Kirjoittaja Aihe: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II  (Luettu 12511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22091
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #15 : 23.01.15 - klo:18:01 »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #16 : 23.01.15 - klo:19:23 »
Syylläkö vai syyttä tuli mieleeni prespyteeristä Kahteen kertaan kastetut. Liittynevätkö toisiinsa, ei tehdä siitä hengellistä ongelmaa.

Ei kannata loukkaantua myöskään Matti J Kuroselle joka puhuu huumorilla kasteesta;

http://evl.fi/hartaudet.nsf/webhartaus?readform&type=aamu&id=D4912B6E74DA7D19C22578ED0027C4D2&valinta=no




Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #17 : 26.02.15 - klo:12:36 »
Leena ja minä, me körttiläiset, jätetään ne asiat Ristukselle. Ei meidän Jumppu, tykkäisi juoksupoikajumpun rientämisestä rukouksiin, että "sanoppa niin 7 oikein lotossa".

En tiedä olenko körtti, mutta tuosta tiedän vastanneeni kun Riitta-mummi kysyi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #18 : 26.02.15 - klo:13:17 »
erikoinen oli kokemus jolke ei löydy otsikkoa, tulkoon tähän.
Tuli vain mieleeni ymmärrys anteeksiannosta, Jumalan. Ja oitis perään mahdoton tarve ottaa raivelista työelämästä tuttuja jotka nyt aika objektiivisesti kenkkusivat, syytä en tiedä jos tämä alkoi ensimmäisenä työpäivänä. No, menee piikkiin "me ei huolita sairasta lääkäriä". Eihän sellaisessa auta selvitys edes työterveyshuollosta,  että tasapaino on okei ensi kertaa elossani.

Mutta juupa, meni aivan kuin vertauksessa jossa palvelija sai paljon anteeksi ja oli oitis karhuamassa pientä vippiä kanssapalvelijaltaan. Tämä oli mielessäni kaiken ajan, enkä kuitenkaan mahtanut mitään itselleni ja ajatuksilleni.

Aloin mietiskellä tämän paljon anteeksi saaneen tilannetta. Hän rupesi karhuamaan saataviaan juuri tuolla hetkellä, miksi? Koska ei enää ollut peloollaan isännän ja velkansa takia? Hyvä tavaton kuinka se oli tukalaa. Halusin vaikka mitä, oikeusturvalautakuntaa ja kollegiaalisuuslautakuntaa ja kaiken aikaa ajattelin että onhan kummallista, on! No ei nyt ihan vuodesta kivikirves, mutta jostain kuitenkin, samaan aikaan repi hajalle omat syyt ja toisten syyt. Ja minä muistan tään vertauksen.

Luin ja muistin jostakin,  että rukoilla heidän puolestansa. Kyllä oli väkinäinen huulten höpinä. Johonkin piti ryhtyä kun tuntui ettei jaksa elääkän.

 Ohi se meni. Paria yötä sitten uneksin, että vietin läksiäisiä ja vaikeimman ihmisen kanssa sekoiteltiin boolia, hän oli siinä unessa tullut edeltä auttamaan järjestelyissä. Pöytä oli täynnä piiraita.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #19 : 26.02.15 - klo:13:27 »
En tiedä olenko körtti, mutta tuosta tiedän vastanneeni kun Riitta-mummi kysyi.

Hän on kysynyt muutakin eli tarkennus, onko toisilla samoja kokemuksia kuin hänellä että iän myötä katoaisi herkkyys kuulla Jumalan kutsu tms jne. Juoksupoikajumalasta kuulen nyt ensi kertaa, mutta en ole lottoa liioin kokeillut.  :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #20 : 27.02.15 - klo:12:02 »
Kun tänään Liinan kanssa kerroimme valoisammista vuosistamme, nousi muistoja  kohta 32 vuotta sitten ja
sen jälkeen minulle puhutuista asioista.   Kuin taikausko, ne yhä kummittelevat mielessäni ja sen vuoksi haluan jakaa niitä muillekin. Ehkä joku muukin raukka pelkää samoja sanoja.

Kun sitä minun " uskoontuloani "  tutkailtiin raamattupiirissä, kuulin mm.  Kaksi tahi kolme kertaa jumala kutsuu. Varo jos et ota häntä vastaan, se voi olla sitten " ovien ulkopuolelle jäänti " !

Myöskin mainittiin, että nuoria jumala kutsuu.  Yli nelikymppisillä sen kuuleminen on jo heikompaa. 
Onneksi kuuloni oli kohdallaan silloin tammikuun 1983 alussa. Oli 39 v. 6 kk.

Se erämaataival juutalaisilla oli myös 40 v.

Onko muut kuulleet tällaista ?

Leena tarkoittaa tätä kirjoittamaani muistelua siitä miten raamattupiirissä meitä evästeltiin.
Luulin etten ole ns. uskonnon uhri ainakaan isommin, mutta kun vuosikymmenien jälkeen yhä tällaisia muistelen voi olla että jotakin väärää on tullut kuultua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #21 : 27.02.15 - klo:20:46 »
Kotimaassa, jossain mielipidekirjoituksessa  (valitettavasti minulla on olematon nimimuisti) mainittiin ansiosidonnainen armo, jota usein kuulee viidesläisten saarnaavan. Mielestäni tuo on hyvä temi, lyhyt ja kuvaava.
Toki ei kai kaikki viidesläisetkään niin saarnaa, mutta niissä piireissä se on aika yleistä.
Pyryharakka

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #22 : 27.02.15 - klo:20:59 »
Kotimaassa, jossain mielipidekirjoituksessa  (valitettavasti minulla on olematon nimimuisti) mainittiin ansiosidonnainen armo, jota usein kuulee viidesläisten saarnaavan. Mielestäni tuo on hyvä temi, lyhyt ja kuvaava.
Toki ei kai kaikki viidesläisetkään niin saarnaa, mutta niissä piireissä se on aika yleistä.

