Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 24  (Luettu 9693 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #30 : 27.11.23 - klo:07:55 »
Sovellus otti nähtävästi huomioon sen, että juuri sinä, karjalaisenkyösti, tuota kysyit. Se on varmaankin pannut merkille, miten itse asiasta ajattelet ja antoi kantaasi sopivan vastauksen.

ChatGPTllä voi avata useita keskusteluketjuja, aivan, kuten tällä foorumilla.
ChatGPT ei  osaa lukea toisen ketjun tietoja.
Saman ketjun tiedot se voi lukea.
Se lukee siinä mielessä tätä ketjua, että se osaa hakea ohjeita, joiden perusteella se sitten etsii vastauksia tietokannastaan.
Mitä tuohon Riitalle tulleeseen vastaukseen tukee, niin luultavasti tuossa ketjussa ei ollut jotain, joka vaikuttaisi vastaukseen, esim. pyyntöä käyttää jotain tiettyä puhetyyliä.
Minulla on ollut valtava määrä eri ketjuja.

Tuo vastaushan sisältää aineksia juuri Riitan tekstistä ja muutenkin näyttää sisältävän mielestäni asioita, joita Riitta on ennenkin painottanut.
Mikä tuossa oli sellaista, joka ei vastaa Riitan maailmankuvaa?
« Viimeksi muokattu: 27.11.23 - klo:08:05 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #31 : 27.11.23 - klo:08:02 »
On tyhmää testailla kenenkään sielua tekoälyllä !

Tekoälyn (Googlen hakukone, ChatGPT tai mikä muu tekoälyä hyödyntävä työkalu) on vain työkalu, jolla saadaan haettua nopeasti tietoa ja sitä yhdistellä.
Saman voisi tehdä käyttämällä paperille kirjoitettua tietoa kirjastossa lukemalla ja tekemällä itse yhteenvetoja.



Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #32 : 27.11.23 - klo:09:05 »
Kyösti. Olen vuodesta 2008 avoimesti Körttifoorumilla valottanut, ehkä turhankin tarkkaan, maailmankuvaani.
Sinäkin olet oleillut täällä kai lähes yhtä kauan. Jos olet lukenut, mutta et ole sisäistänyt kirjoittamani, se ei ole minun vika.

Näin on käynyt ja on käyvä jos ei olla ' samma aaltopituudella'.
Heitäkin on, ja olen saanut kokea ymmärrystä.

Kuinka voi helluntailainen ollakaan kotonaan körttifoorumilla, kysyn vaan.

Sanot että sinua ei ymmärretä tai hyväksytä. Kyllä ymmärretään ja Jumalan luomana ymmärretäänkin. Sitä ei ymmärretä, ainakaan minä että tuomiohengessä olet sanonut kulttuurin synnikis. Minulle se on rikkaus ja lahja Jumalalta.
Urheilu saattaa olla sinulle sekin syntiä, ja ainakin rakkaus kahden ihmisen välillä.

Mikä minussa sinua niin kiinnostaa että käytät siihen ulkopuolista apuakin.
Onko se se etten todista uskostani tavanomaisilla tavoilla.

Onko se se että olen kertonut kokemukseni viidesläisyydessä ahdistavaksi ja Päivi Räsäsen toiminnan uskovaisena sekoittaen se poliittisiin pyrkimyksiinsä.

Minulle Jumalan olemus on rakkaus ja johdatus elämässä. Uskovana olen aivan sama suoraluontoinen kuin syntisenäkin.

Miksi sinulle riitä syntinen uskova joa hän ei ole uskovainen. Haet ilmeisesti siivosyntistä käyttäytymistä. Minä olen mikä olen, suora ja välillä sivallan kuin Pietari ja Paavo Ruotsalainen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #33 : 27.11.23 - klo:10:08 »
Riitta, kyllä se taisi olla Viisveisaaja, joka on antanut ymmärtää, että taide on syntiä.
Ja en ole varma, oliko hän edes tosissaan.

Mitä syntisyyteen tulee, niin olen kait ainoa, joka foorumilla on myöntänyt, että omat kirjoitukseni sisältävät vääriä motiiveja ja muutakin tuomittavaa.
Sinäkin olet tätä kauhistellut minussa ja niin saa tehdäkin.
« Viimeksi muokattu: 27.11.23 - klo:10:13 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #34 : 27.11.23 - klo:10:16 »
Tässä on Riitta meillä nyt tullut paljon väärinkäsityksiä toisistamme.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #35 : 27.11.23 - klo:10:21 »
Voi olla, koska ei ole tavattu face to face. Tai sitten minun kokemukset viidesläisistä kohtaavat sinua väryydellä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #36 : 28.11.23 - klo:07:17 »
Ja siinä käy sitten niin kuin Johannes sanoo: Minun tulee vähetä, mutta Kristuksen tulee kasvaa. Vähenee se siinä mielentilassa, ei siinä mikään auta. Se on Jumalan kasvatustapa ehdottomasti. Mitä vanhemmaksi elää, sen huonommaksi ja puutteellisemmaksi tulee. Ei ole voinut oikein toimia siinä ja siinä, ei oikein puhua, ei olla niinkuin olla tulisi, ei lähimmäisensä kanssa niin täydellisesti elää, ettei olisi sen mieltä rikkonut, vaan anteeksipyyntö on ehdottomasti tehtävä. Ja mikä ne kaikki luettelee. Ei tule jälki koriaa, vaikka kuinka yrittäisi, hävetä saa ja ihmetellä: Kuinka raukka olenkaan niin pilalla!

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #37 : 29.11.23 - klo:08:24 »
En tiedä sitten, kuuluuko tämä siihen mistä alussa puhuin, tuomitkaa itse, ystävät. Päästä menemään sisälle ahtaasta portista joka vie elämään - siitä on nyt ollut kysymys tänä iltana. Ja se portti on, kuulemma, elämäntien alkupääsä, niinkuin Raamattu sanoo. Se on ahdas se portti, sillä siinä on jätättävä maailma, otettava risti ja seurattava Kristusta.
Kun tästä asiasta on jo tänä päivänä puhuttu niin paljon ja selkeästi, että maailma on hyljättävä, ei parane nyt enään asia tällä kertaa, vaikka sitä jatkaisinkin. Nyt vain saa itse kukin päättää, tahtooko, vaiko eikö tahdo. Väkisin ei tarvitse kenenkään ahtaasta portista mennä sisälle, joka ei tahdo mennä suosista. Kyllä täällä on tilaisuus omaa valtaansa käyttää, mutta on kuitenkin muistettava, mikä on seurauksena.
Kyllä se on varma, ettei näissä opistoissa ole yhtään, joka ei pyytäisi ahtaasta portista sisälle mennä, mutta on toinen asia, menevätkö. Olisi kysytävä itseltänsä: Olenko minä raukka sellainen, joka kyllä pyydän mennä, mutta en mene.


Juho Malkamäki

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #38 : 29.11.23 - klo:13:43 »
Väkisin ei tarvitse kenenkään ahtaasta portista mennä sisälle,
- Mukava körttiläinen painotus Juholla.

Niin paljon olen kuullut saarnoja, että kilvoittele, luovu ja mielellään vielä uhraa rahasi meille, sillä ahdas on portti ja sinun on tehtävä sitä ja tätä.
Juho että ei noin päin vaan armo vetää portin toiselle puolelle. Siis miten itse tulkitsen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #39 : 30.11.23 - klo:07:51 »
Minä astun tänne niinkuin vanhuuden heikkoudesta, tyhmyydestä. En tiedä oikein, mitä sanoisin, vaikka teille kyllä mielelläni jotain hyvää sanoisin.
Ei meillä ole mihinkään niin paljon syytä kuin kiitokseen, eikä se työ, minkä Jumala on tehnyt meille, mitään muuta ansaitse kuin sitä. Hän on meille niin paljon tehnyt. Voi sanomatonta,ääretöntä määrää, mitä Hän on antanut! On ensinnäkin antanut sen ihmeellisen onnen, että me uskomme siihen Jumalaan, jota emme koskaan ole nähneet, ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, jonka Hän on antanut meille autuutemme perustukseksi. Emme ole Häntäkään nähneet, mutta me uskomme Häneen. Niin totta kuin Jumala on Jumala, me uskomme Häneen. Siihen ei auta mitään, ei saatanan eikä maailman. Jos uskomme olisi vaikkapa kuinka heikkokin, niin se on kuitenkin uskoa. On turha väittää, ettemme ole uskovaisia. - Mitä me muuta olemme? Me uskomme Jumalasta kaiken sen, mitä emme ole nähneet.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #40 : 01.12.23 - klo:07:15 »
Ja millaiset seuraukset siitä sitten on? Ne ovat aivan ihmeelliset. Me uskomme sen, että me olemme kadotettuja, tuomittuja, kirottuja ihmisiä itsessämme lankeemuksen kautta, tuon lankeemuksen kauheuden kautta. Me emme mihinkään muualle niin mahtuisi ja kelpaisi kuin helvettiin. Meidä on tämäkin uskottava. Ja me tulemme tämän uskon perusteella yhdellä kertaa, 'kössähnänsä' niin viheliäisiksi. Sillä Jumala johtaa niin, että sen johdosta tulee suuri lankeemuksen tunto, aina sen mukaan, kuinka Hän tahtoo. Emme kestäisikään yhdellä kertaa kaikkea, se olisi meille mahdotonta. Mutta Hän menettelee niin varovasti ja viisaasti lastensa kanssa, ettei pane enempää kuormaa kuin jaksetaan kantaa. Sen mukaan vain.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #41 : 02.12.23 - klo:08:27 »
Ja ei Hän ole antanut meille ainoastaan uskoa, mutta myös rakkauden, joka on kaikkein tärkein avu, mitä ihmisellä on Jumalan antamaa. Apostoli sanoo, että on usko, toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on rakkaus. Minkätähden se on suurin? Se on sentähden, että se vie perille. Usko ja toivo jäävät tälle puolen, niitä ei tarvita sitten enää, kun ollaan sisällä, mutta rakkaus kestää, se on ikuinen.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #42 : 03.12.23 - klo:07:46 »
Mitä kaikkea siihen sitten kuuluu, sitä on mahdotonta edes tunteakaan. Kristuksen rakkaus menee kaiken ymmärryksen yli. Ei mikään ymmärrys sitä täällä käsitä. Se on yli kaiken järjen, taidon ja tiedon - vaikka Hän antaa meille lahjana senkin, valistuneen ymmärryksen, joka ei enää ole pimitetty. Puhutaan valistuneesta järjestä, ja se on Jumalan armolahja.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #43 : 04.12.23 - klo:07:33 »
Ja sitten kun ihminen on tämän uskon saanut, niin hän ei astu enää jalkaansa mihinkään, vaan on paikallansa niinkuin pölkky, horjahtamatta sinne tänne.
Usko tekee työtä rakkauden kautta. Jumala on Häneen uskovalle määrännyt jonkin toimen, jos kuinkakin piene. Siinä on Kristuksen jäsenyydessä yhdellä yksi, toisella toinen toimi - vaikkapa niinkin pieni, että ystävän juottaminen vesipikarilla, ja senkin lupaa Kristus palkita. Niin on Jumala matalalla!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #44 : 05.12.23 - klo:07:41 »
Ja sitten Jumala hoitaa hänen ymmärrystänsä ja taitoansa, ettei hän turmeltuisi. Ilman sitä hän turmeltuisi aivan onnettomaksi. Nykyaikana saa lukea niin paljon kauheista onnettomuuksista kuten yksin- ja kaksinmurhista, joita kaikkia saatana teettää. Mutta saatana ei saa Herran omia haltuunsa, ellei se nöyrästi sitä Jumalalta pyydä. Se kyllä sai hetkeksi käsiinsä Jobinkin sentähden, että Jobin mieli paisui. Hänessä oli ylpeyden synti. Ja sentähden täytyi Jumalan antaa hänet hetkeksi aikaa saatanan haltuun, että ylpeys tulisi kukistetuksi. Jumala oli päättänyt viedä Jobin taivaaseen - ei passannut jättää häntä hukkumaan ylpeyden syntiin.

Juho Malkamäki