Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 8.  (Luettu 45042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #135 : 13.07.12 - klo:18:17 »
Eilen kävin... sattumalta. Olin kyllä katsonut Tampereen seurakuntien verkkosivuilta, että mitään tilaisuutta ei ole, mutta torstain ehtoollishartaus oli kai (taas) vain unohtunut ilmoittaa sinne. Saavuin vähän kesken kaiken paikalle, sen kerran kun puheessa oli jotain niin osuvaa että jäin hölmistyneenä suu auki kuuntelemaan. Mitään en kyllä enää tänään muista  :102:, ts. sitä mikä siinä oli niin tärkeää. Että olemme kaikki apostolien seuraajia tjsp. ja yleisestä pappeudesta jotain.

Hartauden jälkeen jäin penkkiin istuskelemaan, kuten oli ollut tarkoitukseni. Muutama muukin jäi, ja sitten toisensa jo tuntevat (ml. pappi) rupattelemaan keskenään. (Tuolla on joka päivä neljästä kuuteen pappi paikalla keskustelua varten.) Yksi vähän reppanamman oloinen (anteeksi jos tämä ilmaisu loukkaa) ja monen mielestä varmaan kirkkoon liian paljastavasti pukeutunut henkilö hivuttautui etupenkkiin, minusta näytti kuin sitä keskusteluvuoroa odottamaan, mutta jonkin ajan päästä lähti pois. Kun vuorostani lähdin, näin hänet bussipysäkillä odottamassa ja mietin mennäkö kysymään, olisiko hän jotakin vielä halunnut, mutta en sitten uskaltanut. Jäi vaivaamaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #136 : 15.07.12 - klo:11:17 »
Katsoin televisiosta herättäjäjuhlien jumalanpalveluksen. Mukavaa oli päästä edes näin jälkikäteen osallistumaan niihin. Jotenkin tuo lakeus (savoksi kaaheen laakee aakee) tekee vaikutuksen. Juntusen Simo kun pitää saarnan, niin se on alusta loppuun täyttä asiaa. Sää näytti suosivan tilaisuutta. Alttarin kukkakimppu oli kaunis.

Jäin miettimään stoolaa, kun muistan kuulleeni, että papilla stoola on edestä ristissä ja piispalla suorassa. Nyt näytti papillakin olevan stoola suorassa. No eipä tuo minua haittaa, kiinnittyi vain huomio siihen.

Kuoro oli hyvä, mutta esilaulajat lauloivat valitettavan alavireisesti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #137 : 15.07.12 - klo:11:48 »
Minäkin nautin vielä Herättäjäjuhlista TV.n ääressä. Kuuntelin radiosta puheet, mutta nyt sain myös elävää kuvaa. Kuin olisin ollut siellä paikalla.

Jaakko Ripatti vaimoineen istui penkissä ja Ann-.Mari Kopo käveli alun pappiskulkueessa toisena oikeanpuoleisessa rivissä. Muita tuttuja en nähnyt.

Olen samaa mieltä Simo Juntusen puheista vaikka en vielä ole kovin montaa kuullutkaan. Hänen intoilematon, rauhallinen ja selkeä ulosantinsa on kuulemiseen otollinen tyyli. Puhe oli nytkin hyvä, päivän tekstistä saarnasi. Rauman talviveisuissa hänen saarnansa oli suorastaan loistava. Muuta en siitä enää muistakaan.
Artturi KIvineva on hyvä liturgi. Hän on saarnannut myös Kortesjärven kirkossa aiemmin. tätini kertoi.
Ikääntuneille, väsyneille ja huonokuntoisille median palvelut ovat hyvä keino olla mukana. Kiitos niille joille kiitos kuuluu !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #138 : 15.07.12 - klo:17:38 »
Kuuntelin nettiradiosta Herättäjäjuhlia ja tänään olin messussa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #139 : 15.07.12 - klo:23:18 »
Katsoin tv:stä Herättäjäjuhlien messun.
Kati Nissi pappiskulkueessa vatsa pyöreänä hymyilevänä, lyhyt punertavatukkainen.

Iltapäivällä olin heinämessussa pihamaalla kotinurkilla, sade alkoi vaihteeksi samaan aikaan
kuin messukin, pressukatoksella oli varauduttu.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #140 : 19.07.12 - klo:22:49 »


Jäin miettimään stoolaa, kun muistan kuulleeni, että papilla stoola on edestä ristissä ja piispalla suorassa. Nyt näytti papillakin olevan stoola suorassa. No eipä tuo minua haittaa, kiinnittyi vain huomio siihen.



Mie olen käynyt n. 40 vuotta aktiivisesti kirkossa, enkä ole koskaan nähnyt livenä papin stoolaa ristissä. Ainoastaan joskus kun tulee katsottua telkkarista ruotsinkielistä joulujumalanpalvelusta, niin siellä olen nähnyt stoolan ristissä papilla. Olen siihen kiinnittänyt huomiota ja ajatellut ihan kysyä joltain, että onko se suomenruotsalainen tapa, vai misä se juontaa?
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #141 : 19.07.12 - klo:23:16 »
En todellakaan tiedä, mutta diakoneilla/nissoilla on stoola vinosti ristissä. Minulle matalakirkollisena se on yksi ja sama miten stoolasta tehdään arvonmerkki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #142 : 20.07.12 - klo:09:22 »
Mie olen käynyt n. 40 vuotta aktiivisesti kirkossa, enkä ole koskaan nähnyt livenä papin stoolaa ristissä. Ainoastaan joskus kun tulee katsottua telkkarista ruotsinkielistä joulujumalanpalvelusta, niin siellä olen nähnyt stoolan ristissä papilla. Olen siihen kiinnittänyt huomiota ja ajatellut ihan kysyä joltain, että onko se suomenruotsalainen tapa, vai misä se juontaa?

" Paikallisesti joissakin hiippakunnissa tehdään lisäksi ero papin ja piispan välillä siten, että piispa kantaa stolaa päät pystysuorassa asennossa ja pappi asettaa stolan ristiin rintansa kohdalla. Yleensä papit kantavat stolaa pystysuorassa asennossa."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Stola
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #143 : 21.07.12 - klo:09:57 »
Huomena menen johkin.  Minä paha ihminen kierrän konfirmaatiomessut kaukaa.  Ei voi mitään.

Toisinaan toivoisin että ne pidettäis erikseen omina juhlinaan vaiks lauantaina jo  - tai usein toivon. Sen tietty pitäis oleman seurakunnan juhla, joukkue seurakuntalaisia tulee kirkollisesti täysi-ikäiseksi ja uudistaa kasteenliiton, mutta kun kirkossa on ylitäyttä, kuuma, kauhean meluisaa ja levotonta ja salamavalot räiskyy ja kännykät soi ja niihin vastataan vaik kuin sanottais että "Toivomme että".  , saarna suunnataan konfirmoitaville ("Rakkaat murut!) --- eikä siinä pitäisi olla nmitään vikaa...  

Ne tuntuvat vieraitten ihmisten perhejuhlalta, ja väki on niin kauniisti puettua, ruusukimput mukanansa, ettei sinne koe olevansa sen enempää tervetullut arkisissa vetimissään kuin heidän ristiäisiinsä, vihkiäisiinsä  tai hautajaisiinsakaan. Olo on päinvastoin juuri, kuin olisi työntymässä vieraitten näihin muihin ihan kirkollisiin juhliin.

Pitäis pitäis niin, ja menen jos jaksan, nyt en taida. Tiksissä konfirmaatiot pidetään Pyhän Laurin kirkossa, hän kun on kaunis. Se tarkoittaa sitä että Tikkurilan kirkko on käytettävissä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #144 : 21.07.12 - klo:10:04 »
Huomena menen johkin.  Minä paha ihminen kierrän konfirmaatiomessut kaukaa.  Ei voi mitään.

Toisinaan toivoisin että ne pidettäis erikseen omina juhlinaan vaiks lauan taina jo  - tai usein toivon. Sen tietty pitäis oleman seurakunnan juhla, joukkue seurakuntalaisia tulee kirkollisesti täysi-ikäiseksi ja uudistaa kasteenliiton, mutta kun kirkossa on ylitäyttä, kuuma, kauhean meluisaa ja levotonta ja salamavalot räiskyy ja kännykät soi ja niihin vastataan vaik kuin sanottais että "Toivomme että".  , saarna suunnataan konfirmoitaville ("Rakkaat murut!) --- eikä siinä pitäisi olla nmitään vikaa...  

Ne tuntuvat vieraitten ihmisten perhejuhlalta, ja väki on niin kauniisti puettua, ruusukimput mukanansa, ettei sinne koe olevansa sen enempää tervetullut arkisissa vetimissään kuin heidän ristiäisiinsä, vihkiäisiinsä  tai hautajaisiinsakaan. Olo on päinvastoin juuri, kuin olisi työntymässä vieraitten näihin muihin ihan kirkollisiin juhliin.

Pitäis pitäis niin, ja menen jos jaksan, nyt en taida. Tiksissä konfirmaatiot pidetään Pyhän Laurin kirkossa, hän kun on kaunis. Se tarkoittaa sitä että Tikkurilan kirkko on käytettävissä.

Samaa mieltä. Meillä oli aiemmin joka kesäpyhä konfirmaatio (25rippikoulua/vuosi), koska se on seurakunnan yhteinen juhla. Nyt ne on saatu siirrettyä pois aamujumalanpalveluksista, mutta kyllä siinä sai tehdä töitä. Teoriassa se on ihan oikeasti seurakunnan yhteinen juhla, mutta käytännössä se on täysin sisäinen hetki, jossa muut kuin omaiset ovat vieraalla maalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #145 : 21.07.12 - klo:10:14 »
No hyvä, että koet samoin, olen tästä itseäni syytellyt, mutta kun juttu näin on. En minä heidän hautajaisiinsakaan mene, vaikka kuin olisivat kirkon jäseniä olleet. Eli teoria ja käytäntö tässä on aikapäivää ajautuneet erilleen . Perheen juhla mikä perheen juhla. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #146 : 21.07.12 - klo:10:32 »
Olen kokenut tehtäväkseni konfirmaatiomessussa veisata virsiä kanttorin seurana. Rippilasten perheväki ei yleensä osaa tai rohkene.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #147 : 21.07.12 - klo:11:19 »
Konfirmaatiomessun suhteen vähän sama juttu.
En käy läheskään joka pyhä kirkossa, enemmän haluan käydä.
Jotenkin myös koen että konfirmaatiomessua vältän, vaikka esim.
tuo Penan tapa olisi kyllä ihan hyvä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #148 : 21.07.12 - klo:11:44 »
Jatkamme osassa 9
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi