Kirjoittaja Aihe: Markku Suokonautio  (Luettu 70168 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Markku Suokonautio
« Vastaus #75 : 16.07.07 - klo:21:10 »
Kyllahan tuo touhu vahan kukkoilulta kuulostaa, mut toisaalta arvokasta on myos se ettei kaikki tee kaikkea "juuri niinkun muutkin". Silla lailla se maailma muuttuu ja kehittyy!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Suokonautio ja satumaa
« Vastaus #76 : 16.07.07 - klo:21:38 »
Hyvä avaus, Johannes! Pohjaksi muutama asiaan liittyvä sitaatti ja linkki.

Suokonaution kommentteja lehdissä:
Olen pettynyt ja vihainen. Voi pyhä yksinkertaisuus. Suomen kirkko tukehtuu omaan ahtauteensa. Populäärimusiikissa on parempia saarnoja kuin pappien pitämät saarnat. (Ylä-Savo)

Suokonaution mukaan populaarimusiikissa on usein enemmän sanomaa kuin monissa saarnoissa. Hänen mukaansa kielto on ilmentymä Suomen kirkon monien seurakuntien ahtaudesta ja siitä, kuinka ne eivät uskalla elää tätä päivää. (YLE)

Populaarimusiikissa on parempia saarnoja kuin keskimääräisessä sunnuntaisaarnassa, hän sanoo. (Kaleva)

Iisalmen sanomissa laajempi juttu tapahtumasta:
http://www.iisalmensanomat.fi/ylasavo/ylasavo.html

Satumaa-tangon sanat
http://www.helsinki.fi/~tasalmin/satumaa.html

Juhani Eleniuksen kirjoitus "Paavo Ruotsalainen ja Juhani ”Juice” Leskinen – aika velikultia"
http://www.h-y.fi/herannaisyys/paavo_ja_juice.html

Keskustelun pohjaksi ihmettelen, miten tästä syntyi näinkin iso mediamylläkkä. Ei asia nyt minusta ole sen väärti. Onko sielä ollut oikein tiedotustilaisuus, kun asia on noinkin monessa lehdessä?

Itseäni kerran hiukan häiritsi, kun joulusaarnan keskellä soitettiin pätkä jotain melodiaa, mutta ei kyllä tullut mieleen valittaa kirkkoherralle tai pyytää lehdistöä paikalle selvittämään skandaalia.

Suokonaution kommentissa (oletan että toimittajat eivät ole sitä pahemmin vääristelleet) minua riepoo lähinnä se, että hän halveksii pappien saarnoja. Viimeksi kuulemani ihan tavallisen ei-tunnetun seurakuntapapin varmaan aivan tavallinen taloussaarna veti kyllä mielestäni hyvin vertoja Satumaalle.  

En kyllä epäile sitä, että Suokonaution varsinainen saarna on ollut hyvä. Ja jos pappi sen päätteeksi vetäisee perustangon, niin siinähän vetäisee. Ei siitä nyt kannattaisi laulua tehdä...

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Markku Suokonautio
« Vastaus #77 : 16.07.07 - klo:22:09 »
Mukava kun mt haki Juhani Eleniuksen kirjoituksen velikullista, Paavo Ruotsalaisesta ja Juice Leskisestä. Molempien herrojen sanomisia olen kuunnellut ja/tai tutkinut minäkin. Juicesta sanoisin, että 1980-luvulla minulla oli joitakin hetkiä ja tilanteita, jolloin Juicen oivallukset antoivat minulle ihan oikeasti iloa ja voimaa eteen tulleisiin tilanteisiin ja uuteen huomiseen.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #78 : 16.07.07 - klo:22:18 »
Niinpäs, ihmeen iso jupakka tästä on taas tullut. Se taitaa taas johtua papin persoonallisuudesta. Ihmettelinkin, kun ei ollut pariin kuukauteen ollut lehdissä ollut kuin muutama Suokonaution mielipidekirjoitus, jotka eivät tosin saaneet keskustelua aikaiseksi. Liekö sitten kyllästynyt hiljaiseloon, kun piti taas tempaista.

Myös minä tykkään niistä "tappavan" tavallisista papeista. Kirkkoon lähden hiljentymään ja sieltä kaipaan ehkä eniten pysyvyyttä tähän maailmaan. Onneksi on taas meidän seurakunnassa asiat paremmin, kun 3kk viransijaisuus loppui pari kuukautta sitten. Pari pappia tosin harrastaa (Suokonaution opettamana) toisinaan saarnoja saarnastuolin ulkopuolelta seisomalla alttarilla, mutta muuten on asenne kohdillaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Markku Suokonautio
« Vastaus #79 : 17.07.07 - klo:22:22 »
Harmittaa niiden puolesta, joita Suokonautio toiminnallaan loukkaa. Ja tuollainen ylikävely, mm. kirkkoherran. Ja että asiasta tosiaan näin valtava kohu luotu. (Off-topic: körttikansaa muuten ko. kirkkoherra ja kirkkovaltuuston pj. ovat)

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #80 : 17.07.07 - klo:22:51 »
Tänään puitiin taasen asiaa lehdissä, sekä Iisalmen että Savon Sanomissa. Normaalit artikkelit ja sitten näkökulma-palstalla kolumnistien kirjoittamana, mielipidekirjoituksissa ja vielä tekstareissa. Ei voi lukea lehteä huomaamatta asiaa.

Niin, Osmo Korkalainen olikin tuttu nimi, en ollut ennen tiennyt, kuka on Kiuruveden kirkkoherra ja nyt kun kuulin sen tämän jupakan myötä, niin nimi oli hyvin tutun kuuloinen ja vasta myöhemmin tajusin, missä olen nimen kuullut.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Markku Suokonautio
« Vastaus #81 : 17.07.07 - klo:23:27 »
No, hyvä sentään, ettei laulanut Satumaa-tangoa vaan vain Satumaan. Nojoo, leikki sikseen. Minulla on vähän ristiriitainen suhtautuminen asiaan; ei minua haittaa populaarimusiikin sanoitusten tuominen kirkkoon tai saarnoihin tai puheisiin, siteerasihan se Löyttykin herättäjäjuhlapuheesaan Dingoa, tai Neumannia oikeastaan. Nimenomaan, jos siteeramisessa on pointti. Ei myöskään musiikkityylinä haittaa, esitetäänhän hengellistä musiikkia eri musiikkityyleissä muutenkin. Toisaalta en ymmärrä sellaista kukkoilua, ja kirkkoherrankin kantaa on helpompi ymmärtää kun tunnen hänet osittain, onhan hän hyvän ystäväni isä. Mutta tuntuu, että tämä asiakin halutaan nostaa otsikkoihin vain sen vuoksi, että ihmiset voisivat päivitellä puolin ja toisin, ei asialla nyt mielestäni mitään suurta uutisarvoa kuitenkaan ole.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Markku Suokonautio
« Vastaus #82 : 18.07.07 - klo:10:18 »
Kunkin seurakunnan kirkkoherralla on oikeus päättää se , että kuka hänen seurakuntansa kirkossa laulaa, niinpä esimerkiksi yli 600 levyä levyttänyt Eino Grön on kelvannut kirkkoon Y, mutta ei kirkkoon Z. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että on lukuisasti iskelmiä, tangoja ja "poprokkia", joissa on sanomaa, jos kohta myös höpöä huttua, mutta näinhän on hengellisissäkin lauluissa. Kaikki on kappalekohtaista. Esimerkiksi Juice Leskisen Rakkauden ammattilainen sopii paitsi kirkon portaille, myös kirkkoon. Jos teillä on mahdollisuus kuunnella tuo edellämainittu kappale, kuunnelkaa, Juhani lienee tehnyt tuostakin kappaleesta syvällisen jos kohta kansantajuisen analyysin.
 
  Jotenkin tuntuu, että Kirvespappi Suokonautio on kyennyt nivouttamaan Satumaan saarnaansa - en ole hänen saarnaansa kuullut, mutta kyllä minulle sellainen kuva on on tullut, että herra S. asioita miettii.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Markku Suokonautio
« Vastaus #83 : 18.07.07 - klo:10:28 »
Edellisessä tekstissäni - yllä - on vauhdissa syntynyt asiavirhe. Pitää olla yli 600 kappaletta levyttänyt Eino Grön... Levyjä hänellä on tietenkin vähemmän kuin 600, vaikka reilu repullinen itse laulettuja "kiekkoja" hänellä on.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Markku Suokonautio
« Vastaus #84 : 18.07.07 - klo:13:40 »
Mielestäni ei ole maallista musiikkia. :wink: ps. lutteeruskin oli tätä mieltä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Markku Suokonautio
« Vastaus #85 : 18.07.07 - klo:18:22 »
Jostain syystä tänään oli Keskisuomalaisen yleisönosaston Lyhyet-palsta täynnä Suokonautiota. (Lyhyet-palstalla julkaistaan esim. tekstiviestitse lähetettyjä max. 40 sanan viestejä.) Nimimerkin Ex-kiuruvetinen kommentti yllätti erityisesti: "Satumaa-tango toi lohtua aikuistuvalle tytölle siioninvirsien ahdistamassa körttikylässä. Pidä linjasi Markku Suokonautio!"
Muissa kommenteissa luvattiin liittyä Suokonaution vuoksi vaikka takaisin kirkkoon, sääliteltiin julkisuushakuisuutta, passitettiin tanssilavalle virrenveisuuseen sekä kyseenalaistettiin saarnan muodon merkityksellisyys ja todettiin kirkon tuhlaavan energiaa epäolennaiseen.

Keskustelua Suokonautio ainakin on jälleen synnyttänyt. Tiedä sitten kuinka laadukasta ja tarpeellista se on.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #86 : 18.07.07 - klo:20:08 »
Ja tänään taas lehdissä puolin ja toisin. Yllättävän monessa oli tuo "ravistelkaa toki enemmänkin näitä körttipitäjiä, niin paatuneita ne ovat" -tyyli. Ahdistaa jo koko juttu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Markku Suokonautio
« Vastaus #87 : 18.07.07 - klo:20:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Ja tänään taas lehdissä puolin ja toisin. Yllättävän monessa oli tuo "ravistelkaa toki enemmänkin näitä körttipitäjiä, niin paatuneita ne ovat" -tyyli.


Mistä ihmeestä se tulee? Miten körttiläisyys niissä kommenteissa oikein nähdään? Onko siinä totuutta mukana vai pelkkiä ennakkoluuloja? Olen vähän ihmeissäni.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Markku Suokonautio
« Vastaus #88 : 18.07.07 - klo:20:15 »
Siis noiden kommenttien mukaan körttiläisyys on maailman vieroksumista, syntisyyttä korostavaa, elämänvastaista, synkkiä siioninvirsiä rakastava liike. erityisesti "minä vaivainen, vain mato matkamies maan..." on esillä. Se tuntuu näemmä olevan liikkeen tunnusvirsi tai jotain sellaista.

Siis osittainhan tuo on tottakin, kun luetaan kuin piru Raamattua, mutta silti en ihan allekirjoita tuota noin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Markku Suokonautio
« Vastaus #89 : 18.07.07 - klo:20:34 »
Yritin tuolta "Kirkon kritiikkiä" -aiheesta erottaa selkeyden vuoksi omaksi ketjukseen nämä Suokonautiota koskevat kirjoitukset. Näytti siellä olevan useampikin suht erillinen aihe saman otsikon alla.