Kirjoittaja Aihe: Mitä on äärikörttiys?  (Luettu 44748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Elämäntapana Evankelioiminen?
« Vastaus #15 : 13.07.08 - klo:17:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"

Toinen juttu on että sitä joskus (syy???) esim työpaikalla kysyvät. Sanon että uskon - jaa, olet niitä uskovaisia. Olen luovuttanut....en viiitsi enää selittää näkisinkö itse eroa noissa.... ja mitä väliä sillä on? Ajatelkoot kuinka tahtovat kun tekevät niin joka tapauksessa.

Ajatus Jumalastas kysymässä minulta taivaan portilla miksi minut pitäisi sinne päästää on itselleni aika hassunkurinen...kyllä se menee toisin päin.... sen verran itseäni jo tunnen että kyllä kai minä kysyn sitä jos joku. Ja vaikka ne lunastuksen perusteet on opetettu minulle myös niin kyllä sen tilanteen kuvitella voi.  Siis ihanko totta? Päästät minut sisälle?


Hämmästyn suuresti jos jossain kysytään uskoa työhönotossa, sillä se on kielletty kysymys. Työpaikan keskusteluissa voi puhuamitä vaan.
 Tiedän, että jos eräillä seuduilla rekrytoit nuoren naisen ja sitten hän lisää väkiluamme vaikka kymmenellä niin se on pienelle työnantajalle aivan mahdoton rasitus.

Taivaan portilla ei auta kuin toivoa, että armo käy oikeudesta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #16 : 13.07.08 - klo:19:13 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
---Mies siihen, että entä jos tuleekin armon pläjäys...

Herännäishenkinen vastaus: Se on sitten sen ajan murhe...

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #17 : 13.07.08 - klo:19:52 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "mami"
---Mies siihen, että entä jos tuleekin armon pläjäys...

Herännäishenkinen vastaus: Se on sitten sen ajan murhe...

Mt

Anteeksi jos kirjoittelen liikaa, mutta sain nettiyhteyden vasta siksi pikkasen enempi roikun netissä.

Minusta jos tollanen Pläjäys tulee tulisi sitä enempi hokea. Olen huono, olen huono, olen huono.
Pahinta on se jos joku kokemuksen saanut alkaa muita heti opettamaan ja alkaa ties miksi maailmanevankelistaksi.

Mun tilani on surkea.
En osaa oikein rukoilla.
Nyt olen tässä.
Armoa kerjäämässä.  (Jostain virrestä lainattu ja kait muuntunutkin.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #18 : 14.07.08 - klo:21:16 »
Se on hieno virsi. mm 100 :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #19 : 21.08.08 - klo:21:33 »
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua
- Uskoontulosta ei saa puhua
- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #20 : 21.08.08 - klo:21:40 »
Teppov, jos tuo on äärikörttiläisyyttä, voin vakuuttaa, etten ole koskaan tavannut yhtäkään äärikörttiä!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #21 : 21.08.08 - klo:21:46 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua
- Uskoontulosta ei saa puhua
- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.


Vastus on ehdottomasti ei. Tuo on ylikörttisyyttä, joka menee överiksi.
Itsestään puhuminen ei ole kovin hyvä asia. Se tahtoo mennä itsekehuksi vaikka huonoudella. Noista muista puhumista, ei niitäkään minusta ole kielletty. Joskus täytyy varautua eriäviin mielipiteisiin. Tuo ettei tuomitse ketään, vaan siirtää tuomivallan Herralle on kyllä hyvä ajatus. Siis tervetuloa mukaan taas. On jo kaivattu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #22 : 22.08.08 - klo:11:58 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua
- Uskoontulosta ei saa puhua
- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.


Jaahas nyt taas on keksitty uusi leima eli äärikörttiys:

1)Ei täällä kukaan ole kieltänyt Raamatun lukemista.
 Väite on ohilaukaus.  

2) Jumala antaa synnit anteeksi, kun niin pyytää. Mutta siitä ei seuraa, että ihminen olisi synnitön tai taivasosuus olisi varma.  

3) Saahan siitä tietysti puhua, mutta onko uskoontulo parempaa kuin arkipäivän usko, jonka tuloa ei ole erikseen ilmoitettu?

4) Golgatan täytetty työ tuntuu käsitteenä kovin arkaaiselta. Itse sanoisin, että Jeesus kuoli, jotta syntimme annetaan anteeksi.  

4) Saahan sitä puhua, kuinka hyvä ja erinomainen uskossaan on, mutta en osaa sanoa, kuinka leimallista se on körteille.

