Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Sinikettu - 10.06.12 - klo:20:48
-
Mikä on käsitys körttiläisyydessä tempauksesta? Itse en ole siitä seuroissa kuullut ikinä ja lapsesta asti niissä olen käynyt. Mutta esim. viidesläiset ja vapaat suunnat taitavat uskoa,e ttä Jeesus tulee vielä kahdesti, ensin noutamaan omansa pois ennen lopun vaikeita aikoja ja sitten tuomitsemaan maailmaa vaikeitten aikojen jälkeen. Mutta mitä tästä pitäisi ajatella?
-
Hihat heilumaan talkootöissä... rakennustöissä ja siivoten. Emännät antaa ruokaa ja sitten mennään saunaan. Siinä on sitä tempausta.
-
Itse en ainakaan mihinkään uskovien "tempaamisiin" usko.
-
Uskovien ylöstempaus -kehitelmä on varsin myöhäistä perua, 1830-luvulle sen synty usein sijoitetaan. Sen juuret ovat angloamerikkalaisessa herätyskristillisyydessä. Idean kiehtovuus perustuu varmaan siihen, että se tekee fyysisesti selvän eron "meidän" ja "heidän" välillä. Kun uskoo lujasti "meidän" ylöstempaukseen, saa lohtua ajallisessa elämässä, vähän niin kuin Seitsemässä veljeksessä yöllistä näkyään muisteleva Simeoni:
Juhani. Se isolukija paimen-ukko, se puna-silmä, liuhaparta Tervakosken Tuomas, silloinen kumppanisi karjassa, saattoi sinun vähän kaistapäiseksi; ja siinäpä se kipinä.
Simeoni. Niin, niin, kyllähän viimeisenä päivänä nähdään!
Tuossa tilanteessa diplomaattinen Tuomas ei päästä kiistaa alkamaan vaan ohjaa keskustelun turvallisemmille urille:
Tuomas. Mutta tuossahan on kuusi, josta isämme kaatoi kerran aika ilveksen; ja olikin se hänen viimeinen ilveksensä.
Ylöstempaus-ajatus aiheuttaa myös ahdistusta ja sitä myöten uskonpinnistystä - entä jos vierestä viedään ja minä jään vaivan aikaan? Tälläkin foorumilla on joku muistellut, miten lapsena pelotti yöllä, että aamulla huomaa muun perheen hävinneen taivaaseen ylöstempauksessa ja yksi syntinen lapsi vain on jäänyt maan päälle.
Oppineet teologit selittäkööt lisää, lähden tempaaman puu- ja metallijätettä hyötykäyttöön.
Mt
-
Tästä ketjusta alkaa varmaan loputon kansantieteellinen väittely, mutta sen vaan sanon että nuo "tempaus" -ideologiat eivät ole luterilaisen uskon mukaisia, vaan vapaiden suuntien ja karismaatikkojen ym. ylikierroksilla käyvien hengellisten helppoheikkien ideoita.
Viisainta on niistä pysyä mahdollisimman kaukana. Usko on yksinkertaisten ja lapsenmielisten.
-
1. Tess. 4. luku:
16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Mitä teemme näille Raamatun paikoille, joita emme ymmärrä ja joista "meidän liikkeessä" ei puhuta?
-
Lutherin neuvon mukaan, nostamme hattua ja menemme eteenpäin. Odotamme ja toivomme että meilläkin on ylösnousemus.
-
1. Tess. 4. luku:
16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Mitä teemme näille Raamatun paikoille, joita emme ymmärrä ja joista "meidän liikkeessä" ei puhuta?
Ei kai niille mitään tarvitse tehdä. Tietysti voisi syventyä tähän tempausasiaankin oikein ajan ja kirjallisuuden kanssa, mutta sitä ennen voi käyttää hetkisen sen miettimiseen, olisiko sittenkin parempi käyttää tuokin aika ja energia esimerkiksi lähimmäisen hyväksi, vaikkapa vain kyselemällä kuulumisia ja juttelemalla mukavia.
Mt
-
Aika vaikeaselkoista asiaa että voisi ihmisjärjellä ymmärtää.
Pääasia lienee se että saisi olla siinä pelastettujen joukossa,
mistä mm. Ilmestyskirjan 7 luvun lopussa kerrotaan.
-
Tuohon tempaukseen liittyvä oppi tuhatvuotisesta valtakunnasta taitaa olla isompi riidanaihe uskonsuuntien välillä.
-
Jotkut heränneet ovat kertoneet, että Kristus lähestyy säikkyä ja arkaa ihmistä varovaisen hitaasti, maanittelemalla, pikottain.
-
Raamatunselitysopin professori Lutteerus ei tykännyt Johanneksen Ilmestyskirjasta. Hänestä sitä ei olisi pitänyt pistää Raamattuun. Jumala katselee mielihyvin kun olisimme kuin veljet keskenään.
-
Mitä teemme näille Raamatun paikoille, joita emme ymmärrä ja joista "meidän liikkeessä" ei puhuta?
Miksi niille pitäisi tehdä jotain? Yhden kohdan ympärille rakennellaan kaikenlaisia oppeja.
On yksi viimeinen tuomiopäivä jolloin kaikki tapahtuu. Ei muuta.
-
En tiedä, missä järjestyksessä tai miten tarkkaanottaen asiat tapahtuvat. "Tapahtukoon Sinun tahtosi". Minusta muusta viis. Yksityiskohtiin voi juuttua ja tehdä rakennelmia niiden varaan, mutta sellainen ei ole olennaista. Välillä on hyvä pysähtyä erinäisten asioiden äärellä, ja sitten jatkaa matkaa arkisessa aherruksessa. Sellaista on elämä.
-
Komppaan Sadettaa. Usein kysymys on eron luomisesta, markkinointikielellä kyseessä on tuotteen differointi, jotta erottuu muista
-
Jeesukset teille, meille ja muille!! Tulkaa kaikki!!
P.Löijäkin levittää Jumalan rakkauden sanomaa..
Voisikohan Jeesuksen tuleminen olla kuvainnollista tai symbolista?
Esim. Jeesuksen tulemista sydämiin ja rakkauden kaksoiskäskyn levittämistä?
Jos tulkaa kaikki mukaan olisi kuvaavaa tempausta kun homot, lesbot yms.
seks.väh.kin tulevat uskoon?
Jumalahan on syntisiä varten.
-
Seksuaalivähemmistöläiset menevät taivaaseen... minä en.
-
Seksuaalivähemmistöläiset menevät taivaaseen... minä en.
Jos Jumala kerran vie minutkin väkisin taivaaseen (väitti juhani tällä foorumilla joskus), niin tuskinpa hän jättää juhaniakaan viemättä perille asti.