 :) :) :) TÄYS OSUMA !!!
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #23 : 27.02.15 - klo:21:36 »
Mä en ymmärrä tuota muuta kuin siten että armo on sidottu Jeesuksen ansioon... :017:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #24 : 28.02.15 - klo:08:46 »
Mä en ymmärrä tuota muuta kuin siten että armo on sidottu Jeesuksen ansioon... :017:
en minäkään...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #25 : 28.02.15 - klo:09:07 »
Hurskastelu.

 ja toisena:

Pietarin 2. kirjeen väärät opettajat ?  Sehän pitää sisällänsä paljon. Omista pyhityksistä ansaitsemattomaan armoon.
Pelottaa ja ahdistaa nuo 2.luvun alkujakeet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #26 : 01.03.15 - klo:11:04 »
Lutteerus ei tykännyt Pietarin kirjeestä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #27 : 01.03.15 - klo:13:56 »
Kumma juttu. Kun olen maininnut Hebrealaiskirjeen, Jaakobin kirjeen, ja nyt Pietarin kirjeen, niin veljeni juhani kertoo ettei Lutteeruskaan niistä pitänyt.
Eikö hänen neuvonsa olekin, että jos ei ymmärrä: Mene ielleenpäin ja nosta hattuas !

Voiko sama Pietari joka opetuslapsena osoitti monia inhimillisiä piirteitä anoppineen, kalansaaliineen ja kieltämisineen, ollakaan näiden paavinbullaa muistuttavine käskykieltoineen. Vai sokaisiko hänetkin valta kirkon kalliona ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33823
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #28 : 01.03.15 - klo:14:01 »
Ai niin, meinasi unohtua. Jos sanoo mielipiteensä saivartelematta, onko silloin ' harhaopettaja'? 2. Pietarin kirje.
Olen säännöllisin väliajoin muistuttanut siitä, että en ole opettaja vaan pohdiskelija ja ahkera kyselijä.

Huomasin kun kiittelin vuolaasti juhania opetuksesta kun hän vinkkasi minulle kirjoja, että hänkään ei halunnut olla opettaja. Eikä luterilaiset juuri kai käytä ohjaajavanhuksiakaan. :002:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hölmöjä hengellisiä ongelmia II
« Vastaus #29 : 01.03.15 - klo:15:08 »
Kumma juttu. Kun olen maininnut Hebrealaiskirjeen, Jaakobin kirjeen, ja nyt Pietarin kirjeen, niin veljeni juhani kertoo ettei Lutteeruskaan niistä pitänyt.
Eikö hänen neuvonsa olekin, että jos ei ymmärrä: Mene ielleenpäin ja nosta hattuas !

Voiko sama Pietari joka opetuslapsena osoitti monia inhimillisiä piirteitä anoppineen, kalansaaliineen ja kieltämisineen, ollakaan näiden paavinbullaa muistuttavine käskykieltoineen. Vai sokaisiko hänetkin valta kirkon kalliona ?

Pietari tuskin kirjoitti niitä. Siihen aikaan oli tapana nimetä kirjeitä ja tekstejä noin, se saattoi tarkoittaa, Pietarin kunniaksi, Pietarin muistoksi tai muuta. Luther piti niitä yhtaikaa Paavalin kirjeiden kanssa kirjoitettuina joten ei ihme että hän äksyyntyi niistä.

Nyt hän ei kenties enää ajattelisi samoin, sillä myöhemmin kun näitä tutkittiin niin todettiin ne kirjoitetuiksi myöhemmin. Eihän Luther tarkoita että eläkää kuin  pellossa.

Saattaapihan tämä  Hitler päästä taivaaseen, mutta ei nyt kuitebkaan ruveta hääräämään hänen tyylillään täällä.  :kahvi:

Myöhemmin seurakunnissa oltiin veltostuttu. Ei ansioton armo merkitse sitä että täytyy murehduttaa Pyhä Henki unohtamalla että Jeesus kutsui itselleen seuraajia. Paavali kamppaili aikanaan saadakseen läpi tuon että nyt kerta kaikkiaan armo ei edellytä ihmistekoja. Kun kirjoitettiin Heprealaiskirjettä ja Jaakobin kirjettä alkoi meno  mennä semmoiseksi että tuosta piti huomauttaa. Ansioton armo oli jo mennyt läpi liiankin hyvin. Uudessa Testamentissa on sisäinen jännite, jännittävä, se kun kertoo kuinka kristityn käy, yksittäisenkin äkkiä,  kun sitä miettii.  Ei armo miksikään katoa, Jumala toivonee lapsiltaan, etteivät vallan revi toisiaan hiuksettomiksi ja muistavat kutsumustaan.... Eihän kilvoittelusta tyylipisteitä anneta mutta suunta on kuitenkin selvä.

  Vaikka kyllä Paavali siitä myös huomautti ainakin Korinttoon.
« Viimeksi muokattu: 01.03.15 - klo:15:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.