5) Homoavioliiton siunaamisen yhdistäminen kaiken muun hyväksymiseen on halpa veto. Jos hyväksyy homoavioliiton siunaamisen ei siitä seuraa, että hyväksyisi myös kaiken muun. Moniarvoisuus on erotettava  kaikkiarvoisuudesta.
Acta, non verba.

Poissa äippä

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #23 : 22.08.08 - klo:17:45 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua
- Uskoontulosta ei saa puhua
- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.


...Jaha. Tervehdys näin newbieltä.
No löysinhän minäkin sitten itseni.  Hyvin lähelle ainakin.

- Raamattua luen erittäin harvoin. Silloinkin vain valittuja paloja.

- Uskoontulosta voin kyllä puhua - mutta en käytännössä mitään positiivista.

- "Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi" - Muiden luvista en sano sitä enkä tätä, oma kokeminen vähän sitä ja tätä.

- "Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä"  - Julistaa? Juu ei. julistaminen on rikos ihmiskuntaa vastaan.

- "Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on." - Näin. Olenhan sentään suomalainen.

- "Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään." - No tämä ainakin pätee. Kantani homoavioliittoihin kun on mitä positiivisin. Miksi minä ainakaan sillä ketään tuomitsisin. Jotain muuta ehkä... mitä?


Vaikka heitto olikin sarkasmia (?), niin tulin tälle foorumille ihmettelemään olisinko mahdollisesti 'körtti'. Ilmeisesti sitten olen. Äärikörtti.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #24 : 22.08.08 - klo:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: "äippä"
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua
- Uskoontulosta ei saa puhua
- Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi
- Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä
- Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on
- Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään.


...Jaha. Tervehdys näin newbieltä.
No löysinhän minäkin sitten itseni.  Hyvin lähelle ainakin.

- Raamattua luen erittäin harvoin. Silloinkin vain valittuja paloja.

- Uskoontulosta voin kyllä puhua - mutta en käytännössä mitään positiivista.

- "Ei saa sanoa, että kellään olisi lupa uskoa syntinsä anteeksiannetuiksi" - Muiden luvista en sano sitä enkä tätä, oma kokeminen vähän sitä ja tätä.

- "Ei saa julistaa Golgatan täytettyä työtä"  - Julistaa? Juu ei. julistaminen on rikos ihmiskuntaa vastaan.

- "Saa puhua vain siitä kuinka kelvoton ja huono itse on." - Näin. Olenhan sentään suomalainen.

- "Ei saa ottaa kielteistä kantaa homoavioliittoihin tai mihinkään muuhunkaan, ettei vain tuomita ketään." - No tämä ainakin pätee. Kantani homoavioliittoihin kun on mitä positiivisin. Miksi minä ainakaan sillä ketään tuomitsisin. Jotain muuta ehkä... mitä?


Vaikka heitto olikin sarkasmia (?), niin tulin tälle foorumille ihmettelemään olisinko mahdollisesti 'körtti'. Ilmeisesti sitten olen. Äärikörtti.


Toivotan toisen varsinaissuomalaisen tervetulleeksi körttifoorumille. Ja heti äärikörtti...huhuhhuu..kyl maar mää nii kauhian pal  ihmettele.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa äippä

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #25 : 22.08.08 - klo:19:44 »
???
Ahaa. Paikkakunta tulee näkyviin tuohon laitaan. Tarkensin, jotta ei tule epäselvyyttä.
(Salo voitaneen laskea Varsinais-Suomeen hyvälllä tahdolla. Helsinkiä ei.)

Vielä lisäksi esittelyä itsestäni: pohjalaista elämänkokemusta takana melko monta vuotta - joten ihan ulkona en  körttimaailmasta ole. Ääriversioistakaan.
 :)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #26 : 22.08.08 - klo:20:52 »
Lainaus käyttäjältä: "äippä"
???
Ahaa. Paikkakunta tulee näkyviin tuohon laitaan. Tarkensin, jotta ei tule epäselvyyttä.
(Salo voitaneen laskea Varsinais-Suomeen hyvälllä tahdolla. Helsinkiä ei.)

Vielä lisäksi esittelyä itsestäni: pohjalaista elämänkokemusta takana melko monta vuotta - joten ihan ulkona en  körttimaailmasta ole. Ääriversioistakaan.
 :)


Salo, jos  mikään on varsinais-suomalainen paikkakunta. Helsingissä ja Turussa käydään vain töissä.  :wink: Pohjaalaaset kiehtoo varsinais-suomalaisia. Liittyy jotenkin pohjalaisten luonteenpiirteisiin.


Luulin, että äärikörttiys liikkuu ihan toisessa suunnassa, mutta voihan sen noinkin ottaa.
Acta, non verba.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #27 : 28.08.08 - klo:10:01 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Olisiko äärikörttiys tällaista:

- Ei saa lukea Raamattua


Olen jäänyt miettimään tuota TeppoV:n listaa ja tullut siihen tulokseen, että Raamattua saa kyllä lukea, saa rukoilla, saa uskoakin, mutta siitä ei saa tehdä numeroa.

Jos vaikkapa tavallinen seurapuhuja haluaa mainita Raamatun jakeen, hänen tulee lieventää sen aiheuttamaa tyrmistystä esim. sanomalla: "... vaikka en todellakaan ole mikään raamattupiiriläinen, niin eikös siellä kirjassa  sanota jossain kohtaa, että...". Jos puhujana on pappi, niin hän ei voi käyttää tätä korttia, koska hänen pitää virkansa puolesta tuntea Raamattu. Näin niitä maallikkoja taas sorsitaan!   :evil:  :lol:

Mutta siis, tämä systeemi on ihan hyvä, ellei se olisi niin läpinäkyvä. Joka tapauksessa mieluummin näin kuin että kehuskellaan Raamatun tuntemuksella ja kuinka monta tuntia opiskelee Sanaa päivässä (=hengellisyyden mitta).
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #28 : 28.08.08 - klo:10:21 »
Lainaus
"... vaikka en todellakaan ole mikään raamattupiiriläinen, niin eikös siellä kirjassa sanota jossain kohtaa, että...".


Jännä juttu,
itse olen vasta muutamissa seuroissa käynyt ja vähän tuonkaltaiseen minäkin ainakin kerran olen törmännyt: seurapuhuja halusi ikäänkuin puheillaan perustella/selitellä raamattusiteeraamistansa.
Yleensähän ei Raamattua siteerata seuroissa.

Koraanin tai Kalevalan siteerammista ei tarvitse seuroissa pyydellä anteeksi.

munkki-1

  • Vieras
Mitä on äärikörttiys?
« Vastaus #29 : 28.08.08 - klo:11:55 »
Körttiläisyys on vesittymässä.

Muistan ajan Nivalan Herättäjäjuhlilta, jolloin oli ikäänkuin  sitä oikeaa uskovaisuutta. Minuun se teki positiivisen vaikutuksen, mutta eipä ollut vertailukohtiakaan.

Silloin jotenkin  juurtui jotakin aitoa, joka johti  myöhemmin opiskelemaankin  Heränneisyyden merkeissa toimivaan keskikoulu -Lukioon.

Koulussa aloitettiin jokainen oppiunti  Siionin virren säkeistöllä.

xxxxxxx

Aikaa kului ja lopulta olin kuin kuka tahansa  jumalaton, jolle merkitsee
jotakin  vain raha,,omaisuus, oppineisuus ja ystävät.

Kehitys oli mennyt toisesta  äärilaidasta toiseen. :!:

Olisiko tämäkin äärikörrttisyyttä "sielt toiseit puolelt jokkee." turkulaisittain.

Kuitenkaan  elämä ei jäänyt siihen, vaan  vei takaisin  kirkkoon eräänä  talvisena sunnuntaina, jolloin pappi saarnasi "kuin yksistään minulle. "

 Ihmettelin miten hän saattoikin tietää minusta kaiken suurkaupungissa, jossa hän oli tavannut minut vin kerran aikaisemmin ja silloinkin lyhyesti ja kutsunut kirkkoon.

Ajattelin  tarkkaan ja lopulta päädyin siihen, että kysymyksessä olikin ns "hengellinen pappi", joka puhui toisella tavalla kuin kirjanoppineet.
Ttällä kirkossa käynnillä oli seurauksia. uusi liitto ja uudet elämäntavat.

Kokeilin vanhoja elämäntapoja ja ostin pullon vahvaa viiniä ja join sen ystäväni kanssa ja totesin, etten enää tarvinnut viiniä.  Se oli kuin  olisin juonut pullon alkoholitonta viiniä, jossa kuitenkin li etiketin mukaan  nimi: Fine red portvine (vahvaviini)

Nyt voisi näin jälkeenpäin ajatella UTn paikkaa, jossa sanotaan näin:

Lainaus
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.


Onko alkoholi ja viini kuolettavaa?

Jos uskosta osallinen leikkii sellaisilla asiolle, joita syntinä pidetään, niin miten ovat seuraukset? Tarkistakaa itse, moni tietää ennestään.

"Vahvan viinin käyttö on monelle oikotie vahvemman alkoholin käyttöön."


Viinin oikea käyttö on tarpeellista tietää.