.

Mulla oli aikoinaan myyrä kaverina täällä jolle oli jotenkin helppo avautua ja jotenkin tuntui, että aika samanlainen ajatusmaailmakin.
Ystävät on jotkut aarteita. :)

Toivottavasti tää herättäjäporukka ei käänny moralisteiksi ja tiukkiksiksi, joiksi heistä nyt toivotaan kovasti tulevan.

Mua siunasi paljon, kun tulin tänne foorumille ja sanneli kirjoitti, että täällä ei mittailla kenenkään uskon määrää ja laatua.
Kun kyselin, et pitäiskö sanoa rauhaa, tai Jumalan terve vai mitä?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #122 : 11.04.14 - klo:19:03 »
Ihminen lienee sellainen, että saa usein sen, minkä antaa pois. Kun on muille armollinen, saa armon itselleenkin. Jos yrittää kahmia itselleen armahdusta, tuntee jäävänsä ilman ja on armoton muillekin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #123 : 11.04.14 - klo:19:16 »
Kun antaa pois itsensä ja itsekkyytensä, saa itsensä takaisin sellaisena joksi Jumala on meidät tarkoittanut. Tämä on se armollinen vaihtokauppa.
Mutta kaupankäyntiä ei pidä ruveta hieromaan.
Annat vain. Kaikki pois, niinkuin eräs mainos sanoo. Ja tulet huomaamaan ihmeen tapahtuvan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #124 : 12.04.14 - klo:11:15 »
Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Lainaus käyttäjältä: öppiäinen
Oma itse edellä mennään, siis?

Täh?

Viittasin aiempiin sanomisiisi, eli tähän:

Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Jaa että miksi pitäisi tehdä parannusta? Ei se ole Jumalan mielistelemistä vaan itselle ja omalle uskolle ihan yhtä terveellistä kuin joku downshiftaaminen.

Sain sen vaikutelman, että olennaista olisi ihminen itse uskonelämineen, jossa uskonelämässä on kaksi osapuolta, se oma itse ja sitten Jumala, mutta mitään lähimmäistä ei näy mailla halmeilla.

Lainaus käyttäjältä: Sanneli
En tykkää siitä, että parannuksen tekeminen käsitetään moraalisen paremmuuden tavoitteluksi ja siihen tarkoitinkin viitata, kun "neokörttiläisyyttä" dissasin. Se on nimenomaan sairaudesta paranemista ja kaikkihan tietävät, että sairaudesta paraneminen tekee elämän helpommaksi.

Minulle ainakin tästä taitaa selvitä, mitä "neokörttiläisyydessä" dissaat. En tunne asiaa tarpeeksi arvioidakseni, tavoittelevatko he moraalista paremmuutta vai sittenkin jotain muuta.

Olisin kyllä sitä mieltä, että tietysti pahantekoa pitää välttää, mutta eihän ne välttämisyritykset tai jopa niissä onnistuminen ihmisestä Jumalalle yhtään sen rakkaampaa tee. Sitä voi välttää tekemästä pahaa joko hampaat irvessä, niin että kovasti tekee mieli mutta omatunto sanoo että ei saa, tai sitten niin ettei tule tehtyä kun ei edes tee mieli. Sillähän sitä rukoillaankin että älä saata meitä kiusaukseen vaan pästä meidät pahasta.

Kaipa jokainen löytää elämästään kumpaakin sorttia - ja sitten vielä sitä ettei ole pystynyt vastustamaan kiusausta. Tai että on tullut tehtyä pahaa ilman että on edes tajunnut tekevänsä.

Mutta se jälkimmäinen sortti pahanteon välttämistä eli se ettei (ainakaan kovin paljon) edes tee mieli toimia väärin, se kai olisi se ihannetilanne ja oikeaa vapautta. Ei vapautta tehdä mitä vain vaan vapautta kiusauksista, ja sitä kautta vapautta tehdä mitä haluaa - kun ei edes haluaisi tehdä mitään väärää. Ihannetilanne ei minkään tuomion jälkeen maksettavan palkkion takia vaan siksi, että silloin ei kärsisi lähimmäinen eikä itsekään. Ehkä siihen pääsisi, jos näkisi elämässä minkä tahansa lahjana ja armona ja luottaisi täysin, niin ettei tarvitsisi haalia itselleen mitään eikä varautuko tulevaan, ihan kuin ne Vuorisaarnan "älkää murehtiko' -käskyt. Eikä tarvitsisi pelätä lähimmäisiään että se tulee ja vie minulta jotakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #125 : 12.04.14 - klo:11:25 »
Wikipediassakin näköjään on artikkeli parannuksesta; lieneekö verikylpyineen jonkun lestadiolaisen kirjoittama? Sen mukaan parannus olisi siis uskon aikaansaama ilmiö, jossa yksilö tekee lähimmäisilleen rakkauden tekoja. Koska yksilö on altis pahaan läpi elämänsä, parannus jää epätäydelliseksi, mutta ei tämä haittaa sillä Jeesuksen sovitustyön takia yksilö kumminkin on Jumalan edessä täydellinen.

Kyllä se parannuksen epätäydellisyys minusta vain haittaisi! Sillä pitikö päämäärän olla täydellisyys Jumalan edessä, vai se ettei tekisi lähimmäisilleen pahaa? Miten niitä pahojen tekojeni kohteeksi joutuneita lähimmäisiäni se lohduttaisi, että Minä olen Jumalan edessä täydellinen?

Valitettavasti ei ole kreikankielistä parannus-artikkelia. Näkisi, mitä se on alkukielellä. Jostakin oppineesta teoksesta olen lukenut sanan metanoiate (sori huono translitterointi), eli mielenmuutos (meta on se muuttuminen ja noos mieli).  Onkohan parannus edes järin osuva käännös? Englanninkielinen vastine repentance olisi pikemmin katumusta.

Ja kun muihin uskonsuuntiin mennään, niin jo tovin ihmettelemäni vikoilu selvisi suomi24:n helluntailaisuus-palstalta. Kiitos siitä heille! Kaikenmoista ihme uskonnollista slangia sitä onkin, eli sanoja jotka kuulostavat normaalilta kieleltä mutta joilla ei (enää) ole merkitystä kuin jossain uskonnollisessa yhteydessä! Siitä parannuksestakin arkikielessä tulee mieleen "tämä tuoteversio on merkittävä parannus aiempaan verrattuna", eli nyt se toimii paremmin kuin aikaisemmin.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #126 : 12.04.14 - klo:18:31 »
Minäkin kuulun niihin uskoon tulleisiin. Olen muistaakseni joskus tällä foorumilla jotain asiasta kirjoittanutkin. Olin silloin lukiolainen ja lähdin serurakuntanuorsista ensinnäki hakemaan kaverita ja porukkaa, johon voisin liittyä. Äiti oli minulle opettanut iltarukouksen ja olin käynyt pyhäkoulua.
Olin kovasti odottanut jotain uskoontulontapaista rippikoululta, mutta iltarippikoulu oli jotenkin pettymys. Mutta rippikoulun pakolliset kirkossa käynnit olivat mun juttuni. Niitä jäin kaipaamaan rippikoulun jälkeen, mutten yksin kehdannut kirkkoon mennä.

Se uskoontulo minulle merkitsi eniten sitä, että kelpaan tällaisenani. Se oli hurja harppaus itsetunnolleni, ihan valtava. Sain kuulla, että Jumala rakataa minua, on luonut tällaisen tytöntyllerön. Se merkitsi minulle konkreettisesti sitä, että mitä väliä, mitä ihmiset minusta ajattelee, jos kerran kelpaan Jumalalle.
Toki siihen nuoren uskonelämään kuului paljon kaikenlaista kipuilua, oikeassaolemisen tarvetta ja omavanhurskautta. Mutta en pidä sitä näin jälkikäteen pahana. Nuoruuteenhan kuuluu idealismi. Kyllä sitten elämä kouli ja hioi särmiä. Jos en silloin nuorena olisi ollut seurakuntanuorissa ja ns. uskis, niin tuskin nyt olisin körtti. Tuskin olisin seurakunnassa töissä, tuskin kävisin kirkossa. Tai mistä sen tietää. Kuitenkin kodin perintönä ei mitään harrasta harrastettu. Seurakunta ja kristilliset piirit olisivat jääneet tuntemattomiksi.
Pyryharakka

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #127 : 12.04.14 - klo:18:45 »
Kerroitpa näköjään samalla paljolti minunkin historiaani.
Mulla aikoinaan parikymppisenä karahti kiville siinä että tajusin että ns. keskitietä ei ole olemassakaan.
Siitä varmaan johtuu edelleen se että vaikka paljolti puhutaan ja kerrotaan tilastollisista keskiarvoista yms.
Niin ajattelen että "keskiarvo" on aina väliinputoaja, ei sellaista ole. On vain erilaisia ihmisiä, erikokoisia lukuja,
ja näiden muodostama yksilöihin pohjautuva sekalainen joukko.  :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #128 : 12.04.14 - klo:18:57 »
Niimpä niin. Näin meille "uskoontulleille", eri-ikäisille, eri-ikäisinä Jumalan seurakuntaan mukaan tulleille on jokaiselle oma polku varattu. omat laskelmat ja piirustukset laadittu.

Tuon minkä Pyryharakka koki jo rippikoulussa, minä koin elämänkoulun ollessa tenttivaiheessa.  Seuraatko nyt pahalla, kun hyvä ei sinua kutsunut ?
Se oli viimeinen kuulutus. Syvyydessä minä huusin, että; Seuraan, seuraan.
Näin olen sen elämänmenoni jälkeen ymmärtänyt.
Siitä alkoivat "toiset läksyt", ja yhä on luettava että lopputentissä läpäisisin.

Etiopian kuningattaren hoviherra sanoi jotenkin näin: Kun ei ole ketään joka selittäisi. Siinäpä se, lapsellekin kuuluu selittää. Lapsi on tiedonhaluinen, sen olen taas kertaalleen saanut oppia Lotasta ja Martasta. Opi lapselta ! Luota ja kysele ! Rakasta estottomasti hyviä ihmisiä.
Rakasta Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #129 : 12.04.14 - klo:20:36 »
Ja kun muihin uskonsuuntiin mennään, niin jo tovin ihmettelemäni vikoilu selvisi suomi24:n helluntailaisuus-palstalta. Kiitos siitä heille! Kaikenmoista ihme uskonnollista slangia sitä onkin, eli sanoja jotka kuulostavat normaalilta kieleltä mutta joilla ei (enää) ole merkitystä kuin jossain uskonnollisessa yhteydessä! Siitä parannuksestakin arkikielessä tulee mieleen "tämä tuoteversio on merkittävä parannus aiempaan verrattuna", eli nyt se toimii paremmin kuin aikaisemmin.

Nykysuomen sanakirja tuntee verbit vikoa ja vikoilla.

Vikoa-verbi on tarkoittanut kansankielessä epäilemistä, uumoilemista, mutta sillä on myös hengellinen merkitys: "--- korskeutta, kademieltä, laiskuutta, vikovaa mieltä" (L. Leskinen).

Vikoilusta NSS toteaa, että sillä on vikoa-verbin kanssa samantapainen merkitys, esimerkki Kiannolta: "Niinpä tässä häntä vikoilen, jotta jääpi kirkonkylän suutarin akalta semmoinen herra alas pukkimatta!".

Hengellisessä merkityksessä epäillä jonkin uskonnollisuutta, siveellisyyttä tms., pitää jotakuta syntisenä, etsiä jostakusta vikoja tms. Esimerkki A. Oravalalta: "Vikoili vilpittömimpiäkin heränneitä. --- toiset [heränneistä] olivat eripuraisia ja toisiaan vikoilevia." Ja toinen esimerkki sanakirjan aineskokoelmasta: "Koettakaamme voittaa vikoilun henki."

Valitettavasti maaseuturesidenssin kirjavalikoima ei sisällä sellaista teologista kirjallisuutta, joka valaisisi parannuksen käsitettä. Ja epäilen, että käsitteen merkityksen selvittämisessä systemaattisen teologian näkökulma ei ole riittävä, vaan lisäksi tarvittaisiin laajahko aineskokoelma suomalaisista uskonnollisista teksteistä eri aikakausilta ja eri uskonsuunnista, siis piispoista perinteisten herätysliikkeiden kautta vapaisiin suuntiin. Tämän aineiston perusteella voisi sitten hahmottaa parannuksenteon eri merkitysryhmät eri aikoina. Tässä olisi innokkaalle teologille erinomainen opinnäytteen aihe. Aiheen rajaaminen alkuvaiheessa olisi helppoa aikakauden ja aineiston avulla, ja työsarkaa riittäisi jatkotutkintoihinkin.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #130 : 12.04.14 - klo:21:02 »
Valitettavasti maaseuturesidenssin kirjavalikoima ei sisällä sellaista teologista kirjallisuutta, joka valaisisi parannuksen käsitettä. Ja epäilen, että käsitteen merkityksen selvittämisessä systemaattisen teologian näkökulma ei ole riittävä, vaan lisäksi tarvittaisiin laajahko aineskokoelma suomalaisista uskonnollisista teksteistä eri aikakausilta ja eri uskonsuunnista, siis piispoista perinteisten herätysliikkeiden kautta vapaisiin suuntiin.

Miksipä rajoittua vain Suomeen? Kyllä minua voisi kiinnostaa, mitä aiheesta on kirjoitettu jo 300-luvulla (jolloin Suomessa ei kirjoitettu yhtikäs mitään).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #131 : 12.04.14 - klo:22:46 »
Miksipä rajoittua vain Suomeen? Kyllä minua voisi kiinnostaa, mitä aiheesta on kirjoitettu jo 300-luvulla (jolloin Suomessa ei kirjoitettu yhtikäs mitään).

Kielialuerajaus lähinnä siinä tapauksessa, että tutkimusmetodi olisi lingvistinen ja tavoitteena olisi hahmottaa parannus-sanaston merkitysryhmiä suomalaisessa kristillisessä tekstistössä. Tulosten arvioinnissa tarvittaisiin sitten muun muassa systemaattisen teologian käsitteistöä.

Ensimmäisten vuosisatojen kristillisyyden teksteihin perustuvaa metanoia-käsitteeseen liittyvää tutkimusta luulisi olevan tehtynä paljonkin, mutta kun en ole lainkaan perehtynyt patristiikkaan (enkä kyllä paljoon muuhunkaan), niin en osaa kuvitella tutkimusnäkökulmia tai rajauksia, menetelmistä puhumattakaan.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #132 : 13.04.14 - klo:00:42 »
Minua nyt kyllä rupesi juurikin kiinnostamaan tuo, mitä sana on ollut eri kielissä (ts. esim erikielisissä raamatunkäännöksissä), millaisia assosiaatioita näissä kielissä ehkä herättänyt. Ja millaista teologiaa sitten näiden (pyhiksi korotettujen) sanojen herättämien assosiaatioiden pohjalta on eri kielialueilla tehty. Omiin sanastoihin kun kiinnytään niin lujasti.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10395
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #133 : 13.04.14 - klo:05:27 »

   Minuakin kiinnostaa. Äidinkieli on läheisin kieli. Vieraat kielet antavat ajattelulle avaruutta. Synonyymit, vierassanat, lainasanat, sivistyssanat rikastuttavat äidinkieltä.
Pyhyys sanoissa on tabu. Vieraat vaikutteet eivät riko, vaan pitävät hengissä. Ihmisen lakkaamaton pyrkimys totuuteen synnyttää vanhan rapautumista uuden tieltä.

 
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Uskoon tulleet
« Vastaus #134 : 13.04.14 - klo:10:55 »
Oletan, että herännäisyydestä on puhuttu kauemmin Suomessa kuin uskoon tulemisesta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.