Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti vol 14  (Luettu 24573 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #135 : 09.02.13 - klo:11:33 »
Edelläolevat tekstit ovat minulle Raamatun upeimpia kohtia. Koettuja, toteltavia ja ymmärrettäviä kohtia, niin että aina nämä muistaisin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #136 : 09.02.13 - klo:12:36 »
1. Tim. 6:12
   
Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #137 : 10.02.13 - klo:13:25 »
Joh. 10:

10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #138 : 10.02.13 - klo:16:18 »
              Laskiaissunnuntai (Esto mihi)

Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja sanoi heille: "Me menemme nyt Jerusalemiin. Siellä käy toteen kaikki se, mitä profeetat ovat Ihmisen Pojasta kirjoittaneet. Hänet annetaan pakanoiden käsiin, häntä pilkataan ja häpäistään ja hänen päälleen syljetään, ja he ruoskivat häntä ja tappavat hänet. Mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista." Opetuslapset eivät ymmärtäneet Jeesuksen sanoista mitään. Asia pysyi heiltä salassa, eivätkä he käsittäneet, mitä Jeesus tarkoitti.
    Kun Jeesus lähestyi Jerikoa, tien vieressä istui sokea mies kerjäämässä. Kuullessaan, että tiellä kulki paljon väkeä, mies kysyi, mitä oli tekeillä. Hänelle kerrottiin, että Jeesus Nasaretilainen oli menossa siitä ohi. Silloin hän huusi: "Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!" Etumaisina kulkevat käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: "Daavidin Poika, armahda minua!" Jeesus pysähtyi ja käski tuoda hänet luokseen. Mies tuli, ja Jeesus kysyi häneltä: "Mitä haluat minun tekevän sinulle?" Mies vastasi: "Herra, anna minulle näköni." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Saat näkösi. Uskosi on parantanut sinut." Siinä samassa mies sai näkönsä, ja hän lähti seuraamaan Jeesusta ylistäen Jumalaa. Ja kaikki, jotka näkivät tämän, kiittivät ja ylistivät Jumalaa.
              

Seurakuntalehden sivuilta löytyi linkki sivustolle www.finbible.fi josta löytyy vanhempia suomenkielisiä Raamatun käännöksiä. Tässä päivän teksti vuodelta 1548: "Se Wsi testamenti"

Luuk 18:31 Nin otti Iesus tygens ne caxitoistakymende ia sanoi heille/ Catzo/ me ylesmenem Jerusalemin/ ia caiki pite teutettemen iotca kirioitetudh ouat Prophetain cautta Inhimisen Poiast/
Luuk 18:32 Sille ette he' ylena'netan Pacanoille/ ia hen pilcatan ia häueiste' ia sylieten/
Luuk 18:33 ia quin he ouat henen rooskineet/ tapauat he henen/ Ja colmanna peiuene pite henen ylesnouseman.
Luuk 18:34 Ja eiuet he ycten neite ymmerteneet. Ja oli teme Puhe heilde peitetty/ Eike he ymmerteneet mite sanottijn.
Luuk 18:35 Nin tapactui coska hen lehestui Jerichota/ ette yxi Sokia istui tieen wieres kerieten.
Luuk 18:36 Ja quin hen cwli Canssan ohitzekieuuen/ nin hen kysyi mite se olis.
Luuk 18:37 Nin sanoit he henelle/ Ette Iesus Nazarenus tesse edeskeui.
Luuk 18:38 Ja hen husi ia sanoi/ IESU Dauidin Poica/ armada minua. Nin ne iotca edhelkeuit/ nuchtelit hende ette henen piti waickeneman.
Luuk 18:39 Mutta hen site enemin hwsi/ Dauidin Poica armadha minun pälen.
Luuk 18:40 Nin Iesus seisatti/ ia keski sen talutetta henen tyge's. Ja quin hen lehestui kysyi hen henelle/ ia sanoi/
Luuk 18:41 Mites tahdot ette minun pite sinu' tekemen? Nin hen sanoi/ HERRA/ ette mine näkyn iellenssaisin.
Luuk 18:42 Ja Iesus sanoi henelle/ Ole näkeue/ sinun wskos autti sinun.
Luuk 18:43 Ja cocta sillens sai hen nägyns/ ia seurasi hende/ ia cu'nioitzi Jumalata. Ja caiki Ca'ssa/ quin sen neit/ kijtit Jumalata.
« Viimeksi muokattu: 10.02.13 - klo:16:25 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #139 : 10.02.13 - klo:19:34 »
Enpä ole tuommoista sivustoa vielä nähnyt, mutta täytyypä tutustua. Täytyy sanoa, että onpa 1500-luvulta suomen kieli muuttunut. Paljon on muuttunut ihan kirjoitusasukin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #140 : 10.02.13 - klo:20:57 »
Siivoilin ja järjestelin vähän suosikit-kansiotani; sieltä löytyi Martti Lutherin huonepostilla ja sanan selitys päivän tekstiin: http://www.angelfire.com/poetry/luther/Document15.html

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #141 : 10.02.13 - klo:21:28 »
Kiitos linkistä, Mansipaani. Onpa mielenkiintoinen!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #142 : 10.02.13 - klo:21:45 »
Täytyy sanoa, että onpa 1500-luvulta suomen kieli muuttunut. Paljon on muuttunut ihan kirjoitusasukin.

Kun kirjoitusasun korjaa nykyaikaiseksi, kieli on minusta usein yllättävänkin tutun tuntuista.
"Niin otti Jeesus tyköns ne kaksitoistakymmentä ja sanoi heille: Katso, minä ylösmenen Jerusalemiin, ja kaikki pitää täyttymän, jotka kirjoitetut ovat profeettain kautta Ihmisen Pojasta."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #143 : 10.02.13 - klo:21:56 »
Siivoilin ja järjestelin vähän suosikit-kansiotani; sieltä löytyi Martti Lutherin huonepostilla ja sanan selitys päivän tekstiin: http://www.angelfire.com/poetry/luther/Document15.html

Oli näköjään tie SRK:N kirjamyymälään. Hämmästelin vain mitä mainoksia heidän kirjamyymälässään on. Deittipalveluja ja muuta, mikä on SRK:n toimesta syntiseksi säädetty. Ihmettelen vaan mitä kirjojen nimien perässä olevat tuhatluvut ovat, kun eivät ne hintoja voi olla edes markoissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #144 : 10.02.13 - klo:22:01 »
Minäkin olin luullut sivuston pitäjää lestadiolaiseksi. Mutta sivuston linkkejä silmäillessäni, vilkaisin tyypin mittavaa musiikkilistaa, siinä oli myös Beatlesit mainittuina joten arvelin että ei taida ollakaan lestadiolaisia...(?)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #145 : 11.02.13 - klo:08:23 »
sananlaskut 11:

1 Väärä vaaka on Herralle kauhistus, mutta täysi paino on hänelle otollinen.
2 Mihin ylpeys tulee, sinne tulee häpeäkin, mutta nöyräin tykönä on viisaus.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #146 : 12.02.13 - klo:12:29 »
Efesolaiskirje 3:

14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,
15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,
16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta
17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,
18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,
21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti vol 14
« Vastaus #147 : 12.02.13 - klo:13:28 »
Siirrytään osaan vol 15
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi