Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 8.  (Luettu 45564 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #120 : 24.06.12 - klo:20:53 »
Hei meme!

En tarkoittanut ketään nimetä. Itse emme ole koskaan ennen olleet juhannuksen aikaan kaupungissa ja kirkossa. Yleensäkään kesäaikaan emme aiemmin käyneet kuin ani harvoin kirkossa. Sillä kaikkiin kirkkoihin on mökiltä n. 30 km.
Se vain että meillähän on viitisenkymmentä vakituista kävijää pani huomaamaan että muutkin kuin me ovat maalla tai muuten keskikesän juhlaa viettämässä.
Ei ole kai mitään syytä ketään rauhoitella . Oli kuitenkin ihanaa että Olavi ja Taimi olivat penkissä kun Taimi on ollut kovin huonona. Veikko avusti ehtoollisella. Muuta "väärtiväkeä" ei ollut. Hymyä huuleen vaan!

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #121 : 24.06.12 - klo:21:20 »
Kävin aamulla Nilsiän kirkossa Juuson, Juuson vanhempien ja isovanhempien kanssa  :052:
Ens viikolla pitää kuunnella Nivalan jumalanpalvelus netistä  :icon_wink:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #122 : 25.06.12 - klo:08:01 »
Kävin aamulla Nilsiän kirkossa Juuson, Juuson vanhempien ja isovanhempien kanssa  :052:
Ens viikolla pitää kuunnella Nivalan jumalanpalvelus netistä  :icon_wink:

Mahtoiko kirkollisissa ilmoituksissa ollut jotakin erityisen kiinnostavaa  ? :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #123 : 30.06.12 - klo:18:26 »
Tulimme Paavalin kirkosta Helsingistä nuorimmaisen lapsenlapsenlapsen kastejuhlasta. Juhlittava pikku Leon karjui koko toimituksen ajan. Syy tiedettiin. Äidin antibioottikuurit.
Juttelin muutaman minuutin kastepappi Arja Kortelaisen kanssa. Paavalin seurakuntaan kuuluu vain 28 % alueen asukkaista. Hän pitää hyvänä haasteena kun kirkkoon kuulumattoman vanhemman kanssa käydään esim. kastekeskuste. Mielenkiintoista.
Kirkko on hieno ja käytännöllinen juhlien pitopaikkana. Ikää kirkolla on jo yli 80 vuotta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #124 : 30.06.12 - klo:22:09 »
Korvat on nyt suviseuroissa Lopella (ja keho lopen uupuneena kotona) ja siellä lauletaan virsiä ja siionin lauluja. Kuulostaa hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 30.06.12 - klo:22:13 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #125 : 01.07.12 - klo:11:20 »
En mennyt kirkkoon, mutta Ylen ykköseltä tuli hyvät meiningit.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #126 : 01.07.12 - klo:12:21 »
Kävimme kesä Kuhmoislaisten kirkkopyhässä. Väkeä oli ihan kohtuullisesti. Emme ole kovin usein ollut kun on jäänyt Herättäjäjuhlien alle. Nyt oli siihen hyvä tilaisuus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #127 : 01.07.12 - klo:17:20 »
Tuli aamumessussa käytyä. Oli 50 vuotta sitten ripille päässeiden kirkkopyhä ja kirkko oli lähes täysi.

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #128 : 01.07.12 - klo:21:07 »
10 päivän putki hengellisiä tilaisuuksia tai niiden talkoilua... Tiistai oli vapaapäivä.. Armo oli alhalla, eikä vaatimuksia esitetty.... :eusa_clap:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #129 : 01.07.12 - klo:21:11 »
10 päivän putki hengellisiä tilaisuuksia tai niiden talkoilua... Tiistai oli vapaapäivä.. Armo oli alhalla, eikä vaatimuksia esitetty.... :eusa_clap:
Putkea on hyvä jatkaa Isossakyrössä ja siitä sitten rukoilevaisten juhlille seuraavana pyhänä taisi olla Nakkilaan. Tällaista et voi tehdä missään muualla maailamassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #130 : 01.07.12 - klo:23:43 »
Tänään oltiin erikoisessa paikassa jumalanpalveluksessa, Lusikkovuoren luolassa, Suoanttilan kylässä, Luumäellä. Siellä pidetään joka kesä maakirkko.

Luolaa alettiin kaivaa 1941 miehiestön majoitusta ja sotasairaalaa varten. Se liittyy Salpalinjaan. Luolaa ei ehditty tehdä valiiksi, eikä sitä kostkaan käytetty sotatarkoituksiin. Tässä on kylän sivuilta löytyvä juttu luolasta: http://kylat.ekarjala.fi/suoanttila/kylan-historia/lusikkovuoren-luola/ 

Se on sen verran ihmisiä kiinnostava paikka, että tänäänkin maakirkkoon tuli yli 80 henkeä. Mukana oli useita mökkiläisiä ja pikkubussilla Sippolan martat.
Täällä pidetään toistakymmentä maakirkkoa kesän aikana. Kinkereillä kysytään haluaako kylä kesällä maakirkon. Se järjestetään yleensä jonkun talon pihassa, mikäli suinkin sää sallii. Jollain kylällä käytetään vanhaa koulua tai seurantaloa. Valtaosin kuitenkin ulkotilaisuuksina. Ajatuksena on se, että seurakunta vie jumalanpalvelukseen kylälle ihmisten luo. Se kokoaa kylältä sellaistakin väkeä, jotka ei juurikaan kirkkoon tule, lisäksi mökkiläisiä. Se on kylälle tärkeä juttu. Varsinkin kun kaukaisimmilta kyliltä on n. 40 km matkaa kirkkoon.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #131 : 02.07.12 - klo:00:07 »
  Minulla on nolo tunnelma, sillä ikävöin kyllä kirkkoon.  Mietin että sinne omaan nyt, ja parannuksentekoa, kun talvesta saakka olen miettinyt.  Sitä on vaikea auttaa, että kaipaan aina sinne missä on Herättäjän kirkkoåpyhä; valmistettu saarna, sanottavaa ja aina seurat.  


Noh, kuin minun käykään: Sitä juhlapukuista kansaa ja autojono pienelle kirkolle...   ja taas sama fiilis, että' olen arkisesti puettuna änkeämässä toisten perhejuhlaan.  Minä en tälle mitään mahda, kirkko on toivottoman ahdas, levoton kuin  mikä...   tein oharit ja palasin kotiin. Kyllä'kyllä, olisi pitänyt jäädä juhlimaan nuorten "kirkollista täysi-ikäistymistä" mutta juuri nyt en jaksanut.

Minulla on ollut vähä'n vaikeaa tuon ekumeenisen matkan  kiirastuliopin jälkeen.  Kai se minun nyt on mietittävä, mietittävä ennenm muuta miksi mietin.  Sanovat että sehän on hyvin pikkujuttu.  Ei se ole.  Ensinnä, se ei tunnusta ruumiin ylösnousemusta, vaan edustaa platonilaista dualismia, jossa sielu on kuin ruumiin vanki ja joka on puhdistettava pelastetuilta kuoleman jälkeen -- ellei se pyhity jo täällä, eikähän minun ainakaan niin käy.  Raamatusta se tekee "vain osan traditiota" jos kysyn että kuin tämäkin  Jeesus kuoli syntiemme tähden ja herätettiin kuolleista vanhurskauttamisemme tähden--- oliko se niin --- koko pyhitysasia on minulle sekava. Jättäisin sen mieluummin Jumalan käsiin.  Jos joku osaa niin saa opettaa!

Ehkä minun kilvoitteluani onkin, jotta sittenkin tällaisena rauniokasana kamppailen luottamaan ja turvaamaan yhteen ainoaan, ei mihinkään että meidän on ensisijaisesti rukoiltava Jumalaa...    vaan huutamaan avuksi tai ruikuttamaan vain Herraani ja Vapahtajaani. Minä olen niin köyhä, ei mitään omaa, ja se on surkeran totta. Kiirastulessa minun pitäisi olla loputon aika jos minustas itsestäni pitäisi tehdä pyhä. Vain kokonaan ulkopuolelta annettu armo kuin uusi puku joka minut kätkee, minua auttaa. Paljon riistetään, jos en voikaan iltaisin kiittää siitä että olen päivän matkan lä'hempänä sitä kun kohdataan...  kun tämä nahka on yltäni raastettu, saan nähdä Jumalan.

Mutta oli perinteiset lähtöseurat Tähtitorninmäellä, niistä iloitsin.  Samuli ja mt puhuivat ja naisimmeinen jonka nimeä en ikinä opi. Tartu ytimeen, ja turvaa siihen.  Kaikki oli hyvin lohduttavaa.  Toivon ettei mikään estä Herättäjäjuhlille matkaamista!  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #132 : 02.07.12 - klo:08:27 »
Tämä ei ole opetusta.

Mitään omaa ei meillä pidä ollakaan. Jeesus antaa sen mitä tarvitaan. Kasteessa saamme Pyhän Hengen. Kun olet alasti ja syntinen, Jeesus pukee sinut verellään puhdistettuun uuteen pukuun. Ajallisella matkalla sen vielä ryvetämme monesti. Sitten ajan rajan ylitettyämme saamme (?) uuden valkean puvun. Sielläkään ei meillä ole mitään omaa. Kristus on aurinkomme.

tällaisia ajatuksia äskeisen kastejuhlan tiimoilta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vasara

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 695
Vs: Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #133 : 02.07.12 - klo:10:23 »
Putkea on hyvä jatkaa Isossakyrössä ja siitä sitten rukoilevaisten juhlille seuraavana pyhänä taisi olla Nakkilaan. Tällaista et voi tehdä missään muualla maailamassa.
Tasloudelliset rajoitteet jo estävät kaikkiin juhliin osallistumisen, vaikka pohjanmaalle olisi kiva tullakin tuttuja tapaamaan...
Viime viikonloppuna etelässä olisi voinut tehdä käynnin kolmella juhlapaikalla, kuuntelemassa erilaisia painotuksia...ja syntien anteeksi julistamistapoja.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Käytkö kirkossa osa 8.
« Vastaus #134 : 03.07.12 - klo:22:15 »
Kävimme tänään ohi ajaessamme Lahden torilla lähtöveisuissa. Kiitos Lahtelaisille veisuista. Tutuista ei ollut pulaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi