Körttifoorumi
Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Satunnainen Etsijä - 03.03.06 - klo:20:20
-
Herättäjä-Yhdistyksen paikallisosastojen neuvottelupäivillä (maaliskuun puolivälissä Aholansaaressa ja kuun lopulla Wanhassa Karhumäessä) näkyy aiheena olevan Herättäjä-Yhdistys ja keskustelun teemana muun muassa, pitäisikö herännäisyyden / Herättäjä-Yhdistyksen ”profiilia” nostaa. Toivoakseni en astahda kenenkään varpaille, jos heitän saman aiheen tänne palstalle pohdittavaksi.
Siis olisiko herännäisyyden ja/tai yhdistyksen tarpeellista astua nykyistä enemmän esiin, ja jos, niin millä tavalla ja missä asioissa? Kärjistäen: Herättääkö Herättäjä-Yhdistys tänä päivänä ketään? Pitäisikö?
-
Seuroissa ja minä ja tyttäreni ainoat alle 50-v:t. Eli tarvis jollain tavalla profiilia ja näkyvyyttä nostaa, mutta miten? Tämä foorum on ollut ihan hyvä väylä saada minut kiinnostumaan körteistä ihan kunnolla. (Tai oikeastaan tämä & pari tuttua sai kiinnostumaan ja juuttumaan myös seuroihin.)
Teme
-
"Profiilin nostaminen" kuulostaa melkoisen aktivistiselta asenteelta. Miksi nostamaan ellei sitten itsestään nouse, satu nousemaan? Minusta sisältö on radikaali ja kutsuva, mutta radikaali tässä räikeässä ajassa ei välttämättä ole korkeaprofiilista ja näkyvää. Kaikella on aikansa, eikä se ole omassa kädessä, ei korkean, ei matalan profiilin liikkeillä. Toki tämä virallinen puoli, puhujat, yhdistyksen johto, on nykyään ehkä tarpeettoman anteeksipyytävä (epäilenpä jopa osaa pinnallisen liberalismin synnistä), mutta sanoma ei sitä ole. Ehkä kuuluu körttiläisyyteen olla viemättä mitään logiikkaa päähän asti, mutta tässä suhteessa voisi olla jotain parantamisen varaa. Mutta kaikki ratkaiseva on muissa kuin omissa käsissä.
-
(Neuvottelupäivien ohjelma netissä (http://www.h-y.fi/paikosneuvpv.html))
-
Profiilin nostaminen toi mieleeni kuvan P. Ruotsalaisesta nokka pystyssä. Paraniko sekään profiili nostamisesta? Koulumaailmassa profiloituminen tuotti kaikenlaisia urheilu-, ilmaisu- ja tiesmikäpainotteisia kouluja niin paljon, että arvostan suuresti jokaista opinahjoa, joka malttoi olla lähtemättä leikkiin mukaan. Profiili tuntuu tarkoittavan usein kynnystä. Sitä ei parane nostaa.
-
Herättäjä-Yhdistyksen paikallisosastojen neuvottelupäivillä (maaliskuun puolivälissä Aholansaaressa ja kuun lopulla Wanhassa Karhumäessä) näkyy aiheena olevan Herättäjä-Yhdistys ja keskustelun teemana muun muassa, pitäisikö herännäisyyden / Herättäjä-Yhdistyksen ”profiilia” nostaa. Toivoakseni en astahda kenenkään varpaille, jos heitän saman aiheen tänne palstalle pohdittavaksi.
Siis olisiko herännäisyyden ja/tai yhdistyksen tarpeellista astua nykyistä enemmän esiin, ja jos, niin millä tavalla ja missä asioissa? Kärjistäen: Herättääkö Herättäjä-Yhdistys tänä päivänä ketään? Pitäisikö?
Haluan vahvistaa identiteettiäni. Tahdon tuntea paremmin itseni. Sen tähden on jatkossa testattava, mikä saa vastakaikua. On koeteltava oppimani pätevyys tieteellisesti. Vasta tutkimustuloksesta käydyn keskustelun jälkeen syntyy tukeva pohja. Siksi:
[/i][/b][/size]
Kutsumustyön ja ansiotyön ykseys herännäisyyden peruskivenä on selkeämmin tuotava esille. Elämäntehtävän keskeisyys kilvoituksessa tulee saattaa julki voimakkaasti. Herännäisyyden vahva historia huutaa. Melumuurit maannaisten ja –miesten kuulla on siirrettävä. Sisäisen elämän väkevyys täytyy olla yksi yhteen imagon kanssa. Julkisivu on restauroitava. Mukavat kotiolot on vankka lähtöteline työlle, jossa visio on muodon ja sisällön ykseys.
Konkreettiset keinot ovat:
1) Ytimekäs esite
2) Tapahtumiin osallistuminen
3) Julkiset pihaseurat
4) Kotisivut
......................................... :!: ........................................
-
Joo kyllä se jää seuroissa usein käymättä kun siellä ei tunnu enää naisillakaan olevan hiukset päässä. Jotenkin minusta tuntuu että tämäkin keskustelu olisi pitänyt käydä 30 vuotta sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Päätellen siis siitä, että keski-ikäisetkään eivät seuroissa käy, ainakaan enää ja täällä. Liekö sitten tapa jäänyt kun on muutettu kotoa pois.
Herättäjäjuhlilla kyllä näkee sitten perheitäkin ihan kivasti, eli silloin kyllä törsätään kesälomasta kokonainen viikonloppu, mutta onko se sitten kuinka paljon liikaa jos sunnuntai-iltapäivänä kuhnaisi tunteroisen seuroissa? Itse olen pyrkinyt välillä käymään mutta se on kyllä jäänyt, kun ei siellä oman ikäisiä tosiaan ole.
Mielestäni seurat ja veisuut ovat silti juuri ne olennaisimmat, mitä pitää järjestää, ja mihin osanottajia pitäisi saada mukaan. Muuta hömppää kyllä löytyy, enkä tiedä, tarvitsisiko H-Y:n sellaista järjestää, mutta körttiveisuut kyllä loppuvat 5-10 vuoden sisällä kun kävijät lakkaavat hengittämästä.
-
Körttiläisyydestä ei mummut lopu :!:
-
Mielestäni seurat ja veisuut ovat silti juuri ne olennaisimmat, mitä pitää järjestää, ja mihin osanottajia pitäisi saada mukaan. Muuta hömppää kyllä löytyy, enkä tiedä, tarvitsisiko H-Y:n sellaista järjestää, mutta körttiveisuut kyllä loppuvat 5-10 vuoden sisällä kun kävijät lakkaavat hengittämästä.
Ei sentään! Täällä kyllä minä sitten vielä tuolloin veisaan ja toivottavasti jälkikasvustakin joku lähtee mukaan veisaamaan. Ja kun seuroissa on annettu lupa veisata nuotin vierestäkin, niin sitten minäkin kehtaan veisuuta jatkaa. Seurapuheet vain saattavat jäädä melko vähiin ja minusta turhan ennakoitaviksi, jos niitä yksin joudun pitämään. ;)
Teme
-
Teme kirjoitteli meille aivan täysin körttiläisen asenteen. Ex-körttiprofessorin, ja sitten jo kuolleen v. 1987, Sieviläisen Haikolan perheen lapsen sanomana se on täysin totta. :idea:
-
MK:ta voisi muistuttaa myös siitä, että aikanaan jo Stalin laskeskeli, että kirkoissa käy vaan vanhat mummot. Kun ne kuolee, päästään koko kirkosta.
Hän, Josef, ei ottanut huomioon sitä, että mummot ovat uusiutuva luonnonvara. Aina tulee uusia mummoja.
Ja tästä tulee mieleen Nypykät -yhtyeen ralli:
"Venäjänmaa, toi lapsilleen,
vanhoja mummoja, ja niiden sisällä,
on uusia mummoja, ja niiden sisällä,
on uusia mummoja, ja niiden sisällä, on uusia mummoja..."
Joka tietennii viittaa maatushka-nukkeihin, mutta silti...
-
Maatuskaoppi on ilmaistu myös kaavalla: mun mummoni muni mun mammani, mun mammani muni mut. Lähetysompeluseurojenkin luultiin kuolevan mummojen mukana jo kuusikymmenluvulla, mutta eipä ole muuta tapahtunut kuin nimen muutos. Nyt ne ovat lähetyspiirejä. Nykyiset mummot ovat varmaan silloisten tyttäriä ja tyttärentyttäriä.
Missä vaarit piileskelevät? Pitänee katsoa peiliin!
-
Mää haluan seuroihin.
-
Eliza, sinä se sitten osaat sanoa olennaisen ytimekkäästi! :wink:
-
Elizasta tuleekin meille hyvä seurapuhuja. Hän on saanut olla pitkään mumman ja paapan opissa.
...................................................................................................................... :wink:
-
Körttiläisyydestä ei mummut lopu :!:
Nyt Juhani olet väärässä. Jos ei tule uusia niin ne kuolevat sukupuuttoon. :D :smt051
-
Mää olin viikonloppuna isoskoulutuksessa. Sielä mää kerroin yhen hassun mun mieleen juolahtaneen jutun mistä mää oon muistaakseni tääläki maininnu jossain välissä.
...ja Miksun puhe oli jatketta siitä mun jutusta. Oho.
-
Joo kyllä se jää seuroissa usein käymättä kun siellä ei tunnu enää naisillakaan olevan hiukset päässä. Jotenkin minusta tuntuu että tämäkin keskustelu olisi pitänyt käydä 30 vuotta sitten, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Päätellen siis siitä, että keski-ikäisetkään eivät seuroissa käy, ainakaan enää ja täällä. Liekö sitten tapa jäänyt kun on muutettu kotoa pois.
Herättäjäjuhlilla kyllä näkee sitten perheitäkin ihan kivasti, eli silloin kyllä törsätään kesälomasta kokonainen viikonloppu, mutta onko se sitten kuinka paljon liikaa jos sunnuntai-iltapäivänä kuhnaisi tunteroisen seuroissa? Itse olen pyrkinyt välillä käymään mutta se on kyllä jäänyt, kun ei siellä oman ikäisiä tosiaan ole.
Mielestäni seurat ja veisuut ovat silti juuri ne olennaisimmat, mitä pitää järjestää, ja mihin osanottajia pitäisi saada mukaan. Muuta hömppää kyllä löytyy, enkä tiedä, tarvitsisiko H-Y:n sellaista järjestää, mutta körttiveisuut kyllä loppuvat 5-10 vuoden sisällä kun kävijät lakkaavat hengittämästä.
Jos nyt lisättäisin vielä vaikka viisi vuotta lisää m.k
Nyt Juhani olet väärässä. Jos ei tule uusia niin ne kuolevat sukupuuttoon.
Vai sukupuuttoon,se on mahdollista kun astuu uuden sukupolven iäkkäät ihmiset pohtimaan sielun elämäänsä. Sanotaanko vaikka v.2035, silloin voi profiili olla aika erilainen.
-
Jos herännäisyys kuolee mummujen myötä (yli 60 -65-vuotiaiden osuus on suurimmillaan vasta 2040 ja ikäihmisten iso osuus vähenee vasta 2050 lopulla = mummoja riittää = suuret ikäluokat mummuttuvat ja pappoittuvat), syntyy UVJAL eli Uusi Vain Jumalan Armosta Liike. :icon_eek:
-
Ja jeeessss. Proffiilia pitäis nostaa. Seuraavasti:
a) Mielipidetutkimus väestön ja jäsenistön suhtautumisesta herännäisyyteen
b) Huomion keskittäminen kielteisiin mielikuviin
c) Potentiaalisten vanhojen uusien kohderyhmien tunnistaminen ja analysointi
b) Herännäisyyden asema kirkon ja herätysliikkeiden keskellä
c) Liikkeen perusajatusten ja toimintamallien kehittäminen
d) Markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen
e) Seurantagallupit kehitystyön vastaanottamisesta jäsenistössä ja sen ulkopuolella
f) Jatkotoimet a-e-kohtien osalta seurantutkimusten pohjalta
-
Joo ja tunnettuus ja asiakaslähtöisyys ja tulosvastuullisuus ja kustannustietoisuus ja dynaamisuus ja ...
-
Joo ja tunnettuus ja asiakaslähtöisyys ja tulosvastuullisuus ja kustannustietoisuus ja dynaamisuus ja ...
Näistä valitsisin kustannustietoisuuden. En muuta. Herättäjäyhdistyksen pitäisi alkaa suhtautumaan vakavasti itseensä. Eikä työkaluja tarvitse hävetä. Mainitsin muutamia työkaluja, jotta herännäisyys ilmiönä ei olisi huhujen ja arvailujen varassa. Kehittämistyötä tarvitaan ilman perusajatuksista luopumista.
-
Enempi minäkin vakavasti otettavana esityksenä luetteloasi pidin kuin vitsinä.
-
Noita strategioita ja visioita on kai tullut minun eteeni jo liikaa. Siksi tämä allerginen reaktio. Otan heinänuhapillerini ja yritän olla ihmisiksi.
Tuollaisen tehtävälistan huolellinen ja hyödyllinen suorittaminen vaatii pätevää väkeä, jolle annetaan tarpeelliset resurssit. Onko H-Y:llä sellaisieen varaa?
-
Jos herännäisyys kuolee mummujen myötä (yli 60 -65-vuotiaiden osuus on suurimmillaan vasta 2040 ja ikäihmisten iso osuus vähenee vasta 2050 lopulla = mummoja riittää = suuret ikäluokat mummuttuvat ja pappoittuvat), syntyy UVJAL eli Uusi Vain Jumalan Armosta Liike.
Niinpä niin.
Tästä asiasta taidettiin keskustella aikaisemminkin siksi en viitsi Sinun kanssa väitellä kun tiedän olevani oikessa ikäihmisten suhteen. Piste.
-
körttiläisyydestä mummut ei lopu...
-
körttiläisyydestä mummut ei lopu...
...eikä paapatkaan.
-
Noita strategioita ja visioita on kai tullut minun eteeni jo liikaa. Siksi tämä allerginen reaktio. Otan heinänuhapillerini ja yritän olla ihmisiksi.
Tuollaisen tehtävälistan huolellinen ja hyödyllinen suorittaminen vaatii pätevää väkeä, jolle annetaan tarpeelliset resurssit. Onko H-Y:llä sellaisieen varaa?
Ymmärrän sinua, Pena, mitä tulee strategioihin ja visioihin. Tunnen samoin. Herännäisyyden palvelujärjestönä H-Y toteuttaa heränneen kansan sille uskomaa tehtävää enemmän tai vähemmän onnistuen. Työ hoidetaan pääosin työntekijöiden itsensä voimin ja talkoilla. Yhdistyksellä ei ole varaa, koska kaikki käyttövarat tulevat heränneeltä kansalta. Näkisin asian sillä lailla, että mikäli suuria muutoksia haluttaisiin, ne tulisi toteuttaa demokraattisesti, toisaalta ajamalla päätoimikuntaan edustajia, joiden näkemys herännäisyyden tulevaisuudesta on sama kuin itsen, toisaalta taas laatimalla selkeitä ja hyvin perusteltuja toiveita ja niiden toteutusideoita työntekijöiden iloksi. Yksittäistä huutelua (en sano, että tämä tässä olisi ollut sellaista!) tulee kentän laidalta jos toiseltakin, eikä mikään järkevä työyhteisö voi lähteä keskenään ristiriitaisia toiveita toteuttelemaan ja niiden mukaan työnäkyjänsä rakentamaan.
Loppukevennys. Erään anekdootin mukaan Alpo Järvi esitteli vakavissaan jotain talousasiaa työntekijä(tms)palaverissa ja päästi suustaan sanat "kiinteistö ja massa", mihin Karjalaisen Urpon piti tietenkin puuttua toteamalla, että kun Herättäjällä on vaan maanteistö ja kissa. Kyllä se jotenkin kuvaa tätä kansanliikettä ja sen palvelijoita.
-
Saliksen luettelon luettuani ajattelin teatterinohjaaja Paavo Liskiä, joka ohjasi näyttelijöitä toteamalla, että "sen on tultava pudotellen", siis vaivattomasti, vaikka takana olisi kuinka ankara harjoittelu.
-
körttiläisyydestä mummut ei lopu...
...eikä paapatkaan.
No, hyvät herrat. Kyllähän tosi asiassa on niin että körttiläisyydessä tulee "mummot ja paapat" loppumaan.
Koska tulee päivä että ei ole körttiläisyyttää eikä mitään muutakaan suuntauksia, vaan ainoastaan Hän ja ainoastaan Hän.
-
'Maanteistö ja kissa' oli hauska. Kissa pitäisi nostaa pöydälle.
'Konstit on monet', sanoi eukko, kun kissalla pöytää pyyhki.
-
'Konstit on monet', sanoi kissa kun eukolla pöytää pyyhki.
-
Noita strategioita ja visioita on kai tullut minun eteeni jo liikaa. Siksi tämä allerginen reaktio. Otan heinänuhapillerini ja yritän olla ihmisiksi.
Tuollaisen tehtävälistan huolellinen ja hyödyllinen suorittaminen vaatii pätevää väkeä, jolle annetaan tarpeelliset resurssit. Onko H-Y:llä sellaisieen varaa?
Minäkään en pidä strategioista enkä visioista vaan toimenpidesuunnitelmista, jossa on tarkoin määritettyjä ja rahoitettuja toimenpiteitä.
-
Minkälaisia kielteisiä mielikuvia mahtaa herännäisyydestä olla? Kotimaan keskustelussa moitittiin maallistuneiksi valittajiksi. Se ei taida olla 'kansan syvien rivien' kanta. Onko körttiläisyys sieltä katsoen kenties tyytyväistä hurskastelua?
-
Jännä ja niin inhimillinen ilmiö tuo pyrkimys hyvään julkisuuskuvaan.
Muistan, kun aktiivisemmin olin helluntalaisuuden piirissä, niin meille oli tärkeää se, että meistä on hyvä kuva ja meistä ajatellaan kauniisti ja siinä mielessä oikein, kuin me oikean ajattelutavan ajattelimme olevan.
En varmaan tunne yhtään järjestöä (ainakaan uskonnollisella rintamalla), jolle oma julkisuuskuva ei olisi tärkeä.
Henkilökohtainen näkemykseni on se, että alatielle ei kuulu oman maineen varjeleminen ja panostaminen siihen, että oma julkisuuskuva olisi meidän mielestämme oikea, eli siis hyvä. Se on ylätien järjestöjen tapa. Ylätiellä korostetaan omaa itseään ja oman järjestön hyvyyttä ja ollaan tarkkoja siitä, että "meistä ei ole mitään negatiivistä julkisuudessa liikkeellä": mehän ollaan kuitenkin oikeasti niin hyviä, että negatiivinen huhu on pääsääntöisesti disinformaatiota.
En toki missään määrin edellytä heränneiltä(kään), että poikkeaisivat muista tässä asiassa.
Kuulin eräästä munkista tarinan, joka meni suunnilleen näin.
Joku nainen tuli luostariin pienen lapsen kanssa.
Nainen huusi vihaisesti eräälle tietylle munkille (kutsuttakoon häntä Sergeiksi) kaikkien munkkien kuullen, että "tuon sinulle tämän rakkautemme hedelmän".
Munkkiveljetölle selvisi, että tuo arvostettu munkki oli langennut lapsentekoon tuon naisen kanssa.
Sergei ei nostanut numeroa tuosta naisen näyttävästä sisääntulosta luostariin.
Sergei otti lapsen ja kasvatti hänestä luostarissa kunnon kansalaisen.
Sergein asema oli tuon lapsiasian jälkeen olla halveksittu hylkiö luostarissa.
Sergei ei valittanut vaan suostui kohtaloonsa.
Aikaa kului.
Lapsi kasvoi aikuiseksi.
Sergei oli jo vanha mies.
Eräänä päivänä luostariin tuli vanhahko naisihminen.
Hän tuli pyytämään anteeksi kauan kauan sitten tekemäänsä syntiä.
Nainen kertoi, että joskua kauan sitten hän toi luostariin lapsensa, jonka hän oli saanut jonkun syrjähypyn tuloksena jonkun henkilön kanssa, jota luostarissa ei tunnettu. Nainen kertoi, että Sergei oli kunnon munkki, eikä ollut langennut naisen kanssa syntiin.
Nainen tiesi Sergein kunnon munkiksi, joka ei alkaisi häntä munaaman missään tilanteessa, josta syystä tämä nainen uskalsi tehdä temppunsa.
Nainen tiesi, että Sergei ei ryhtyisi todistelemaan omaa hyvyyttään, vaan ottaisi lapsen ja hoitaisi lasta.
Sergei oli jättänyt oman kunniansa ylläpidon Jehovan huoleksi.
Sanomattakin on selvää, että Sergein hyljeksitty asema muuttui luostarissa positiiviseen suuntaan.
Löytyykö jostain sellaista uskonnollista järjestöä, joka ei olisi niin tarkka omasta kunniastaan, vaan jättäisi sen Jumalan huoleksi ajatuksella, että Jumala kaikkivaltiaana kiilloittakoon tämän minun korokkeeni niin kiiltäväksi, että kaikki sen näkevät, mikäli haluaa killoittaa ja silloin, kun Hän sen haluaa kiilloittaa?
-
Henkilökohtainen näkemykseni on se, että alatielle ei kuulu oman maineen varjeleminen ja panostaminen siihen, että oma julkisuuskuva olisi meidän mielestämme oikea, eli siis hyvä. Se on ylätien järjestöjen tapa. Löytyykö jostain sellaista uskonnollista järjestöä, joka ei olisi niin tarkka omasta kunniastaan, vaan jättäisi sen Jumalan huoleksi ajatuksella, että Jumala kaikkivaltiaana kiilloittakoon tämän minun korokkeeni niin kiiltäväksi, että kaikki sen näkevät, mikäli haluaa killoittaa ja silloin, kun Hän sen haluaa kiilloittaa?
Tarkoitat siis, että nostetaan kädet pystyyn vaikka liikkeestä kerrotaan valheita, puolitotuuksia ja kovasti väritettyjä näkemyksiä? Kerrot körteille, mikä on paras alatieläisille tapa käyttäytyä? Minä kaipaan körttimissiota, lähetystehtävää. Se voisi olla vaikka yksilökeskeisyydestä kumpuavan ylätien osoittaminen huonoksi ratkaisuksi, yksinkertaisen uskon eteenpäin viemistä sekä ev.lut kirkon voimakasta tukemista kaikenmaailman hihhuleita vastaan.
-
Tarkoitat siis, että nostetaan kädet pystyyn vaikka liikkeestä kerrotaan valheita, puolitotuuksia ja kovasti väritettyjä näkemyksiä?
Juuri sitä tarkoitan.
Minä kaipaan körttimissiota, lähetystehtävää. Se voisi olla vaikka yksilökeskeisyydestä kumpuavan ylätien osoittaminen huonoksi ratkaisuksi, yksinkertaisen uskon eteenpäin viemistä sekä ev.lut kirkon voimakasta tukemista kaikenmaailman hihhuleita vastaan.
Kuulostaa hyvältä.
Jos on itse varmasti alatiellä, niin tuo tuntuu mitä parhaimmalta toimintatavalta ja näinollen en voi kuin suositella sitä.
-
Tieto on yksi paha puute kaikille herätyslikkeille, ei vain körteille. Tämän päivän Kotimaassa anonyymi kirkon työntekijä valitti, että jos hän mainitsee itsensä körtiksi, ihmiset kysyvät eikä hänen kotonaan ole pesukonetta.
Kyllä meillä on kaksikin pesukonetta, oma astioille ja oma pyykille. On minultakin kyllä joskus kysytty samaa. Joku sanoi jopa, että turha yrittää käännyttää. Mitä siihen sitten sanoo, kun toinen ei haluakkaan sitten tietää mitään, vaan leimaa kaiken fundametalistiseksi kiihkoiluksi.
-
Minä jäin lähes sanattomaksi kun minulta kysyttiin kerran mikä on körtti. No, toki minä yritin sitten kertoa, mutta ei kysyjää lopulta kiinnostanut koko herännäisyys ja suhtautuminen oli hyvin välinpitämätöntä. Siis minut yllätti lähinnä se ettei kysyjä tiennyt herännäisyydestä mitään ja sitten suhtautui siihen kuin johonkin pahimpaan ahdasmielisimpään lahkoon. Eikä halunnut kuullakaan mitä se oikeesti on. Tuli paha mieli :102:
-
Tällainen käsitys minullakin on, kirkon piirissä olemme liberaaleja ja maallistuneita ja kansan käsityksissä konservatiiveja ja tekopyhiä. Suo siellä, vetelä täällä (vai oliko ne nyrkki ja hella?)!
-
Minä jäin lähes sanattomaksi kun minulta kysyttiin kerran mikä on körtti. No, toki minä yritin sitten kertoa, mutta ei kysyjää lopulta kiinnostanut koko herännäisyys ja suhtautuminen oli hyvin välinpitämätöntä. Siis minut yllätti lähinnä se ettei kysyjä tiennyt herännäisyydestä mitään ja sitten suhtautui siihen kuin johonkin pahimpaan ahdasmielisimpään lahkoon. Eikä halunnut kuullakaan mitä se oikeesti on. Tuli paha mieli :102:
Körtti on ihan "tavallinen talliainen", syntinen, joka elää päivän kerrallaan uskonkäsityksenä: "Jumalalla on vain päivän ikäisiä lapsia", koska ihmisen on hyvä tuntea armon ikävää päivittäin, sairastaa Herralle ja uudistua uskossa joka päivä. Tässä on oppimista ja tekemistä koko eliniäksi. Siinä on sekin hyvä puoli, ettei ihminen pääse näin ollen ylpeilemään uskollaan.
-
Körtti on ihan "tavallinen talliainen", syntinen, joka elää päivän kerrallaan uskonkäsityksenä: "Jumalalla on vain päivän ikäisiä lapsia", koska ihmisen on hyvä tuntea armon ikävää päivittäin, sairastaa Herralle ja uudistua uskossa joka päivä. Tässä on oppimista ja tekemistä koko eliniäksi. Siinä on sekin hyvä puoli, ettei ihminen pääse näin ollen ylpeilemään uskollaan.
Totta, mutta monet käsittävät körtin myös tähän kansaliikkeeseen jollain tasolla sitoutuneena. Muutenhan koko luokittelu on ihan turha ja sitähän se oikeastaan onkin tuosta näkökulmasta.
-
Minkälaisia kielteisiä mielikuvia mahtaa herännäisyydestä olla? Kotimaan keskustelussa moitittiin maallistuneiksi valittajiksi. Se ei taida olla 'kansan syvien rivien' kanta. Onko körttiläisyys sieltä katsoen kenties tyytyväistä hurskastelua?
Asiaa pitäisi tutkia. Ei kannata arvailla. Nämä heitot maallistuneista valittajista ja ei Raamattua lukevista körteistä ovat lähtöisin hellareilta.
-
Asiaa pitäisi tutkia. Ei kannata arvailla. Nämä heitot maallistuneista valittajista ja ei Raamattua lukevista körteistä ovat lähtöisin hellareilta.
Onpa mukava lukea välillä jotain myönteistäkin hellareistakin.
Yleensä kun hellareista välitetään vain vääristettyä negatiivista informaatiota, että kehtaavatkin.
-
Tällainen käsitys minullakin on, kirkon piirissä olemme liberaaleja ja maallistuneita ja kansan käsityksissä konservatiiveja ja tekopyhiä. Suo siellä, vetelä täällä
Minusta tuntuu siltä, että Pena osui jälleen asian ytimeen siinä, kuinka körtteihin suhtaudutaan näissä kahdessa joukossa.
Kaksi toisistaan julmetusti poikkeavaa kuvaa samasta joukosta, riippuen siitä, kuka on katsoja.
-
Asiaa pitäisi tutkia. Ei kannata arvailla. Nämä heitot maallistuneista valittajista ja ei Raamattua lukevista körteistä ovat lähtöisin hellareilta.
Ovatko varmasti? Epäilen, että samantapaisia kannanottoja on esitetty myös luterilaisilta tahoilta.
Mt
"Kyllä se on totta, mutta se todistettakoon sanoi Kalkkisten Jaakko, mutta niin en sano minä" (Seitsemän veljestä, Juhani lautamies Mäkelälle)
-
Körtti on ihan "tavallinen talliainen", syntinen, joka elää päivän kerrallaan uskonkäsityksenä: "Jumalalla on vain päivän ikäisiä lapsia", koska ihmisen on hyvä tuntea armon ikävää päivittäin, sairastaa Herralle ja uudistua uskossa joka päivä. Tässä on oppimista ja tekemistä koko eliniäksi. Siinä on sekin hyvä puoli, ettei ihminen pääse näin ollen ylpeilemään uskollaan.
Hyvin ilmaistu totuus...
"Parannus" itse kunkin ja kaikissa ryhmissä on tehtävä itse ja joka päivä......
Tuohon parannus sanaan taas joku körtti kompastuu, kun en osaa käyttää armon ikävöintiä tms hyväksyttyä sanaa päivittäisestä kaiken jättämisestä jumalan armon varaan.... :icon_rolleyes:
Mistä sinä niin luulet? Entä jos se onkin körteille arkea? Tule alas sieltä jakkaralta ja katsele totuutta silmiin.
Seppos
-
Kiitosta vaan taas punaisella kirjoitetusta....."Herännäisyyden-hengessä" en osaa kirjoittaa, kun niin huonosti ko. ryhmää tunnen....Tuntemaan yritän oppia, lukemalla usein, kirjoittamalla harvoin.... :icon_rolleyes:
-
Mistä sinä niin luulet? Entä jos se onkin körteille arkea? Tule alas sieltä jakkaralta ja katsele totuutta silmiin.
Seppos
Vasara ei näytä seisovan jakkaralla, vaan tukevasti maankamaralla katselee ympärilleen ja kuvailee näkemäänsä.
Mielestäni tuonkaltaisia henkilöön kohdistuvia heittoja tällä foorumilla ei pitäisi kohdistaa minua lukuunottamatta kehenkään muuhun.
Minä olen tämän foorumin ainoa tunnustava uskova, joka siis julkisesti tunnustaa jakkaralla seisovansa ja olevansa muita parempi ihminen - ainakin omasta mielestään.
Ovatko muutkin samaa mieltä kanssani?
-
Hyvin ilmaistu totuus...
"Parannus" itse kunkin ja kaikissa ryhmissä on tehtävä itse ja joka päivä......
Tuohon parannus sanaan taas joku körtti kompastuu, kun en osaa käyttää armon ikävöintiä tms hyväksyttyä sanaa päivittäisestä kaiken jättämisestä jumalan armon varaan.... :icon_rolleyes:
Mistä sinä niin luulet? Entä jos se onkin körteille arkea? Tule alas sieltä jakkaralta ja katsele totuutta silmiin.
Seppos
Niinhän se P. Ruotsalainenkin taisi sanoa, että tie on joka päivä uusi ja alkaa alusta.
Ja kun joka päivä alkaa alusta, niin etenemisellä on turha huudella.
Vasara ei näytä seisovan jakkaralla, vaan tukevasti maankamaralla katselee ympärilleen ja kuvailee näkemäänsä.
Mielestäni tuonkaltaisia henkilöön kohdistuvia heittoja tällä foorumilla ei pitäisi kohdistaa minua lukuunottamatta kehenkään muuhun.
Minä olen tämän foorumin ainoa tunnustava uskova, joka siis julkisesti tunnustaa jakkaralla seisovansa ja olevansa muita parempi ihminen - ainakin omasta mielestään.
Ovatko muutkin samaa mieltä kanssani?
Ja jakkaraltahan näkee hyvin. Jos minä nousen koulussa tuolille, niin en näe kuin erilaisia hiusmuoteja ja pari opettajien pälvikaljua.
-
Minä olen tämän foorumin ainoa tunnustava uskova, joka siis julkisesti tunnustaa jakkaralla seisovansa ja olevansa muita parempi ihminen - ainakin omasta mielestään. Ovatko muutkin samaa mieltä kanssani?
Ihan varmasti, takuulla, vakuuttavasti ja ehdottomasti olet omasta mielestäni muita parempi ihminen ja nimenomaan tunnustava uskova ja siinäkin erinomainen uskova. Tämänkö halusit kuulla? :eusa_clap:
-
Tuohon parannus sanaan taas joku körtti kompastuu, kun en osaa käyttää armon ikävöintiä tms hyväksyttyä sanaa päivittäisestä kaiken jättämisestä jumalan armon varaan.
Parannukseen kompastuminen onkin hienoa ilmaisu sille, että yrittää elää paremmin joka päivä. Elämä alkaa uudestaan joka aamu. Mitä parempi päivä, sen vähemmän kompastumisia. Täysin henkilökohtainen eikä mitenkään Herättäjä-Yhdistykseen liittyvä näkemykseni on, että ihmisen on syytä tehdä parannusta jatkumona, koska olemme ihmisinä vajavaisia ja syntisiä. Yhden päivän varrella ehtii mokaamaan hyvän parannuksen ensin siihen kompastuttuaan.
-
Ilmoittaudun nettituttavani jo pidemmältä ajalta Kyöstin keralla "uskovaiseksi" "kristityksi" "uskoontulleeksi", mutta en "hihhuliksi".
Armoa, joka päivä ja uutta mannaa tai öljyä vaellukseeni, joka päivä tarvitsevaksi myös. Niitä etsiskelen välillä myös Siionin virsistä, syvällisesti koetusta ja koetellusta.
-
Ilmoittaudun nettituttavani jo pidemmältä ajalta Kyöstin keralla "uskovaiseksi" "kristityksi" "uskoontulleeksi", mutta en "hihhuliksi".
Hienoa.
Armoa, joka päivä ja uutta mannaa tai öljyä vaellukseeni, joka päivä tarvitsevaksi myös. Niitä etsiskelen välillä myös Siionin virsistä, syvällisesti koetusta ja koetellusta.
Niinhän se on, että ihmisen etsintä jatkuu elämän loppuun asti.
-
Kaksi toisistaan julmetusti poikkeavaa kuvaa samasta joukosta, riippuen siitä, kuka on katsoja.
Joskus riittää, että yksi katselija vähän kasvaa.
-
Joskus riittää, että yksi katselija vähän kasvaa.
Hyvä pointi. Monestikin riittää, että katselija/kuuntelija vähän kasvaa.
-
Joskus riittää, että yksi katselija vähän kasvaa.
Totta,
yleensä se jo riittää, että edes toinen osapuoli on riittävässä määrin kasvanut.
Jos molemmat, tai mitä useampi, aina parempi.
-
Ihan varmasti, takuulla, vakuuttavasti ja ehdottomasti olet omasta mielestäni muita parempi ihminen ja nimenomaan tunnustava uskova ja siinäkin erinomainen uskova. Tämänkö halusit kuulla? :eusa_clap:
Hienoa, että minut sekä minun hyvyyteni on nähty!
-
hienoa ja saat papukaijamerkin...
-
Kyösti on hauska :icon_lol:
-
Jääköös mulle mitään, kun Kyösti sai papukaijamerkin?????
Tietysti Hän on paljon kauemmin tänne kirjoittanut ja saanut kehut jo vakiintuneen aseman. :icon_lol: :icon_lol: :icon_lol:
-
Hyvä manttelinperijä taidat olla (http://www.cosgan.de/images/smilie/frech/a025.gif)
-
Niin vasarahan mulla jo on,,,,, tuleeko sirppi vai saha???? Kazaniin vähän kosiskellaan putkihurskaita uusiin kohteisiin....Petroskoikin on kesken ja Talu.
Uusi sydänkin vois olla avuksi.
-
Jääköös mulle mitään, kun Kyösti sai papukaijamerkin?????
Tietysti Hän on paljon kauemmin tänne kirjoittanut ja saanut kehut jo vakiintuneen aseman. :icon_lol: :icon_lol: :icon_lol:
Kun tulin foorumille, niin alussa oli aika vaikeaa.
Koin tuolloin körttifoorumi -sanan synonyymiksi sanan "ahdistus".
Nyt on ollut jo vähän helpompaa. Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kehoittanut minua lopettamaan täällä kirjoittelu.
Tämä foorumi ei varsinaisesti enää juurikaan minua ahdista ja olen täällä viihtynyt.
Olen varmaan (joka on aika todennäköistä) kasvanut ihmisenä tämän fooruminkin kautta.
-
Kun tulin foorumille, niin alussa oli aika vaikeaa.
Koin tuolloin körttifoorumi -sanan synonyymiksi sanan "ahdistus".
Nyt on ollut jo vähän helpompaa. Kukaan ei ole enää pitkään aikaan kehoittanut minua lopettamaan täällä kirjoittelu.
Tämä foorumi ei varsinaisesti enää juurikaan minua ahdista ja olen täällä viihtynyt.
Olen varmaan (joka on aika todennäköistä) kasvanut ihmisenä tämän fooruminkin kautta.
Erinomaisen hienoa. Tie ahdistuksesta helpotukseen vie. :039:
-
Jokainen palstahan noudattaa omia ohjeitaan, miten paljon tausta-yhteisön tai keskustelu- aiheen ylläpitäjiä saa ja voi arvostella.
Tai millä tavoin.... :018: Sormea on heristettty ja punaista tekstiä lisätty, mutta en tuosta pahastu.
Joskushan pitää kärjistää saadakseen keskustelua aikaan. :icon_rolleyes:
Kristuksen sisällistä tuntemaan tulemista ei voi ilmaista uudestisyntyminen termillä......vai voiko????
Päivittäisestä parannuksesta, kilvoittelusta, rukouksesta ja sanan luvusta ymmärtääkseni olemme, melko yhtä mieltä useimpien kirjoittajien kanssa. Vaikka käyttäisimme eri termejä. Muistaen, että ahkerallakaan työllä, teoillamme ja puheillamme emme voi armoa lunastaa. Se annetaan ainoastaan armosta.
-
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä.
-
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä.
Minusta tuo käsite "sisällinen tunteminen" osoittaa tarpeen arvioida ihmisen uskontilaa. Joko omaa tai toisten. Joka siis viljelee tuollaista käsitettä, se kokee tarpeelliseksi määritellä tarkemminkin asiaa.
Minusta olisi parempi puhua pelkästään Kristuksen tuntemisesta, ja siinäkin sanalla "tunteminen" tarkoituksena että onko Kristus tullut tutuksi?
Loppujen lopuksi ihminen ei paljonkaan kykene vaikuttamaan siihen miten hän uskon kokee tai elää todeksi sisällään. Toiset eivät yksinkertaisesti koskaan kykene minkäänlaiseen "sisälliseen" tuntoon. Heillekin täytyy riittää armon osallisuutta! kaikki eivät pysty edes kuvaamaan miten heidän laitansa on.
vaikka olen aika rajustikin kritisoinut herätysliikejohtajia niin minusta Lestadius oli siinä viisas kun hän käsitti ja selitti uskonnolliset kokemiset ihmisen sielun/psyyken reaktioina Jumalan rakkauteen. Hän ei yrittänyt selittää ihmisen uskonnollisia tunteita Jumalan töiksi vaan ymmärsi eron Jumalan rakkauden ja ihmisen reaktion välillä.
Korvia syvemmälle me ihmiset emme pääse! Sentähden meidän tehtävänantomme koskeekin vain evankeliumin saarnaamista. Jätettäköön loppu Jumalan huoleksi kun emme siihen kuitenkaan kykene vaikuttamaan.
Ei meistä kenestään ole arvioimaan toisen uskontilaa. Tuskin edes omaamme, eikä ole tarpeenkaan.
-
Käsite uudestisyntyminen on luterilaisen teologian kasteteologiaa. Kasteessa me olemme tulleet uskoon ja uudestisyntyneet. Kristuksen sisälliseen tuntemiseen tulo - käsitteenä on hieman ongelmallista. Jonas Lagus on tämän käsitteen alkuperäinen isä. Tämä on hiukan pietistinen ajatusmalli. Mutta ei Laguskaan ajatellut tätä uudestisyntymisenä.
Minulle uudestisyntyminen on puhtaasti raamatullinen kuvaus ihmisen ja jumalan kohtaamisesta. Nikdeemuksesta lähtien....
Minä yritän tarkastella tätäkin termiä laajemmassa yhteydessä, kuin suomen luterilaisen kirkon kaste-opissa.
Yritykset vaan kilpistyvät keltaiseen korttiin tai punaiseen tekstiin..... :icon_sad: :icon_sad:
Yrittämättäkään viedä keskustelua juupas, eipäs kasteajan tai tavan tasolle, joka tuottaa vaan vähän hyötyä...
Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?
-
Minulle uudestisyntyminen on puhtaasti raamatullinen kuvaus ihmisen ja jumalan kohtaamisesta. Nikdeemuksesta lähtien....
Minä yritän tarkastella tätäkin termiä laajemmassa yhteydessä, kuin suomen luterilaisen kirkon kaste-opissa.
Yritykset vaan kilpistyvät keltaiseen korttiin tai punaiseen tekstiin..... :icon_sad: :icon_sad:
Yrittämättäkään viedä keskustelua juupas, eipäs kasteajan tai tavan tasolle, joka tuottaa vaan vähän hyötyä...
Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?
Joka kesä rippukoulun jälkeen kastetaan useita rippikoulun ja konfirmaation välissä ja heidä kuulutetaan seuraavana pyhänä aikuiskastettuina.
Olet yrittänyt tuoda tuota rakasta lastasi aikuiskastetta tänne kymmenen kertaa ja me olemme sitoutuneet Suomen Luterilaisen kirkon oppiin emmekä löydä siitä mitään keskusteltavaa. Älä enää tuo sitä turhaan tänne. Alkukirkosta asti on kastettu perhekunnittain ja niin mekin teemme. Se että muitakin on, on heidän oma asiansa ja pitäköön mielipiteensä me emme siihen puutu kuin foorumilla. Toivon, että ymmärrät asian.
-
Aikuis/uskovain kastetta käyttäviä perheitä on ollut suomessakin jo runsaat sata vuotta....
Mitä termiä voidaan käyttää näiden perheiden lapsien tullessa omakohtaisesti kristityksi ja mennessä kasteelle?
Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta luterilainen kirkko kyllä tunnustaa mainitunlaisessa tapauksessa toimitetun kasteen, -vaikka se olisi toimitettu helluntaikirkossa. Sensijaan luterilainen kirkko ei tunnusta yhden kristillisen kasteen jälkeen saatuja uudestikastamisia. Kritiikki kohdistuu siis uudelleen kastamiseen.
-
Tämä saattaa tulla yllätyksenä mutta luterilainen kirkko kyllä tunnustaa mainitunlaisessa tapauksessa toimitetun kasteen, -vaikka se olisi toimitettu helluntaikirkossa. Sensijaan luterilainen kirkko ei tunnusta yhden kristillisen kasteen jälkeen saatuja uudestikastamisia. Kritiikki kohdistuu siis uudelleen kastamiseen.
Tämä ei ollut minulle yllätys, vaan olen siitä hyvin tietoinen. Kaste tunnustetaan, jos se on tehty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Myöskään kastajan suhteen ei aseteta vaatimuksia.
-
Tämä ei ollut minulle yllätys, vaan olen siitä hyvin tietoinen. Kaste tunnustetaan, jos se on tehty Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Myöskään kastajan suhteen ei aseteta vaatimuksia.
Näin körttien profiilin nostosta siirryttiin sujuvasti "pakkomielteen" tapaisesti kasteteologiaan ja "vertauskuvalliseen" uudestisyntymiseen. (Tämä ei ollut Seppos moite Sinulle.) :117:
-
Näin körttien profiilin nostosta siirryttiin sujuvasti "pakkomielteen" tapaisesti kasteteologiaan ja "vertauskuvalliseen" uudestisyntymiseen. (Tämä ei ollut Seppos moite Sinulle.) :117:
Sakramentteja käsittelevää teologiaa pohti aikoinaan jo kirkkoisä Augustinus. Hän päätteli esimerkiksi ehtoollisen olevan ihan yhtä pätevä, vaikka sen jakaisi itse Saatana. Ehtoollisen pyhyys tulee Jumalalta, ei jakajalta.
Palataan siis körttien "brändäys ongelmaan". Eikö tuossa paljon parjatun ja sovinistiksi haukutun Augustinuksen ajatuksessa ole ihan hyvää kuvaa "körtti-imagolle"? Annetaan Jumalan olla Jumala. Muistan lukeneeni tämän olevan yksi myös paljon parjatun P. Ruotsalaisen oivalluksia, jota on kutsuttu myös "hengelliseksi täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi".
Kun annetaan Jumalan olla Jumala, niin mitä muuta imagoa kristitty enää edes tarvitsee?
"Brändit" jätän suosiolla niille, jotka niistä hyötyvät, kuten vaikka Nokia, Dell ja IBM.
-
Sakramentteja käsittelevää teologiaa pohti aikoinaan jo kirkkoisä Augustinus. Hän päätteli esimerkiksi ehtoollisen olevan ihan yhtä pätevä, vaikka sen jakaisi itse Saatana. Ehtoollisen pyhyys tulee Jumalalta, ei jakajalta.
Palataan siis körttien "brändäys ongelmaan". Eikö tuossa paljon parjatun ja sovinistiksi haukutun Augustinuksen ajatuksessa ole ihan hyvää kuvaa "körtti-imagolle"? Annetaan Jumalan olla Jumala. Muistan lukeneeni tämän olevan yksi myös paljon parjatun P. Ruotsalaisen oivalluksia, jota on kutsuttu myös "hengelliseksi täysi-ikäisyyden saavuttamiseksi".
Kun annetaan Jumalan olla Jumala, niin mitä muuta imagoa kristitty enää edes tarvitsee?
"Brändit" jätän suosiolla niille, jotka niistä hyötyvät, kuten vaikka Nokia, Dell ja IBM.
On erittäin tärkeätä erottaa profiilin nosto sekä imagosta että brändäyksestä. Profiilin nosto tarkoittaa oman aktiivisuudeen nostamista, imago taas kuvaa, joka ei välttättä ole yhtä tosiasioiden kanssa ja brändillä tuotteeseen tai tuotemerkkiin liittyvä maine, lisäarvo ja erikoismerkitys.
-
On erittäin tärkeätä erottaa profiilin nosto sekä imagosta että brändäyksestä. Profiilin nosto tarkoittaa oman aktiivisuudeen nostamista, imago taas kuvaa, joka ei välttättä ole yhtä tosiasioiden kanssa ja brändillä tuotteeseen tai tuotemerkkiin liittyvä maine, lisäarvo ja erikoismerkitys.
Pointtini ei ollutkaan näissä eroissa.
Mutta jos otetaan ne puheeksi:
Herättäjä-Yhdistyksen toimintalogiikkaan kuuluu ylläpitää kaupallista kustannustoimintaa. "Herättäjä" on siis tavallaan brändi, kylläkin erillinen "herännäisyydestä". Siinä "brändin kohotus", koska muissa yhteyksissä se olisi vastenmielinen termi. Mutta kokonaan toinen kysymyshän olikin, tarvitseeko se kohotusta.
Tuo profiili taas oli kyllä ihan oma sekoiluni. Ajattelin niitä samalla tavalla, koska loppujen lopuksihan selviämisen kannalta on tärkeämpää mitä meistä ajatellaan. Ikävät asiat unohdetaan.
Mutta kiitos kuitenkin maan pinnalle palauttamisesta.
-
Ei löytynyt kahtakymmentä, rimaa laskettu viiteentoista, ei löytynyt. Ainoastaan kaksitoista jumalatonta löytyi.
Juhlat peuuntui. Kyse on Aholansaareen maallikkopäivien ilmoittautuneitten lukumaarästä. Maallikot ovat jumalattomia, mutta Kristuksessa vanhurskaita.
Kukaan ei voi nostaa herännäisyyden profiilia. Soon korkeemmas' käres.
Näin ajatteli pakkaspäivänä vaivainen mato.
-
Madon ei parane nostaa pakkaspäivänä profiiliaan. Siinä voi vaivaisuus saavuttaa ylivoimaiset mittasuhteet.
Vakavammin: Eikö Jeesuskin varoittanut: "Joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan"?
-
Edellinen viestini kaipaa hieman selitystä. Tarkoitukseni oli sanoa :jumalattomat pitävät matalaa profiilia. Näitähän päivillä on isoin joukko.
Päivillä on myös niitä profiilin nostajia, jotka ovat olevinaan mukana ja osallistuvat keskusteluihin ja vai vihkaa yrittävät tuoda julki omat näkemyksensä. Räikein tilanne oli neljätoiata vuotta sitten, jolloin nuori ystävä joutui kovan riepottelun kohteeksi. Riepottelija toimi nähtävästi vieraan kypärän alla. Joillakin seuduilla toimii ns. yhteistilaisuuksia. Nyt he ehkä halusivat jäädä pois.
Minua ne eivät hetkauta. Tulee mieleen toisen vesillä kalastaminen (rahastaminen).
Mato ei hevillä palellu, olen sahannut nuorena miehenä ropsia 30 asteen pakkasessa.
-
minähän tunnen tuon vaivatun ihmisen, joka yritti selitellä juttuja sinne ja paljon riepoteltiin... mutta mielestäni hän on melkeinpä poliitikko sen vuoksi, että hän siunaa kaikki ihmiset...
-
Seuroissa ja minä ja tyttäreni ainoat alle 50-v:t. Eli tarvis jollain tavalla profiilia ja näkyvyyttä nostaa, mutta miten? Tämä foorum on ollut ihan hyvä väylä saada minut kiinnostumaan körteistä ihan kunnolla.
Aivan kuten Teme, tää foorumi on todella positiivisella tavalla innostanut minut körteistä ja körttiläisyydestä. Ja tunnen, et sakki on just sitä, mitä olen ettiny :) olen itekki nuori, 33-vee (no suht nuori! :D ) ja ois mukava tutustua nuoriin körtteihin kanssa IRL. Herättäjä-Yhdistyksen sivut ovat hyvät ja tuoreet, samoin tää foorumi, mut millä tavoin nostoon saatas herännäisyyttä isommalla paineella? Jotain, mikä vetoais nuoriin? Tän foorumin lisäksi tietty!
-
Aivan kuten Teme, tää foorumi on todella positiivisella tavalla innostanut minut körteistä ja körttiläisyydestä. Ja tunnen, et sakki on just sitä, mitä olen ettiny :) olen itekki nuori, 33-vee (no suht nuori! :D ) ja ois mukava tutustua nuoriin körtteihin kanssa IRL. Herättäjä-Yhdistyksen sivut ovat hyvät ja tuoreet, samoin tää foorumi, mut millä tavoin nostoon saatas herännäisyyttä isommalla paineella? Jotain, mikä vetoais nuoriin? Tän foorumin lisäksi tietty!
Pitiki näemmä lainata omaa tekstiä kun ei voinu aiempaa muokata.. No kumminki, facebookista oli kiva löytää Herättäjä-Yhdistyksen sivut, joihin heti liityin. Siinä yks erinomainen potkulauta nuorisoa aatellen :eusa_clap:
-
Körtti on ihan "tavallinen talliainen", syntinen, joka elää päivän kerrallaan .
Kyllähän näitä täällä foorumilla hoetaan: osaan jo ulkoa meikoisen määrän körttifraaseja, mutta eipä näytä olevan kellään Paavo Ruotsalaisen lailla paloa lähteä auttamaan ihmisiä teille ja aitovierille tai vaikka minne kuten aikoinaan tehtiin.
-
...vaan Paavo jätti Riitan ja lukuisan kersalauman nälissänsä itkemään
-
Profiilinnostajien perheasiat taitavat olla usein rempallaan.
-
... niin se taitaa olla
-
...vaan Paavo jätti Riitan ja lukuisan kersalauman nälissänsä itkemään
...ja tuli viimein kiusakset (viimeiset kiusaukset).
Tuumii tavallinen talliainen, syntinen, joka elää päivän kerrallaan.
-
Profiilinnostajien perheasiat taitavat olla usein rempallaan.
... niin se taitaa olla
Ei se taida olla, vaan se on niin ja kyllä yksineläjäkin siihen sortuu, profiilinnostoon.
-
Meitä on täällä Körttifoorumilla aktiivisina kirjoittajina enää muutama mumma ja paappa, eikä me voida ihmeitä profiilinnostoja tehdä, luulen. Onko se tarpeenkaan.
Kuitenkin on hienoa että lukijoiden määrä on viime aikoina hurjasti lisääntynyt. Koen sen armoksi meitä foorumin puolesta eläviä kohtaan.
Vaikka me täällä kirjoittelemme mitä erilaisemmista asioista ja eri syistäkin, olen näkevinäni jotain suurempaa tarkoitusta tällaisellakin.Pieni joukko ahkeroi päättäväisyydellä rakasta körttiläisyyttä, ja ennenkaikkea Rakasta Vapahtajaamme palvellen.
Näen tämän antamiseksi ja jakamiseksi ja sen olemushan on rakkaus. Eikö rakkauden eteen tehty työ ole profiilinnostoa samalla.
-
Minulle pitäisi ensin määritellä, että mitä profiilia nostetaan. Viimeisilläni olen joukossa nyt ollut. Isoista asioistansa ei tahdo selvitä, että tulee enempi väistytyksi. Sen, minkä olen kirjoittanut, olen joutunut tekemään koossa pysymiseni vuoksi. Eihän sellainen ole varmastikaan kaikille aina sopinut.
-
Herättäjä-Yhdistyksen paikallisosastojen neuvottelupäivillä (maaliskuun puolivälissä Aholansaaressa ja kuun lopulla Wanhassa Karhumäessä) näkyy aiheena olevan Herättäjä-Yhdistys ja keskustelun teemana muun muassa, pitäisikö herännäisyyden / Herättäjä-Yhdistyksen ”profiilia” nostaa. Toivoakseni en astahda kenenkään varpaille, jos heitän saman aiheen tänne palstalle pohdittavaksi.
Siis olisiko herännäisyyden ja/tai yhdistyksen tarpeellista astua nykyistä enemmän esiin, ja jos, niin millä tavalla ja missä asioissa? Kärjistäen: Herättääkö Herättäjä-Yhdistys tänä päivänä ketään? Pitäisikö?
Näin aloitettiin keskustelu. Seuraava kirjoittaja toivoi enemmän nuoria esiin körttiläisyyteen. Ja sehän foorumilla tapahtuikin.
Juhlilla nuorilla on omat juttunsa, mutta päivätapahtumissa kyllä ollaan yhdessä vauvasta vaariin. Että se siitä...
Veli-venheitolle foorumi on ollut suuressa merkityksessä, ja niin arvaan olevan muillakin. Millä tavoin mitenkin , taustoistammehan emme kaikkea tiedä.
Yhteisöllisyys, johonkin ryhmään kuuluminen vaikkapa nimellisesti voi olla hyväksi.
Olemme kuin 'pienoisparlamentti', tuuletamme ja sanomme joskus 'painavastikin'. Ja niin pitääkin.
-
Mä en osaa ajatella herännäisyyden profiilin noston kannalta....
Mutta omalta osaltani olen täällä naputellut omana itsenäni omalla paikallani...
välillä järkevästi, välillä tunteillen, välillä murehtien, välillä iloiten...muuta en osaa....
enkä ehkä aio opetellakaan...
:109: :eusa_angel: :039:
-
Mä en osaa ajatella herännäisyyden profiilin noston kannalta....
Mutta omalta osaltani olen täällä naputellut omana itsenäni omalla paikallani...
välillä järkevästi, välillä tunteillen, välillä murehtien, välillä iloiten...muuta en osaa....
enkä ehkä aio opetellakaan...
:109: :eusa_angel: :039:
Mulle riittänyt ja ollut enempikin ja anteeksi, kun loukkasin sua.
Ei ollut tarkoitus.
-
:eusa_angel: :039: